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The Denver Model : Intensive, Comprehensive Intervention for Toddlers and Preschoolers with ASD (Il Modello Denver, un intervento intensivo e completo.

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Presentazione sul tema: "The Denver Model : Intensive, Comprehensive Intervention for Toddlers and Preschoolers with ASD (Il Modello Denver, un intervento intensivo e completo."— Transcript della presentazione:

1 The Denver Model : Intensive, Comprehensive Intervention for Toddlers and Preschoolers with ASD (Il Modello Denver, un intervento intensivo e completo per i bambini con autismo in età prescolare) Sally J. Rogers, Ph.D. University California Davis- MIND Institute

2 Main Collaborators in Treatment Studies Geraldine Dawson, Ph.D. Geraldine Dawson, Ph.D. Diane Osaki,OTR Diane Osaki,OTR Amy Winter, Ph.D. Amy Winter, Ph.D. Amy Donaldson, Ph.D., CCC/SLP Amy Donaldson, Ph.D., CCC/SLP Milani Smith, Ph.D. Milani Smith, Ph.D. Tracy Hilgenfeld, Ph.D. Tracy Hilgenfeld, Ph.D. Costanza Colombi Costanza Colombi Laurie Vismara, Ph.D. Laurie Vismara, Ph.D. Susan Hepburn, Ph.D. Susan Hepburn, Ph.D. Terry Hall, MA, CCC/SLP Terry Hall, MA, CCC/SLP Renee Charlifue-Smith, MA, CCC/SLP Renee Charlifue-Smith, MA, CCC/SLP Deborah Hayden, MA, CCC/SLP Deborah Hayden, MA, CCC/SLP Athena Hayes, BA Athena Hayes, BA Loisa Bennetto, Ph.D. Loisa Bennetto, Ph.D. Jean Herbison, M.A. Jean Herbison, M.A. Judy Reaven, Ph.D. Judy Reaven, Ph.D. Hal Lewis, Ph.D. Hal Lewis, Ph.D. Terry Katz, Ph.D. Terry Katz, Ph.D. Laurie Helmstetter, MA, CCC/SLP Laurie Helmstetter, MA, CCC/SLP Mary Beth Garel, Ed.D. Mary Beth Garel, Ed.D. Chris Wilcox, MA Chris Wilcox, MA

3 This work has been partially supported by: (questo lavoro è stato parzialmente supportato da:) NIMH STAART #U54 MH66399 (G.Dawson) NIMH STAART #U54 MH66399 (G.Dawson) Autism Speaks Autism Speaks National Institute of Deafness and Communication Disorders DC National Institute of Deafness and Communication Disorders DC U.S. Office of Special Education and Rehabilitation #G ,G U.S. Office of Special Education and Rehabilitation #G ,G The John and Marcia Goldman Foundation The John and Marcia Goldman Foundation The Coleman Institute, University of Colorado The Coleman Institute, University of Colorado The M.I.N.D. Institute, University California Davis The M.I.N.D. Institute, University California Davis

4 The M.I.N.D. Institute, UC Davis Thanks to the families and children in CO, CA, and WA who taught us about early autism

5 Part 1: What is the Denver Model? Parte I: che cosè il modello Denver? In a relationship-based approach In a relationship-based approach With strong positive affective frame With strong positive affective frame For home programs, group programs, parent training, or disciplinary therapies For home programs, group programs, parent training, or disciplinary therapies Allinterno di un approccio a base relazionale Allinterno di un approccio a base relazionale Nella cornice di un affetto fortemente positivo Nella cornice di un affetto fortemente positivo Per programmi a casa, programmi di gruppo, parent training (educazione per i genitori), o terapie specifiche (e.g., logopedia) Per programmi a casa, programmi di gruppo, parent training (educazione per i genitori), o terapie specifiche (e.g., logopedia)

6 Part 1: What is the ESDM? Parte I: che cosè il modello Denver? Curriculum Un curriculum per bambini in età prescolare in età prescolare Specific teaching practices Una serie di pratiche di insegnamento di insegnamento

