I verbi regolari: -ire.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
I numeri, l’ora, I giorni della settimana
Advertisements

Qual è la differenza e quando li usiamo?
IL FUTURO.
A- la chiesaF- il municipio B-la torreG-la stazione C-la piscinaH- il castello D-lospedaleI- il museo E- lautostradaJ- la scuola Abbinate – Match up !
They will read I will study She will walk the dog You guys will win the game!
Sei italiano????.
Grammar Tips. Meanings of verbs in the present May describe things that are continuing over a period of time.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
4.1 Verbi regolari in -ere e -ire: il presente
Interrogativi Asking and answering questions in italiano.
I verbi riflessivi.
P. Oorts Paolo sees Giulia. Paolo = subject sees = verb Giulia = direct object He sees her. he = a subject pronoun (replaces a noun) her = a direct.
How to conjugate an -ERE verb
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
1 Present tense conjugations of regular –ARE verbs I Verbi Regolari Signora A.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.2-1 Punto di partenza The verbs conoscere and sapere both mean to know. The choice of verb depends on its context.
Punto di partenza Reciprocal verbs are reflexives that express a shared or reciprocal action between two or more people or things. In English we often.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.10A.1-1 Punto di partenza Infinitive constructions consisting of a conjugated verb and an infinitive are common.
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Ripasso di captitolo 6 Il passato prossimo.
Capitolo 12 Il Futuro Semplice.
Ripasso di captitolo 6 Il passato prossimo. In Italian the passato prossimo expresses completed actions that happened a short time ago. In Italian this.
Sapere e Conoscere Signora Albanese Ottobre 2013.
Verbi -ERE & -IRE O i e iamo ete ono O i e iamo ite ono.
Da fare ora: Facciamo alcuni esempi 1.___________(dormire) alle dieci di sera. (loro) 2.Noi ___________ (partire) alle sei e mezzo di mattina. 3.John ___________.
Che cosa ti metti per…? Obiettivo: To be able to say what you wear for different occasions using the verb mettersi correctly venerdì il 20 settembre.
Conjugating –ire Verbs
Il Presente (Present Tense)
Cosa ti piace fare? What do you like to do?.
Guardate le seguenti due frasi:
Italian Regular Verbs Italian Regular Verbs Regular or irregular?? Italian verbs are either regular or irregular. Italian irregular verbs MUST be memorized…
I verbi regolari: -ere.
How to conjugate an -ARE verb parlare mangiare cantare pagare comprare usare.
DIRECT OBJECT PRONOUNS 21 marzo 2012 TURN TO PAGE 134 in your Textbook.
Ciao Capitolo 14.3 dovere, potere, volere nel condizionale.
Oggi è il_______________ Fate Adesso: 1.They are 2.He is not 3.I am not 4.Describe yourself 5.Whats Raffaele like? 6.athletic (f) 7.You (formal/pl) 8.Whats.
They will read I will study She will walk the dog You guys will win the game!
Essere avere To Be To Have.
FARE ADESSO Describe the people in the picture in three words in Italian. Think of their size compared to each other, colors of their clothes.
Che cosa ti piace fare? Itl 7.
CORSO LINGUA INGLESE 1 Primo anno scuola secondaria superiore
Italian 6 Preparation for Final Exam Signorina Troullos.
Pronomi personali di forma tonica
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
IL VERBO PIACERE.
Il Futuro The Future Tense.
I verbi regolari: -are.
il verbo “PIACERE” In italiano piacere significa “to be pleasing”
Oggi è il___________________ Fate Adesso: 1.You (formal/plural) 2.I am not 3.fun (m) 4.How is Mario? Describe Mario. 5.hardworking (f) 6.studious 7.To.
BOOTS OF SPANISH LEATHER – Written by Bob Dylan, performed by Nanci Griffith.
3 rd conjugation “IRE” verbs. Presente indicativo (making a statement of fact in the present) Tipo 1 Dormire Io dormo Tu dormi Lui, lei dorme Noi dormiamo.
Capitolo 14 Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What don’t you like to …?
I verbi regolari -are -ere -ire. -are verbs parlare means to speak stem: parl- (io) parlo (tu) parli (lui/lei) parla (noi) parliamo (voi) parlate (loro)
+ Oggi è il quattro dicembre! Da fare ora: Giochiamo la tombola.
Oggi è il diciannove maggio LO SCOPO: Usiamo i verbi in –ire e impariamo il verbo “venire” FATE ADESSO: Tirate fuori i compiti – sheet part A.
How to conjugate an -ERE verb scrivere prendere chuidere vedere chiedere leggere ripetere credere rispondere.
FATE ADESSO: Cosa vuol dire? What is the underlined word called? Come stai tu? Io sono Marisa. Lei è italiana.
Simple Sentences in Italian
Italian 1.  Give the definition, part of speech, 1 synonym, 1 antonym of the following IRE verb: DORMIRE.
Verbi italiani ...un po` di esercizi.
ITALIAN ITALIAN FOR POST GRADUATE STUDENTS 22 nd February 2016 WEEK 1 Aureliana Di Rollo.
Subject Pronouns & Verbs. When do we use subject pronouns? Subject pronouns stand in for the subject. I, You, He/She, We, They. I went to the shops. You.
1 2 (Subject Pronouns) Singular io tu lui / lei / Plural noi voi loro.
Passato Prossimo past.
I verbi regolari: -ere.
mercoledì, 11 ottobre Relazioni future
Transcript della presentazione:

I verbi regolari: -ire

Two categories Italian -ire verbs belong to one of two different categories. Che? Io non capisco. Il Signor Smith

-ire verbs, first category dormire means to sleep stem: dorm- conjugation: (io) dormo (tu) dormi (lui/lei) dorme (noi) dormiamo (voi) dormite (loro) dormono 3

Some important -ire verbs of the first category aprire dormire offrire partire seguire sentire servire soffrire to open to sleep to offer to leave to follow to hear to serve to suffer Non so. Forse dormono. Partiamo? Perché non aprono la porta? 4

Tocca a te! 1. We serve Noi serviamo 2. I offer Io offro 3. They open Loro aprono 4. She follows Lei segue 5. You (pl.) suffer Voi soffrite 6. They sleep Loro dormono 7. You (sing.inf.) leave Tu parti 8. He hears Lui sente 5

-ire verbs, second category finire means to finish stem: fin- conjugation: (io) finisco (tu) finisci (lui/lei) finisce (noi) finiamo (voi) finite (loro) finiscono 6

Some important –ire verbs of the second category capire finire preferire pulire restituire to understand to finish to prefer to clean to give back finisco finiamo finisci finite finisce finiscono Signor Smith non capisce. Il professore insegna i verbi -ire al signor Smith. Lui preferisce i verbi –ere. 7

Tocca a te! 1. We understand Noi capiamo 2. I prefer Io preferisco 3. They clean Loro puliscono 4. She understands Lei capisce 5. You (pl.) finish Voi finite 6. I give back Io restituisco 7. You (sing.inf.) prefer Tu preferisci 8. You (pl.) clean Voi pulite 8

but how can I tell if a verb belongs to the first or second category? But… but… but how can I tell if a verb belongs to the first or second category? Is.. is.. is there a way? What? Two categories? Two? Yes, there is! (I’m glad you asked.) From the last letter of the verb, count backwards FIVE LETTERS. If you land on a consonant, the verb belongs to the first category. Examples: dormire aprire

…continued… And if you land on a vowel, the verb belongs to the second category. Examples: preferire finire An exception is restituire. It belongs to the second category, even though you land on a consonant. Wouldn’t you know there’d be an exception?

PRATICA !!! Subject/verb 1. Io / preferire 2. Lui / pulire 3. Noi / dormire 4. Voi / seguire 5. Lei / capire 6. Tu / offrire 7. Loro / finire 8. Io / partire conjugation meaning in English Io preferisco I prefer Lui pulisce He cleans Noi dormiamo We sleep Voi seguite You follow Lei capisce She understands Tu offri You offer Loro finiscono They finish Io parto I leave

Traducete: Ogni sabato io e mio fratello puliamo la casa. Mi piace la biologia, ma preferisco la chimica. La lezione finisce, il professore apre la porta dell’aula, e noi partiamo. La professoressa parla italiano e gli studenti capiscono bene. Domenica mattina Signor Renzi parte per Roma. Quando visitiamo la nonna, lei offre sempre caramelle (candy) a me e mio fratello. La bambina dorme molto. Lo studente è molto bravo e finisce sempre i compiti a casa e capisce bene a scuola.

FANTASTICO!