Ideologia e egemonia Sociologia delle comunicazioni 29/3/11.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

V.I.D.E.O. Video-CV to Increase and Develop Employment Opportunities
Prof. Bertolami Salvatore
1 Quale spazio per uneducazione plurilingue nella scuola di oggi? Firenze, 30 settembre 2011 Silvia Minardi.
Unita didattica EDUCATION CLASSE: 4° anno Liceo Socio-Psico-Pedagogico
Perché, come e a chi comunicare scienza Sissa, Trieste Frascati, 24 Ottobre 2005 Stefano Fantoni.
REALIZING CONSTRUCTIVIST OBJECTIVES THROUGH COLLABORATIVE TECHNOLOGIES: THREADED DISCUSSIONS Donald Weasenforth Sigrum Biesenbach- Lucas Christine Meloni.
BRISCOLA GO ON AVANTI. Storia I giochi di carte hanno le origini più disparate e vengono collocati in differenti epoche, la Briscola risale al La.
Firenze 2 Ottobre 2013 Ivana Carmen Katy Savino: Dirigente
Cesare Di Feliciantonio- Sapienza Università di Roma
Università degli Studi di Bologna Scuola di Psicologia e Scienze della Formazione ERASMUS PLACEMENT Scuola Primaria e Infanzia (Laura Magistrale a Ciclo.
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°8.
20 ottobre 2010 Le discipline che forniscono i fondamenti per lo studio dellingegneria delle reazioni chimiche sono: Termodinamica chimica Cinetica chimica.
FASTVID RENTALS: BUSINESS MODELING 1. Business Modeling One of the major problems with most business engineering efforts, is that the software engineering.
Le lezioni della crisi Roberto Tamborini Università di Trento, Dipartimento di Economia, Trento, Italy Festival dell'Economia, Trento,
Cuando Me Enamoro Quando M’Innamoro A Man Without Love M ộ t Ng ườ i Không Có Tình Yêu.
Imagine.
Media, ideologia e egemonia culturale
Giovanni Biondi ICT e trasformazione della Scuola.
Shall I compare thee Shall I compare thee to a summer's day? (A) Thou art more lovely and more temperate. (B) Rough winds do shake the darling buds of.
CIRCOLO DIDATTICO DI S. CASCIANO V.P. (ITALIA) SCUOLA PRIMARIA “N. MACHIAVELLI” CLASSE II D a.s – 2007 PROGETTO COMENIUS “ Cultural Heritage in the.
Inglese Lezz /4/14. Cap. "Selflessness" da Nozick Presentazione di Antonio De Grandis senza l'ausilio del Powerpoint.
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
Demonstrating Possession
Cultura, media e ideologia Studi culturali e media.
Ontologia AA F. Orilia. Lez. 16 Discussione dell'approccio controfattualista di lewis condotta da Antonio De Grandis.
Love, Love, Love. Love, Love, Love. Love, Love, Love. There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung. Nothing.
By The Beatles. Yesterday, all my troubles seemed so far away, Now it looks as though they're here to stay, Oh I believe in yesterday. Suddenly, I'm not.
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezioni n° 7-8.
( Art. 14 ) 1. Ogni bambino ha diritto all’istruzione senza distinzioni razziali. 1. Every child has the right to be brought up without.
Successione degli Stati nei trattati Successione di Stati = mutamento di sovranità territoriale. Conseguenze di tale mutamento sui diritti ed obblighi.
Chapter Eighteen1 CHAPTER 3 Distribution of national income A PowerPoint  Tutorial To Accompany MACROECONOMICS, 7th. ed. N. Gregory Mankiw Tutorial written.
Sociologia delle comunicazioni 16 marzo 2009 Cibercultura e studi culturali.
Sociologia delle comunicazioni Rappresentazione/informazione.
Capitolo 14 Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Accoppiamento scalare
SUMMARY Time domain and frequency domain RIEPILOGO Dominio del tempo e della frequenza RIEPILOGO Dominio del tempo e della frequenza.