7 Three teaching settings Tre setting di insegnamento 1:1 teaching 1:1 teaching insegnamento 1:1 insegnamento 1:1 Teaching at home within family routines (Insegnamento a casa con Routines familiari) Teaching in group preschool classes (Insegnamento in gruppo classi di scuola materna)

8 Focus on the primary deficits seen in early autism Modello focalizzato sui deficit primari nei primi anni dellautismo Social orientation & attention Social orientation & attention Affect sharing Affect sharing Imitation Imitation Joint attention Joint attention Language Language Functional and symbolic play Functional and symbolic play Orientamento e attenzione sociale Orientamento e attenzione sociale Condivisione e sincronia affettive Condivisione e sincronia affettive Imitazione Imitazione Attenzione congiunta Attenzione congiunta Linguaggio Linguaggio Gioco simbolico e gioco Gioco simbolico e gioco

9 Goals of Denver Model treatment Obiettivi del modello Denver Bring the child into the social loop Bring the child into the social loop Teach the building blocks of social life: Teach the building blocks of social life: imitation imitation emotional communication emotional communication sharing experiences sharing experiences language language Portare il bambino nel circolo delle interazioni sociali Portare il bambino nel circolo delle interazioni sociali Insegnare abilità nelle componenti fondanti della vita sociale: Insegnare abilità nelle componenti fondanti della vita sociale: imitazione comunicazione emotiva condivisione di esperienze linguaggio

10 Goals of Denver Model treatment Obiettivi del modello Denver Use intensive, systematically planned teaching to fill in the learning gaps that have already accumulated Use intensive, systematically planned teaching to fill in the learning gaps that have already accumulated Utilizzare un insegnamento intensivo e programmato sistematic amente per recuperare i Utilizzare un insegnamento intensivo e programmato sistematic amente per recuperare i ritardi accumulati nell apprendimento apprendimento

11 Denver Model beliefs Principi del Modello Denver I bambini con autismo possono apprendere rapidamente I bambini con autismo possono apprendere rapidamente Children with autism can learn rapidly, if… Children with autism can learn rapidly, if… Young children are socially engaged all day long, every day, hours per week Young children are socially engaged all day long, every day, hours per week Le ore trascorrono le ore in cui sono svegli in coinvolgimento sociale reciproco; anche i bambini più piccoli con autismo ne necessitano Le ore trascorrono le ore in cui sono svegli in coinvolgimento sociale reciproco; anche i bambini più piccoli con autismo ne necessitano

12 Denver Model beliefs Principi del Modello Denver Families at the helm Families at the helm Autism is a social disorder: Relationships must be at the heart of intervention Autism is a social disorder: Relationships must be at the heart of intervention Children with autism need to be members of family and community Children with autism need to be members of family and community Le famiglie costituiscono il fulcro dellintervento Le famiglie costituiscono il fulcro dellintervento Lautismo è un disturbo che comporta deficit nelle abilità sociali: la relazione deve essere al centro dellintervento Lautismo è un disturbo che comporta deficit nelle abilità sociali: la relazione deve essere al centro dellintervento I bambini con autismo devono essere membri della famiglia e della comunità. I bambini con autismo devono essere membri della famiglia e della comunità.

13 Denver Model beliefs Principi del Modello Denver No one methodology is enough; need to draw from all the expertise available No one methodology is enough; need to draw from all the expertise available Autism involves multiple disabilities: needs a multi- disciplinary team approach Autism involves multiple disabilities: needs a multi- disciplinary team approach Lapplicazione di un solo tipo di metodologia non è sufficiente: è necessario attingere da tutte le terapie disponibilie Lapplicazione di un solo tipo di metodologia non è sufficiente: è necessario attingere da tutte le terapie disponibilie Lautismo comporta disabilità multiple: è necessario utilizzare un approccio multidisciplinare Lautismo comporta disabilità multiple: è necessario utilizzare un approccio multidisciplinare

