 Il Clil permette ai bambini di usare una lingua in modo naturale a tal punto da far dimenticare loro la lingua poiché si concentrano al massimo sull’argomento.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

Players: 3 to 10, or teams. Aim of the game: find a name, starting with a specific letter, for each category. You need: internet connection laptop.
SCUOLA DELL’INFANZIA AGAZZI PROGETTO DI LINGUA INGLESE
Guardate le seguenti due frasi:
La Gioconda was painted by which Italian renaissance artist? a) Raphael b) Leonardo da Vinci c) Caravaggio d) Michelangelo.
Enzo Anselmo Ferrari By Giovanni Amicucci. Di Enzo Questo è Enzo Anselmo Ferrari. Enzo compleanno è diciotto febbraio Enzo muore è quattordici agosto.
Hi! What period is it?. What is the UK made up of?
You’ve got a friend in me!
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
Saluti ed espressioni Greetings in Italian.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Come Together is the song that opens the album Abbey Road Beatles, released in September Despite being signed as usual by Lennon / McCartney, is.
GLI INDEFINITI.
Cuando Me Enamoro Quando M’Innamoro A Man Without Love M ộ t Ng ườ i Không Có Tình Yêu.
I giorni della settimana
CIRCOLO DIDATTICO DI S. CASCIANO V.P. (ITALIA) SCUOLA PRIMARIA “N. MACHIAVELLI” CLASSE II D a.s – 2007 PROGETTO COMENIUS “ Cultural Heritage in the.
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
Let It Be Let It Be – Beatles 1969.
Italiana Early Level Greetings.
Talking about yourself
BOOTS OF SPANISH LEATHER – Written by Bob Dylan, performed by Nanci Griffith.
GLI INTERROGATIVI.
ALL YOU NEED IS LOVE Love, Love, Love. There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung. Nothing you can say but.
Oggi è il quindici aprile LO SCOPO: Impariamo ad usare i pronomi tonici. FATE ADESSO: Study for 5 minutes.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What don’t you like to …?
1. Raul e Leo e…… una sola palla Raul and Leo……… 2.
Simple Sentences in Italian
Let It Be – Beatles When I find myself in times of trouble Mother Mary comes to me Speaking words of wisdom, let it be. And in my hour of darkness.
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro aprile duemilasedici.
By Teacher Carmine Celentano Benvenuti al... Italian verbs can have 3 desinences: are, ere and ire. In this form they represent the italian infinitive.
A Tiny Voice Inside Una piccola Voce interiore By Carole Smith Gaetano Lastilla.
VINCENT VAN GOGH ( ) Per ottenere il migliore effetto ed il godimento dell’audiovisivo lascia avanzare automaticamente le diapositive che sono.
Gstaad Some have heard of it – some haven’t. Gstaad is a little place in Europe located in the french part of Switzerland. With a population of 3,400 it’s.
Silvia Minardi, Pavia 14 December maps and directions hours.
A trip in London… CLIL, ACTIVE LEARNING AND LEARNING BY CONSTRUCTION … CLIL, ACTIVE LEARNING AND LEARNING BY CONSTRUCTION …
Nessuno può servire due padroni:perché, o amerà l’uno e odierà l’altro oppure preferirà il primo e disprezzerà il secondo. Non potete servire Dio e i.
MSc in Communication Sciences Program in Technologies for Human Communication Davide Eynard Facoltà di scienze della comunicazione Università della.
ENGLISH LESSON Un esempio su come trasformare la L2 in lingua attiva Ins. Gallè Anna.
Dyslexia activity Group 2 (Debora Q.) Lesson Outline  This activity is targeted at beginners half way through their first year but it could also work.
VAN GOGH’S BEDROOM CLIL and Continuity for 21st Century Learning and Teaching Chiusi della Verna anno scolastico
LIVELLI DI ANALISI DEL LINGUAGGIO LIVELLO DI ANALISIUNITA’ MINIMA LIVELLO DI ANALISI FONETICAFONI (SUONI) LIVELLO DI ANALISI FONOLOGICAFONEMI LIVELLO DI.
Stefania Cecchetto. Hello, my name is Stefania Cecchetto. I teach English in a lower secondary school in Mira a town near Venice.
Do You Want To Pass Actual Exam in 1 st Attempt?.
Liceo Linguistico 2017/2018 Il percorso del Liceo Linguistico è indirizzato allo studio di più sistemi linguistici e culturali. Guida lo studente.
THE ECOSYSTEM LAKE BOLSENA
Teacher’s notes This lesson probably takes a good 1hr30 plus hwk time. A preparatory homework could be to find out who Jovanotti is. Learning objectives:
Oggi è giovedì il dodici settembre 2013
WRITING – EXERCISE TYPES
Present progressive Past progressive verbs. Present progressive Present progressive: formula positive; subject + ___/___/___ + verb+ ing + complimentary.
CONTENT& LANGUAGE INTEGRATED LEARNING
La mia giornata By the end of this unit you will be able to:
PROGETTO SOCRATES Dante Alighieri Primary School Classes 2A-B-C GENERAL OBJECTIVES: -To increase the motivation and the pleasure for reading -To pass.
Independent work in S17– Lavoro indipendente in S17
Jobs and occupations What do they do?
Dipartimento di Rete La valutazione nella didattica CLIL I. C
Gli aggettivi possessivi Possessive adjectives
Flipping.
MOMENTS IN LIFE   There are moments in life when you miss someone so much that you just want to pick them from your dreams and hug them for real! MOMENTI.
Cos' è l'Augmented Reality? Perchè è diversa dalla Virtual Reality?
Apprendimento Integrato di Lingua e Contenuto
Il Giorno del Ringraziamento
AusTel by taha.a.
Messano Maria/Bonazzi Enrico
giovedì, 12 ottobre matrimonio o convivenza?
Un’intervista con Eros Ramazzotti
Il condizionale.
BULLYING WHAT’S IT ALL ABOUT?. RAISE YOUR HAND IF YOU HAVE EVER BULLIED SOMEONE.
:) Ciao Classe :) FATE ADESSO 2/1/19 Midterm Speaking pictures
Me & my family Classe: III B
QUESTIONARIO PER PROFESSORI QUESTIONNAIRE FOR TEACHERS
Transcript della presentazione:

