Scaricare la presentazione
La presentazione è in caricamento. Aspetta per favore
PubblicatoCristina Michela Franco Modificato 8 anni fa
1
Risk Governance and Product Governance in the Asset Management Industry Francesco Betti General Manager, Aletti Gestielle SGR Novara - September 22 nd, 2016
2
Agenda What is Product Governance? Why is Product Governance so important? What is Risk Governance? Risk and Product Governance: which links? Some provocative concluding remarks
3
What is Product Governance?
4
Product Design Target Market definition Target Market under «suitability metrics» Type of client Expertise Ability to bear losses What is Product Governance? Return profile Time horizon
5
Distribution model Target Market Product «complexity» Advisory Execution Platforms and other dealing venues Regulated markets Selection of distributors Distribution Strategy What is Product Governance?
6
Remuneration criteria for distributors Assogestioni inducements self-regulation Data flows between SGR / Distributors SGR (manufacturer) SGR (manufacturer) Distributor What is Product Governance?
7
Why is Product Governance so important? Market environment Regulatory environment Distribution environment
8
QE «Rebalancing effect»: ahead and down the spectrum Aug 2016: 70% of european sovereign with yield lower than 0,5% Aug 2016: 90% fo european sovereign with yield lower than 1,5% Market environment Low interest rates, high volatility, regime changes….
9
SSR EMIR MIFIR II MIFID II Solvency II/ CRD IV Transparency Governance & Risk management Investors protection and transparency MMFR SFTR FBR UCITS IV AIFMD Rating UCITS V ELTIF PRIPS Regulatory environment EU/G20 response to financial crisis: AIFMD, UCITS IV and V, EMIR, MIFID II….
10
Distribution environment Delay in the adoption of advisory models and demand for asset allocation products. Low interest rate margin and strong demand for commission-based products.
11
Distribution environment
12
What is Risk Governance?
14
Risk and Product Governance: which links? 1°) Product design («pre-launch risk management»): scenario analysis, product sustainibility, risk analysis, target market risk/return profile 2°) Risk consistency («on-going risk management»): model consistency (i.e.: VaR vs SRRI) product consistency (i.e.: initial model portfolio) adaptive risk coverage (i.e.: reputational risk, liquidity risk)
15
Some provocative concluding remarks Product governance represents a significant shift of responsability (and thus economic influence) to asset managers? Can risk governance be decoupled from product governance? Do we need a new language to keep them together? A big job still to do on liquidity risk, new risk sources, reputational risk (products level, clients level) Have we invested enough time and money in these fields? Are we prepared to? If not now, when?
16
«If you can find something everyone agrees on, it’s wrong» (Mo Udall, US politician)
17
"La presente documentazione è stata predisposta per uso esclusivamente interno agli Investitori Istituzionali e agli Enti Collocatori di Aletti Gestielle SGR e non costituisce materiale di promozione; i dati in essa contenuti sono riconducibili a fonti terze di carattere pubblico e pertanto la SGR non si assume alcuna responsabilità in merito alla veridicità ed alla correttezza dei dati riportati. L'eventuale indicazione di rendimenti storici o di stime, riferiti alla data indicata nella documentazione stessa, non costituisce in alcun modo un indicatore dei presunti rendimenti futuri, che potranno essere minori o maggiori di quelli realizzati o stimati alla data indicata nella documentazione. Il presente documento è destinato esclusivamente al soggetto destinatario ed ha quale unico scopo quello di illustrare azioni ritenute degne di nota a giudizio del gestore nella propria attività di investimento. Pertanto tale documento ha finalità esclusivamente informative, e non può essere in alcun modo inteso o interpretato quale offerta, invito, consiglio, suggerimento o indicazione di investimento. In nessun caso il presente documento può essere diffuso al pubblico o diffuso a terzi senza preventiva autorizzazione da parte della SGR. Inoltre, anche se la SGR intraprende ogni ragionevole sforzo per ottenere informazioni da fonti ritenute affidabili, la SGR: a) non assicura in alcun modo che le informazioni, i dati, le notizie, o le opinioni contenute nel materiale siano esatte, affidabili o complete; b) non può essere ritenuta responsabile dell'utilizzo che ne viene fatto." Disclaimer
Presentazioni simili
© 2024 SlidePlayer.it Inc.
All rights reserved.