14 Denver Model Principles Principi del Modello Denver PRT Principles Principi del PRT ABA Principles Principi dellABA Takes turns (alternanza dei turni) Gives choices (fornire una scelta) Maintenance interspersed with acquisition (mantenimento alternato allacquisizione) Reinforces child attempts (rinforzo dei tentativi imprecisi) Activities are intrinsically reinforcing for child (Le attività sono intrinsicamente rinforzanti) Teaching Practices – Pratiche di Insegnamento Communication In all activities (comunicazione in tutte le attività) Dyadic engagement (coinvolgimento diadico) Child spontaneity and initative (Spontaneità e imitazione) Modulate affect/arousal (modulazione dellaffetto/arousal) Combine objectives (combinazione degli obiettivi) One word up (+ una parola) Attention (Attenzione) ABC Format (Formato ABC) Prompting, shaping chaining, fading Number of repetitions (numero delle ripetizioni) Management of unwanted behavior (gestione dei comportamenti problema)

15 The treatment team in a generalist model Il team di intervento in un modello multidisciplinare Main therapist/ Parent (Terapista Principale/ Genitore) Educator (Educatore) Physician/ Neuropsychiatrist (Medico/ Neuropsichiatra) Behavior Analyst (Analista del Comportamento) Psychologist (Psicologo) Speech pathologist (Logopedista) Occupational Therapist (Terapista Occupazionale)

16 Part 2: Designing the intervention Parte II: Disegnare lintervento

17 Step 1:Curriculum Assessment Passo 1: Valutazione curriculare Receptive language Receptive language (Linguaggio recettivo) (Linguaggio recettivo) Expressive language Expressive language (linguaggio espressivo) (linguaggio espressivo) Joint attention Joint attention (attenzione congiunta) (attenzione congiunta) Social interaction Social interaction (interazione sociale) (interazione sociale) Fine motor Fine motor (abilità motorie fini) (abilità motorie fini) Gross motor Gross motor (abilità grosso-motorie) (abilità grosso-motorie) Imitation Imitation (Imitazione) (Imitazione) Cognition Cognition (Cognitivo) (Cognitivo) Play Play (Gioco) (Gioco) Personal independence Personal independence (Autonomia) (Autonomia) Eating (mangiare) Dressing (vestirsi) Grooming (lavarsi) Chores (lavori di casa) Autism affects all aspects of development Lautismo influisce su tutti gli aspetti diello sviluppo

18 Curriculum Checklist Livello 1OsservatoRiferito dalledu catore Riferito dal genitore Cod e Comunicazione ricettiva 1 Orientarsi verso i suoni voltandosi verso la fonte dei suoni 2 Guarda verso i suoni di gioco (ex., fischio) 3 Risponde all voce voltandosi verso la persona 4 Guarda le figure che vengono indicate quando ladulto le indica in un libro 5 Segue lindicare da vicino per metter gli oggett in un contenitore, pezzi di un puzzle, etc 6 Guarda quando gli viene mostrato un oggetto e gli si dice Nome, guarda 7 Guarda il partner quando viene chiamato il nome 8 Segue lindicare da vicino quando vengono indicati oggetti e luoghi 9 Segue lindicare lontano quando vengono indicati luogi 10 Guarda, raggiunge con la mano, o sorrise in risposta ai gesti e alla voce delladulto in giochi di interazion sociale

19 Step 2: Writing Specific Treatment Objectives Passo II: scrivere obiettivi specfici per lintervento 12 week objectives developed with parents; 2-3 per developmental area 12 week objectives developed with parents; 2-3 per developmental area Objectives define interventions across people and settings Objectives define interventions across people and settings Objectives target functional, adaptive actions-in-context Objectives target functional, adaptive actions-in-context Obiettivi sviluppati con i genitori per 12 settimane; 2-3 per area evolutiva Obiettivi sviluppati con i genitori per 12 settimane; 2-3 per area evolutiva Gli obiettivi definiscono lintervento per varie persone e setting Gli obiettivi definiscono lintervento per varie persone e setting GLi obiettivi sono focalizzati su azioni adattive e funzionali in contesto GLi obiettivi sono focalizzati su azioni adattive e funzionali in contesto

