6th Bologna Club session

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
EBRCN General Meeting, Paris, 28-29/11/20021 WP4 Analysis of non-EBRCN databases and network services of interest to BRCs Current status Paolo Romano Questa.
Advertisements

DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
“La didattica nei Conservatori italiani a 10 anni dalla riforma”
The Internationalisation of Higher Education An on-line training course Giornata Nazionale Erasmus Mundus II 2013 Chiara Finocchietti – PNC Italia Erasmus.
VII EBRCN GM, Berlin, 26-28/09/20041 EBRCN Site: current status Béatrice Dutertre Questa presentazione può essere utilizzata come traccia per una discussione.
REGIONE AUTONOMA FRIULI VENEZIA GIULIA PROTEZIONE CIVILE DELLA REGIONE
Le politiche della Commissione Europea sull'accesso aperto. Il ruolo delle biblioteche accademiche Salone del libro di Torino, 10 maggio 2012 Maddalena.
Socrates - Grundtvig D E S I G N I N G I N C L U S I V E S P O R T A C T I V I T I E S F A C I L I T I E S Questa presentazione può essere.
L’Unione Europea e la Scuola da anni hanno stretto un patto e per colmare il divario di apprendimento fra le diverse realtà didattiche dei vari Paesi,
I cicli di studio Un’ analisi comparativa Seminario Bologna Process Lecce, 11 maggio 2005 A cura di Antonella Cammisa.
Il Processo di Bologna Un’introduzione Roma, 27 maggio 2005 A cura di Antonella Cammisa t.
SEMINARIO DEI PROMOTORI DI BOLOGNA LA DIMENSIONE EUROPEA NELL’OFFERTA FORMATIVA: I CORSI CONGIUNTI Padova 16 dicembre 2005 I corsi congiunti: principi,
WP4 – Software Infrastructures. How it was Overall goal “The outcome of WP4 is the design, implementation and evaluation of software components that will.
Laboratorio Teatrale Integrato “ Piero Gabrielli ” Laboratorio Teatrale Integrato “ Piero Gabrielli ” Integrated Theater Workshop “Piero Gabrielli” Laboratorio.
Giovanni Biondi ICT e trasformazione della Scuola.
Andrea-Cornelia Riedel 1 EUROSTUDENT III La dimensione sociale nel processo di Bologna – Il contributo di EUROSTUDENT,
Taccani1 7.4 Identification ANALISI DEI PERICOLI Hazard Analysis Identificazione Valutazione Misure di Controllo Control Measures Assessment.
Politecnico di Milano Facoltà di Ingegneria dell’ Informazione Laurea Specialistica in INGEGNERIA INFORMATICA La laurea Specialistica in Ingegneria Informatica.
SUMMARY Time domain and frequency domain RIEPILOGO Dominio del tempo e della frequenza RIEPILOGO Dominio del tempo e della frequenza.
Il Punto su....il Processo di Bologna Roma, 12 luglio 2006 A cura di Antonella Cammisa Bologna Promoter t.
Mobilità tra i Paesi del Programma KA103 A.A. 2014/2015 (KA103) Mobility Tool+ e il Rapporto Finale Claudia Peritore Roma luglio 2015.
Il Processo di Bologna Un’introduzione L’Aquila 11 Novembre 2005 A cura di Antonella Cammisa t.
Alessandra De Cugis Progetto Tempi e Orari del Comune di Milano Time in the cities, a holistic approach for urban time issues, the case of Milan Paper.
Simple Sentences in Italian
40 years of the Italian JPO Programme: an overview 14 dicembre Camera dei deputati - Roma Giovani italiani nelle Nazioni Unite: una storia lunga.
20 Novembre, 2010 CORSO DI STUDIO IN INGEGNERIA DELL’AUTOVEICOLO: ACCORDO DI COOPERAZIONE TRA FIAT E POLITECNICO DI TORINO.
Domenica Taruscio Direttore Centro Nazonale Malattie Rare Istituto Superiore di Sanità Roma
Laurea Magistralis in “Economia e Legislazione d’Impresa” (Economics and Law for Business) Objectives and Overview Program Structure Courses Advisory Board.
Roberto Esposti 1 Facoltà di Economia “G. Fuà” Università Politecnica delle Marche Facoltà di Economia “G. Fuà” Università Politecnica delle Marche PowerPoint.
ORGANISATION OF THE EDUCATION SYSTEM IN ITALY 2010/2011.
Corso di laurea in Scienze internazionali e diplomatiche corso di POLITICA ECONOMICA a.a SAVERIA CAPELLARI Ma esiste la disoccupazione nel lungo.
Project IOLI Practical exemple in Italy and in Sicily Il presente progetto è finanziato con il sostegno della Commissione europea. L’autore è il solo responsabile.
Fonti del diritto internazionale (art. 38 Statuto CIG)
Silvia Minardi, Pavia 14 December maps and directions hours.
 APRE Daniela Mercurio - APRE LUMSA Finanziamenti europei a sostegno della digitalizzazione in Europa.
Do You Want To Pass Actual Exam in 1 st Attempt?.
Convenzione Ministero dell’Interno Dipartimento della Pubblica Sicurezza e A.I.S.C.A.T. Associazione Italiana Società Concessionarie Autostrade e Trafori.
MISSIONI FUORI SEDE Questo modello può essere utilizzato come file iniziale per l'aggiornamento dei cardini del progetto. Sezioni Fare clic con il pulsante.
Teacher’s notes This lesson probably takes a good 1hr30 plus hwk time. A preparatory homework could be to find out who Jovanotti is. Learning objectives:
Assumptions The “Systems Librarian” should be a mangerial role
MARUEEB Project EPP IT-EPPKA2-CBHE-JP
WRITING – EXERCISE TYPES
University of Rome Foro Italico
PROGETTO SOCRATES Dante Alighieri Primary School Classes 2A-B-C GENERAL OBJECTIVES: -To increase the motivation and the pleasure for reading -To pass.
Jobs and occupations What do they do?
Gruppo storage CCR Nuove attivita’ 2007 Alessandro Brunengo CCR - Roma
* Se sono presenti problemi che causano ritardi o devono essere discussi in maggiore dettaglio, includere altre informazioni nella diapositiva successiva.
MARUEEB Erasmus+ CBHE project E-JP
Erasmus+ CBHE project E-JP
Planning and Development Office (PDO) at the service of the Salesian charism in the Province Introduction Questo modello può essere utilizzato come file.
TRAINING for EMPLOYEES
Benvenuti all’IPSEOA DRENGOT
Highlights del meeting ESPP di Cracovia Settembre 2012 (FISICA DI G1)
Economia Aziendale classe 2 AFM – Prof.ssa Monica Masoch
IL TARIFFARIO RIFUGI DEL CAI
Studente : Andrea Cassarà Classe: 5AII A.S. 2014/2015 Link Sito
S.M.I.L.E. E.U. project CERASO ( Italy) 24 giugno - june 24th
Proposal for the Piceno Lab on Mediterranean Diet
Il Nuovo Esame Di Stato Conclusivo del I ciclo d’Istruzione
Formazione Docenti neo assunti
General Office for Airspace
1 15 Novembre 2014.
SWORD (School and WOrk-Related Dual learning)
Amministrazioni sciolte per mafia
A randomized study on eversion versus standard carotid endarterectomy: Study design and preliminary results: The Everest Trial  Piergiorgio Cao, MD, Giuseppe.
Acquamici Lamone Questo modello può essere utilizzato come file iniziale per la presentazione di materiale didattico per la formazione in gruppo. Sezioni.
QUESTIONARIO PER PROFESSORI QUESTIONNAIRE FOR TEACHERS
CdS 2017: embargo fino a TAUP2017
POTENZIALITÀ DELL’ ISTERESI TERMICA SE GESTITA CON METODO INNOVATIVO
Transcript della presentazione:

