Educational Campaign Etna, Volcano of Peace: the geo-history intercultural approach against war Under the patronage of Fondazione Basso, Roma.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

I numeri, l’ora, I giorni della settimana
"La vera scelta non e' tra non violenza e violenza ma tra non violenza e non esistenza... Se non riusciremo a vivere come fratelli moriremo tutti come.
La pace La pace è una condizione sociale, relazionale, politica o legata ad altri contesti caratterizzata da condivisa armonia ed assenza di tensioni e.
1 Quale spazio per uneducazione plurilingue nella scuola di oggi? Firenze, 30 settembre 2011 Silvia Minardi.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
11 1 Roma, 11 dicembre 2006 Laura Gasparini Garanzia su Portafogli Estero.
Come nella stampa tradizionale, un giornale online può essere di informazione informazione o un periodico dedicato a una disciplina specifica.
DIRITTO INTERNAZIONALE a.a Le caratteristiche del diritto internazionale Ordinamento coerente e tendenzialmente completo Struttura anorganica.
Water is life - Water, our lives
Istruzione, Tirocinio e Lavoro
L’Unione Europea e la Scuola da anni hanno stretto un patto e per colmare il divario di apprendimento fra le diverse realtà didattiche dei vari Paesi,
PARTECIPANTI PULVIRENTI ERIKA NICOTRA ALFIO BONACCORSI SAMUEL OCCHIONE ALESSIO PIAMONTE MARIA PAPPALARDO ROBERTO IMPELLIZZERI GIUSEPPE WORKING GROUP PULVIRENTI.
La vita Nato il 26/04/1564 a Stratford-on- Abon. Frequentò la Grammar School . Nei primi anni dell a sua giovinezza lavora con il padre. William.
Campagna educativa Etna, Vulcano della Pace Preghiera interculturale delle scuole di Catania contro la guerra Con il Patrocinio della Fondazione Basso,
EDUCATIONAL CAMPAIGN ETNA, VOLCANO OF PEACE: CATANIA SCHOOLS INTERCULTURAL PRAYER AGAINST WAR Under the patronage of Fondazione Basso, Roma.
Per un'educazione linguistica democratica e interculturale:
Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar. Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar.
Campagna educativa Etna, Vulcano della Pace l’approccio della geo-storia interculturale contro la guerra Con il patrocinio della Fondazione Basso, Roma.
The euro. Use this website to answer these questions. n.htm
Dear friends, During these last weeks the main events had been the end of year feast and the visit to a fire station. But we also keept on with our fun.
Imagine.
Laboratorio Teatrale Integrato “ Piero Gabrielli ” Laboratorio Teatrale Integrato “ Piero Gabrielli ” Integrated Theater Workshop “Piero Gabrielli” Laboratorio.
Giovanni Biondi ICT e trasformazione della Scuola.
I giorni della settimana
I Want To Hold Your Hand Beatles.
DA FARE ADESSO: 12 DICIEMBRE 2013 CHE VUOL DIRE LA PAROLE ROSSA? La prima opera di Michelangelo si chiama “Il tormento di Sant’Antonio”
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
Italiana Early Level Greetings.
Talking about yourself
Love, Love, Love. Love, Love, Love. Love, Love, Love. There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung. Nothing.
WE CLEAN THE WORLD FOR A BETTER FUTURE. EARTH DAY.
( Art. 14 ) 1. Ogni bambino ha diritto all’istruzione senza distinzioni razziali. 1. Every child has the right to be brought up without.
SCUOLA ELEMENTARE” G. MAZZINI IIIB
MyEconLab_Univerità degli studi di Milano, corso Prof.ssa Valentina Raimondi How to Access MyEconLab 1.
GLI INTERROGATIVI.
ALL YOU NEED IS LOVE Love, Love, Love. There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung. Nothing you can say but.