20 Treatment Objectives Obiettivi di trattamento Objectives written in ABC format; measurable, targeting generalization and independent or spontaneous performance Objectives written in ABC format; measurable, targeting generalization and independent or spontaneous performance A: antecedent: what is the stimulus that is to cue the behavior? A: antecedent: what is the stimulus that is to cue the behavior? B: What is the behavior, defined measurably? B: What is the behavior, defined measurably? C: What is the criterion for mastery of this objective? C: What is the criterion for mastery of this objective? Gli obiettivi sono scritto in un formato ABC (Antecedente – Comportamento – Conseguenze); sono misurabili, focalizzati sulla generalizzazione e sulla prestazione indipendente o spontanea Gli obiettivi sono scritto in un formato ABC (Antecedente – Comportamento – Conseguenze); sono misurabili, focalizzati sulla generalizzazione e sulla prestazione indipendente o spontanea A: antecedente: quale stimolo suggerisce il comportamento A: antecedente: quale stimolo suggerisce il comportamento B: quale il comportamento? Definito in modo misurabile B: quale il comportamento? Definito in modo misurabile C: qual e il criterio per il raggiungimento di questo obiettivo C: qual e il criterio per il raggiungimento di questo obiettivo

21 Example Objective: During 1:1 dressing times when Child is seated and objects are in easy reach, Child will give socks and shoes when adult requests them verbally (may include give gesture, but no indication of object), 75% of opportunities over three consecutive days. Objective: During 1:1 dressing times when Child is seated and objects are in easy reach, Child will give socks and shoes when adult requests them verbally (may include give gesture, but no indication of object), 75% of opportunities over three consecutive days. Baseline: child does not give any objects by name, but gives an object when gesture is used Baseline: child does not give any objects by name, but gives an object when gesture is used Obiettivo: Nel corso di una routine di vestirsi quando il bambino e seduto e gli oggetti sono facilmente raggiungibili, il bambino dara le calze e le scarpe quando ladulto lo richiede verbalmente (puo includere il gesto dammi, ma non indicazione di oggetti), 75% delle opportunita nel corso di 3 giorni consecutivi. Obiettivo: Nel corso di una routine di vestirsi quando il bambino e seduto e gli oggetti sono facilmente raggiungibili, il bambino dara le calze e le scarpe quando ladulto lo richiede verbalmente (puo includere il gesto dammi, ma non indicazione di oggetti), 75% delle opportunita nel corso di 3 giorni consecutivi. Linea di base: il bambino non da oggetti con la sola richiesta verbale, ma da oggetti quando si utilizza il gesto Linea di base: il bambino non da oggetti con la sola richiesta verbale, ma da oggetti quando si utilizza il gesto

22 Step 3: Developmental task analysis of each objective Passo III: analisi del compito evolutiva per ogni obiettivo Each objective is broken down into 4-6 teaching steps Each objective is broken down into 4-6 teaching steps First step represents baseline level of skill First step represents baseline level of skill Last step represents mastery level of skill Last step represents mastery level of skill Intermediate steps define progress towards mastery Intermediate steps define progress towards mastery Ogni obiettivo e suddiviso in 4-6 passi di insegnamento Ogni obiettivo e suddiviso in 4-6 passi di insegnamento Il primo passo rappresenta la linea di base Il primo passo rappresenta la linea di base Lultimo passo rappresenta la padronanza dellabilita Lultimo passo rappresenta la padronanza dellabilita I passi intermedi definiscono i progressi verso il raggingimento degli obiettivi I passi intermedi definiscono i progressi verso il raggingimento degli obiettivi

23 Teaching steps Passi per insegnare Steps 1. holding, gives sock to open hand 2. gives socks when presented alone 3. gives socks, shoes present 4. gives socks, then shoes 5. discriminates socks and shoes Passi 1. Da la calza al mano aperto 2. da le calze quando sono presentate da sole 3. da le calze, le scarpe sono presenti 4. da le calze, poi da le scarpe 5. discrimina le calze e le scarpe

