Vantaggi di questa metodologia Aggiorna in continuo il dataset Permette di visualizzare subito gli effetti delle scelte politiche sul territorio Combina l’approccio spaziale con quello territoriale pesando e integrando indicatori diversi Fa emergere le differenze di interpretazione del dato alla scala sub-regionale Supera i confini amministrativi per trovare aree reali di cooperazione transnazionale
Come si territorializza questa scala: le tipologie territoriali UE URBAN-RURAL TYPOLOGY aggregation FUA_TYPO 0. No special function 2. Regional/Loca l 3. Transnational / National 4. Mega 1,2,3 High urban influence with No special function High urban influence with Regional/Local functions High urban influence with Transnational or National functions High urban influence with Mega functions 4,5,6 Low urban influence with No special function Low urban influence with Regional/Local functions Low urban influence with Transnational or National functions Class 1 - High urban influence, with Mega functions Class 2 - High urban influence, with Transnational or National functions Class 3 - High urban influence, with Regional/Local functions Class 4- High urban influence, with no special function Class 5- Low urban influence with Transnational or National functions Class 6 - Low urban influence with Regional/Local functions Class 7 - Low urban influence with no special functions
Polycentric territorial base at NUTs 2 and 3
Nuove politiche regionali Utilizzando in forma cooperativa i Fondi Strutturali si può ottenere: Coniugare crescita e sviluppo; Una strategia globale nei confronti dell’UE integrando nel territorio le dimensioni solciali-economico-ambientali. Questo si chiama identità = unità di paesaggio (da individuare a scala regionale e transregionale); Scelte sostenibili che creino un reale cambiamento nell’approccio macroeconomico europeo gestendo congiuntamente questa fase di transizione (riforme economiche UE: ICT, HC vs l’esclusione sociale) Promuovere e disegnare un nuovo trans-regional European Spatial Development Perspective 2007 (ESDP) per puntare ad uno sviluppo equilibrato e policentrico attraverso la coesione sociale ed economica, il mantenimento attivo delle risorse naturali e del patrimonio identitario culturale, una competitività territoriale più equilibrata e perequata
La performance in I&R
Lista delle politiche dedicate all’I&R
L’interazione Globale/Locale
Le politiche dedicate
La qualità
Le politiche dedicate alla Qualità Innovation Bridging digital divided Technological\innovative dissemination for the enterprises and institutions Support to transregional cooperative projects Use/development of environmental friendly techologies Quality certification and assessment tools R&D R&D infrastructures Support to BAT Development of recycling technologies of waste Human Capital Supply of education Human capital internationalisation Age Reinvolvement of aging people Support leisure Social integration Child protection Poverty reduction Policies dissemination for transparency and efficency of burocracy Cultural integration Economic development Support Local productive identity Promotion of a global enterprise culture New business/service instruments Inflation control Internationalisation of good and services Employment Homogeneisation of enterprise costs Support enterprise creation Support employer mobility Support equal opportunities Transport/network Development of telecomunication networks Development of energy networks Increase of phisical accessibility Natural Resources Use of renovable resources Active Protection of Natural resources Reduction of Natural Resources consumption Natural hazard prevention Climate Energy policies Flexible Mechanisms Climate Active Protection Public Healt Social Programme Financing Safety Support Welfare