 Il Clil permette ai bambini di usare una lingua in modo naturale a tal punto da far dimenticare loro la lingua poiché si concentrano al massimo sull’argomento da apprendere.  In una classe CLIL si hanno due obiettivi principali: uno relativo al contenuto curricolare o tematico, l’altro collegato alla lingua. Ha, in questo senso, una duplice valenza.

 Il CLIL facilita la pratica delle lingue e determina un atteggiamento positivo nei bambini in quanto li rende consapevoli e partecipanti attivi dei loro progressi, anche se modesti. Il segreto consiste nel far tesoro dell’atteggiamento positivo che i bambini possono avere verso le lingue tramite il CLIL e far leva sulla loro motivazione al fine di ottenere i migliori risultati.

 La disciplina scelta risulta sicuramente quella più facilmente fruibile da un gruppo così eterogeneo e sicuramente molto coinvolgente. Essendo bambini che vanno dai 6 agli 11 anni, la scelta della disciplina è ricaduta su quella in cui ognuno si sente abbastanza autonomo nell’esecuzione del lavoro.

CONTENTCOGNITION (scaffolding) CULTURE COMMUNICATION I will teach the students: words referreded to bedroom (furniture) Place prepositions The form: There is, There are At the end, students will be able to describe their bedroom. The teacher will be the guide who supports their thinking skills using Bloom Taxonomy: NAME all the objects you already know while looking at Van gogh’s bedroom; CHOOSE the objects you prefer and say it; COMPARE this bedroom to your own bedroom Cultural implications of the topic: There isn’t much furniture SO Van Gogh was poor. There is no bathroom SO in those days they used a jug of water and a bowl on the bedside table Van Gogh’s belonings are in pairs (2 chairs, 2 pillow, 2 portraits, 2 drawings,2 doors): he didn’t share the bedroom with anyone but maybe multiplying everything by two made him feel less lonely. What are they going to communicate? How are they going to communicate? (language skills: listening and speaking by which they can communicate in group)