24 Step 4: Build the Data Sheet Daily data sheet constructed from task analysis for each objective Daily data sheet constructed from task analysis for each objective Data collected at 15 minute intervals Data collected at 15 minute intervals Data used to adjust daily teaching practices Data used to adjust daily teaching practices Goal: measurable progress within three instructional sessions Goal: measurable progress within three instructional sessions

25 Teaching steps Passi per insegnare Steps 1. holding, gives sock to open hand 2. gives socks when presented alone 3. gives socks, shoes present 4. gives socks, then shoes 5. discriminates socks and shoes Passi 1. Da la calza al mano aperto 2. da le calze quando sono presentate da sole 3. da le calze, le scarpe sono presenti 4. da le calze, poi da le scarpe 5. discrimina le calze e le scarpe

26 Datebegun Date passed StepScore

27 Date begun Date passed Step Score P1 Score P2 Score P3 1. holding, gives sock to open hand 2. gives socks when presented alone 3. gives socks, shoes present 4. gives socks, then shoes 5. discriminates socks and shoes Overall Score Scores = P, F, or P/F

28 Daily Data Sheet

29 Basic Elements of the Intervention Model Elementi di base del Modello di Intervento Comprehensive developmental curriculum Comprehensive developmental curriculum Relationship and affectively-based Relationship and affectively-based Emphasis on social development: communication and language, imitation and play Emphasis on social development: communication and language, imitation and play Naturalistic teaching preferred; increased structure as needed Naturalistic teaching preferred; increased structure as needed Un curriculum evolutivo completo Un curriculum evolutivo completo Basato sulla relazione e sullaffetto positivo Basato sulla relazione e sullaffetto positivo Enfasi sullo sviluppo sociale: comunicazione e linguaggio, imitazione e gioco Enfasi sullo sviluppo sociale: comunicazione e linguaggio, imitazione e gioco Linsegnamento naturalistico è preferito; la struttura viene aumentata solo in caso di necessità Linsegnamento naturalistico è preferito; la struttura viene aumentata solo in caso di necessità

30 Part 3: Implementing the intervention Parte III: implementare lintervento

31 Teaching Practices Pratiche di Insegnamento Joint activity routines: basic activity frame for teaching. Both partners engaged in the activity, alternating roles, acting in parallel, or building on each others activity Both partners engaged in the activity, alternating roles, acting in parallel, or building on each others activity Often have the quality of theme and variation, which captures interest and expands behavior. Often have the quality of theme and variation, which captures interest and expands behavior. Brief, 2-4 minutes in length Brief, 2-4 minutes in length Follows child choice or engagement Follows child choice or engagement Targets multiple objectives from different domains Targets multiple objectives from different domains Attività Congiunte: Attività di base che costituiscono la cornice per linsegnamento Entrambi i partner sono coinvolti nellattività, agendo in parallero o elaborando partendo dallattività dellaltro Entrambi i partner sono coinvolti nellattività, agendo in parallero o elaborando partendo dallattività dellaltro Elaborazione del tema catturando quindi linteresse ed espandendo il comportamento Elaborazione del tema catturando quindi linteresse ed espandendo il comportamento Brevi, 2-4 minuti di durata Brevi, 2-4 minuti di durata Seguire la scelta e il coinvolgimento del bambino Seguire la scelta e il coinvolgimento del bambino Lavorare ad obiettivi multiple da aree evolutive differenti Lavorare ad obiettivi multiple da aree evolutive differenti

32 Teaching Practices: Joint Activity Routines Pratiche di Insegnamento: Attività Congiunte Object focused activities Cognitive, imitation, self care, or motor objectives Cognitive, imitation, self care, or motor objectives Communication opportunities Communication opportunities Dyadic engagement Dyadic engagement Social orienting Social orienting Attività focalizzate sugli Obiettivi Obiettivi cognitivi, motori, di autonomia personale e imitazione Opportunità di comunicazione Coinvolgimento diadico Orientamento sugli stimoli sociali

