Il Presente (Present Tense)

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
5.4 Sapere e Conoscere. Sapere Means: -to know a fact -to be able to -to know how to do something.
Advertisements

I giorni della settimana
Imperfetto IWBAT say what I used to do or was doing in the past.
I numeri, l’ora, I giorni della settimana
Qual è la differenza e quando li usiamo?
IL FUTURO.
The Present Simple Form Use.
They will read I will study She will walk the dog You guys will win the game!
I verbi italiani Italiano e inglese. parlare To speak.
Grammar Tips. Meanings of verbs in the present May describe things that are continuing over a period of time.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
4.1 Verbi regolari in -ere e -ire: il presente
Interrogativi Asking and answering questions in italiano.
I verbi riflessivi.
Passato Prossimo con Avere
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
1 Present tense conjugations of regular –ARE verbs I Verbi Regolari Signora A.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.2-1 Punto di partenza The verbs conoscere and sapere both mean to know. The choice of verb depends on its context.
Punto di partenza Reciprocal verbs are reflexives that express a shared or reciprocal action between two or more people or things. In English we often.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.10A.1-1 Punto di partenza Infinitive constructions consisting of a conjugated verb and an infinitive are common.
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Ripasso di captitolo 6 Il passato prossimo.
Capitolo 12 Il Futuro Semplice.
Attenti all’ortografia! (Watch your spelling!) SAPERE e CONOSCERE
Ripasso di captitolo 6 Il passato prossimo. In Italian the passato prossimo expresses completed actions that happened a short time ago. In Italian this.
Sapere e Conoscere Signora Albanese Ottobre 2013.
Da fare ora: Facciamo alcuni esempi 1.___________(dormire) alle dieci di sera. (loro) 2.Noi ___________ (partire) alle sei e mezzo di mattina. 3.John ___________.
Che cosa ti metti per…? Obiettivo: To be able to say what you wear for different occasions using the verb mettersi correctly venerdì il 20 settembre.
Il passato prossimo.
Emma Project INCONTRO
Cosa ti piace fare? What do you like to do?.
Gli Sport Sports.
Guardate le seguenti due frasi:
Italian Regular Verbs Italian Regular Verbs Regular or irregular?? Italian verbs are either regular or irregular. Italian irregular verbs MUST be memorized…
I verbi regolari: -ire.
How to conjugate an -ARE verb parlare mangiare cantare pagare comprare usare.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Viaggiare Camminare in città Camminare in montagna Ascoltare musica Imparare litaliano Cucinare Fare sports Chiacchierare con gli amici Imparare cose nuove.
DIRECT OBJECT PRONOUNS 21 marzo 2012 TURN TO PAGE 134 in your Textbook.
Ciao Capitolo 14.3 dovere, potere, volere nel condizionale.
They will read I will study She will walk the dog You guys will win the game!
Essere avere To Be To Have.
Che cosa ti piace fare? Itl 7.
FOR EVERY CALLOUT THAT YOU WILL SEE IN ENGLISH PROVIDE (IN WRITING) THE CORRECT ITALIAN SENTENCE OR EXPRESSION. REMEMBER TO LOOK AT THE VERBS AND PAY.
PLURALI - with NOUNS PAY ATTENTION TO THE ENDING OF THE NOUN! “O” ---> “I” ex) il quaderno -> i quaderni “A” ---> “E” ex) la matita -> le matite “E” --->
Italian 6 Preparation for Final Exam Signorina Troullos.
Pronomi personali di forma tonica
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
 Da fare ora:  Con I compagni di classe chiedete: › A) Come stai? › B) Com’è stato il lungo fine settimana? › C) Cosa hai mangiato durante il giorno.
Il Futuro The Future Tense.
I verbi regolari: -are.
il verbo “PIACERE” In italiano piacere significa “to be pleasing”
Oggi è il___________________ Fate Adesso: 1.You (formal/plural) 2.I am not 3.fun (m) 4.How is Mario? Describe Mario. 5.hardworking (f) 6.studious 7.To.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What don’t you like to …?
I verbi regolari -are -ere -ire. -are verbs parlare means to speak stem: parl- (io) parlo (tu) parli (lui/lei) parla (noi) parliamo (voi) parlate (loro)
I verbi. PRONOMI SOGGETTO singolare I ……………………….io you (fam.) ……….. tu he ……………………lui she ………………… lei you (formal) ……. Lei plurale we ……………………… noi you..……………………
NOTE: To change the image on this slide, select the picture and delete it. Then click the Pictures icon in the placeholder to insert your own image. ITALIAN.
FATE ADESSO: Cosa vuol dire? What is the underlined word called? Come stai tu? Io sono Marisa. Lei è italiana.
Simple Sentences in Italian
Subject Pronouns & Verbs. When do we use subject pronouns? Subject pronouns stand in for the subject. I, You, He/She, We, They. I went to the shops. You.
I verbi. PRONOMI SOGGETTO singolare I ……………………….io you (fam.) ……….. tu he ……………………lui she ………………… lei you (formal) ……. Lei plurale we ……………………… noi you..……………………
Verbi italiani ...un po` di esercizi.
I verbi regolari: -are. -are verbs parlare means to speak stem: parl- (io) parlo (tu) parli (lui/lei) parla (noi) parliamo (voi) parlate (loro) parlano.
Passato Prossimo past.
Che cose hai fatto durante le vacanze?
Present progressive Past progressive verbs. Present progressive Present progressive: formula positive; subject + ___/___/___ + verb+ ing + complimentary.
Cosa ti piace fare? What do you like to do?.
mercoledì, 11 ottobre Relazioni future
Transcript della presentazione:

Il Presente (Present Tense) Verbi Regolari –are (Regular –are verbs)

I Verbi: Verbs are “action words” = to do something There are 3 verb families in Italian: -ARE, -ERE, -IRE (based on the endings of the infinitives of the verbs) The following are example verb infinitives: verb form that is found in the dictionary Ex: -ARE = Ballare = to dance Ex: -ERE = Leggere = to read EX: -IRE = Uscire = to go out

Every verb has 2 parts The stem + ending The stem of a verb is the part of the verb you get when you take the –are, -ere or –ire off of the infinitive Ex: Infinitive: Stem: Parlare Parl Scrivere Scriv Dormire Dorm

The stem of common –ARE verbs: Parlare = parl Cantare = cant Nuotare = nuot Studiare = studi Lavorare = lavor Suonare = suon

Conjugation of verbs: Conjugation = changing the endings of the verb so that the verb agrees with the subject of the sentence (person doing the action of the verb) In English, we conjugate our verbs without thinking about it. We say “I speak, he speaks, we speak.” We don’t realize we are changing out endings. In Italian, the endings are more exact and there are different endings on the stem of the verb for each person doing the action so we know who is doing the action by the endings of the verb.

Ripasso dei Pronomi Personali (Subject pronouns in review) Singular io I tu you (familiar) lui he lei she Lei you (formal) Plural noi we voi you all (familiar) loro They Loro you all (formal)

Conjugation of verbs cont’d: There are endings of the verb for each subject pronoun in Italian. Therefore, each ending is different for the subject of the sentence. To conjugate a verb there are 2 parts: drop the infinitive and add the ending for each pronoun to the stem: ex: Parlare = to speak stem = parl io parlo noi parliamo tu parli voi parlate lui parla loro parlano lei/Lei parla Loro parlano

As you can see, we add the new ending to the stem of the verb for each subject pronoun. This conjugates the verb from the infinitive form and gives us the new meaning. The present tense form the verb has two possible meanings after being conjugated: io parlo = I speak/ I am speaking tu parli = you speak/ you are speaking lei/lui parla = she/he speaks/ she/he is speaking noi parliamo = we speak / we are speaking voi parlate = you all speak / you all are speaking loro/Loro parlano = they/you all speak/are speaking

To form the present tense –ARE verbs: stem + ending Io -o Tu -i Lui -a Lei Noi -iamo Voi -ate Loro -ano

Ripasso: parlare to speak parl + endings Io parlo I speak Tu parli You speak Lui parla He speaks Lei parla She speaks Noi parliamo We speak Voi parlate You (p) speak Loro parlano They speak

Studiare – study studi + endings Io studio I study Tu studi You study Lui studia He studies Lei studia She studies Noi studiamo We study Voi studiate You (p) study Loro studiano They study

