Lezione 1: Lei come si chiama?

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Transcript della presentazione:

Lezione 1: Lei come si chiama? Alessandra e Francesco hanno diciassette anni e frequentano il liceo.

Communicative Objectives Describe yourself and others by age and place of origin Talk about likes and dislikes Make negative statements Indicate possession (of basic objects)

Situazioni (p. 16) Find out how old some of your classmates are. —Quanti anni hai? —Ho (diciotto) anni. Ask the same classmates where they are from. —Di dove sei? —Sono di (Columbus / Dallas / Boston). Find out what the same classmates like to study. —Che cosa ti piace studiare? —Mi piace studiare medicina (legge / matematica / italiano / inglese / storia).

Vocabolario (p. 17) Parole analoghe all’inglese la medicina la musica scientifico/a lo sport l’università universitario/a Nomi l’anno year il fratello brother la legge law il liceo high school la sorella sister

Vocabolario (p. 17) Altre parole ed espressioni a (frequently ad before a vowel) at, to anche also, too anch’io I too, me too e (frequently ed before a vowel) and o or a lei piace…? do you like…? (formal) a lui/a lei piace… he/she likes… a lui/a lei piace…? does he/she like…? avere + anni ho venti anni ha sedici anni to be…years old I’m twenty years old he/she is sixteen years old you (formal) are sixteen years old che cosa? what?

Vocabolario (p. 17) Altre parole ed espressioni di dov’è? where is he/she from? where are you (formal) from? di dove sei? where are you (informal) from? quanti anni hai? how old is he/she? how old are you (formal)? how old are you (informal)?

Pronuncia: sillabazione (p. 19) A single consonant between two vowels belongs with the following vowel or diphthong (two vowels pronounced as a single syllable). Ca-ro-li-na stu-dia-re ma-te-ma-ti-ca le-zio-ne co-me Mi-la-no Double consonants are always divided. cit-tà Mar-ce-lo dot-to-re pro-fes-so-re A combination of two different consonants belongs with the following vowel, unless the first consonant is l, m, n, or r. In this case the two consonants are divided. so-pra pre-sto si-gno-ra li-bro fre-quen-ta-re gior-no ar-ri-ve-der-ci tar-di

Pronuncia: sillabazione (p. 19) When three consonants are combined, the first belongs with the preceding syllable, except s, which belongs with the following syllable. al-tro en-tra-re in-gle-se sem-pre mi-ni-stro e-spres-sio-ne ma-e-stro a-stro-nau-ta Unstressed i and u are not separated from the vowel they combine with. uo-mo pia-no Gio-van-ni Eu-ro-pa mi-o zi-o po-e-sia far-ma-ci-a pa-u-ra

Pronuncia: accento tonico (p. 19) Italian words are usually stressed on the second-to-last syllable. Most of the exceptions are stressed on the third-to-last syllable. stu-den-tes-sa cul-tu-ra-le dia-lo-go a-me-ri-ca-no a-bi-to be-nis-si-mo Words stressed on the last syllable have a written accent mark on the final vowel. un-ni-ver-si-tà pos-si-bi-li-tà at-ti-vi-tà cit-tà A few words (mostly verb forms) are stressed on the fourth-from-last syllable. te-le-fo-na-no a-bi-ta-no de-si-de-ra-no

I numeri da 20 a 100 (p. 20) The numbers venti, trenta, quartanta, etc., drop the vinal vowel (-i or –a) when combined with uno and otto: ventuno, ventotto, trentuno, trentotto, quarantuno, quarantotto, etc. 21=ventuno 30=trenta 39=trentanove 22=ventidue 31=trentuno 40=quaranta 23-ventitré 32=trentadue 50=cinquanta 24=ventiquattro 33=trentatré 60=sessanta 25=venticinque 34=trentaquattro 70=settanta 26=ventisei 35=trentacinque 80=ottanta 27=ventisette 36=trentasei 90=novanta 28=ventotto 37=trentasette 100=cento 29=ventinove 38=trentotto

I numeri da 20 a 100 (p. 20) Qual è il numero di telefono… …dei Vigili del fuoco (Fire department)? …del Soccorso stradale (Road assistance)? …del Soccorso pubblico (Police)? …dei Carabinieri (Gendarme (police)) …dell’Emergenza sanitaria (Medical emergency)?

Cose utili (p. 22) un libro un quaderno e un foglio di carta un CD (ciddì) un calendario una rivista un giornale un televisore una penna una matita un motorino

Cose utili (p. 22) un lettore DVD un registratore DVD un DVD un lettore ed un’audiocassetta una calcolatrice una radio con registratore un orologio una sedia un tavolo un computer

Cose utili (p. 22) uno stereo un telefonino un cellulare un telefono uno zaino una bicicletta

Che cosa hai? (p. 23) Ask another student if he/she has the objects listed under cose utili in his/her room. Esempio: —Hai un giornale? —Sì, ho un giornale. / No, non ho un giornale.

