Verbi Riflessivi e Reciproci

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Sfogliandomi… Viaggio tra me e me alla scoperta dellaltro… A travel between me and myself discovering the other…
Advertisements

5.4 Sapere e Conoscere. Sapere Means: -to know a fact -to be able to -to know how to do something.
I numeri, l’ora, I giorni della settimana
Qual è la differenza e quando li usiamo?
I verbi riflessivi in italiano….
IL FUTURO.
The Present Simple Form Use.
They will read I will study She will walk the dog You guys will win the game!
Obiettivo: To be confident when describing yourself and others
Lo sport. The following verbs will help you talk about what you like to do in your tempo libero: Giocare – to play (io) (tu) (lui/lei) (noi) (voi) (loro)
Grammar Tips. Meanings of verbs in the present May describe things that are continuing over a period of time.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
Interrogativi Asking and answering questions in italiano.
In classe La Casa Obbietivo To be able to say how you help out at home. To be able to understand what other people do to help out at home. Per incominciare.
I verbi riflessivi.
PIACERE To be pleasing To like. It is NOT formed like other verbs. You DONT use subject pronouns. IoNoi Tu Voi Lui Lei Loro Lei.
P. Oorts Paolo sees Giulia. Paolo = subject sees = verb Giulia = direct object He sees her. he = a subject pronoun (replaces a noun) her = a direct.
Qualcuno / qualcosa tutto / tutti These four words are called indefinite pronouns.These four words are called indefinite pronouns. As such they take the.
piacere The verb to like does not have a direct equivalent in Italian.
PIACERE To be pleasing To like.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
Reflexive verbs Reflexive verbs are used to tell that a person does something to or for him- or herself. Lets start out by thinking of the English verb.
1 Present tense conjugations of regular –ARE verbs I Verbi Regolari Signora A.
Re-write using an object pronoun (vocabulary: alzare – to lift; svegliare – to wake) 1.Io alzo il bicchiere. 2.Io sveglio la bambina. 3.La bambina sveglia.
Punto di partenza Reciprocal verbs are reflexives that express a shared or reciprocal action between two or more people or things. In English we often.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.10A.1-1 Punto di partenza Infinitive constructions consisting of a conjugated verb and an infinitive are common.
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Ripasso di captitolo 6 Il passato prossimo.
Capitolo 12 Il Futuro Semplice.
Ripasso di captitolo 6 Il passato prossimo. In Italian the passato prossimo expresses completed actions that happened a short time ago. In Italian this.
Da fare ora: Facciamo alcuni esempi 1.___________(dormire) alle dieci di sera. (loro) 2.Noi ___________ (partire) alle sei e mezzo di mattina. 3.John ___________.
Che cosa ti metti per…? Obiettivo: To be able to say what you wear for different occasions using the verb mettersi correctly venerdì il 20 settembre.
Emma Project INCONTRO
CANADA AT ITS WORST THE SEAL SLAUGHTER FROM A SEALS POINT OF VIEW.
Guardate le seguenti due frasi:
Capitolo 7 7.III Pas pros di verbi riflessivi/reciporci.
I Verbi Reflessivi Capitolo 7.
I verbi regolari: -ire.
MERRY CHRISTMAS ! BUON NATALE ! Veniva nel mondo la luce vera, quella che illumina ogni uomo. (Gv 1,9) For the Light was coming into the world,the true.
Italiano 1 -- Cap Strategie di comunicazione
Viaggiare Camminare in città Camminare in montagna Ascoltare musica Imparare litaliano Cucinare Fare sports Chiacchierare con gli amici Imparare cose nuove.
DIRECT OBJECT PRONOUNS 21 marzo 2012 TURN TO PAGE 134 in your Textbook.
Essere avere To Be To Have.
If all the Thomas DVDs are this
FARE ADESSO Describe the people in the picture in three words in Italian. Think of their size compared to each other, colors of their clothes.
Che cosa ti piace fare? Itl 7.
FOR EVERY CALLOUT THAT YOU WILL SEE IN ENGLISH PROVIDE (IN WRITING) THE CORRECT ITALIAN SENTENCE OR EXPRESSION. REMEMBER TO LOOK AT THE VERBS AND PAY.
ESERCIZI SVOLTI DI GRAMMATICA INGLESE
PLURALI - with NOUNS PAY ATTENTION TO THE ENDING OF THE NOUN! “O” ---> “I” ex) il quaderno -> i quaderni “A” ---> “E” ex) la matita -> le matite “E” --->
Oggi è il venticinque marzo 1.Quali sono i pronomi dei riflessivi? 2.Cambiate le seguente: a.innamorarsi (lui) b.Divertirsi (noi) c.Mettersi la camicia(loro)
Italian 6 Preparation for Final Exam Signorina Troullos.
Pronomi personali di forma tonica
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
Saluti ed espressioni Greetings in Italian.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Il Futuro The Future Tense.
Oggi è il___________________ Fate Adesso: 1.You (formal/plural) 2.I am not 3.fun (m) 4.How is Mario? Describe Mario. 5.hardworking (f) 6.studious 7.To.
Oggi è il quindici aprile LO SCOPO: Impariamo ad usare i pronomi tonici. FATE ADESSO: Study for 5 minutes.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What don’t you like to …?
Passato prossimo dei verbi riflessivi con Essere
NOTE: To change the image on this slide, select the picture and delete it. Then click the Pictures icon in the placeholder to insert your own image. ITALIAN.
FATE ADESSO: Cosa vuol dire? What is the underlined word called? Come stai tu? Io sono Marisa. Lei è italiana.
Simple Sentences in Italian
Ci and ne. Ci Ci is used to replace nouns or expressions that refer to places or locations that have just been mentioned. Ci is roughly equivalent to.
Subject Pronouns & Verbs. When do we use subject pronouns? Subject pronouns stand in for the subject. I, You, He/She, We, They. I went to the shops. You.
WRITING – EXERCISE TYPES
Present progressive Past progressive verbs. Present progressive Present progressive: formula positive; subject + ___/___/___ + verb+ ing + complimentary.
La mia giornata By the end of this unit you will be able to:
Routine quotidiana Oggettivo
Transcript della presentazione:

Verbi Riflessivi e Reciproci The Reflexive and Reciprocal Verbs

Unit Goals By the end of this unit the student will be able to: Define what a subject, verb, object, noun and pronoun are. List the subject and reflexive/reciprocal pronouns. Use the reciprocal pronouns in the target language. Use the reflexive pronouns in the target language.

I SEMPLICI ASPETTI GRAMMATICALI DI UNA FRASE SEMPLICE The elementary grammatical aspects of a simple sentence I SEMPLICI ASPETTI GRAMMATICALI DI UNA FRASE SEMPLICE

Lesson Goals In this lesson the learner will: Identify the basic elements of a simple sentence: Subject, Verb, Object. Explain what the subject is. Explain what the verb is. Explain what the object is.

The Elementary Parts of the Sentence Sentences can be divided into three main parts: Subject = Doer of the action Verb = Action word Object = Recipient of the action For example: Dario sees the car. 1. Dario = Doer of the action = Subject 2. Sees = The action word = Verb 3. Car = The receiver of the action = Object

Its Your Turn Divide the following sentences into their grammatical parts: She watches television. George and Tina make a reservation. You hear a sound. We dry our hands. I understand the lesson.

Its Your Turn … Answers Divide the following sentences into their grammatical parts: She watches television. Subject = she / watches = verb / Object = television George makes a reservation. Subject = George / makes = verb / Object = a reservation You hear a sound. Subject = you / hear = verb / Object = a sound We will dry our hands. Subject = we / will dry = verb / Object = our hands I understood the lesson. Subject = I / understood = verb / Object = the lesson

Quesitons? DOMANDE?

Nouns vs. Pronouns NOMI VS. PRONOMI

Pronouns vs. Nouns What is a noun? What is a pronoun? A noun is one of three things: A person A place A thing What is a pronoun? A pronoun takes the place of a noun. For example: John sees the car. = He sees the car.

Different Forms of Pronouns There are various forms of pronouns. There are: Subject pronouns: Pronouns that replace the subject, i.e.: Paula sees the cat. = She sees the cat. Object pronouns: Pronouns that replace the object, i.e.: Paula sees the cat. = Paula sees it. Reflexive/Reciprocal pronouns: pronouns that indicate that the action is reflecting back upon the subject, i.e.: Paula sees herself in the mirror.

