La presentazione è in caricamento. Aspetta per favore

La presentazione è in caricamento. Aspetta per favore

André Brink. Imaginings of Sand You can tell me all about what happened. Thats not important, Kristien. There are other things. I think you have forgotten.

Presentazioni simili


Presentazione sul tema: "André Brink. Imaginings of Sand You can tell me all about what happened. Thats not important, Kristien. There are other things. I think you have forgotten."— Transcript della presentazione:

1 André Brink. Imaginings of Sand You can tell me all about what happened. Thats not important, Kristien. There are other things. I think you have forgotten most of what you knew... Ill give you back your memory. You know I wont forget you. Not ever. It isnt me Kristien. Its all the others, the ones before us … (58, corsivo aggiunto)

2 …in old tales storytellers are very often women, witches, and prophets. The African griot and griotte are well known for being poet, storyteller, historian, musician and magician – all at once. But why truth at all? Why this battle for truth and on behalf of truth? I do not remember having asked grandmother once whether the story she was telling me was true or not. (Trinh, 1989, 120)

3 Riscrivere la genealogia femminile. Ritornare alle radici del racconto e andare oltre Riscrivere la genealogia femminile. Ritornare alle radici del racconto e andare oltre. This time we must go further back, said Ouma Kristina. Why dont we start from the very beginning? And what do you think is the very beginning? The arrival of the first Müller at the Cape? I suggest … … What have the Müllers got to do with it? she asks, irritated. Lets keep the men out of this. They came with verse and chapters. Our story is different, it doesnt run in a straight line, as you should know by now… (174)

4 Come termina il ritorno alle origini e la genealogia della story-teller? Then an elephant came, and blew all the story away. (193).

5 Il mito di Adamastor Il mito vuole che il gigante Adamastor, unico dei Titani ad aver preferito alla scalata dellOlimpo contro il potere degli dei la conquista del regno oceanico di Poseidone, sia stato tramutato in pietra da Tetide, la Nereide dea delle acque di cui si era invaghito, nellatto di volerla possedere. Nelle Lusiadi di Camões Tetide si offre carnalmente per impedire la guerra, ma al momento di essere presa da Adamastor, si tramuta in roccia. Secondo la rilettura di Driver, Tetide non resta mai confinata nellidea che il poeta, il lettore ed il gigante hanno di lei, cioè di sterile fredda pietra, ma oscilla, imprevedibile ed inafferrabile, tra questelemento e lacqua. Ella resta la divinità delloceano, fluida ed inafferrabile, femminile in quanto libera, che anziché limitarsi nella forma minerale, lima e plasma questultima, e la corrode anche. E Adamastor a restare confinato nella pietra, impossibilitato ad eccedere se stesso.

6 Kamma / Maria - Acqua La Kamma di Brink, dunque, evoca sia la prima donna – non Eva, ma la prima africana nata dalle acque, che Tetis, la dea delloceano, fluida ed inafferrabile. Adamastor_ Adam…il primo umo Fondazione patriarcale del Capo di Buona Speranza? La figura del Titano è stata resa celebre dal poema epico di Luís Vaz de Camões, Os Lusìades (1572); ad esso è dedicata la statua omonima sul promontorio di Cape Town, che la leggenda popolare vuole assomigli proprio alle fattezze del gigante. Ad esso Brink ha dedicato il romanzo The First Life of Adamastor (1993).

7 Performatività, contestualità, intertestualità. Tra postmoderno e postcoloniale. …the plot, rather than being invented prior to the narrative, is driven by a series of situations in which relations are estabilished between the various characters. But the text also presupposes a relation betwen tha narrator and the reader in which the reader is expected to imaginatevely engage with the characters thoughts, desire and actions. In this way, reading itself constiutes a situation in which the reader functions as actor…actively partecipating in a historically changing situation... the reader of Imaginings of Sand is asked to accept Ouma Kristinas skilful interweaving of myth and reality as her version of the truth at the same time as seeing the historical changes that are sweeping across contemporary South Africa as fraught but inevitabile process.


Scaricare ppt "André Brink. Imaginings of Sand You can tell me all about what happened. Thats not important, Kristien. There are other things. I think you have forgotten."

Presentazioni simili


Annunci Google