Pronomi personali (p. 24) A personal or subject pronoun (un pronome personale) is used as the subject of a verb and refers to the person or thing doing the action. Singolare Plurale io I noi we tu you (informal) voi lui he loro they (m. or f.) you (formal) lei she

Pronomi personali (p. 24) Use tu when addressing a member of your family, a friend, a child, or in general, a person of your own age in an informal setting. Use voi when addressing more than one person except in very formal situations Use lei when addressing more than one person except in very formal situations Use loro when speaking to more than one person to whom you wish to show respect —Voi siete americani? —Lui sì, ma io no.

Tu, lei o voi? (p. 25) Which pronoun meaning you would you use to speak directly to the following people? your father your mother and father your father’s boss your doctor your doctor’s assistant your doctor and his/her assistant together another student in your class your teacher

Presente di essere (p. 26) —Ciao, mamma. Sono io. —Ma Ilaria, dove sei? —Sono in biblioteca (library), mamma!

Presente di essere (p. 26) Essere (to be) is one of the most commonly used verbs in Italian. Essere is an infinitive, the form that tells the meaning of a verb. Nearly all Italian infinitives end in –are, –ere, or –ire. Singolare Plurale io Sono I am noi siamo we are tu Sei you (informal) are voi siete lui è he/she is loro sono they are you (formal) are lei The subject pronoun can be omitted from a sentence. The pronoun is generally used only for stress or clarity. To make a sentence negative, use the word non before the verb.

Interviste (p. 27) Interview three or four other students in your class. Find out if they are Italian, where they are from, and if they are freshmen (del primo anno). Pay attention to the answers you hear and be ready to tell in Italian what you have learned about your classmates Esempio: —Sei italiano/a? —No, non sono italiano/a. —(To class) Lui/lei non è italiano/a.

Presente di avere (p. 28) The verb avere (to have) indicates possession. It also means to be in many idiomatic expressions such as avere…anni (to be…years old). Singolare Plurale io ho I have noi abbiamo we have tu hai you (informal) have voi avete lui/lei ha he/she has loro hanno they have you (formal) have lei

La camera di Marco (p. 29) Look at the drawing of Marco’s bedroom. Take turns talking about some of the things Marco has in his room. Then find out if your partner has them. Esempio: —Marco ha un calendario. Anche tu hai un calendario? —Sì, anch’io ho un calendario. / No, io non ho un calendario. E tu?

Genere dei nomi e l’articolo indeterminativo (p. 30) —Ma Rinaldo, è una domanda difficile!

Genere dei nomi e l’articolo indeterminativo (p. 30) Italian nouns are either masculine or feminine. Generally, nouns ending in –o or a consonant are masculine, and those ending in –a are feminine. Nouns ending in –e can be either masculine or feminine and should be memorized as you learn them. Maschile Femminile tavolo penna computer studentessa registratore lezione

Genere dei nomi e l’articolo indeterminativo (p. 30) The indefinite article, which corresponds to the English a or an, has different forms in Italian according to the sound that follows and the gender of the noun modified. Maschile Femminile un libro orologio una rivista uno stereo zaino un’università Un is used with a masculine noun beginning with most consonants or with a vowel. Uno is used with a masculine noun beginning with s + a consonant, or z. Una is used with a feminine noun beginning with a consonant. Un’ is used with a feminine noun beginning with a vowel.

In una cartoleria (p. 31) You are in a cartoleria (stationary store). With your partner playing the salesperson, ask for the items from the list below. Esempio: —Un dizionario, per favore. —Ecco un dizionario. matita libro in inglese penna zaino quaderno calcolatrice calendario

Conoscere l’Italia: Roma (p. 34-35) Un po’ di geografia 1. Il __________ è una regione d’Italia. (nord, Bologna, Lazio) 2. Roma è la __________ d’Italia. (capitale, città, Toscana) 3. Roma è nella regione __________. (Lombardia, Lazio, Toscana) 4. Il Colosseo è a __________. (Torino, Firenze, Roma) 5. Il Lazio è nel __________ d’Italia. (nord, centro, sud)

Conoscere l’Italia: Roma (p. 34-35) Che cosa sono?

Conoscere l’Italia: Roma (p. 34-35) Che cosa è il Lazio? Qual è il nome latino di Roma? Dov’è Roma? Come si chiamano tre luoghi caratteristici di Roma? Quali sono due piazze famose di Roma? Chi visita Roma?