Reciprocal/Reflexive Pronouns Reciprocal and reflexive pronouns indicate that the doer of the action and the receiver of the action are the same person. For example: Dario washes himself with cold water. Dario is doing the washing and is the person being washed. Carla and Tina write to each other every day. Carla and Tina write and are being written to as well. I am talking to myself. I am the talker and the person being spoken to as well.

Can you find the reflexive/reciprocal pronouns? Find the reciprocal/reflexive pronouns. Dario writes himself notes to remember things. Paula and John call each other at least five times a day. Gloria listens to herself play the piano on her iPad. My nephew cut himself with the scissor. Daria and I enjoyed ourselves at the party. You introduced yourselves to the class in Italian. We heard each other well over the phone.

Can you find the reflexive/reciprocal pronouns? Dario writes himself notes to remember things. Dario = subject / himself = reflexive pronoun Paula and John call each other at least five times a day. Paula and John = subject / each other = reciprocal pronoun Gloria listens to herself play the piano on her iPad. Gloria = subject / herself = reflexive pronoun My nephew cut himself with the scissor. My nephew = subject / himself = reflexive pronoun Daria and I enjoyed ourselves at the party. Daria and I = subject / ourselves = reflexive pronoun You introduced yourselves to the class in Italian. You = subject / yourselves = reflexive pronoun We heard each other well over the phone. We = subject / each other = reciprocal pronoun

Quesitons? DOMANDE?

VERBI RECIOPROCI E RIFLESSIVI: LE MONTAGNE DI CVS Reciprocal and Reflexive Verbs: The Mounts of CVS VERBI RECIOPROCI E RIFLESSIVI: LE MONTAGNE DI CVS

Goals In this lesson the learner will: List the reciprocal/reflexive pronouns.

Reciprocal Pronouns in English In English the reciprocal pronouns are simple: each other. For example: The children visit with each other after school.

Reflexive Pronouns in English In English the reciprocal pronouns are also simple. Just look for the suffix self. For example: The baby amused herself with the ball.

The Reflexive Pronouns The reflexive pronouns in English are: Myself Yourself Himself / herself Ourselves Yourselves Themselves

Italian Reciprocal and Reflexive Pronouns In Italian reciprocal and reflexive pronouns are the same in form: Mi Ti Si Ci Vi Hence the acronym: MTS [mountains] of CVS.

Quesitons? DOMANDE?

Goals In this lesson the learner will: Use the reflexive/reciprocal pronouns to construct sentences in the target language. Use the reciprocal pronouns to describe five daily activities.

How to conjugate the reflexive/reciprocals in Italian Loro (vedersi) alla fermata dell’autobus. Step 1) Separate the “si” from the verb. Loro (vedere) (si) alla fermata dell’autobus. (Step 5) (Step 2) Subject 3rd Pl. (Step 3) Verb 3rd Pl. -ono (Step 4) Verb 3rd Pl. Reflexive Pronouns Singular (1) Mi (2) Ti (3) Si Plural Ci Vi (Step 6) si Loro si vedono alla fermata dell’autobus.

Quesitons? DOMANDE?

Proviamo Insieme Io (svegliarsi) molto presto ogni mattina. Tu (alzarsi) verso le otto. Lui (spazolarsi) i denti con uno spazzolino elettrico. Lei (farsi) la doccia con acqua bollente. Noi (vestirsi) con comodo. Voi (affrettarsi) per uscire prima delle nove. Loro (incontrarsi) alla fermata dell’autobus. Reflexive Pronouns Singular (1) Mi (2) Ti (3) Si Plural Ci Vi

Lets check CONTROLLIAMO

Proviamo Insieme Io (svegliarsi) molto presto ogni mattina. Io mi sveglio molto presto ogni mattina. Tu (alzarsi) verso le otto. Tu ti alzi verso le otto. Lui (spazolarsi) i denti con uno spazzolino elettrico. Lui si spazola i denti con uno spazzolino elettrico. Lei (farsi) la doccia con acqua bollente. Lei si fa la doccia con acqua bollente. Noi (vestirsi) con comodo. Noi ci vestiamo con comodo. Voi (affrettarsi) per uscire prima delle nove. Voi vi affrettate per uscire prima delle nove. Loro (incontrarsi) alla fermata dell’autobus. Loro incontrano alla fermata dell’autobus.

