Progetti coi Dati Aperti per differenti anni e differenti tipi di scuole secondarie: PROPOSTA DI LAVORO- 2 G. Barbara Demo Dip. di Informatica Università.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

Trieste, 26 novembre © 2005 – Renato Lukač Using OSS in Slovenian High Schools doc. dr. Renato Lukač LinuxDay Trieste.
Italiano Da quando siamo passati al corso di metallurgia (3^o ) abbiamo cominciato a lavorare utilizzando i maniera didattica tecnologie di tipo hardware.
V.I.D.E.O. Video-CV to Increase and Develop Employment Opportunities
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
1 Quale spazio per uneducazione plurilingue nella scuola di oggi? Firenze, 30 settembre 2011 Silvia Minardi.
BIFFI ITALIA s.r.l. FIORENZUOLA D'ARDA DAL 14/01/2013 AL 1/02/2013
BRISCOLA GO ON AVANTI. Storia I giochi di carte hanno le origini più disparate e vengono collocati in differenti epoche, la Briscola risale al La.
Queuing or Waiting Line Models
Firenze 2 Ottobre 2013 Ivana Carmen Katy Savino: Dirigente
REGIONE AUTONOMA FRIULI VENEZIA GIULIA PROTEZIONE CIVILE DELLA REGIONE
Guardate le seguenti due frasi:
Hello Comenius friends! As you already know, we are pupils of the fourth and fifth classes of Pontecorvo Primo Circolo (ITALY ). Ciao amici del Comenius!
Come nella stampa tradizionale, un giornale online può essere di informazione informazione o un periodico dedicato a una disciplina specifica.
Tutor: Elisa Turrini Mail:
FASTVID RENTALS: BUSINESS MODELING 1. Business Modeling One of the major problems with most business engineering efforts, is that the software engineering.
avere venire essere I verbi irregolari stare bere andare uscire dare
Istruzione, Tirocinio e Lavoro
Present Perfect.
L’Unione Europea e la Scuola da anni hanno stretto un patto e per colmare il divario di apprendimento fra le diverse realtà didattiche dei vari Paesi,
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Progetti coi Dati Aperti per differenti anni e differenti tipi di scuole secondarie: PROPOSTA DI LAVORO- 1 G. Barbara Demo Dip. di Informatica Università.
Progetti coi Dati Aperti per differenti anni e differenti tipi di scuole secondarie: PROPOSTA DI LAVORO- 2 G. Barbara Demo Dip. di Informatica Università.
Giovanni Biondi ICT e trasformazione della Scuola.
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
Talking about yourself
Love, Love, Love. Love, Love, Love. Love, Love, Love. There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung. Nothing.
BOOTS OF SPANISH LEATHER – Written by Bob Dylan, performed by Nanci Griffith.
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezioni n° 7-8.
Taccani1 7.4 Identification ANALISI DEI PERICOLI Hazard Analysis Identificazione Valutazione Misure di Controllo Control Measures Assessment.
1 Ugo Montanari Dipartimento di Informatica Università di Pisa Moving Forward at the Age of 33 A new building for the Dipartimento di Informatica June.
Progetti coi Dati Aperti per differenti anni e differenti tipi di scuole secondarie: PROPOSTA DI LAVORO- 1 G. Barbara Demo Dip. di Informatica Università.
“ Un progetto di open access agli open data per gli abilitandi della A042 ” G. Barbara Demo Dip. di Informatica Università di Torino
GLI INTERROGATIVI.
Capitolo 14 Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Corso di lingua inglese a cura della Prof.ssa Luisa PONTILLO
Accoppiamento scalare
Politecnico di Milano Facoltà di Ingegneria dell’ Informazione Laurea Specialistica in INGEGNERIA INFORMATICA La laurea Specialistica in Ingegneria Informatica.
Viruses.
Our "Eating Habits Questionnaire" Eating Habits Questionnaire.
Secondo Circolo di Carmagnola I FRONTESPIZI DEGLI INVITI ALLE SERATE COMENIUS Invitations to the Comenius Evenings 9 febbraio febbraio giugno.
L A R OUTINE D EL M ATTINO Ellie B.. Io mi sono svegliata alle cinque del mattino.
Passato prossimo dei verbi riflessivi con Essere
Alessandra De Cugis Progetto Tempi e Orari del Comune di Milano Time in the cities, a holistic approach for urban time issues, the case of Milan Paper.
Gli articoli italiani determinativi e indeterminativi La formazione del plurale e.
1. Raul e Leo e…… una sola palla Raul and Leo……… 2.
Texts are cooperatively generated by the addressee.
SI IMPERSONALE “One must pay attention if one wants to do well!”
Simple Sentences in Italian
40 years of the Italian JPO Programme: an overview 14 dicembre Camera dei deputati - Roma Giovani italiani nelle Nazioni Unite: una storia lunga.
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro febbraio duemilasedici
I PRONOMI RELATIVI.
Stare essere avere Irregular Verbs Meaning: To Be To Have.
Prof. Giacomo Dalseno USARE MOODLE Differenti forme di interazione.
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro aprile duemilasedici.
PROGETTO COMENIUS Partenariato Scolastico Multilaterale Anno 2012/2013 CIRCOLO DIDATTICO S.G. BOSCO- BIANCAVILLA- CT.
By Teacher Carmine Celentano Benvenuti al... Italian verbs can have 3 desinences: are, ere and ire. In this form they represent the italian infinitive.
Activity diagrams Data & Control Flows Esempi
A Tiny Voice Inside Una piccola Voce interiore By Carole Smith Gaetano Lastilla.
Project IOLI Practical exemple in Italy and in Sicily Il presente progetto è finanziato con il sostegno della Commissione europea. L’autore è il solo responsabile.
Futuro di EGI EGI è menzionato esplicitamente nel draft delle nuove calls EU ( H2020 ) Da ultima versione (per me) data 18-9 di –HORIZON 2020 – WORK PROGRAMME.
Silvia Minardi, Pavia 14 December maps and directions hours.
MSc in Communication Sciences Program in Technologies for Human Communication Davide Eynard Facoltà di scienze della comunicazione Università della.
Stefania Cecchetto. Hello, my name is Stefania Cecchetto. I teach English in a lower secondary school in Mira a town near Venice.
I.I.S. ENRICO MATTEI School TYPE: High School Science;
WRITING – EXERCISE TYPES
PROGETTO SOCRATES Dante Alighieri Primary School Classes 2A-B-C GENERAL OBJECTIVES: -To increase the motivation and the pleasure for reading -To pass.
The Scientific Revolution
Un breve giro nelle Tradizioni
Transcript della presentazione:

Progetti coi Dati Aperti per differenti anni e differenti tipi di scuole secondarie: PROPOSTA DI LAVORO- 2 G. Barbara Demo Dip. di Informatica Università di Torino Proposta per le super iori con “ sistemi informativi” nel quinquennio con parti per il quinquennio delle superiori senza informatica Maria Grazia Maffucci Flaviano Monge Abilitati TFA A042

2IOI 2012 a lot of talking of "open data“ on media medicine and law are the most popular university careers of general secondary schools students Thus open data are of interest for several persons active in different areas  also intersted teachers and students in general sec. schools We know different problems in medical environment because we often work with physicians (also works with layers): one of them are databases for their research data and enriching the set of queries against such dbs What do we propose in general secondary schools?

our PROPOSAL 3IOI 2012 After years attempting to have contacts with teachers in the Lyceum type, i.e. general, of secondary schools we decided to face the Classical branch that is the farthest from sciences in general some aspects of the humanities, fostered in the Classic Lyceum, help in activities related to cs: -comprehension of a formal language could be easier for students used to lost languages -text analysis -composing sets and/or using first order logic these students are introduced to in maths or in phylosophy

Motivations Comprehension of a formal language. Translating from a lost language may appear similar to translating from a formal language used to communicate with a computer. IOI 20124

The proposal: Motivation and Introduction – step 1 (2 hours) Reverse modelling – step 2 (2.5 hours) From entities and relationships to tables – step 3 (2 hours.5) Querying tables is composing sets – step 4 (5 hours) User requirements analysis – step 5 (2.5 hours) Abstraction levels in db design and in db management systems – step 6 (4 hours) 5ISSEP Bratislava Optional activitiy of hours for 16-17years old students

Esempi di schemi EntitàAssociazioni (EA) da leggere con gli studenti: IOI B)

