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THE STORY OF THE MOLE ANTONELLIANA, SYMBOL OF TURIN The pupils of class 5° A Falleti School describe the story of the symbol of Turin, the Mole Antonelliana.

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Presentazione sul tema: "THE STORY OF THE MOLE ANTONELLIANA, SYMBOL OF TURIN The pupils of class 5° A Falleti School describe the story of the symbol of Turin, the Mole Antonelliana."— Transcript della presentazione:

1 THE STORY OF THE MOLE ANTONELLIANA, SYMBOL OF TURIN The pupils of class 5° A Falleti School describe the story of the symbol of Turin, the Mole Antonelliana Teachers Involved: Pandiscia Antonio and Rao Antonella

2 Key competences Starting Aims: Improve listening skills concerning a story ; Encourage and make analysis test and images; Offer an experience to realize sceneries; Be able to tell a story and to give storical details ; To be able to use foreign language in appropriate way Offer the possibility to know more about the structure about the a famous building in town; Learning with curiosity through a lively experience Encourage the cooperative work and learning. How teachers and pupils realized the activities: Making research on internet and books in the school library, making photos. Use personal computer to write the text. Cultural visit to the Mole. Aims: The pupils improved: the linguistic skills and self-assessment; use new technologies (computer and camera); the sense of cooperation.

3 MOLE ANTONELLIANA La Mole Antonelliana è il monumento simbolo della città di Torino. Situata nel centro storico di Torino, prende il nome dall'architetto che la costruì, Alessandro Antonelli. Raggiunge un'altezza di 167,5 metri ed è, attualmente, l'edificio più alto d'Italia d'Europa. The Massive structure Antonelliana is the monument symbol of the city of Turin. Placed in the historical center in Turin, he/she takes the name from the architect that he/she built her/it Alexander Antonelli. It reaches a height of 167,5 meters and it is, currently, the tallest building in Italy of Europe.

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6 LA STRUTTURA La massiccia parte inferiore è costruita in muratura ed è a base quadrata; sopra di essa si innalza una cupola. Il guscio della cupola, è formato da due muri sottili (12 cm di spessore) separati tra di loro da una distanza di 2 metri. All'ingresso della struttura vi è un pronao a colonne, mentre al di sopra della cupola vi sono un piano aggiuntivo colonnato (il cosiddetto "Tempietto") e una guglia rinforzata internamente in acciaio assai sviluppata in altezza.Il cosiddetto "Tempietto" ( a quota 85,24 m) è raggiungibile mediante un ascensore che risale al centro la cupola della Mole, dando ai visitatori una panoramica interna a 360 gradi. The Structure You thick inferior part is built in masonry and it is to square base; above of it a dome raises him. The hull of the dome, is formed from two separate thin (12 cms of thickness) walls between them from a distance of 2 meters. To the entry of the structure there is a columns pronao, while above the dome there am a plan additional colonnade (the so-called one "Tempietto") and a steeple internally strengthened in steel a great deal developed in height.The so-called one "Tempietto" (to quota 85,24 ms) it is attainable through an elevator that goes up again to the center the dome of the Massive structure, giving an inside panning to 360 degrees to the visitors.

7 Storia La costruzione della Mole iniziò nel 1863, per ordine di Napoleone Bonaparte ad inizio '800.Originariamente doveva essere una sinagoga: infatti era appena stata concessa da Carlo Alberto la libertà ufficiale di culto alle religioni non cattoliche. La scelta di Antonelli come architetto si rivelò infelice per la comunità ebraica, perché propose una serie di modifiche che avrebbero innalzato la costruzione a 113 metri. Tali modifiche, risultarono sgraditi alla comunità ebraica che nel 1869, per mancanza di fondi, fece terminare i lavori con un tetto provvisorio. Nel 1873 venne alla fine fatto uno scambio con la città di Torino, che diede loro un altro terreno per costruire l'attuale sinagoga e il re Vittorio Emanuele II si prese lincarico di ricostruire la Mole Antonelli lavorò alla Mole fino alla morte: era diventata leggendaria quella sorta di rudimentale ascensore azionato da una carrucola che portava il quasi novantenne architetto a diverse decine di metri d'altezza per verificare personalmente lo stato dei lavori. Antonelli non vide però il completamento della costruzione: la Mole fu infatti inaugurata nel 1889, ad un anno dalla sua morte, come sede del Museo del Risorgimento. Fu però portata a termine dal figlio Costanzo coadiuvato fino all'anno 1900 dall'allievo del padre Crescentino Caselli, mentre l'architetto Annibale Rigotti decorò gli interni tra il 1905 e il La Mole fu, tra l'altro, una delle prime costruzioni a venire illuminata mediante piccole fiammelle di gas cittadino sul finire del XII secolo.