33 Teaching Practices: Joint Activity Routines Sensory social routines Focus is social exchange Focus is social exchange Positive affect predominates Positive affect predominates Reciprocal interactions Reciprocal interactions Social, communication, imitation objectives Social, communication, imitation objectives Used to modulate child arousal, attention Used to modulate child arousal, attention Routine socio-sensoriali Centrate sullo scambio sociale Centrate sullo scambio sociale Laffetto positivo predomina Laffetto positivo predomina Interazioni reciproche Interazioni reciproche Obiettivi sociali, comunicativi e di imitazione Obiettivi sociali, comunicativi e di imitazione Utilizzate per modulare lattivazione e lattenzione del bambino Utilizzate per modulare lattivazione e lattenzione del bambino

34 Denver Model Principles Principi del Modello Denver PRT Principles Principi del PRT ABA Principles Principi dellABA Takes turns (alternanza dei turni) Gives choices (fornire una scelta) Maintenance interspersed with acquisition (mantenimento alternato allacquisizione) Reinforces child attempts (rinforzo dei tentativi imprecisi) Activities are intrinsically reinforcing for child (Le attività sono intrinsicamente rinforzanti) Teaching Practices – Pratiche di Insegnamento Communication In all activities (comunicazione in tutte le attività) Dyadic engagement (coinvolgimento diadico) Child spontaneity and initative (Spontaneità e imitazione) Modulate affect/arousal (modulazione dellaffetto/arousal) Combine objectives (combinazione degli obiettivi) One word up (+ una parola) Attention (Attenzione) ABC Format (Formato ABC) Prompting, shaping chaining, fading Number of repetitions (numero delle ripetizioni) Management of unwanted behavior (gestione dei comportamenti problema)

35 Treatment Fidelity Constructs Manages child attention Behavioral teaching skills Modulates child affect/arousal Management of unwanted behavior Use of turn taking /dyadic engagement Child is given choices Child motivation is optimized H. Use of real-life materials I. Adult use of positive affect J. Adult responsivity to child cues K. Multiple, varied communicative functions L. Adult language is appropriate L. Adult language is appropriate M. Elaboration of activities N. Child independence in transitions O. Child engagement during unstructured times

36 Choosing teaching practices Scegliere le pratiche di insegnamento Can the skill result in an intrinsic reinforcer Unabilita puo risultare in un rinforzatore intrinseco? Start with naturalistic teaching: embed skill in various child- initiated activities, using childs goal as reinforcer Use powerful extrinsic reinforcers to teach the skill and replace with more natural reinforcers. Embed the skill between favored activities. Yes SI No Iniziare con linsegnamento naturalistico: inserire labilita in varie attivita iniziate dal bambino, utilizzare la motivazione/scopo del bambino come rinforzatore Utilizzare un rinforzatore estrinseco potente per insegnare labilita e sostituirlo con rinforzatore piu naturali. Inserire labilita tra le attivita preferite.

37 Reinforcement (Rinforzo) Natural + social (naturale + sociale) Extrinsic but related + social (estrinseco ma correlato + sociale) Unrelated toys + social (giocattoli non correlati + sociale) Non-social toys (electronic) + social (giocattoli non sociali – elettronici - + sociali Edibles +social (alimentare + sociale) Structure (Struttura) Embedded, child- initiated activities (Inserita, attivita iniziate dal bambino) Joint activity, 5-10 opportunities interspersed (attivita congiunte, 5-10 opportunita alternate) Seated, familiar requesting format w/ same materials, 5-10 opportunities interspersed (al tavolo, fomato di richiesta familiare con lo stesso materiale, 5-10 opportunita alternate) Seated, mass trials, 5-10 consecutive opportunities (al tavolo, mass trial, 5-10 opportunita consecutive) Visual Supports (Supporto visivo) Visual antecedents (schedules) (antecedente visivo, Visual cues - templates, sorting boxes, timer (indizi visivi – scatololi, orologi) Adapting Teaching Approaches to Ensure Success Adattare gli approcci di insegnamento per assicuare il successo