ANIMALS= {(c1, n1), (c2, n2), (c3, n2)} SECTOR= {s1, s2, s3, s4} SPECIES= {S1, S2, S3, S4, S5} IsOf = {(c1, S1), (c2, S1), (c3, S2)} Assigned = {(S1, s1), (S2, s1), (S3, s2),(S4, s3), (S5, s3)} IOI Interpretazione dello schema A : nelle associazioni i valori sono identificatori NB - s4 non è Assigned, card. min= 0 le specie S3, S4, S5 non sono in IsOf

IOI B) Interpretazione dello schema B Non ci interessa conservare informazioni in rosso: SECTOR= {s1, s2, s3, s4} SPECIES= {S1, S2, S3, S4, S5} IsOf = {(c1, S1), (c2, S1), (c3, S2)} Assigned = {(S1, s1), (S2, s1), (S3, s2),(S4, s3), (S5, s3) } ANIMALS= { (c1,n1,S1,s1), (c2,n2,S1,s1), (c3,n2,S2,s1) }

IOI B) Interpretazione dello schema B (continua) Dobbiamo specificare regole della realtà esternamente al modello: Assigned = {(S1, s1), (S2, s1), (S3, s2),(S4, s3), (S5, s3)} Cioè: due animali della stessa specie stannno nello stesso settore [  Regole aziendali ] ANIMALS= { (c1,n1,S1,s1), (c2,n2,S1,s1), (c3,n2,S2,s1) }

Reverse modeling: un altro caso su cui far lavorare gli studenti IOI CONTESTSPHASES isIN (1,1) (0,N) schema A) phaseType= { ‘S’, ‘R’, ‘N’}* year day CONTESTS year day phaseType= { ‘S’, ‘R’, ‘N’} * where responsible where responsible schema B) * ‘S’ sta per scolastica o di istituto, ‘R’ per regionale, ‘N’ per nazionale

Caso GARE e FASI D1. Quale schema esprime la proprietà: “Ogni anno c’è una unica data in cui si svolgono tutte le gare di istituto ed una seconda in cui si svolgono le gare regionali “ ? D2. In quale schema viene espresso il requisito secondo il quale le date vengono decise e registrate nella bd ad una data antecedente quella in cui sono registrate le gare IOI

Queste letture degli schemi Aiutano a capire l’importanza di Precisione – ci da la possibilità di evidenziare come progetto (e poi interrogazione) di una bd possano trarre profitto dalle competenze che negli altri licei sono acquisite e sono tra i valori che si considerano caratterizzanti di questo tipo di formazione  bisogna arrivare a farla apprezzare un po’ in tutti i tipi di scuole rispetto per l’utente e per il contratto che si stringe con lui – lo schema con le regole aziendali è una trascrizione dei requisiti IOI

Molto importante è il metodo Tenere a mente il Manifesto  mixing Practice, Technique and Science when approaching CS in secondary schools not to be confused with the European Computer Driviling License ECDL where one learns Office- type of tools - In Italy quite popular Focusing on how db design and querying a db can profit of competences that in general schools are acquired and are among most valued by students as peculiar of their school-type IOI

May 2010 the main national associations of academic computer scientists from Science and Engineering Faculties (CINI, GII, GRIN) published the “Manifesto sull’Informatica nella riforma della scuola superiore” This Manifesto still is the reference for the present efforts to change the way informatics is (not) taught in most Italian schools It points out three different, though related, meanings that the word “Informatics” has for people: 1.Operational or pragmatic: the set of all software and hardware objects; 2.technological: the technology that allows to make such objects and make them work (by programming them); 3.cultural: the scientific discipline that is the foundation of such technology and thus makes it possible. “Manifesto for Informatics in high school” 14IOI 2012

Manifesto for Informatics in schools  Operational or Pragmatic : Hardware & software tools to solve everyday problems  common perception, you must know how to use some/most popular hw devices and sw tools  shared by people who say that Informatics is the set of tools to better understand disciplines in school and thus they (proudly) want computers inside classrooms  Technological: knowing systems and languages in order to implement tools  technical schools perception  Scientific aspect: Informatics is also the (very old) science on which sw and hw tools (from the middle of the XXieth century) are funded 15ISSEP Bratislava

technical perspective is present in technical schools but mostly only during the three last years of the computer science vocational schools i.e. not for all technical school. Most students in technical secondary school finish knowing only how to use pragmatic or operational perspective in all schools optional (ECDL-European Computer driving License for example) scientific aspects are only considered by quite a few teachers Perspectives: Informatics in Italian Schools 16IOI 2012 good news: “Ministry Indications” for primary and secondary I level schools - appeared in November 2012 – consider the introduction to programming languages  optional

