Pronomi personali di forma tonica

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Sfogliandomi… Viaggio tra me e me alla scoperta dellaltro… A travel between me and myself discovering the other…
Advertisements

Imperfetto IWBAT say what I used to do or was doing in the past.
I numeri, l’ora, I giorni della settimana
Qual è la differenza e quando li usiamo?
I verbi riflessivi in italiano….
A- la chiesaF- il municipio B-la torreG-la stazione C-la piscinaH- il castello D-lospedaleI- il museo E- lautostradaJ- la scuola Abbinate – Match up !
They will read I will study She will walk the dog You guys will win the game!
Obiettivo: To be confident when describing yourself and others
Grammar Tips. Meanings of verbs in the present May describe things that are continuing over a period of time.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
Interrogativi Asking and answering questions in italiano.
I verbi riflessivi.
PIACERE To be pleasing To like. It is NOT formed like other verbs. You DONT use subject pronouns. IoNoi Tu Voi Lui Lei Loro Lei.
P. Oorts Paolo sees Giulia. Paolo = subject sees = verb Giulia = direct object He sees her. he = a subject pronoun (replaces a noun) her = a direct.
Qualcuno / qualcosa tutto / tutti These four words are called indefinite pronouns.These four words are called indefinite pronouns. As such they take the.
piacere The verb to like does not have a direct equivalent in Italian.
PIACERE To be pleasing To like.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.5A.1-1 Punto di partenza In Lezione 4B you learned to form the passato prossimo with avere. Some verbs, however,
Sta andando meglio? oppure ti senti uguale? Is it getting better? Or do you feel the same?
Re-write using an object pronoun (vocabulary: alzare – to lift; svegliare – to wake) 1.Io alzo il bicchiere. 2.Io sveglio la bambina. 3.La bambina sveglia.
Punto di partenza Reciprocal verbs are reflexives that express a shared or reciprocal action between two or more people or things. In English we often.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.10A.1-1 Punto di partenza Infinitive constructions consisting of a conjugated verb and an infinitive are common.
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Ripasso di captitolo 6 Il passato prossimo.
Ripasso di captitolo 6 Il passato prossimo. In Italian the passato prossimo expresses completed actions that happened a short time ago. In Italian this.
Le regole Giocatori: da 2 a 10, anche a coppie o a squadre Scopo del gioco: scartare tutte le carte per primi Si gioca con 108 carte: 18 carte.
Players: 3 to 10, or teams. Aim of the game: find a name, starting with a specific letter, for each category. You need: internet connection laptop.
Signorina Mangiafreno
Da fare ora: Facciamo alcuni esempi 1.___________(dormire) alle dieci di sera. (loro) 2.Noi ___________ (partire) alle sei e mezzo di mattina. 3.John ___________.
Che cosa ti metti per…? Obiettivo: To be able to say what you wear for different occasions using the verb mettersi correctly venerdì il 20 settembre.
Il passato prossimo.
Emma Project INCONTRO
Cosa ti piace fare? What do you like to do?.
I pronomi doppi.
CANADA AT ITS WORST THE SEAL SLAUGHTER FROM A SEALS POINT OF VIEW.
Guardate le seguenti due frasi:
Italian Regular Verbs Italian Regular Verbs Regular or irregular?? Italian verbs are either regular or irregular. Italian irregular verbs MUST be memorized…
Fate Adesso: Al ristorante. Cosa fai quando vai al ristorante
I verbi regolari: -ire.
How to conjugate an -ARE verb parlare mangiare cantare pagare comprare usare.
10/12/ IL VERBO AVERE to have Capítulo 2.2 Pagine Quanti anni hai?
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Viaggiare Camminare in città Camminare in montagna Ascoltare musica Imparare litaliano Cucinare Fare sports Chiacchierare con gli amici Imparare cose nuove.
DIRECT OBJECT PRONOUNS 21 marzo 2012 TURN TO PAGE 134 in your Textbook.
+ Ciao 17.3 Il congiuntivo passato. + che io abbia + p.p. che tu abbia che lui/lei abbia che noi abbiamo che vi abbiate che loro abbiano.
Essere avere To Be To Have.
FOR EVERY CALLOUT THAT YOU WILL SEE IN ENGLISH PROVIDE (IN WRITING) THE CORRECT ITALIAN SENTENCE OR EXPRESSION. REMEMBER TO LOOK AT THE VERBS AND PAY.
A Casa e all’ Estero Higher Level
Preposizioni preposizioni utili a di in su da at / to / in of / from / by in / to / at / by on / in from / by / to /at.
ESERCIZI SVOLTI DI GRAMMATICA INGLESE
Oggi è il trenta gennaio
Benvenuti! 2 giugno – 23 giugno, 2013 With Kelly Lombardo
PLURALI - with NOUNS PAY ATTENTION TO THE ENDING OF THE NOUN! “O” ---> “I” ex) il quaderno -> i quaderni “A” ---> “E” ex) la matita -> le matite “E” --->
Italian 6 Preparation for Final Exam Signorina Troullos.
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
Saluti ed espressioni Greetings in Italian.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
POSSESSIVE ADJECTIVES and POSSESSIVE PRONOUNS are usually compound forms which include a definite article that cannot be translated into English.
I pronomi doppi.
il verbo “PIACERE” In italiano piacere significa “to be pleasing”
Oggi è il_____________________ Fate Adesso: 1.from 2.And you? (formal) 3.I am so-so. 4.Where? 5.With whom? 6.with.
Oggi è il___________________ Fate Adesso: 1.You (formal/plural) 2.I am not 3.fun (m) 4.How is Mario? Describe Mario. 5.hardworking (f) 6.studious 7.To.
Oggi è il quindici aprile LO SCOPO: Impariamo ad usare i pronomi tonici. FATE ADESSO: Study for 5 minutes.
LO SCOPO: Impariamo ad usare i pronomi indiretti. FATE ADESSO: What is an indirect object? Oggi è il diciotto marzo 2015.
Pronomi diretti mi, ti, ci, vi
Passato prossimo dei verbi riflessivi con Essere
FATE ADESSO: Cosa vuol dire? What is the underlined word called? Come stai tu? Io sono Marisa. Lei è italiana.
Ci and ne. Ci Ci is used to replace nouns or expressions that refer to places or locations that have just been mentioned. Ci is roughly equivalent to.
Imparare i pronomi e il verbo essere
Transcript della presentazione:

Pronomi personali di forma tonica

Disjunctive or stressed pronouns are used as objects of prepositions Disjunctive or stressed pronouns are used as objects of prepositions. They are also used instead of direct object pronouns for emphasis or clarity. — È per me la telefonata? — No, non è per te; è per me. — Vuoi uscire con noi? — No, mi dispiace. Arriva una mia amica e devo parlare con lei. — Mi hai visto ieri con Claudio? — No, ho visto lui, ma non ho visto te.

The following chart shows the disjunctive pronouns with the preposition con. As a direct or indirect object, a disjunctive pronoun is used after the verb for emphasis, to avoid ambiguity, and when the verb has two or more objects. Ha invitato te e me. He has invited you and I Vedo lui I see him

Da + disjunctive pronoun can mean on one’s own or by oneself. Devo fare tutto da me. I have to do everything by myself. Fa’ i compiti da te. Do the homework on your own. It is used as the object of a preposition Parto con lei I am going on a trip with her Sono andati da lei. They went to her house. Il cuoco vuole fare da se’

VIENI CON ME? NO, NON VENGO CON TE! VADO CON LORO!

The disjunctive pronoun sé is used instead of lui/lei and loro to mean himself/herself/themselves and the formal yourself. Il bambino si veste da sé. The child gets dressed on his own. Signorina Luzzi, faccia l’esercizio Miss Luzzi, do the exercise da sé. yourself Lei fa tutto da se’

In classe…. Paola e Leo porteranno il cane in vacanza con................... Chiara è sempre in ritardo: il direttore vuole parlare con ......... c. Quando è lontano il mio fidanzato pensa sempre a ........... d. Se volete venire al concerto, comprerò i biglietti anche per ......... e. Tu ti preoccupi troppo del giudizio degli altri: devi avere più fiducia in......... ! f. Le tue amiche sono simpatiche, sto molto bene con............ g. Cristina non potrà telefonare: non ha il cellulare con................ ! h. Se vuoi, puoi dormire da......... : abbiamo una stanza libera

Subject P. Direct object pronoun (che cosa, chi?) What? Indirect object pronoun (a chi?) (a che cosa?) (per chi?) For whom, Reflexive pronoun By myself, myself, yourself Disjunctive pronouns Io Mi Me Tu ti Ti Te Lei, lui Lo, la Gli, le, Le Si Lui/lei/Lei, se’ Noi Ci voi vi Vi Voi loro Le Li Loro, Gli Loro/Loro, se’

Fai il compito d’italiano da te o con lui? Chi fa il compito da se’? Tu pensi solo a te o pensi anche agli altri? Choose one pronoun from each column and write five sentences – see page 159