Viruses.
SUMMARY Quadripoles and equivalent circuits RIEPILOGO Quadripoli e circuiti equivalenti RIEPILOGO Quadripoli e circuiti equivalenti.
Mobilità tra i Paesi del Programma KA103 A.A. 2014/2015 (KA103) Mobility Tool+ e il Rapporto Finale Claudia Peritore Roma luglio 2015.
Secondo Circolo di Carmagnola I FRONTESPIZI DEGLI INVITI ALLE SERATE COMENIUS Invitations to the Comenius Evenings 9 febbraio febbraio giugno.
The people side of Change management Leadership e Stakeholder nei processi di cambiamento delle organizzazioni DIPARTIMENTI DI GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA.
La gestione snella dei progetti Social Perché il lato pesante non può vincere sulla forza agile Ernesto Amato Project Manager & Agile Evangelist.
John Winston Ono Lennon was an English musician. From 1962 to 1970 he was a composer and singer (soloist) of the musical group the Beatles. Along with.
L A R OUTINE D EL M ATTINO Ellie B.. Io mi sono svegliata alle cinque del mattino.
SUMMARY Dinamic analysis RIEPILOGO Analisi dinamica RIEPILOGO Analisi dinamica.
SUMMARY Different classes and distortions RIEPILOGO Le diverse classi e le distorsioni RIEPILOGO Le diverse classi e le distorsioni.
Click to continue. “Abbiamo sentito dire d’una speciale disposizione della marina inglese. Tutti i sartiami della regia flotta, dal più robusto al più.
World Film History II, 2 Italian Neorealism and its successors.
Filtri del secondo ordine e diagrammi di Bode
Texts are cooperatively generated by the addressee.
The “Mille Miglia” The Mille Miglia was a long distance car race, made ​​on roads open to traffic that was disputed in Italy twenty-four times from 1927.
Discover the USA. What do you know about the USA? Would you like to know more? Do you know how the USA flag is called? What do the 50 stars and the 13.
Simple Sentences in Italian
Language of Algebra.
Language of Algebra. Basic concepts Key words Practice exercises Basic concepts Key words Practice exercises.
LE PREPOSIZIONI. Le Preposizioni semplici (Simple prepositions) A preposition describes a relationship between other words in a sentence. In itself, a.
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro aprile duemilasedici.
ORGANISATION OF THE EDUCATION SYSTEM IN ITALY 2010/2011.
Crescita I: Paolo Sospiro Università di Macerata Macerata 29 Settembre 2014 Economia dello Sviluppo Università di Macerata.
La Pace vera True Peace Vi lascio la pace, vi do la mia pace. Non come la dà il mondo, io la do a voi. (Gv 14, 27) Peace be with you; I give you my peace.
RIUNIONE DEI PRESIDENTI DELLE COMMISSIONI COMPETENTI IN MATERIA DI OCCUPAZIONE, RICERCA E INNOVAZIONE Roma, novembre 2014 Camera dei deputati (Palazzo.
A Tiny Voice Inside Una piccola Voce interiore By Carole Smith Gaetano Lastilla.
Project IOLI Practical exemple in Italy and in Sicily Il presente progetto è finanziato con il sostegno della Commissione europea. L’autore è il solo responsabile.
Fonti del diritto internazionale (art. 38 Statuto CIG)
Silvia Minardi, Pavia 14 December maps and directions hours.
Inglese Lezione 11, 9/3/15. Annunci Non si terranno le lezioni del 16 Marzo La lezione del 18 Marzo (ore 13) sarà tenuta dal prof. Gregory Landini.
MSc in Communication Sciences Program in Technologies for Human Communication Davide Eynard Facoltà di scienze della comunicazione Università della.
WRITING – EXERCISE TYPES
PROGETTO SOCRATES Dante Alighieri Primary School Classes 2A-B-C GENERAL OBJECTIVES: -To increase the motivation and the pleasure for reading -To pass.
Transcript della presentazione:

Ideologia e egemonia Sociologia delle comunicazioni 29/3/11

“Is there an underlying and coherent set of values and beliefs that characterise media representations of the world? Do the media prescribe particular ways of thinking about social problems and their solutions?... Is there a consistent pattern to the bias and stereotyping observed in the media’s coverage of events? Do the media construct specific meaning through genres and narratives? Are the media vehicles for carrying and conveying ideas of one group of people rather than others?” (Williams Understanding Media Theory, p. 145)

Teoria critica neo-marxista degli anni 1960 e 1970 (studi culturali inglesi o scuola di Birmingham) Louis Althusser ( ) Per Marx (1965) Antonio Gramsci ( ) I Quaderni del Carcere ( ) pubblicati tra il 1948 e il 1951

James Curran, Michael Gurevitch and Janet Woollaccott (eds)(1977) Mass communication and Society. Open University.

‘Early American research focused on the effects of the media on individuals rather than the area of ‘meaning’ or the relationship between the media and more general social and economic organization and this social psychological impulsion tended to obscure the analyses of media messages which was in any case dependent on the impoverished methodology of content analysis’ (James Curran et al 1977 p. 311)

The work of the Frankfurt School represents an earlier development of a critical philosophical variant of Marxism, ‘critical theory’, which rejected both the economic determinism of Soviet Marxism and the empirical positivism of the American tradition of mass communications research… The impetus of Adorno’s work was culturally elitist and pessimistic about mass culture and the implication was that the only real and authentic culture rests on a specific type of art…’ (p. 312)

Stuart Hall, il CCCS (Centre for Contemporary Cultural Studies) di Birmingham e il Marxismo (gli anni 70) ‘Culture, Media and the Ideological Effect’ (1977) Materialismo storico e cultura

‘Culture has its roots in what Marx, in The German Ideology, called man’s ‘double relation’: to nature and to other men… Men collaborate with one another for the more effective reproduction of their material conditions… No matter how infinitely complex and extended are the social forms which men then successively develop, the relations surrounding the material reproduction of their existence forms the determining instance of all these other structures. (Hall 1977, p. 315)

This the basis for a materialist understanding of social development and human history: it must also be the basis of any materialist or non-idealist definition of culture.. Production always assumes specific historical forms, under determinate conditions…’ (Hall 1977, p. 316)

‘For Marx, the relations which govern the social organization of material production are specific… The social and cultural superstructures which ‘corresponds’ to each mode of production will be historically specific. (p. 316) Totalità e reale

For Marx, the major modes of production in human history have been based on one type of the exploitation of the labour of some by others. Modes of production are therefore founded on a root of antagonistic contradiction (p )

Il modello marxista: Base Economia (modo di produzione, base, reale) Sovrastrutture Società (relazioni di potere determinate dall’economia, involontario, stato, famiglia società civili) Cultura (forme, linguaggio, rappresentazione, coscienza, ideologia)

Ideologia ‘The ideas of the ruling class are, in every age, the ruling ideas: i.e. the class, which is the dominant force in society, is at the same time its dominant intellectual force. The class which has the means of material production at its disposal, has control at the same time over the means of mental production… Insofar as they rule as a class and determine the extent and compass of an epoch, they do this in its whole range, hence among other things they regulate the production and distribution of the ideas of their age; thus their ideas are the ruling class of the epoch.” (Marx e Engels The German Ideology citati in Williams, p. 37)

Ideologia a. Il contenuto dei media è ideologico, e l’ideologia sarà quella della classe dominante trasmessa attraverso i messaggi mediatici b. Il problema della determinazione/autonomia della cultura (ideologia) rispetto al modo di produzione (economia e società) c. L’ideologia è la coscienza (falsa coscienza, relazione immaginaria, identificazione, soggetto etc)

Il lavoro dell’ideologia: a.Trasformare una relazione nel suo opposto (camera obscura) b.Far sì che una parte rappresenti il tutto (feticismo) c.Nascondere il tutto

Esempio di ideologia: il mercato come camera obscura ‘For Marx, capitalism is the most dynamic and rapidly expanding mode of production in human history… production comes to depend on socialization or ‘interdependence of labor’… But this interdependence is realized and organized through the market…And in the market, men’s all sided independence… appears as a condition of mutual unconnectedness and indifference.’ (p.323)

Esempio di ideologia: il mercato come feticcio ‘The market represents a system which requires both production and exchange as if it consisted of exchange only’ (p. 323)

Esempio di ideologia: il mercato come occultamento ‘making the real foundations of capitalist society in production disappear from view… hence we can only ‘see’ that labour and production are realized through the market… we can no longer ‘see’ that it is in production that labour is exploited and surplus value extracted.’ (p. 323)