8 History You construction of the Massive structure began in 1863, for order of Napoleone Bonaparte to beginning'800. Originally you/he/she had to be a synagogue: in fact you/he/she had just been granted from Charles Alberto the official liberty of cult to the religions not Catholics. The choice of Antonelli as I design it revealed unhappy for the Jewish community, because it proposed a series of changes that you/they would have raised the construction to 113 meters. Such changes, resulted undesirable to the Jewish community that in 1869, for lack of funds, it made to finish the jobs with a provisional roof. In 1873 it came to the end made an exchange with the city of Turin, that gave them another ground to build the actual synagogue and the king Vittorio Emanuele II him taken the charge to reconstruct the Massive structure Antonelli worked to the Massive structure up to the death: you/he/she had become that sort of rudimentary elevator operated by a pulley legendary that it almost brought the novantenne architect to different about ten meters high to personally verify the state of the jobs. Antonelli didn't see however the completion of the construction: the Massive structure you/he/she was inaugurated in fact in 1889, to one year from his/her death as center of the Museum of the Risorgimento.

9 However you/he/she was completed by his/her child Costanzo coadiuvato up to the year 1900 from the student of his/her/their father Crescentino Caselli, while the architect Annibale Rigotti decorated the insides between 1905 and the The Massive structure it was, besides, one of the first constructions to be illuminated through small fiammelle of city gas on to end of the XII century.

10 The panoramic elevator

11 L'ascensore panoramico Il primo ascensore all'interno della Mole fu costruito nel Nel 1987 fu costruito un secondo impianto che fu attivo fino al 1996, quando la Mole venne ripensata come sede permanente del Museo Nazionale del Cinema. L'attuale ascensore panoramico, è dotato di pareti laterali totalmente trasparenti in cristallo di sicurezza ed è sollevato mediante 4 funi in acciaio. The panoramic elevator The first elevator inside the Massive structure was built in the In 1987 you/he/she was built a second plant that was active up to 1996, when the Massive structure you/he/she was considered as permanent center of the National Museum of the Cinema. The actual panoramic elevator, is totally endowed with transparent side walls in safety crystal and you/he/she is lifted through 4 ropes in steel

12 Recent years and the National Museum of the Cinema

13 Anni recenti e il Museo Nazionale del Cinema Una volta trasferito il Museo del Risorgimento a Palazzo Carignano, tra gli anni sessanta e gli anni novanta la Mole è stata usata prevalentemente come "balcone sulla città" (grazie al già citato ascensore), oltre che per mostre estemporanee. L'interesse della città sembrò diminuire in assenza di una collocazione definitiva per la struttura. Dopo 4 anni ( ) di chiusura per ristrutturazione, necessari a rinnovare l'ascensore, la Mole è diventata sede del Museo nazionale del Cinema, che ospita macchine ottiche pre- cinematografiche (lanterne magiche), pezzi provenienti dai set dei primi film italiani, in un allestimento suggestivo. Recent years and the National Museum of the Cinema Once transferred the Museum of the Risorgimento to Building Carignano, between the sixties and the nineties the Massive structure you/he/she has primarily been used as "balcony on the city" (thanks to the already quoted elevator), over that for extemporaneous shows. The interest of the city seemed to decrease in absence of a definitive position for the structure. After 4 years ( ) of closing for restructuring, necessary to renew the elevator, the Massive structure you/he/she has become center of the national Museum of the Cinema, that entertains pre-cinema (magic lanterns) optic cars, pieces coming from the sets of the first Italian films, in a suggestive preparation.

14 - La Mole Antonelliana è raffigurata sul verso della moneta da 2 centesimi di euro coniata dalla Repubblica Italiana, The Massive structure Antonelliana is represented on the toward of the coin from 2 cents of European coined from the Italian Republic,

15 Gli studenti dell'Università di Torino cercano di evitare di salire sulla terrazza panoramica sostenendo che questo possa impedire il compimento degli studi universitari. Evitano inoltre di guardarne la sommità prima di svolgere un esame, credendo che questa possa impedire il superamento dello stesso. The students of the University in Turin try to avoid to climb on the panoramic terrace sustaining that this can prevent the conclusion of the university studies. They avoid besides to look at of it the summit before developing an examination, believing that this can prevent the overcoming of the same.

16 The Mole in Christmas time!


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