SEMINARIO DEI PROMOTORI DI BOLOGNA LA DIMENSIONE EUROPEA NELL’OFFERTA FORMATIVA: I CORSI CONGIUNTI Padova 16 dicembre 2005 I corsi congiunti: principi, terminologia, titoli congiunti e prima sintesi delle esperienze LF Donà dalle Rose, Università di Padova Padova, 16 Dicembre 2005
DI COSA STIAMO PARLANDO ? LF Donà dalle Rose, Padova 2005
the expression “integrated curricula” [from the Coimbra Group Glossary, see Coimbra Group website] at the level of a mobility student putting together pieces of existing curricula (e.g. double degrees, but also see the concept of “ingenious totality”) jointly planning and implementing a new curriculum (joint programmes)
“DOUBLE DEGREE” PROGRAMME vs DOUBLE DEGREES [from the Coimbra Group Glossary, see Coimbra Group website] (no change in existing curricula) “double degree” option ( no change in duration ) –independent double degrees –linked double degrees double degrees ( no extra title without extra work ) –consecutive degrees –concurrent degrees
CORSO DI STUDIO CONGIUNTO ovvero PROGRAMMA CONGIUNTO Il programma è congiuntamente: –(a) riconosciuto come rispondente ad un bisogno formativo comune –(b) progettato –(c) organizzato e realizzato d/implemented da due (o anche più) istituzioni. Conferimento del Diploma : diploma nazionale singolo diploma nazionale singolo con il logo dei partner diploma nazionale singolo con dichiarazione dei partner della piena equivalenza ad un proprio titolo accademico diplomi multipli diploma congiunto singolo
LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA PRAGA 2001 (A) i corsi di studio congiunti In order to further strengthen the important European dimensions of higher education and graduate employability Ministers called upon the higher education sector to increase the development of modules, courses and curricula at all levels with ”European” content, orientation or organisation. This concerns particularly modules, courses and degree curricula offered in partnership by institutions from different countries and leading to a recognized joint degree.
LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA PRAGA 2001 (B) the attractiveness of EHEA a new action line: –Promoting the attractiveness of the European Higher Education Area (EHEA) how? –A common framework of qualifications –coherent quality assurance –accreditation /certification mechanisms –increased information efforts
LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA BERLINO 2003 (A) elementi irrinunciabili di un Joint Degree –mobilità studentesca –apprendimento delle lingue (language policy) (B) impegno a rimuovere i vincoli legali che si oppongono al rilascio del titolo congiunto oggi su 25 paesi UE (consultazione Erasmus Mundus), 11 possono rilasciare (inclusa FR !) 4 possono (previa decisione della istituzione (IE, UK) o decisione case by case (DK, HU) 7 non possono (EE, LV,LT, NL, SE) 3 situazione non dichiarata (CY, LUX, MT)
LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA from Berlin 2003 to Bergen 2005 Erasmus Mundus starts: EM definition of “integrated study programme” –Joint criteria for admission and examination: –Course integration –Mobility –Guaranteed award of a recognised joint, or a double or a multiple degree upon graduation
LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA BERGEN 2005 (A) renewed attention to joint degrees: –auxiliary texts to Lisbon Convention –future stocktaking exercise will focus on “the awarding and recognition of joint degrees, including at the doctorate level” (B) attractiveness is also linked to : –research and research training –social dimension of the Bologna process (C) adoption of the EQF- European Qualification Framework
Lo sforzo italiano La “riforma dell’organizzazione degli studi” (DM 509, 1999) iniziative instituzionali Il “bologna seminar” di Mantova su Integrated curricula (2003) Le Chiamate MIUR per l’ Internationalizzazione del Sistema Universitario Italiano (1999, 2001, 2004) la partecipazione ad Erasmus Mundus
LA PROCEDURA LEGALE - 4 passi 1. Livello nazionale : DM 509/ Livello instituzionale : Regolamento didattico di Ateneo 3. Livello di Facoltà o del Corso di studio : accordo con l’istituzione partner 4. Livello instituzionale : approvazione del programma congiunto / titolo congiunto dagli Organi di governo Maria Sticchi Damiani, May 2004
DISTRIBUTION OVER THE COUNTRIES OF ERASMUS MUNDUS MASTER COURSES (EMMC) after three Calls (november 2005)
ASPETTI NUOVI INTERESSANTI - 1 Sviluppo di nuovi concetti - per es. ATTI AMMINISTRATIVI CONGIUNTI JOINT ENROLMENT JOINT DEGREE DIPLOMA (JOINT RECOGNITION DIPLOMA) JOINT DIPLOMA SUPPLEMENT. In Italia: relazione con la ANS - Anagrafe Nazionale Studenti
ASPETTI NUOVI INTERESSANTI - 2 Quality assessment dell’ “oggetto” congiunto ENQA guidelines Tuning checklist EUA EMNEM - European Masters New Evaluation Methodology
A CASE OF GOOD PRACTICE Procedure in 21 points in order to confer a Joint Degree Diploma a contribution mainly from the universities of Deusto, Bochum, Venezia and Padova
THE MODEL of E.MA - VENICE European Master’s Degree in Human Rights and Democratisation (E.MA for short) a consortium of partner universities, out of which SOME are willing and can confer a JDD - Joint Degree Diploma INNER CIRCLE INSTITUTIONS OTHERS (even if willing) cannot confer a JDD OUTER CIRCLE INSTITUTIONS
HOW IT LOOKS LIKE THE JDD (a first time!)
EUR H OPE THE RIPPLE EFFECT OF JOINT DEGREES they are very costly, but they enhance the quality of the whole teaching offer
useful websites TUNING EUA Coimbra Group