Libera il tuo potenziale Dipartimento di Scienze e Metodi dell’Ingegneria Libera il tuo potenziale Ingegneria Reggio Emilia Ingegneria.reggioemilia #Dismi
This is a guy named Bob McKim This is a guy named Bob McKim. He was a creativity researcher in the '60s and '70s, and also led the Stanford Design Program. He liked to do an exercise with his students where he got them to take a piece of paper and draw the person who sat next to them, their neighbor, very quickly, just as quickly as they could. And in fact, we’re going to do that exercise right now. I want you to pick somebody that’s seated next to you, and when I say, go, you’ve got 30 seconds to draw your neighbor, OK? So, everybody ready? OK. Off you go. You’ve got 30 seconds, you’d better be fast. Come on: those masterpieces ... OK? Stop. All right, now. (Laughter) Yes, lot’s of laughter. Yeah, exactly. Lots of laughter, quite a bit of embarrassment. Am I hearing a few "sorry’s"? I think I’m hearing a few sorry’s. Yup, yup, I think I probably am. And that’s exactly what happens every time, every time you do this with adults. McKim found this every time he did it with his students. He got exactly the same response: lots and lots of sorry’s. And he would point this out as evidence that we fear the judgment of our peers, and that we’re embarrassed about showing our ideas to people we think of as our peers, to those around us. And this fear is what causes us to be conservative in our thinking. So we might have a wild idea, but we’re afraid to share it with anybody else. OK, so if you try the same exercise with kids, they have no embarrassment at all. They just quite happily show their masterpiece to whoever wants to look at it. But as they learn to become adults, they become much more sensitive to the opinions of others, and they lose that freedom and they do start to become embarrassed. And in studies of kids playing, it’s been shown time after time that kids who feel secure, who are in a kind of trusted environment -- they’re the ones that feel most free to play.
L’IMMAGINE DELL’INGEGNERE
« Questo percorso ci ha provato che possiamo fare le cose, abbiamo raggiunto un punto in cui quando ci diamo un obiettivo ci sentiamo abbastanza forti da affrontarlo, sviluppando le competenze che ci servono»
LINGUAGGI ESPRESSIVI
«Ci è piaciuto questo percorso per questo: guarda qui, prova lì, come lo facciamo? Adesso trovo stimolante conoscere di più di altri corsi e altre discipline…»
RELAZIONI
«Ho imparato a confrontarmi con le altre persone, a trovare i punti forti delle idee degli altri, a mettermi in discussione, che non è facile»
NOI, QUELLI CHE APPRENDONO
«Il fatto di sentire i professori cos’ vicini a noi, così coinvolti è stato un aspetto chiave… Anche il modo in cui gli argomenti vengono presentati stimola molto la creatività»
Video CBI-ER 2018/19 come esempio delle attività svolte
1313 Thought-provokiung V i s i o n a r y I n n o v a t i v e F o r w a r d - l l o k i n g P r o v o c a t i v e E n g a g i g P a c e U p b e a t F l u i d S K I L L S E N G A G I N G N o c o n f r o n t – O P E N I N G A N A R G U M E N T , D I S C U S S I N G , C O N S I D E R I N G 1313
1414 1414 DESIGN THINKING
1515 1515 La prima istituzione italiana connessa alla rete internazionale del Design Thinking
REGGIO EMILIA ENGINEERING EDUCATION 1616 REGGIO EMILIA ENGINEERING EDUCATION
Ispirato al famoso approccio per sviluppare la creatività 1717 1717 Ispirato al famoso approccio per sviluppare la creatività
TECHNOLOGY INTEGRATION 1818 TECHNOLOGY INTEGRATION 1818
22 9 8 1 INNOVA- ZIONE Gruppi di ricerca Laboratori Spin-off accademici FabLab
Innovation is Not an Event Could be a light bulb… if this is too hard to draw… Innovation is Not an Event 20
Dove siamo Tecnopolo San Lazzaro Buccola Morselli Tamburini
Padiglione Buccola (AULE) Strutture (San Lazzaro) Padiglione Buccola (AULE)
Padiglione Tamburini (LABORATORI) Strutture (San Lazzaro) Padiglione Tamburini (LABORATORI)
Padiglione Morselli (UFFICI) Strutture (San Lazzaro) Padiglione Morselli (UFFICI)
Strutture (Tecnopolo)
Didattica Ingegneria Gestionale Ingegneria Meccatronica PhD Laurea (3 anni) Laurea Magistrale (2 anni) Ingegneria Gestionale Ingegneria Meccatronica PhD (3 anni)
Laurea Professionalizzante Didattica Laurea Magistrale Innovation Design (UniFE + UniMORE) Laurea Professionalizzante Ingegneria per l'Industria Intelligente“ (3 anni - 1 in azienda)
Studenti totali Iscritti 2018/19 Laurea: 460 Magistrale: 168
Retribuzione Attesa occupazione dopo Laurea M 1.4 mesi Tasso occupazione dopo 1 anno Laurea M 96 % dopo 3 anni Laurea M 100 % Stipendio netto dopo 1 anno Laurea M 1.370 € dopo 3 anni Laurea M 1.560 € dopo 5 anni Laurea M 1.690 €
Internazionalizzazione TIROCINI TESI PROGETTI