-are verbs Studiare Parlare Insegnare Ascoltare Alzare Imparare Lavorare Guardare Aspettare to study To speak To teach To listen To raise To learn To work To look/to watch To wait

More –are verbs Suonare Camminare Comprare Cucinare Nuotare Ballare Viaggiare Riposare Lavare To play an instrument To walk To buy To cook To swim To dance To travel To rest To wash

More –are verbs Abitare Cantare Passare Trovare Entrare Usare Visitare Aiutare Arrivare To live To sing To pass To find To enter To use To visit To help To arrive

Pratica: Conjugate the correct form for each pronoun and translate into English: Io parlo Lui balla Noi abitiamo Voi cucinate Loro cantano Tu riposi Carlo viaggia Maria compra Marco ed io impariamo Gli studenti entrano Io (parlare) Lui (ballare) Noi (abitare) Voi (cucinare) Loro (cantare) Tu (riposare) Carlo (viaggiare) Maria (comprare) Marco ed io (imparare) Gli studenti (entrare)

Qual’e` la forma corretta What is the correct form Tu__________ Tu parli You speak Parlare- to speak

Qual’e` la forma corretta? Loro_________ Loro Cucinano They cook Cucinare- to cook

Qual’e` la forma corretta? Voi__________ Voi cantate You all sing Cantare- to sing

Making a verb negative: Place the word “non” before the verb to make it negative = to not do something (don’t do) ex: io ballo = I dance vs. Io non ballo = I don’t dance. Ex: Diana non lavora = Diana doesn’t work Ex: Gli studenti non studiano = The students don’t study Ex: Non canti tu? Don’t you sing? Ex: Noi non suoniamo la chitarra. = we don’t play the guitar.

Questions with verbs in Italian: When asking a question in Italian there is no trasnlation for “do you.” Just reverse the subject and the verb with a question mark. Ex: Lui parla bene. = he speaks well. Ex: Parla lui bene? = Does he speak well. Ex: Tu canti = you sing. Ex: Canti tu? = Do you sing?

Ask Question Answer Question Using subject pronouns to ask and answer questions: Ask Question Answer Question tu io lui/lei Lei voi noi loro Loro

Ex: Parli bene tu? Si, io parlo bene. Ex: Balla lui alle feste? No, lui non balla. Ex: Ascolta lei la radio? Si, lei ascolta la radio. Ex: Imparano molto nella lezione gli studenti? Si, gli studenti imparano molto. Ex: Comprate il cibo voi? No, noi non compriamo il cibo.

Pratica: Answer the following questions in Italian (watch for pronouns): Alla Scuola: Parli inglese? Studi l’italiano? Imparano molto nella lezione di matematica gli studenti? Insegna la lezione d’italiano il professore Jensen? Ascolate voi bene il professore? Alzi la mano spesso nella classe d’italiano?

Pratica: Answer the following questions in Italian (watch for pronouns): Dopo Scuola: Lavori in un supermercato dopo scuola? Guardi la televisione? Ascolti la radio? Suonano la chitarra Diana e Marco? Gioca a pallacanestro Giovanna? Riposa molto Maria? Parli al telefono con i amici? Cucinate voi la cena in casa?

Chi? Who? Che? / Cosa? What? Quando? When? Dove? Where? Perche’? Why? Asking & Answering open ended questions with Verbs: Question Words: Chi? Who? Che? / Cosa? What? Quando? When? Dove? Where? Perche’? Why? Quale? Which? Quanti? How many? Come? How?

Ex: Cosa studi a scuola? Io studio l’italiano. Ex: Qual’e’ la tua materia preferita? La mia materia preferita e’ l’italiano. Ex: Chi e’ il tuo professoressa d’italiano? La mia professoressa d’italiano e’ la Signorina Casado. Ex: Dove lavora Giuseppe? Lui lavora in un negozio. Ex: Quanti studenti ci sono nella classe? Ci sono ventotto studenti. Ex: Quando studi? Io studio spesso in biblioteca. Ex: Com’e’ la tua lezione? La mia lezione e’ facile.

Answer the following questions in a complete Italian sentence: Chi e’ il tuo professore d’inglese? Com’e’ la tua amica o il tuo amico? Dove compri il cibo? Quando studi? Cosa giochi tu? Dove studi?