WARM UP  SING a song about houses using flashcards or posters when singing  SEE a video on the computer about homes and furniture. Play the game “Can you paint the things in the room the right color?” (interactive game) CO-CONSTRUCTING  The teacher introduce the content of the lesson. We are going to talk about rooms of the houses, especially about bedroom and its furniture SCAFFOLDING/COMMUNICATION  The children NAME all the objects they already know about homes and furniture. They are divided into two groups. They ask and aswer: “what is it? It’ s a….” “What color is it? It’s ….” The teacher only look and listen.  All together PLAY the game “what’s missing?” using flashcards about homes and furniture. One by one, children go out of the room and a schoolmate hide a flashcard. Then he comes in and tries to guess the hidden flashcard. The dialogue will be: “Knock, knock” – “Who is?” – “It’s me”- “Come in”- “Hello”- “Hello”- “What’s missing?”- “It’s….” REFLECTION ON LEARNING STRATEGIES  Self-assessment- everyone put a smile on the grid

WARM UP  PLAY a game with flashcards about homes and furniture (memory). The children are divided into two groups and the oldest boys guide the game in their group CO-CONSTRUCTING  The teacher introduces the content: Van Gogh and his painting through images about that. The teacher can ask Do you like them? What colors do you see? What is it? SCAFFOLDING  Make them see the picture The bedroom by Van Gogh and invite the children to name the objects they already know DEVELOPING THINKING SKILLS  The children will compare Van Gogh’s bedroom with their bedrooms. I will ask: Is your bedroom bigger or smaller than this? Is your bedroom more beautiful than this? Has your bedroom got two doors like this? Ecc. CONSTRUCTION  Now the teacher describes the picture always starting with THERE IS/ THERE ARE speaking very slowly DEVELOPING SKILL STRATEGIES  Listen and draw. I will say In my bedroom there is/there are….. using the prepositions of space (on the left, on the right, in the middle, on, in, under, between) REFLECTION ON LEARNING PROCESS  Self-assessment. Everyone put a smile on the grid N.B.Nella presente relazione sono state inserite solamente le prime due lezioni come esempio di lezioni CLIL. Le successive tre lezioni sono state strutturate con il medesimo criterio.

 Learning by doing: lezioni attive dove lo studente è l’attore principale e non fruitore passivo;  Inglese lingua veicolare, amica nello studio e nel tempo libero;  L’inglese viene utilizzato con naturalezza;  Metodologia che garantisce qualità di apprendimento e interazione continua tra docente e studente e tra studente e studente;  Maggiore coinvolgimento e gratificazione degli studenti nelle attività didattiche;  L’insegnante ha l’opportunità di sperimentare nuove e diversificate strategie d’insegnamento.

 Troppa confusione sul metodo CLIL conseguente a poca informazione;  Resistenza del docente al cambiamento;  Tempi ristretti per l’attuazione del progetto;  Scarsa disponibilità di strumenti e risorse;  Non chiaro il ruolo del docente di lingua inglese;

La valutazione nella metodologia CLIL è diretta a valutare le prestazioni degli studenti sia in termini di acquisizione dei contenuti disciplinari sia in termini di apprendimento linguistico. Nel progetto «van Gogh’s bedroom», gli insegnanti hanno optato per una valutazione tramite un’unica prova orale all’interno della quale confluiscono entrambi gli aspetti da valutare. La prova orale consiste nella presentazione della propria «camera ideale» attraverso la guida di domande aperte che permettano all’alunno di esprimersi liberamente. Si è evitato di porre domande chiuse poiché esse bloccano la comunicazione e si è valutato soprattutto l’efficacia comunicativa e la scorrevolezza nell’esposizione piuttosto che la correttezza grammaticale. Abbiamo optato per una valutazione globale, contenuto e lingua, considerando comunque anche la partecipazione e l’impegno dell’alunno. Il progetto Clil è stato realizzato tramite una codocenza e quindi la valutazione è stata comune tra gli insegnanti coinvolti, consona ai sensi del Clil e della sua realizzazione in team teaching.

THERE IS NO SINGLE MODEL FOR CLIL. DIFFERENT MODELS ALL SHARE THE COMMON FOUNDING PRINCIPLE THAT IN SOME WAY THE CONTENT AND THE LANGUAGE LEARNING ARE INTEGRATED A SUBJECT IS NOT TAUGHT IN ENGLISH BUT WITH AND THROUGH IT