Enlarged contexts of learning in pre- primary education for teachers’ professional development Learning in informal contexts to promove learnfare perspective.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
IEE/10/380/SI Start date: 10/05/2011 End date: 09/05/2014 CONURBANT An inclusive peer-to-peer approach to involve EU CONURBations and wide areas.
Advertisements

E U R O PA Intervento Pietro Tagliatesta Roma 17 Luglio.
Lo sviluppo delle PMI tra Innovazione e Competenze. Il progetto MASTER Valentina Castello.
Le caratteristiche degli studenti Lifelong nei paesi europei: lIndagine Eurostudent Giovanni Finocchietti, direttore dellIndagine Eurostudent - Italia.
Europass Supplemento al Diploma: il valore della trasparenza e il diritto alla mobilità Elisabetta Perulli Centro Nazionale Europass
Supportare l'innovazione del futuro
ALMA MATER STUDIORUM – UNIVERSITA DI BOLOGNA Materiale riservato e strettamente confidenziale Classificazioni a faccette di competenze Barbara De Santis.
1 Quale spazio per uneducazione plurilingue nella scuola di oggi? Firenze, 30 settembre 2011 Silvia Minardi.
Giornata Nazionale Erasmus
Palermo, 10 luglio 2009 APRE APRE (Agenzia per la Promozione della Ricerca Europea) Katia Insogna Punto di Contatto Nazionale IL PROGRAMMA PEOPLE: LA MOBILITA.
Le politiche europee di lifelong learning per lo sviluppo delle competenza degli adulti VITTORIA GALLINA 7 LUGLIO 2010 Il progetto EDALAB-PON. Strumenti.
RELAZIONI INTERNAZIONALI Angela Vegliante Responsabile Frascati, 8 novembre 2005.
Corso di Scienza Politica
Competenze e Assi culturali Reggio Emilia, 11 maggio 2009.
POLICY E VALUTAZIONE DELLE COMPETENZE:
The Internationalisation of Higher Education An on-line training course Giornata Nazionale Erasmus Mundus II 2013 Chiara Finocchietti – PNC Italia Erasmus.
1 Il riordino dellistruzione tecnica e il miglioramento della qualità organizzativa e didattica Arduino Salatin Iprase del Trentino Rete Qualità e Istruzione.
Jack Mezirow.
I miei diritti tra sport e scuola Auditorium ARA PACIS - Roma, 13 ottobre 2011.
LE COMPETENZE INTERNAZIONALI DELLINSEGNANTE di Yves Beernaert Bergamo - Camera di Commercio 22 ottobre 2002.
Il futuro dei programmi comunitari per i giovani 2014 / 2020 Varese, 8 ottobre 2012 IL PROGRAMMA DELLUE PER LISTRUZIONE, LA FORMAZIONE, LA GIOVENTU, LO.
REGIONE AUTONOMA FRIULI VENEZIA GIULIA PROTEZIONE CIVILE DELLA REGIONE
Gli ambienti di apprendimento Firenze, 3 marzo 2006.
Le politiche della Commissione Europea sull'accesso aperto. Il ruolo delle biblioteche accademiche Salone del libro di Torino, 10 maggio 2012 Maddalena.
Iniziativa di Revisione Civica (IRC) Monteveglio (BO) 5-7 ottobre 2012 Andrea Felicetti
Le cinque tabelle più importanti del Rapporto Ospedali & Salute Incontro Rete AIOP Roma, settembre 2013.
Sede associata Liceo Scientifico “Albert Einstein”
Corso Donne, Politica e Istituzioni, percorsi formativi per la promozione della cultura di genere - Edizione 2008 Quale partecipazione politica e sociale.
Presa in carico dei pazienti o linee guida sulle patologie ?
Adolfo Bertani Presidente Cineas Politecnico di Milano, 10 dicembre 2013 Inaugurazione Anno Accademico Cineas Anno Accademico Cineas2013/2014 What are.
LAVORO REALIZZATO nell’ambito dell’Unità di Apprendimento “Diventare cittadini Europei” Della classe 3B_IPMM sui progetti dell’Unione Europea per i giovani.
E-Skills: Promotion of ICT Professionalism in Europe Commissione Europea – Direzione Generale Impresa ed Industria.
Cinema e web: verso un ambiente formativo integrato Fondazione Ismu Milano, sabato 20 settembre 2008 ore Riccardo Triolo Laboratorio Itals Dipartimento.
Early Language Learning and Multilingualism: Scottish and European Perspectives BILINGUALISM MATTERS.
Seminario “Innovazioni , applicazioni e prospettive delle classificazioni internazionali sull’istruzione e formazione” Liana Verzicco 30 gennaio 2014.
Certificazione delle Competenze digitali se pensate che la formazione sia costosa provate con l’ignoranza - Derek Bok-
Competenze degli insegnanti