6th Bologna Club session 6th Bologna Club session. Mechanisms of Quality assurance: European trends, formats and technologies Overall framework of the actions of European Commission to improve quality assurance in HE and opportunities for students Questo modello può essere utilizzato come file iniziale per la presentazione di materiale didattico per la formazione in gruppo. Sezioni Fare clic con il pulsante destro del mouse su una diapositiva per aggiungere sezioni. Le sezioni possono essere utili per organizzare le diapositive o agevolare la collaborazione tra più autori. Note Utilizzare la sezione Note per indicazioni sull'esecuzione della presentazione oppure per fornire informazioni aggiuntive per il pubblico. Mostrare queste note nella visualizzazione Presentazione durante la presentazione. Valutare con attenzione le dimensioni dei caratteri, importanti per l'accessibilità, la visibilità, la registrazione video e la produzione online. Colori coordinati Prestare particolare attenzione ai grafici, ai diagrammi e alle caselle di testo. Tenere presente che i partecipanti eseguiranno la stampa in bianco e nero o in gradazioni di grigio. Eseguire una stampa di prova per assicurarsi che i colori risultino comunque efficaci e chiari in una stampa in solo bianco e nero e in gradazioni di grigio. Grafica, tabelle e grafici Scegliere la semplicità: se possibile utilizzare stili e colori coerenti, che non rappresentino elementi di distrazione. Assegnare un'etichetta a tutti i grafici e a tutte le tabelle. Angelo Musaio, University of Genoa

