Competenze e Apprendimento

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Trieste, 26 novembre © 2005 – Renato Lukač Using OSS in Slovenian High Schools doc. dr. Renato Lukač LinuxDay Trieste.
Advertisements

5.4 Sapere e Conoscere. Sapere Means: -to know a fact -to be able to -to know how to do something.
I numeri, l’ora, I giorni della settimana
CRUI La ricerca per la qualità della vita: la priorità "salute" del 7° Programma Quadro Ferrara, 25 ottobre 2006, Aula Magna - Palazzo Bevilacqua Costabili.
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
Europass Supplemento al Diploma: il valore della trasparenza e il diritto alla mobilità Elisabetta Perulli Centro Nazionale Europass
1 Teaching Cloud Computing and Windows Azure in Academia Domenico Talia UNIVERSITA DELLA CALABRIA & ICAR-CNR Italy Faculty Days 2010.
A. Oppio, S. Mattia, A. Pandolfi, M. Ghellere ERES Conference 2010 Università Commerciale Luigi Bocconi Milan, june 2010 A Multidimensional and Participatory.
Relaunching eLene Who are we now and which are our interests.
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
Set-up di un Tavolo di Concertazione sulla Bio Economia Basata sulla Conoscenza San Benedetto del Tronto Centro Unicram, 8 Giugno 2007.
Osservatorio sulle professioni sociali
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
1.E un algoritmo ricorsivo: Tutti le istanze di oggetti raggiungibili da un oggetto persistente diventano anchessi persistenti.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Chiara Carlucci - Isfol 15 giugno 2007 CDS Isfols specialised documentation centre.
Corso di Laurea in Ingegneria Elettronica - U niversità di N apoli F EDERICO II Autori XXXXX XXXXXXX YYYYY YYYYYYY ZZZZZ ZZZZZZZ Titolo tesina Parte X:
Ergo : what is the source of EU-English? Standard British English? Standard American English? Both!!!! See morphology (use of British.
LInnovazione di Prodotto. Lo sviluppo di nuovi prodotti e nuovi servizi: una vecchia sfida per le imprese innovative. [emilio bellini]
2000 Prentice Hall, Inc. All rights reserved. 1 Capitolo 3 - Functions Outline 3.1Introduction 3.2Program Components in C++ 3.3Math Library Functions 3.4Functions.
1 Isfol – Institutional Communication and Documentary Activities Istituto per lo sviluppo della formazione professionale dei lavoratori ReferNet Italian.
National Project – on going results Potenza 7/10 November 06 IT-G2-SIC-066 – Social Enterprise and Local Development.
LHCf Status Report Measurement of Photons and Neutral Pions in the Very Forward Region of LHC Oscar Adriani INFN Sezione di Firenze - Dipartimento di Fisica.
Da fare ora: Facciamo alcuni esempi 1.___________(dormire) alle dieci di sera. (loro) 2.Noi ___________ (partire) alle sei e mezzo di mattina. 3.John ___________.
Alberto Zucconi Istituto dellApproccio Centrato sulla Persona (IACP) World Academy of Art and Science (WAAS) Healthy Relational Competence: a cardinal.
PROJECT MANAGEMENT Comune di Cervia attraverso il CENTRO RISORSE FINANCED PIANI SOCIALI DI ZONA (Legge Quadro 328/00 L.R. 2/03) INTENDED FOR scuole e.
Gli ambienti di apprendimento Firenze, 3 marzo 2006.
Orientarsi nello studio, nel lavoro e nella società Il contributo dellEducazione degli Adulti.
PROGETTO CURRICOLO A cura del gruppo delle Funzioni Strumentali
IL CURRICOLO VERTICALE
1 Ordine dei Farmacisti della provincia di Trento Assemblea Generale ordinaria 26 novembre 2013 Ordine dei Farmacisti della provincia di Trento Assemblea.
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA FACOLTÀ DI ECONOMIA, GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA, LETTERE E FILOSOFIA, SCIENZE POLITICHE. Corso di Laurea Interfacoltà in.
Italian Regular Verbs Italian Regular Verbs Regular or irregular?? Italian verbs are either regular or irregular. Italian irregular verbs MUST be memorized…
ROBINSON CRUSOE ROBINSON CRUSOE’S ISLAND L’ ISOLA DI
Richard Horton , Lancet 2005.
Robotica e Futuro Competenze per la Vita Personale, Professionale e Imprenditoriale Alfonso Molina Professor of Technology Strategy, University of Edinburgh.
CHE COSA E? E una collezione di materiali didattici fatti dallalunno. Lalunno riflette su se stesso, sui propri modi di essere e di fare. Si pone tra.
Interculturalità e la scelta di materiali didattici per linsegnamento della lingua inglese Catherine Blundell CLIRO - Forlì
Tutor: Elisa Turrini Mail:
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
Architettura software La scelta architetturale: MVA (Model – View – Adapter/Control) The view is completely decoupled from the model such that view and.
Federazione Nazionale Commercio Macchine Cantiermacchine Cogena Intemac Unicea Unimot ASSOCIAZIONE ITALIANA PER LA PROMOZIONE DELLA COGENERAZIONE.
Ciao Capitolo 14.3 dovere, potere, volere nel condizionale.
Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Formazione continua e classe virtuale lapprendimento.
Quale Europa? Riscopriamo le radici europee per costruire unEuropa PIÙ vicina a noi ISTITUTO COMPRENSIVO MAZZINI CASTELFIDARDO PROGETTO COMENIUS 2010/2012.
Italian Family Policies and Pre- School Childcare in view of the Best Interest of the Child and Best Quality of Early Care Services. Towards the Lisbon.
20 maggio 2002 NETCODE Set up a thematic network for development of competence within the Information Society.
The Unìversal Declaratìon of Human Rìghts MìKèLa GaBrìèLLì … 3°G …ù.ù.
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
COMENIUS REGIO Science for ActiVe citizEnship in Europe- SAVE EU Scientific learning paths to face future challenges durata di 2 anni 1° Modulo di
YOUR ITALIAN CV Step-by-step guide to create CURRICULUM VITAE in Italian language.
AGE PLATFORM ITALIA maggio 2013 Assemblea Generale 2013 AGE PLATFORM EUROPE DICHIARAZIONE I. L'Assemblea Generale di AGE 2013 invita i decisori.
UITA Genève ottobre Comitè du Groupe Professionnel UITA Genève octobre 2003 Trade Union and Tour.
Early Language Learning and Multilingualism: Scottish and European Perspectives BILINGUALISM MATTERS.
A PEACEFUL BRIDGE BETWEEN THE CULTURES TROUGH OLYMPICS OLYMPIC CREED: the most significant thing in the olympic games is not to win but to take part OLYMPIC.
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
European Language Portfolio First things first !!!!! What E.L.P. is not: 1. a document for form filling 2. a means of testing 3. a workbook to be put away.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Quality Assurance in Career Guidance Services IAEVG 2009 Conference Jyväskylä, FI Leonardo Evangelista
Ratifica dei trattati internazionali - Italia Art. 87 Costituzione “Il Presidente della Repubblica…ratifica i trattati internazionali, previa, quando occorra,
The food Pyramid The breakfast. Food pyramid gives us instructions on how to eat well and stay healthy!!!
Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar. Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar.
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
Jobs and occupations What do they do?
La Grammatica Italiana Avanti! p
Proposal for the Piceno Lab on Mediterranean Diet
BTEC Performing Arts Homework Task Due on Enrolment Day Weds 28th
Transcript della presentazione:

Competenze e Apprendimento Definizioni

DALLA SCUOLA DEL CONTENUTO ALLA SCUOLA DELLE COMPETENZE DEWEY: dalla scuola del contenuto alla scuola del processo. UE: dalla scuola del processo alla scuola delle competenze. Che cosa cambia? Che cosa dovrebbe succedere? Qual è la previsione? Che cosa comporta per le istituzioni? E’ solo un’operazione “letteraria”? Diversi autori lo pensano.

Dall’Homo faber all’Homo competens (Famiglia Cristiana, n. 19/2007)

Competence (human resources) Competence is a standardized requirement for an individual to properly perform a specific job. It encompasses a combination of knowledge, skills and behavior utilized to improve performance. More generally, competence is the state or quality of being adequately or well qualified, having the ability to perform a specific role. Wikipedia, 2009

PROFESSIONAL COMPETENCE The four general areas of competence are: Meaning Competence: You must be able to identify with the purpose of the organization or community and act from the preferred future in accordance with the values of the organization or community. Relation Competence: You must be able to create and nurture connections to the stakeholders of the primary tasks. Learning Competence: You must be able to create and look for situations that make it possible to experiment with the set of solutions that make it possible to complete the primary tasks and reflect on the experience. Change Competence: You must be able to act in new ways when it will promote the purpose of the organization or community and make the preferred future come to life. Wikipedia, Competence (human resources) 2009

ITALIA: SISTEMA FORMATIVO E PROFESSIONI DIVERSITA’ DI TEMPI E DI CONTENUTI COMPETENZE COMPETENZE COMPETENZE SAPERI O COMPETENZE COMUNI A TUTTI? SAPERI O COMPETENZE UGUALI PER TUTTI (GUASTI, 2007)

Lisbona 2000: economia e lavoro Commissione europea, Memorandum sull’istruzione e la formazione permanente, Bruxelles, SEC (2000), 1832, 30 ottobre 2000