Sicily (Italian and Sicilian: Sicilia) is an autonomous region of Italy in Europe. Of all the regions of Italy, Sicily covers the largest surface.
INTRODUZIONE INTRODUCTION
Secondo Circolo di Carmagnola I FRONTESPIZI DEGLI INVITI ALLE SERATE COMENIUS Invitations to the Comenius Evenings 9 febbraio febbraio giugno.
MyEconLab_Univerità degli studi di Milano, corso Prof.ssa Valentina Raimondi How to Access MyEconLab 1.
John Winston Ono Lennon was an English musician. From 1962 to 1970 he was a composer and singer (soloist) of the musical group the Beatles. Along with.
Alessandra De Cugis Progetto Tempi e Orari del Comune di Milano Time in the cities, a holistic approach for urban time issues, the case of Milan Paper.
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
PROJECT RESULTS in ITALY
E’ DIO It s God I Quando senti il desiderio di usare una cortesia a qualcuno che ami When you feel the urge to compliment someone.
Simple Sentences in Italian
La vita quotidiana Una giornata tipica In this presentation you are going to learn how to talk about your daily routine and use reflexive verbs.
Oggi è l’undici febbraio 2015.
40 years of the Italian JPO Programme: an overview 14 dicembre Camera dei deputati - Roma Giovani italiani nelle Nazioni Unite: una storia lunga.
AUTONOME PROVINZ BOZEN - SÜDTIROLPROVINCIA AUTONOMA DI BOLZANO - ALTO ADIGE La sperimentazione per il progetto Sword Udine novembre 2015.
La scuola secondaria di I grado G. Marconi è beneficiaria di un PROGETTO DI PARTENARIATO EUROPEO AZIONE Ka2, biennale finanziato dall’Unione.
LE PREPOSIZIONI. Le Preposizioni semplici (Simple prepositions) A preposition describes a relationship between other words in a sentence. In itself, a.
News LHC recommissioning is continuing Sucessfully achieved so far 4 TeV beams, 0.6 m beta* (at least with few bunches) Some beam splashes last week; still.
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro aprile duemilasedici.
3°CALENDARIO DELL’AVVENTO SECONDO IL METODO MONTESSORI TRA TRADIZIONE E INNOVAZIONE TRADITION AND INNOVATION 3° ADVENT CALENDAR ACCORDING TO THE MONTESSORI.
Roberto Esposti 1 Facoltà di Economia “G. Fuà” Università Politecnica delle Marche Facoltà di Economia “G. Fuà” Università Politecnica delle Marche PowerPoint.
ORGANISATION OF THE EDUCATION SYSTEM IN ITALY 2010/2011.
PARTENARIATO MULTILATERALE COMENIUS Lichens and atmospheric pollution EVENTO REALIZZATIO NELL’ANNO 2009 incontro di progetto a Mersin TURCHIA 27 aprile.
La Pace vera True Peace Vi lascio la pace, vi do la mia pace. Non come la dà il mondo, io la do a voi. (Gv 14, 27) Peace be with you; I give you my peace.
A Tiny Voice Inside Una piccola Voce interiore By Carole Smith Gaetano Lastilla.
I MESI DELL'ANNO. I MESI = the months DELL’ = of the ANNO = year IN ITALIANO = in Italian.
Lezione 8 la mia famiglia. Chi vuole una bella famiglia comincia con una figlia …. If you want a wonderful family, start with a daughter… A son is a son.
Project IOLI Practical exemple in Italy and in Sicily Il presente progetto è finanziato con il sostegno della Commissione europea. L’autore è il solo responsabile.
STMan Advanced Graphics Controller. What is STMan  STMan is an advanced graphic controller for Etere automation  STMan is able to control multiple graphics.
Do You Want To Pass Actual Exam in 1 st Attempt?.
WRITING – EXERCISE TYPES
PROGETTO SOCRATES Dante Alighieri Primary School Classes 2A-B-C GENERAL OBJECTIVES: -To increase the motivation and the pleasure for reading -To pass.
Comenius 1 primo anno fIRST yEAR.
Progettazione concettuale
Transcript della presentazione:

Educational Campaign Etna, Volcano of Peace: the geo-history intercultural approach against war Under the patronage of Fondazione Basso, Roma

Istituto comprensivo Fontanarossa, Catania www.icfontanarossa.it a.s. 2014-2015 Principal: Concetta Tumminia Coordinator: Melita Cristaldi

… and if peace exploded?

The Educational Campaign "Etna, Volcan of the Peace” is an initiative proposed by the educationalist Giovanni Pampanini during his seminars of Geo-history at the Institute Fontanarossa in Catania (Sicily) The Principal, Concetta Tumminia, appreciating the importance of this initiative at a time in which many wars are plaguing the world, assumed it as the file rouge of the Geo-history teaching activities of this school year The goal of the Campaign is to promote Intercultural Intelligence (Pampanini, 2011) and Global Competences (Boix Mansilla, Jackson, 2011) in both students and teachers The core is war in its various today manifestations Geo-history Pedagogy is crucial in this regard to enable students to understand how local events are also global The Campaign aims to involve schools and other educational institutions in order to collect signatures, including those of children, which will symbolically surround the Volcano Etna to send a message of peace to the whole world The initiative is under a process of nationalization and internationalization

Do you want to join this Campaign? Send a message to the coordinator, Melita Cristaldi, at cristaldi@sissu.it and you will be added to the list of the school website Fontanarossa, www.icfontanarossa.it; Do at least one Geo-history seminar on the current wars (in which territory are they, what are the causes, search for peaceful solutions to the conflicts) and record a short video (1-2 minutes max) on it to be sent to cristaldi@sissu.it. All videos will form a single movie that will be shown during the second Global Educational Manifestation (GEM), on 4th June, 2015, h. 9.00-18.00 Italian time, Fontanarossa school; Realise an Orbital Classroom, a connexion Skype that will put in contact your pupils/students with the pupils/students of Fontanarossa Institute Collect “symbolic signatures against war" in your school, university or other educational institution and send us a photo; Participate to the second Global Education Manifestation (GEM), on 4th June, 2015 via Skype. The GEM consists of: video-conference and panel discussion on the theme: Intercultural Education : A contribution to the world peace showing the videos made by schools and universities that have joined the Campaign

Posters made ​​by pupils of kindergarten, primary schools and middle school of Fontanarossa, Catania

16th September 2014: the school Fontanarossa inaugurates Educational Campaign "Etna, Volcano of Peace”

The launch of the balloons with a message against the war

The "signature against the war“ of the Principal

Giovanni Pampanini during a seminar of intercultural Geo-history

Collection of "signatures against war" in Park Falcone, Catania 

Collection of "signatures against war" at the Alliance Française of Catania

“ETNA VULCANO DELLA PACE”: INIZIATIVA DEGLI ALUNNI DELL’ISTITUTO FONTANAROSSA I ragazzi dell’istituto “Fontanarossa” hanno lanciato un messaggio di amore e speranza. “E se scoppiasse la pace? ”. Simbolo di questa iniziativa è l’Etna, patrimonio dell’umanità e, in questa occasione, patrimonio di tutti coloro che sognano un mondo senza conflitti e divisioni. Un progetto interculturale che vede i sette plessi dell’istituto comprensivo “Fontanarossa” in prima linea per un’iniziativa che presto sarà estesa anche nelle altre scuole della provincia etnea e non solo. «Tutto è cominciato con un corso di formazione di Giovanni Pampagnini dell’Asp - afferma la dirigente Concetta Tumminia - Partire dalla Geostoria per compiere un percorso che ha riguardato lo sviluppo di una preghiera collettiva per la pace. In tutto il mondo si compiono orrori assurdi contro l’umanità. Per questo noi vogliamo cominciare da Librino, zona di frontiera, dove prendere la strada sbagliata è molto semplice». La scuola di Fontanarossa diventa così il motore di un messaggio universale. Il cuore di un territorio che vuole cambiare e trasformare l’Etna in un vulcano della pace. Una prospettiva che presto sarà ben visibile attraverso dei cartelloni che verranno affissi in tutto il quartiere. Un “benvenuto” per accogliere degnamente quei visitatori che sbarcheranno all’aeroporto. Tuesday, 30th of September, 2014 Daily Newspaper LA SICILIA

The international joined (up to January 2015) International and Comparative Education, Addis Ababa University, Ethiopia; School of Business, Global NXT University, Kuala Lumpur, Malaysia; English department, ENS, Univ. Mohamed V – Agdal, Rabat, Morocco; Africain Social Forum, Senegal; Liceo N. 5, Montevideo, Uruguay; Institut Panafricain de Psychomotricité et Relaxation, Douala, Cameroon; Students of the Universidad Pedagógica Nacional, Área 5: Teoría pedagógica y formación docente, Ciudad de México, México; Escuela Municipal Arthur Miranda de Carvalho, Mirangaba, Bahia, Brazil; Higher School of Education, Polytechnic Institute of Viana do Castelo, Portugal; International Cultural Association Gabriella Bianco & Robert Steve Bingham; Asolapo Italia

First GEM (10th December, 2014): the videoconference with Prof First GEM (10th December, 2014): the videoconference with Prof. Zacharie Zachariev, former director at Unesco, and Dr. La Salete Coelho, High School of Education , Viana do Castelo, Portugal.

First GEM (10th December, 2014): the video against war made by the school girls of the High School of Education , Viana do Castelo, Portugal.

First GEM (10th December, 2014): the seminar against war made by the pupils of the school Arthur Miranda de Carvalho, Mirangaba, Bahia, Brazil

First GEM (10th December, 2014): the seminar against war made by the pupils of Fontanarossa Institute, Catania

First GEM (10th December, 2014): the video made by students of the school Dante Alighieri, Catania

First GEM (10th December, 2014): the collection of signatures against war made by the students of the University of Mexico-City, Mexico.

First GEM (10th December, 2014): the video that show the all the signatures collected against war.

First GEM (10th December, 2014): the volcano Etna, realized by the pupils, the teachers, and the parents of the pupils of the Fontanarossa Institute, Catania.

Published on Saturday 27th December 2014 by LA SICILIA, Catania.