Main actions implemented by the EU Erasmus+ (European Community Action Scheme for the Mobility of University Students), 2014-2020 programme and former Erasmus programme. Bologna Declaration or Process, 1999. To create a Higher Education Area based on cooperation and academic exchange to students and staff both from EU and other parts of the world. Bologna Club session, Rostov-on-Don, Sept 2016

Main actions implemented by the EU Erasmus + programme Large scale mobility for driving changes, keeping into account: compatibility of Higher Education systems, definition of clear rules for the recognition of periods of study abroad. Bologna Declaration or Process, 1999. To create an EHEA at these aims: adapting universities to the knowledge society and comparing the global world to the European background. Bologna Club session, Rostov-on-Don, Sept 2016

47 countries into the Bologna Process Bologna Club session, Rostov-on-Don, Sept 2016

How does the Bologna Process work? Starting point in 1999 Different systems difficult to compare Lack of transparency Difficulty in preserving the richness of diversity How does the Bologna Process work? Every two years Ministerial Conferences (Communiqué) to asses the progress made and to decide the new steps. Latest meeting held in Yerevan, Armenia, May 2015, focused on Quality Assurance of Study-Programmes. The Bologna Follow-up Group (BFUG) is the main follow-up structure, oversees the BP between the ministerial meetings and set up working groups to deal with specific topics. Bologna Club session, Rostov-on-Don, Sept 2016

Student-centered aims Competitiveness and better employability by readable and comparable degrees Mobility programs A common structure of based in 3 main cycles (B-M-D) A common system of credits (ECTS) Cooperation in quality assurance Social dimension and equal opportunities of HE and Student-centered learning Bologna Club session, Rostov-on-Don, Sept 2016

Student-centered programmes Each cycle should be seen as an entity in itself. In particular, the first two cycles should give access to the labour market. Study Programmes are no longer described and planned according to their contents, but mainly according to the “competences” expected in the graduates at the end of the educational process and the “learning outcomes” (LO) achieved by students during their educational process. The focus is no more on what a teacher has taught, but on what a student has learned and is able to do. Bologna Club session, Rostov-on-Don, Sept 2016

Student-centred programmes and the Tuning approach A methodology for design educational programmes consistent with the Bologna process principles has been developed within the framework of the Tuning Educational Structures in Europe. Tuning is a university driven initiative originally set up to offer a concrete approach to implement the Bologna process at the level of HEIs and subject areas, and is gradually becoming the leading approach within the common European education space. Bologna Club session, Rostov-on-Don, Sept 2016

Tuning approach and QA system The Tuning approach needs for an adequate Quality Assurance system having the following features: confirm the existing social need for the SP, describe the SP objectives and identify the key competences it should develop, identify and formulate measurable LO, design and describe the SP structure in terms of modules and credits, select methods of assessment in line with the competences to be developed. Bologna Club session, Rostov-on-Don, Sept 2016

Thanks for your attention! Спасибо за ваше внимание! For any further info: Mr Angelo Musaio University of Genoa, head of International Relations Service <intstrat@unige.it> http://www.unige.it/internationalstrategies/  +39 010 2095588 Bologna Club session, Rostov-on-Don, Sept 2016