Quesitons? DOMANDE?

Ora tocca a voi… Noi (incontrarsi) alla fermata. Voi (scambiarsi) gli indirizzi mail. Loro (scriversi) lunghe lettere. Io (inammorarsi) facilmente. Tu (annoiarsi) costantemente. Lui non (arrabbiarsi) mai. Io (spazzolarsi) i denti con Colgate. Lui (lavarsi) con acqua fredda. Noi (vedersi) spesso dopo scuola. Loro (sedersi) vicino la finestra. Mara non (svegliarsi) mai tardi. Tu (radersi) con un rasoio elettrico. Mara e Dario (sposarsi) a Torino. Voi (scriversi) spesso tramite e-mail. Giorgio e tu (divertirsi) alla festa.

Lets check CONTROLLIAMO

Ora tocca a voi… Voi (scambiarsi) gli indirizzi mail. Io (inammorarsi) facilmente. Tu (annoiarsi) costantemente. Lui non (arrabbiarsi) mai. Noi (incontrarsi) alla fermata. Io (spazzolarsi) i denti con Colgate. Loro (scriversi) lunghe lettere. Lui (lavarsi) con acqua fredda. Giorgio e tu (divertirsi) alla festa. Noi (vedersi) spesso dopo scuola. Mara non (svegliarsi) mai tardi. Tu (radersi) con un rasoio elettrico. Mara e Dario (sposarsi) a Torino. Voi (scriversi) spesso tramite e-mail. Loro (sedersi) vicino la finestra. Voi vi scambiate gli indirizzi mail. Io mi inammoro facilmente. Tu ti annoi costantemente. Lui non si arrabbia mai. Noi ci incontriamo alla fermata. Io mi spazzolo i denti con Colgate. Loro si scrivono lunghe lettere. Lui si lava con acqua fredda. Giorgio e tu vi divertite alla festa. Noi ci vediamo spesso dopo scuola. Mara non mi sveglio mai tardi. Tu ti radi con un rasoio elettrico. Mara e Dario si sposano a Torino. Voi vi scrivete spesso tramite e-mail. Loro si sedono vicino la finestra.

Quesitons? DOMANDE?

Rispondete alle domande… Please answer the following questions using complete Italian sentences. A che ora ti svegli per venire a scuola? A che ora ti alzi da letto sabato mattina? Ti spazzoli i denti con uno spazzolino elettrico? Ti fai la doccia con acqua tiepida? Ti vesti con comodo la mattina? A che ora ti addormenti durante la settimana? A che ora ti addormenti il sabato sera? Ti diverti andare alle feste di amici? Ti arrabbi facilmente? Ti annoi facilmente?

Lets check CONTROLLIAMO

Rispondete alle domande… A che ora ti svegli per venire a scuola? A che ora ti alzi da letto sabato mattina? Ti spazzoli i denti con uno spazzolino elettrico? Ti fai la doccia con acqua tiepida? Ti vesti con comodo la mattina? A che ora ti addormenti durante la settimana? A che ora ti addormenti il sabato sera? Ti diverti andare alle feste di amici? Ti arrabbi facilmente? Ti annoi facilmente? Io mi sveglio verso le cinque e mezza. Io mi alzo verso le nove. Io mi spazzolo i denti con uno spazzolino manuale/ elettrico Io mi faccio la doccia con acqua tiepida. No, io non mi vesto mai con comodo la mattina. Mi addormento prima delle dieci / venti. Mi addormento verso le undici / ventidue, Sì, mi diverto moltissimo. No, non mi arrabbio facilmente. Sì, mi annoio facilmente

Resources RISORSE

References Learning Italian Life in Italy About.Com: Education - The Italian Language Quizlet – Contains verbs that are pronounced Quizlet – Contains a great quiz that is also pronounced

QUESTO CONCLUDE IL CAPITOLO SUI VERBI RIFLESSIVI E RECIPROCI This concludes the unit on reflexive / reciprocal verbs QUESTO CONCLUDE IL CAPITOLO SUI VERBI RIFLESSIVI E RECIPROCI