38 Sasha 28 months: objectives Uses verbal and nonverbal (gestural, gaze) communication to request, refusal, continue, gets help Uses verbal and nonverbal (gestural, gaze) communication to request, refusal, continue, gets help Name and identify objects, body parts, people on request Name and identify objects, body parts, people on request Takes turn, gives turn, requests turn in dyadic exchanges Takes turn, gives turn, requests turn in dyadic exchanges Spontaneously imitates actions and words Spontaneously imitates actions and words Matches identical objects, pictures, colors, shapes Matches identical objects, pictures, colors, shapes Increase fine motor control using playdough, markers, stacking, stringing Increase fine motor control using playdough, markers, stacking, stringing Respond to adult requests with verbal responses rather than outbursts Respond to adult requests with verbal responses rather than outbursts

39 Sashas treatment 28 months old, in 3 rd month of tx sensory social routine

40 Sasha object routine

41 Treatment Objectives: Landon 18 months Respond to 5 verbal instructions (sit down, stand up, etc) Respond to 5 verbal instructions (sit down, stand up, etc) Play 5 sensory social games Play 5 sensory social games Give sock, shoes, plate, cup on request Give sock, shoes, plate, cup on request Use gestures to request, refuse, get help, maintain interactions Use gestures to request, refuse, get help, maintain interactions Vocalize with intent Vocalize with intent Imitate two motor movements Imitate two motor movements Play using conventional acts on objects Play using conventional acts on objects Match by identity, shape Match by identity, shape Throw, roll, kick balls Throw, roll, kick balls Remove and help put on socks, shoes, shirt Remove and help put on socks, shoes, shirt Drink from open cup, eat with spoon and fork Drink from open cup, eat with spoon and fork

42 Landon Pattyfeet sensory social routine Pattyfeet sensory social routine Pattyfeet Balls object routine Balls object routine Balls

43 Efficacy Studies Studi sullEfficacia

44 22 hours per week preschool implementation - 31children (Rogers, Lewis, 1989) 22 ore alla settimana di implementazione alla scuola materna -31 bambini Age (Età) 44.8 months (sd 11.4) Nonverbal IQ (QI Non- verbale) 67.7 (sd 18.75) Verbal IQ (QI Verbale) 34.0 months Initial CARS score (Punteggi iniziali nella CARS) (sd 6.8) SES (Status Socio- economico) 31.7 (sd 13.1)

45 Intervention effects in six months Effetti dellIntervento in sei mesi

46 Intervention effects Effetti dellIntervento doubling of developmental rates in language, self help, motor skills doubling of developmental rates in language, self help, motor skills Achieved normal developmental rates in all developmental areas Achieved normal developmental rates in all developmental areas Raddoppio del livello evolutivo in linguaggio, autonomie e abilità motorie Raddoppio del livello evolutivo in linguaggio, autonomie e abilità motorie Raggiungimento di livelli evolutivi normali in tutte le aree dello sviluppo Raggiungimento di livelli evolutivi normali in tutte le aree dello sviluppo

47 Intervention effects significant gains in symbolic play and social communication significant gains in symbolic play and social communication increased positive affect, decreased negative affect, increased responses to parents increased positive affect, decreased negative affect, increased responses to parents Decreased symptoms of autism (CARS 28.96) Decreased symptoms of autism (CARS 28.96) Miglioramenti significativi nel gioco simbolico e nella comunicazione sociale Miglioramenti significativi nel gioco simbolico e nella comunicazione sociale Aumento dellaffetto positivo, diminuzione dellaffetto negativo, aumento della risposta ai genitori Aumento dellaffetto positivo, diminuzione dellaffetto negativo, aumento della risposta ai genitori Diminuzione dei sintomi dellautismo (CARS 28.96) Diminuzione dei sintomi dellautismo (CARS 28.96)

