Le grandi sintesi teologiche tommasiane

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Le grandi sintesi teologiche tommasiane

Scriptum super Sententiis Parigi 1252-1256 Cf. A. VENDEMIATI, San Tommaso e la legge naturale, UUP, Roma 2011, pp. 105-107

Piano dell’opera di Pietro Lombardo Ciò che è assoluto per la cognizione è la Realtà Ciò che è assoluto per il desidero è la fruizione = Trinità Lib. I Ciò che è relativo per il desiderio è l’uso = Creature Lib.II Ciò che dispone il relativo all’assoluto ed è in parte fruizione e in parte uso = Gesù Cristo e le Virtù Lib. III Ciò che è relativo per la cognizione sono i segni = Sacramenti e novissimi Lib. IV

In I Sent d. 2, q. 1, pr. Postquam inquisivit ea de quibus agendum est in hoc opere, hic prosequitur suam intentionem, et dividitur in duas partes. Cum enim, ut supra dictum est, in Proem., sacrae doctrinae intentio sit circa divina; divinum autem sumitur secundum relationem ad Deum, vel ut principium, vel ut finem, secundum quod Apoc. 22,13, dicitur: Ego sum alpha et omega; consideratio huius doctrinae erit de rebus, secundum quod exeunt a Deo ut a principio, et secundum quod referentur in ipsum ut in finem. Unde in prima parte determinat de rebus divinis secundum exitum a principio; in secunda secundo redditum in fine, et hoc in principio tertii.

Piano dello Scriptum super Sententiis Uscita dal principio: Causa: Uscita nell’unità dell’essenza = Trinità Lib. I Effetto: Uscita in diversità di essenza = Creature Lib. II Ritorno al principio: Causa: Ciò che ci riporta a Dio agendo in noi Lib. III Come causa efficiente = Gesù Cristo Come causa formale = Virtù, doni e precetti Effetto: L’uomo ricondotto a Dio = nella vita presente con i sacramenti, nell’ultimo termine con i novissimi Lib. IV

Summa contra Gentiles Parigi 1259 – Orvieto 1265 Cf. VENDEMIATI, San Tommaso e la legge naturale, pp. 171-172

S.c.G., I, c. 2 Il proposito dell’A. è di esporre la verità cattolica in modo ordinato e di confutare gli errori. Ma per fare questo bisogna partire dal terreno dell’interlocutore: quia quidam eorum, ut Mahumetistae et Pagani, non conveniunt nobiscum in auctoritate alicuius Scripturae, per quam possint convinci, sicut contra Iudaeos disputare possumus per vetus testamentum, contra haereticos per novum. Hi vero neutrum recipiunt. Unde necesse est ad naturalem rationem recurrere, cui omnes assentire coguntur. Quae tamen in rebus divinis deficiens est (n. 4)

S. c. G., I, c. 3 Est autem in his quae de Deo confitemur duplex veritatis modus. Quaedam namque vera sunt de Deo quae omnem facultatem humanae rationis excedunt, ut Deum esse trinum et unum. Quaedam vero sunt ad quae etiam ratio naturalis pertingere potest, sicut est Deum esse, Deum esse unum, et alia huiusmodi; quae etiam philosophi demonstrative de Deo probaverunt, ducti naturalis lumine rationis (n. 2).

S. c. G., I, c. 9, nn. 5-6 Modo ergo proposito procedere intendentes, primum nitemur ad manifestationem illius veritatis quam fides profitetur et ratio investigat, inducentes rationes demonstrativas et probabiles, quarum quasdam ex libris philosophorum et sanctorum collegimus per quas veritas confirmetur et adversarius convincatur. Deinde, ut a manifestioribus ad minus manifesta fiat processus, ad illius veritatis manifestationem procedemus quae rationem excedit, solventes rationes adversariorum et rationibus probabilibus et auctoritatibus, quantum Deus dederit, veritatem fidei declarantes. [

S.c.G., I, c. 9, nn. 7-8 Intendentibus igitur nobis per viam rationis prosequi ea quae de Deo ratio humana investigare potest, primo, occurrit consideratio de his quae Deo secundum seipsum conveniunt; secundo, vero, de processu creaturarum ab ipso; tertio, autem, de ordine creaturarum in ipsum sicut in finem. Inter ea vero quae de Deo secundum seipsum consideranda sunt, praemittendum est, quasi totius operis necessarium fundamentum, consideratio qua demonstratur Deum esse. Quo non habito, omnis consideratio de rebus divinis tollitur.

S.c.G., III, c. 1 Ciò che la ragione naturale può conoscere di Dio:   La perfezione della natura divina L. I La perfezione della sua potestà in quanto produttore e Signore di tutte le cose L. II La perfetta autorità di Dio in quanto fine e governa­tore di tutte le cose L. III Ciò che la fede rivela di Dio: La Trinità, l’incarnazione, i sacramenti, la risurrezione dei corpi e il giudizio finale L. IV

Summa Theologiae Roma 1265 – Parigi 1268 – Napoli 1272-1274. Cf. VENDEMIATI, San Tommaso e la legge naturale, pp. 229-237.