L’ideologia per gli studi culturali Non c’è relazione omologica tra modo di produzione e ideologia, ma una serie di trasformazioni L’ideologia (cioè la sfera della cultura, o del linguaggio e rappresentazione) è produttiva (produce, teorie, immagini e rappresentazione) L’ideologia non si esprime solo nelle rappresentazioni, ma anche nelle pratiche culturali (la pratica sociale della significazione)

La mediazione del linguaggio … all social life, every facet of social practice, is mediated by language (conceived as a system of signs and representations, arranged by codes and articulated through social discourses… (p. 328) As Volosinov puts it, …’the domain of ideology coincides with the domain of signs. They equate with one another. Wherever a sign is present, ideology is present too. Everything ideological possesses a semiotic value’ (p. 329)

Stuart Hall ‘Encoding/Decoding’

Es. Roland Barthes Mitologie

Edward Said Covering Islam (1981)

Louis Althusser e l’ideologia Le istituzioni sociali e culturali sono relativamente autonome dall’economia Apparati statali repressivi (polizia e esercito) e apparati statali ideologici (chiesa, scuola, università, famiglia, media etc)

Louis Althusser e l’ideologia L’ideologia per Althusser non è semplicemente ‘falsa’ o ideale o mentale’. Althusser definisce l’ideologia come ‘la rappresentazione della relazione immaginaria degli individui alle loro reali condizioni d’esistenza’. La psicanalisi di Jacques Lacan e la teoria dei tre stadi (reale, immaginario, simbolico) Immaginario e identificazione

Louis Althusser e l’ideologia L’ideologia funziona attraverso il meccanismo dell’interpellazione L’interpellazione lavora sull’inconscio e dà forma al soggetto L’individuo è soggetto nella misura in cui è precostituito da strutture sociali

Louis Althusser e l’ideologia “He introduces the concept of ‘interpellation’ to explain the process by which individuals are constituted as subjects. Ideology operates to do this. Individuals are interpellated (have social identities conferred on them) through ideological state apparatuses from which people gain their sense of identity as well as their understanding of reality. Like all structuralists, Althusser sees the human being as determined by pre-given structures such as language, family relations, cultural conventions and other social forces. Althusser did not concede that the individuals could resist the process of interpellation’ (Chandler citato in Williams p. 149)

Antonio Gramsci e l’egemonia culturale “Conquistare la maggioranza politica di un Paese vuol dire che le forze sociali, che di tale maggioranza sono espressione, dirigono la politica di quel determinato paese e dominano le forze sociali che a tale politica si oppongono: significa ottenere l'egemonia.”egemonia (Gramsci Quaderni del Carcere)

Antonio Gramsci e l’egemonia culturale ‘Hegemony is the operation wen the dominant class fraction not only dominate but direct – lead: when they not only possess the power to actively coerce but actively organize so as to command and win the consent of the subordinated classes in a continuing way.’ (Hall 1977 p. 332)

Antonio Gramsci e l’egemonia culturale ‘…hegemony works by ideology… ‘definitions of reality, favourable to the domninant class fractions,… come to constitute the primary ‘lived reality’ for the subordinate classes… the dominant classes strive and to a degree succeed in framing all competing definitions of reality within their range, bringing all alternatives within their horizon of thought’ (Hall p. 333)

Antonio Gramsci e l’egemonia culturale L’egemonia culturale non può mai essere vinta una volta per tutte (quindi è instabile, quindi terreno di battaglia) Ripresa da Ernesto Laclau e Chantal Mouffe: la lotta per l’egemonia è la lotta per estendere la democrazie a più soggettività

Antonio Gramsci e l’egemonia culturale L’egemonia culturale lascia spazio all’idea di una guerra semiotica o di segni e significati a cui possono partecipare sia gli ‘intellettuali organici’ che i pubblici stessi

Stuart Hall et al (1978) Policing the Crisis: Mugging, the State and Law and Order

“The authors showed how the media created public anxiety over the crime of ‘mugging’, student protests and picketing. Together the media represented the increase in violence and disorder as a threat to law and order in society. There was no evidence to show that any increase had taken place – in the period the book examines the incidence of crimes of violence had actually fallen.”(p. 151)