La presentazione è in caricamento. Aspetta per favore

La presentazione è in caricamento. Aspetta per favore

Knowledge creativity and fair use in auniversity John Cabot University 16 September 2011 How to handle copyright in the most effective way in the e-learning.

Presentazioni simili


Presentazione sul tema: "Knowledge creativity and fair use in auniversity John Cabot University 16 September 2011 How to handle copyright in the most effective way in the e-learning."— Transcript della presentazione:

1 Knowledge creativity and fair use in auniversity John Cabot University 16 September 2011 How to handle copyright in the most effective way in the e-learning context: license models and dissemination Gestione efficace del diritto d'autore nell'e-learning: modelli di licenze e comunicazione delle informazioni Paola Gargiulo p.gargiulo@caspur.it CIBER/CASPUR

2 http://www.ocwunitus.org/danel/ Partners: Università della Calabria Università Mediterranea Reggio Calabria Università Parthenope Università di Roma Tre Università della Tuscia C.A.S.P.U.R Duration: 2009- 2011

3 Goals and objectives  To improve and increase the content offer in the e-learning by reducing the risk of misuse  To contribute to set access policy responding to users’ needs and expectations, teaching needs and challenges and opportunities of IT devolopments  To provide clear communication and information users about terms of use  To propose possibile license models balancing users and rights holders in order to have broader use of copyrighted material in the learning environment  To test some license models on a learning platform

4 Survey is available at http://tinyurl.com/3rwmhxm Results are available at http://tinyurl.com/42cyqlp A survey was conducted to investigate on the state of the art in Italian universities on how copyright was handled in the e-learning platform http://dirittoautore.cab.unipd.it/

5 9. Nella gestione dei file o dei learning object sono incorporate informazioni sui diritti ? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 419.05% Sì 733.33% No 1047.62% Terms and conditions of use were not incorporated in learning objects or in files In general there is a good knowledge about Italian copyright law 10. Conoscete la legge 633/1941 e SUCCESSIVE MODIFICHE (Legge sul diritto d'autore), soprattutto per la diffusione di contenuti sui supporti telematici ad accesso libero? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì 1466.67% No 314.29% Altro314.29%

6 11. Gli autori firmano una licenza prima che le loro lezioni o i loro materiali didattici siano poste nella piattaforma e-learning? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì 419.05% No 1257.14% Talvolta419.05% In most of the cases, authors do not sign a license before posting their teaching material W, 11a. Di quale licenza si tratta? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 1361.90% Creative Commons 29.52% Cessione dei diritti all'Ateneo o all'organizzatore del corso 419.05% Altro29.52%

7 13. Pensate che sia utile comunicare agli utenti le informazioni sulle utilizzazioni consentite per legge e per autorizzazione dei titolari dei dirtti? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì 1990.48% No 14.76 Altro00 A need is perceived to inform about terms of use Minformation on terms of use would make authors more willing to post material on the e-learning platforme 13a. Pensate che questo tipo di informazione possa facilitare la disponibilità degli utenti a pubblicare su piattaforme di e- learning? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì 1780.59% No 29.52% Altro14.76 Gestione efficace del diritto d'autore nell'e-learning: modelli di licenze e comunicazione delle informazioni- Questionario

8 Nella maggior parte dei casi, i contenuti delle piattaforme non possono circolare al di fuori del corso/ateneo di riferimento, principalmente per non far consultare materiali di un corso ai non iscritti (11 risposte), oppure per motivi di tutela morale dell'opera da forme di plagio (6 risposte) 14. Permettete che alcuni dei contenuti da voi prodotti siano diffusi extra moenia? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì 523.81% No 1571.43% In most of the cases content cannot be used outside the university campus (remote access is allowed but only for authorized users)

9 La vostra istituzione utilizza repository con politiche di OpenCourseWare per la distribuzione in rete dei materiali didattici 15. La vostra istituzione utilizza repository con politiche di OpenCourseWare per la distribuzione in rete dei materiali didattici ? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì 00 No 1361.90% Altro 733.33% Most of the institutions do not apply OpenCourse Ware policy for distribution of material

10 17. Le vostre piattaforme ospitano anche contenuti che comprendono contributi o materiali di terze parti? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì 1466.67% No 628.57% Third party materials not based on a CC license or other type of open license are used without requesting any permission Only in few cases a satisfactory clearance was obtained or a license was signed 20. Per l'utilizzo di contenuti di terze parti non distribuiti con licenza aperta avete chiesto una liberatoria o una licenza ai detentori dei diritti ? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 733.33% No 838.10% Sì: ma non avete ottenuto risposta 14.76% Sì: siete soddisfatti delle liberatorie o delle licenze ottenute 523.81% Sì: non siete soddisfatti delle liberatorie o delle licenze ottenute 00 Gestione efficace del diritto d'autore nell'e-learning: modelli di licenze e comunicazione delle informazioni- Questionario A good percentage of material posted belongs to third parties

11 Module- Self declaration  Self declaration module for copyrighted learning content  Module can be integrated in a Learning Management System (LMS) e.g Moodle  Goal: allow authors to provide precise information on terms of use of copyrighted material  An efficient and unified management of licenses  Through:  A fulfillment of an on-line  Description of different contents (typology, duration, file size, format etc) + administrative metadata  Possible use: public domain, Italian copyright law/Legge 641, CCLicense, licence granting use for free, license granting use through a payment of a fee  All these XML based data could feed an aggregator module  goals : to populate a central database to query to handle different of type of license and to generate statistics

12 Self- Declaration Module (2)  This aggregator module was developed with Open Source technology and can be freely used (it was tested on a Moodle platform, it can be used in a Moodle istance or as stand-alone application)  It was developed, tested and validated in the in e-learning Master (University of Tuscia- Viterbo)  The last activity of the project was to draft license to submit to single Italian publisher for the copyrighted material whose use wille be granted only against payment of a fee  This draft was discussed informally with the Italian Publishers Association (AIE)  Next step: contact again Italian Publishers Association,  Rights link - CCC


Scaricare ppt "Knowledge creativity and fair use in auniversity John Cabot University 16 September 2011 How to handle copyright in the most effective way in the e-learning."

Presentazioni simili


Annunci Google