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L A COMPARAZIONE CROSS - NATIONAL GLI STUDI DI CASI E L APPROCCIO PER VARIABILI metodi qualitativi vs. quantitativi nella macrosociologia comparata Explanatory.

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Presentazione sul tema: "L A COMPARAZIONE CROSS - NATIONAL GLI STUDI DI CASI E L APPROCCIO PER VARIABILI metodi qualitativi vs. quantitativi nella macrosociologia comparata Explanatory."— Transcript della presentazione:

1 L A COMPARAZIONE CROSS - NATIONAL GLI STUDI DI CASI E L APPROCCIO PER VARIABILI metodi qualitativi vs. quantitativi nella macrosociologia comparata Explanatory factors Economic (growth & technology) Cultural (social norms and values) Institutional (political system and organisations) 1

2 STUDI DI CASI olismo non radicale nazioni = configurazione storico-sociale unica e complessa, ma accettabile astrarre caratteristiche/ attributi, che possono esser comparate - variabili identificate implicitamente ma - mantenuta identificabilità dei casi metodo della concordanza e della differenza carattere logico proposizioni deterministiche 2

3 Case-oriented approach -Focus on how phenomena are working in each case - Country = case considered as a whole - Qualitative variables are often stressed - (Very) few country-cases 3

4 APPROCCIO PER VARIABILI sfida alla pretesa storicista nazioni = uniche, comparazione olistica impossibile obiettivo: sostituire i nomi delle nazioni con quelli delle variabili ogni nazione caratterizzata da un valore di variabile dipendente e di variabili indipendenti 4

5 Variable-oriented approach -Focus on relations between variables -Country = set of items of variables included in the analysis - Usually quantitative variables (data-bases) - A large number of countries 5

6 P ROBLEMA DEI PICCOLI NUMERI limitato numero di casi modelli sovra determinati con insufficienti gradi di libertà manon può essere risolto da studi di caso logica di Mill presuppone - inclusione di tutti i fattori causali - assenza di interazioni tra fattori implica - società governata da leggi deterministiche - dati raccolti privi di ogni errore 6

7 I L PROBLEMA DI G ALTON = mancanza di indipendenza delle osservazioni nazonali correlazioni istituzionali potrebbero sorgere non da processi interni a società, ma essere risultato di processi di diffusione culturale/politica tra società 7

8 I L PROBLEMA DI G ALTON riguarda solo studio comparativo delle politiche pubbliche (pressione delle organizzazioni internazionali e della internazionalizzazione delleconomia) è possibile incorporare nellanalisi i processi responsabili di interdipendenza introdurre idea di famiglia di nazioni Confini e limiti della macrosociologia Processi intersocietali vs. intrasocietali 8

9 I L PROBLEMA DELLA SCATOLA NERA = come si passa dalle inferenze descrittive a quelle causali analisi quantitativa cross-national dice poco sui processi e le azioni sociali alla base delle relazioni tra variabili empiricamente individuate occorre avere un resoconto casualmente adeguato del modo in cui sono generate tali regolarità 9

10 I L PROBLEMA DELLA SCATOLA NERA non bastano sequenza di eventi storici assemblaggio di induzioni, ridescrizione di regolarità empiriche allinterno di struttura concettuale troppo spazio per spiegazioni ad hoc un resoconto teorico deve avere pretesa di generalità teoria generale = applicabile in contesti sociali molto lontani nel tempo e nello spazio 10

11 Macro-variable-oriented approach Merits Easy availability of national average data allows exploratory analyses on many countries, also for long periods. Limits Number of countries often restricted for statistical methods (regressions). Choice of countries can undermine the results. Macro-relations may not be confirmed at the micro level. 11

12 12 Two easy examples concerning the choice of countries 1.Cross-national relation between penalisation of women and their labour market participation. 2.Cross-national relation between female employment and the proportion of part time. Women in the labour market: at a cross- road between cultural norms, socio- political institutions, economic growth.

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14 14 The underlying hypothesis Women are more penalised in societies that are less accustomed to regarding their participation in the labour market as fully normal by social standards (gender culture: mother vs. worker). But Such a hypothesis is grounded on the choice of countries where labour market participation of women was growing over time at least since early Seventies

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17 17 The different story of former planned societies Near full employment also for women in planned societies; then transition caused a more or less important decrease of women activity rate and increase of unemployment, both for women and men. In those countries, long time fully accustomed in regarding women as workers, their (recent) penalisation followed idiosyncratic pathways.

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19 19 The underlying hypothesis Since early 70s, growth in % part time paralleled growth of women employment in all Western countries (but Italy till early 90s). Part time pushed women employment because it let also poorly educated (and more family-committed / poorly paid) women to get a paid work. So, women are more employed in countries where opportunities for part time jobs are larger.

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21 21 The different story of former planned societies In those countries also poorly educated women were accustomed to being fully employed in full time jobs. When transition caused a more or less important decrease in their employment rate, the proportion of women in part time jobs remained very low and cross- nationally followed idiosyncratic pathways without any relation with their labour participation.

22 Societal analysis approach -Micro-macro analysis - Two steps: 1. stressing relations between variables inside any country (also at individual level) 2. cross-national comparing the results of those relations Quali/quantitative variables (recently also longitudinal) 22

23 Societal analysis approach -Medium number of countries -Standardised data-sets are needed Usual outcomes = typologies - un/employment models - labour market systems - welfare regimes 23

24 Cross-national variation in youth unemployment Variation in total unemployment rate among EU countries is important, but more important is variation in penalisation of youth vs. prime age people. Ratio of youth/adult unemployment rates ranges from 1.1 to

25 The connection with the strictness of the labour market regulation Oecd tried to cross-nationally relates - unemployment rate to EIP failure - youth/adult unemployment rate to EIP failure 25

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27 Educational systems role in the transition from school to work Vocational education signalling a job seeker for a job reducing seeking time General education no signalling function Where vocational education prevails, impact of high EIP is counterbalanced [Breen 2005] macro-cross-national 27

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