CS is classified as an “a-typical” discipline Teachers are the main problem because appointed to teach cs even if have few (or none) competences in cs The situation is not going to change In general schools best practices are elearning with some interesting use of moodle Using sw to better learn traditional disciplines in all schools optional (ECDL-European Computer driving License for example) Informatics in Italian Schools 17IOI 2012

to change school curricula has always been hard, as already observed by Papert many years ago (Papert, 1997) still true nowadays, particularly in informatics, for several reasons: among informatics teachers, according to the rules of the reform, many are teachers of other disciplines, without specific competences in the subject also the computer science community can hardly compete with much older scientific communities, such as those of mathematics and physics, which have a long tradition in didactic research and a well established and organized presence and curricula in secondary education. Hard to change school curricula 18IOI 2012

LITERARY-WORK(Title, YearFirstPubl, OriginalLanguage*, Classification) WORK-AUTHOR(Title, Author) AUTHOR(FamName,Name, Nation) COPY(Title, Where, Language, Publisher*,YearPubl*, YearBought*, Peculiarities) WHERE(House) ON_LOAN(Title, Where, Date, FamName, Name, Surname, Tel) La relazione WHERE(House) lists the houses where the library owner decides to keep each copy of a book IOI

Usare differenti linguaggi per specificare una stessa domanda {C(Title, Where) |  L ε LITERARY_WORK } &  C ε COPY & (L.OriginalLanguage= ‘Spanish’} &(C.Title=L.Title}&(C.Language= ‘Spanish’} Π Title,Where ((σ (C.Language=’Spanish’)&(L.OriginalLanguag e=’Spanish’) (COPY|><| (C.Title=L.Title) LITERARY_WORK)) IOI

Use different languages to specify queries SELECT C.Title, C.Where FROM COPY as C, LITERARY_WORK as L WHERE (C.Title=L.Title}& (L.OriginalLanguage=’Spanish’}& (C.Language=’ Spanish’) The Office suite type user interface to a db LibreOfficeor Access IOI

Evidenziare i differenti livelli di astrazione nel progetto di una bd e nell’architettura dei sistemi di gestione di bd described db activities allow us to emphasize one of the important principles of Informatics as a science  solving problems by abstraction levels IOI

Istituti TECNICI, TUTTI, settore economico e tecnologico: durante il biennio. In molte scuole si propone un programma vicino ai contenuti dell’ECDL troppo spesso ridotto al saper rispondere alle domande dei test di certificazione  proponiamo attività di sviluppo di un progetto che va a coprire molti degli aspetti necessari per la certificazione Uso DATI APERTI nelle scuole secondarie di II grado suggerito in particolare in: 23T4T-2013 Istituti TECNICI dove prevista informatica nel triennio: negli ultimi due anni svolgere il curriculum attuale adottando la tecnica dello sviluppo di un progetto ma curando maggiormente aspetti di informatica come scienza risoluzione di problemi per livelli di astrazione, proposta di vari formalismi per specificare una stessa soluzione, domanda,… esercitando la precisione per esempio nella interpretazione di modellizzazioni,

ALTRI LICEI: corsi opzionali proponiamo attività di sviluppo di un progetto che va a coprire molti degli aspetti necessari per la certificazione Uso DATI APERTI nelle scuole secondarie di II grado 24T4T-2013 LICEI SCIENTIFICI SCIENZE APPLICATE: durante Il biennio negli ultimi due anni beneficiano dello stesso approccio e in piú attraverso PROFESSIONALI: durante il biennio beneficiano dello stesso approccio degli istituti tecnici Altri anni?

G. Barbara Demo, “A proposal for general secondary schools: Reading data schemas and knowing a query interface”, World Conference on Computers in Education (WCCE) 2013, July 2013, Torun (Polonia) Grazie dell’attenzione ora e delle osservazioni che vorrete mandarmi