48 Intervention effects Useful speech increased from 53% to 73% of children (7/15 nonverbal became verbal) Useful speech increased from 53% to 73% of children (7/15 nonverbal became verbal) Children with autism made more progress than children without autism in language, self care, gross motor skills Children with autism made more progress than children without autism in language, self care, gross motor skills More severe children made as many gains as milder children given initial starting points More severe children made as many gains as milder children given initial starting points Results replicated in four independent sites Results replicated in four independent sites Aumento del linguaggio verbale funzionale tra 53% e 73% di bambini (7/15 nonverbali divennero verbali) Aumento del linguaggio verbale funzionale tra 53% e 73% di bambini (7/15 nonverbali divennero verbali) I bambini con autismo fecero maggiori progress I rispetto ai bambini senza autismo in linguaggio, autonomia e abilità grosso motorie I bambini con autismo fecero maggiori progress I rispetto ai bambini senza autismo in linguaggio, autonomia e abilità grosso motorie I bambini più gravi ottennero progressi pari a quelli dei bambini meno gravi I bambini più gravi ottennero progressi pari a quelli dei bambini meno gravi I risultati furono replicati in 4 sedi indipendenti I risultati furono replicati in 4 sedi indipendenti

49 Therapist Delivery Model (Rogers et al, 2006) Modello Denver Somministrato dal Terapista Carried out in Denver, CO: UCHSC Carried out in Denver, CO: UCHSC Delivery: 1 hour per week in clinic for weeks Delivery: 1 hour per week in clinic for weeks Therapist worked with child and trained parent Therapist worked with child and trained parent Parent delivered 15 hours a week at home Parent delivered 15 hours a week at home Effettuato a Denver, Colorado Effettuato a Denver, Colorado Somministrazione: 1 ora a settimana in clinica per settimane Somministrazione: 1 ora a settimana in clinica per settimane Il terapista lavorò con il bambino e insegnò la terapia al genitore Il terapista lavorò con il bambino e insegnò la terapia al genitore Il genitore somministrò 15 ore alla settimana a casa Il genitore somministrò 15 ore alla settimana a casa

50 Words used in 10 randomly selected minutes of therapy: sessions 1-12 Parole utilizzate in intervalli di terapia di 10 minuti: sessioni 1-12

51 M.I.N.D. Parent-Toddler Intervention Study (M.I.N.D., Studio sullintervento con genitori e toddler (9-24 mesi) Per toddlers con autismo appena diagnosticati Per toddlers con autismo appena diagnosticati Disegno a soggetto singolo Disegno a soggetto singolo settimane (1 – 1.5 ore alla settimana) di trattamento, pre e post visiste di valutazione settimane (1 – 1.5 ore alla settimana) di trattamento, pre e post visiste di valutazione Lo scopo è di fornire ai genitori: Lo scopo è di fornire ai genitori: Supporto e intervento subito dopo la diagnosi Supporto e intervento subito dopo la diagnosi Strumenti efficaci per aiutare lo sviluppo socio-comunicativo, cognitivo e motorio del bambino Strumenti efficaci per aiutare lo sviluppo socio-comunicativo, cognitivo e motorio del bambino Unesperienza positiva come insegnante e bambino come individuo in grado di apprendere Unesperienza positiva come insegnante e bambino come individuo in grado di apprendere For newly diagnosed toddlers with autism For newly diagnosed toddlers with autism Single subject design Single subject design weeks (1 – 1.5 hour per week) of treatment, pre and post assessment visits weeks (1 – 1.5 hour per week) of treatment, pre and post assessment visits Goal is to provide parents with: Goal is to provide parents with: Supports and intervention right away after diagnosis Supports and intervention right away after diagnosis Effective tools for helping childs social-communicative, cognitive, and motor development in natural routines involving play and caretaking Effective tools for helping childs social-communicative, cognitive, and motor development in natural routines involving play and caretaking A positive experience of self as teacher, child as learner A positive experience of self as teacher, child as learner

52 Results: Parent Mastery of Treatment Techniques Risultati: Apprendimento delle Tecniche di Trattamento del genitore

53 Results: Child word acquisition Risultati: Acquisizione di parole

54 Summary Results: children engaged in typical communicative interactions with others in natural contexts throughout their waking hours children engaged in typical communicative interactions with others in natural contexts throughout their waking hours Development of positive social-affective relationships, Development of positive social-affective relationships, Increased interest and attention to other people Increased interest and attention to other people Acceleration of developmental rates Acceleration of developmental rates Developing speech and nonverbal communicative skill Developing speech and nonverbal communicative skill Teaching children in real-life contexts and interactions Teaching children in real-life contexts and interactions


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