Raccomandazione del Parlamento europeo e del Consiglio del 7 settembre 2006. Il Quadro europeo delle Qualifiche e dei Titoli contiene le seguenti definizioni: “Conoscenze”: indicano il risultato dell’assimilazione di informazioni attraverso l’apprendimento. Le conoscenze sono l’insieme di fatti, principi, teorie e pratiche, relative a un settore di studio o di lavoro; le conoscenze sono descritte come teoriche e/o pratiche.   “Abilità”, indicano le capacità di applicare conoscenze e di usare know-how per portare a termine compiti e risolvere problemi; le abilità sono descritte come cognitive (uso del pensiero logico, intuitivo e creativo) e pratiche (che implicano l’abilità manuale e l’uso di metodi, materiali, strumenti). “Competenze” indicano la comprovata capacità di usare conoscenze, abilità e capacità personali, sociali e/o metodologiche, in situazioni di lavoro o di studio e nello sviluppo professionale e/o personale; le competenze sono descritte in termine di responsabilità e autonomia.

cedefop Centro europeo per lo sviluppo della formazione professionale European Centre for the Development of Vocational Training

COMPETENZA: CERTEZZE E INCERTEZZE “fuzzy concept” (CEDEFOP Project - No RP/B/BS/Credit Transfer/005/04 - 26 January 2005)

CEDEFOP: Glossario (Mondo del Lavoro/Vocational) “abilità di applicare la conoscenza, il sapere-come e le abilità entro una situazione abituale o variabile”[1]. [1] “The ability to apply knowledge, know-how and skills in an habitual or changing situation”. (European Centre for the Development of Vocational Training) (Tecnostruttura, Criteri per la descrizione di standard professionali, 2005)

CEDEFOP: DEFINIZIONE NEUTRALE DI COMPETENZA Il ricorso ad un linguaggio neutrale che eviti prese di posizione esplicite in tema di teorie della competenza e di specifici sistemi locali di denominazione/classificazione delle tipologie di competenze consente ai sistemi locali di preservare i propri stili di denominazione e classificazione. L’idea di competenza come “insieme di capacità e conoscenze necessarie alla realizzazione di un compito”, costituisce la descrizione più neutrale possibile dell’oggetto, per questo compatibile con la pluralità di terminologie in uso nei diversi sistemi (EBNA, ISFOL, competenze di successo, ecc.). (Tecnostruttura, Criteri per la descrizione di standard professionali, 2005)

CEDEFOP: DEFINIZIONE DI COMPETENZA Il ricorso ad un linguaggio neutrale che eviti prese di posizione esplicite in tema di teorie della competenza e di specifici sistemi locali di denominazione/classificazione delle tipologie di competenze consente ai sistemi locali di preservare i propri stili di denominazione e classificazione. L’idea di competenza come “insieme di capacità e conoscenze necessarie alla realizzazione di un compito”, costituisce la descrizione più neutrale possibile dell’oggetto, per questo compatibile con la pluralità di terminologie in uso nei diversi sistemi (EBNA, ISFOL, competenze di successo, ecc.). (Tecnostruttura, Criteri per la descrizione di standard professionali, 2005)

COMPARAISON “The first three dimensions, cognitive, functional and social competences, are fairly universal and are clearly consistent with the French approach (savoir, savoir faire, savoir être) as well as the longstanding USA (knowledge, skills and attitudes) of the training profession derived from Bloom’s taxonomy of learning”. (Typology of knowledge, skills and competences:clarification of the concept and prototype, CEDEFOP Project, 26 January 2005, in EQF 2006)

Matrix of typology of KSCs (Typology…, p. 42)

INDIVIDUAL COMPETENCE DETAILS-8 (Typology of knowledge, skills and competences:clarification of the concept and prototype, CEDEFOP Project, 26 January 2005, in EQF 2006)

Individual Competence Details – 3 (Typology of knowledge, skills and competences:clarification of the concept and prototype, CEDEFOP Project, 26 January 2005, in EQF 2006)

Unified Typology of KSC Typology of knowledge, skills and competences:clarification of the concept and prototype, CEDEFOP Project, 26 January 2005, in EQF 2006.

EU: COMPETENCES Competence includes: i) cognitive competence involving the use of theory and concepts,as well as informal tacit knowledge gained experientially; ii) functional competence (skills or know-how), those things that a person should be able to do when they are functioning in a given area of work, learning or social activity; iii) personal competence involving knowing how to conduct oneself in a specific situation; and iv) ethical competence involving the possession of certain personal and professional values. (EU,Towards A European Qualifications, 2005)

personal competences Personal competences (such as adaptability, tolerance of others and of authority, team work, problem solving and risk taking, independence, etc.) (EU, Report from the Commission of 31 January 2001: The concrete future objectives of education systems)