Prologus A Quia catholicae veritatis doctor non solum provectos debet instruere, sed ad eum pertinet etiam incipientes erudire, secundum illud Apostoli I ad Corinth. iii: tanquam parvulis in Christo, lac vobis potum dedi, non escam; B propositum nostrae intentionis in hoc opere est, ea quae ad Christianam religionem pertinent, eo modo tradere, secundum quod congruit ad eruditionem incipientium. C Consideravimus namque huius doctrinae novitios, in his quae a diversis conscripta sunt, plurimum impediri: partim quidem propter multiplicationem inutilium quaestionum, articulorum et argumentorum; partim etiam quia ea quae sunt necessaria talibus ad sciendum, non traduntur secundum ordinem disciplinae, sed secundum quod requirebat librorum expositio, vel secundum quod se praebebat occasio disputandi; partim quidem quia eorundem frequens repetitio et fastidium et confusionem generabat in animis auditorum. B’ Haec igitur et alia huiusmodi evitare studentes, tentabimus, cum confidentia divini auxilii, ea quae ad sacram doctrinam pertinent, breviter ac dilucide prosequi, secundum quod materia patietur.

EA QUAE AD christianam religionem PERTINENT eo modo tradere SECUNDUM QUOD congruit ad eruditionem incipientium (…) EA QUAE AD sacram doctrinam PERTINENT breviter ac dilucide prosequi SECUNDUM QUOD materia patietur.

EA QUAE sunt necessaria talibus AD sciendum non traduntur SECUNDUM ordinem disciplinae, sed SECUNDUM QUOD requirebat librorum expositio, vel SECUNDUM QUOD se praebebat occasio disputandi.

I Pars, quaestio 1 Utrum sit necessarium, praeter philosophicas disciplinas, aliam doctrinam haberi Utrum sacra doctrina sit scientia Utrum sacra docrtina sit una scientia Utrum sacra doctrina sit scientia practica Utrum sacra doctrina sit dignor aliis scientiis Utrum haec doctrina sit sapientia Utrum Deus sit subiectum huius scientiae Utrum haec doctrina sit argumentativa Utrum sacra Scriptura debeat uti metaphoris Utrum sacra Scriptura sub una littera habet plures sensus

I Pars, quaestio 2, Prologus A ) Quia igitur principalis INTENTIO HUIUS sacrae DOCTRINAE est B ) DEI cognitionem tradere, et non solum secundum quod in se est, sed etiam secundum quod est principium rerum et finis earum, et specialiter RATIONALIS CREATURAE, ut ex dictis est manifestum; A’) ad HUIUS DOCTRINAE expositionem INTENDENTES, B’) p r i m o tractabimus d e DEO; s e c u n d o, d e motu RATIONALIS CREATURAE in DEUM; t e r t i o, d e Christo, qui, secundum quod homo, via est nobis tendendi in DEUM.

S. Th., I Introduzione: (I,1): De sacra doctrina = Dei cognoscentiam tradere PRIMO LIVELLO: LA SCIENZA DI DIO COME PRINCIPIO DELL’OPERARE DI DIO I: De Deo Prima arcata: l’essenza divina. la sua beatitudine e la distinzione delle persone qq. 2-43: Seconda arcata: la creazione e la perfezione prima delle creature qq. 44-119: Ea quae pertinent ad processum creaturarum a Deo qq. 44-46: de productione creaturarum qq. 47-102: de distinctione creaturarum Terza arcata: la perfezione seconda delle creature qq.103-119: de conservatione et gubernatione creaturarum

S.Th., II SECONDO LIVELLO: LA CONOSCENZA DI DIO PARTECIPATA ALL’UOMO COME PRINCIPIO DELL’OPERARE DELL’UOMO II: De motu rationalis creaturae in Deum Quarta arcata: la perfezione seconda della creatura razionale I-II q. 1-5: de ultimo fine humanae vitae Quinta arcata: gli atti che conducono alla beatitudine I-II q. 6 - II-II q. 189: de his per quae homo potest ad hunc finem pervenire vel ab eo deviare I-II qq. 6-114: de actibus humanis in universali qq. 6-48: de ipsis actibus humanis Sesta arcata: i principi degli atti umani qq. 49-114: de principiis actuum humanorum qq. 49-89: de principiis intrinsecis Settima arcata: i principi estrinseci degli atti umani qq. 90-114: de principiis extrinsecis [de Deo qui et nos instruit per legem, et iuvat per gratiam] Ottava arcata: gli atti umani in particolare II-II: de actibus humanis in particulari

S. Th., III TERZO LIVELLO: LA CONOSCENZA DI DIO RIVELATA IN CRISTO III: de Christo, qui, secundum quod homo, via est nobis tendendi in Deum Nona arcata: Cristo salvatore qq. 1-59: de ipso Salvatore qq. 27-59: de his quae per ipsum Salvatorem sunt acta et passa III, q. 60 – Suppl., q. 68: de sacramentis eius Suppl. q.69-99: de fine immortalis vitae