La valutazione dei rischi nelle PMI: sfide ed opportunità. Presentazione del progetto Oira – Online interactive Risk Assessment 1 Risk assessment in SMEs:
La comunità delle scuole europee – Il ruolo di eTwinning in Erasmus + Ufficio Scolastico regionale.
SIREF WINTER SCHOOL - I EDIZIONE
Laboratorio Teatrale Integrato “ Piero Gabrielli ” Laboratorio Teatrale Integrato “ Piero Gabrielli ” Integrated Theater Workshop “Piero Gabrielli” Laboratorio.
Giovanni Biondi ICT e trasformazione della Scuola.
ISTITUTO D’ISTRUZIONE SUPERIORE COMMERCIALE INDUSTRIALE AMELIA I.T.C NARNI a.s. 2002/ /2004 CLASSI 1A 1B 2A 2B.
Prof. G. PassianteCorso di Economia dell’innovazione - A.A. 2012/13 Processi di gestione della conoscenza.
Risorse e fondi. Le politiche dedicate a R&F Innovation Bridging digital divided Technological\innovative dissemination for the enterprises and institutions.
" Il web/blended learning per guidare gli studenti verso un processo metacognitivo. Strategie d'apprendimento e progetto SAV". Prof.ssa Rosemonde Gurtner.
Vantaggi di questa metodologia Aggiorna in continuo il dataset Permette di visualizzare subito gli effetti delle scelte politiche sul territorio Combina.
1 Ugo Montanari Dipartimento di Informatica Università di Pisa Moving Forward at the Age of 33 A new building for the Dipartimento di Informatica June.
Azione esterna dell’Unione europea – Come rafforzare il ruolo dell’Europa Elisabetta Capannelli, Commissione Europea
Viterbo marzo 2008 Seminario Nazionale sull’attivazione delle indicazioni per il curricolo per la scuola dell’infanzia e per il primo ciclo dell’istruzione.
Chi siamo who’s who UNISCO è una organizzazione no profit che ha come filosofia di base quella di unire, collaborare e fare rete con le Organizzazioni.
Alessandra De Cugis Progetto Tempi e Orari del Comune di Milano Time in the cities, a holistic approach for urban time issues, the case of Milan Paper.
Lifelong Learning Programme Grundtvig programma di istruzione degli adulti 24 settembre 2010 Firenze Angela Miniati.
40 years of the Italian JPO Programme: an overview 14 dicembre Camera dei deputati - Roma Giovani italiani nelle Nazioni Unite: una storia lunga.
La governance europea. Governance without government J. N. Rosenau e E. O. Czempiel, Governance without government: order and change in world politics,
Ricerca di Servizio Sociale in Europa Annamaria Campanini, Università Milano Bicocca Past-President EASSW.
STRATEGIC PARTNERSHIPS Programma Europeo Erasmus + STRATEGIC PARTNERSHIPS Servizio Relazioni Internazionali.
Ministero dell'Istruzione dell'Università e della Ricerca Ufficio Scolastico Regionale Piemonte Direzione Generale Regionale Regione Piemonte Assessorato.
Domenica Taruscio Direttore Centro Nazonale Malattie Rare Istituto Superiore di Sanità Roma
Laurea Magistralis in “Economia e Legislazione d’Impresa” (Economics and Law for Business) Objectives and Overview Program Structure Courses Advisory Board.
Roberto Esposti 1 Facoltà di Economia “G. Fuà” Università Politecnica delle Marche Facoltà di Economia “G. Fuà” Università Politecnica delle Marche PowerPoint.
PRALINE- Peer Review in Adult Learning to Improve formal and Non-formal Education 1° Incontro Stakeholders’ Committee c/o ISFOL (Roma), 18 Marzo 2015.
ORGANISATION OF THE EDUCATION SYSTEM IN ITALY 2010/2011.
RIUNIONE DEI PRESIDENTI DELLE COMMISSIONI COMPETENTI IN MATERIA DI OCCUPAZIONE, RICERCA E INNOVAZIONE Roma, novembre 2014 Camera dei deputati (Palazzo.
Corso di laurea in Scienze internazionali e diplomatiche corso di POLITICA ECONOMICA a.a SAVERIA CAPELLARI Ma esiste la disoccupazione nel lungo.
Project IOLI Practical exemple in Italy and in Sicily Il presente progetto è finanziato con il sostegno della Commissione europea. L’autore è il solo responsabile.
Futuro di EGI EGI è menzionato esplicitamente nel draft delle nuove calls EU ( H2020 ) Da ultima versione (per me) data 18-9 di –HORIZON 2020 – WORK PROGRAMME.
Silvia Minardi, Pavia 14 December maps and directions hours.
the role of schools and voluntary associations
EU-IndiaGrid Project Joining European and Indian grids for escience
Transcript della presentazione:

Enlarged contexts of learning in pre- primary education for teachers’ professional development Learning in informal contexts to promove learnfare perspective Chiara Urbani Academic Year 2013/2014 Phd in Science of Cognition and Education University Ca’ Foscari Venice

The european framework of Pre-school education-1 2 European models (OCSE-Eurydice, 2009) Integrated Disjointed European policy to improvement for education and training systems ( Smart,sustainable and inclusive growth, COM 2020) Youth on the move : At Ue level: “promote the recognition of non-formal and informal learning” At National level: Promote: “...efficient investment in education and training systems at all levels (pre-school to tertiary)” and “... improve educational outcomes, addressing each segment (pre-school, primary, secondary, vocational and tertiary) within an integrated approach, encompassing key competences and aiming at reducing early school leaving; European Training 2020 : “…LLL [...] is designed to cover learning in all contexts — whether formal, non-formal or informal — and at all levels: from early childhood education and schools through to higher education, vocational education and training and adult learning” “... Educational disadvantage should be addressed by providing high quality early childhood education and targeted support, and by promoting inclusive education” [ Council conclusions of 12 May 2009 on a strategic framework for European cooperation in education and training ( ET 2020 ) Early childhood education services (child care) Pre-primary school (early education)

The european framework of Pre-school education year-olds4 year-olds3-6 year-olds Average in OCSE Average in Italy Fig.1. Enrolment of 0-3 year-olds in child careFig.2. Enrolment of 4 year-olds in early educationFig.3. Enrolment of 3-6 year-olds in early education

Head start (HS) USA 1965 Early years evaluation (EYE) Canada 1971 casda Status and pedagogical task of preschool to be strengthened Sweden 2011 A strategy for smart, sustainable and inclusive growth Europe COM (2010a) 2020 Early Childhood Education and Care in Europe: Tackling Social and Cultural Inequalities OCSE-Eurydice 2009 Il lavoro educativo con la prima infanzia. Tra progetto pedagogico e scelte organizzative Università Milano-Bicocca 2008 I servizi educativi per la prima infanzia a carattere innovativo IRER Lombardia 2004 The child care transition; A league table of early childhood education and care in economically advanced countiries Report card UNICEF 2008 from experiences in WELFARE STATE setting...to most recent policies: What’s the actual perspective?

New frontiers emerging from policies Policies do not determine the behavior SOCIAL point of view EDUCATIVE point of view Prevention of discomfort and socio-cultural disadvantage: pre-school education as insurance for life? (Head Start, ; Carolina Abecedarian Project, 1972, Perry Pre-school Project, ; Effective Provision of Pre-school Education, 2003, OCSE- Starting Strong II, 2006; OCSE-Eurydice, 2009;) Conciliation female employment/ maternal role: reduce public spending and encourage the work re-integration? (Unicef Report card, 2008; OCSE-Eurydice, 2009;) Enhancing school learning prerequisites: to facilitate the transition from child to pupil? (OCSE ; G.S. Becker, Human capital, 1964) The benefits of early socialization: the “wrong myth” (OCSE, ) Qualification of educational relationship (UNICEF Report Card 8, 2008) BUT: Contradictory results on the long term effects (Unicef Report card, 2008) BUT : No evidence of actual correlation (OCSE-Eurydice, 2009, Pfau-Effinger, 2010) BUT: The response of the Neurosciences (Harvard Research,2007; National Research Council, Washington D.C., 2000, 2001) BUT : Different needs... individualized respons (IRER Piemonte, 2004) BUT : Too many variables (Unicef Report card, 2008)

Releasing personal dimension with its employability translation The personalization of welfare: Transition to flexibile and innovative systems of learnfare (Margiotta, 2012) Sen,1999; Nussbaum, 2011 Umanizing re-foundation: The individual Agency (Costa, 2011, 2012) Development (personal and professional) as like... “...personal freedom to choose the life that give value” Critical issues How? Trought integrated relationships emerging from enlarged contexts of learning: social (parental and intergenerational) interacting and professional (community of practice) contexts.

Life-long training and professional development of pre-school teachers Initial – Induction - Continuing Professional development TALIS The italian framework Early childhood services educator Pre-school teacher Proposal for a planning of the new profiles

Professional development in capability approach The value over the COMPETENCE APPROACH CAPABILITY APPROACH Freedom to act and freedom to... achieve (Sen, 1999) Capabilites and functionings (Sen, 1999; Nussbaum, 2012) Conversion factors The device of transformative reflexivity (Mezirow, 2003) Not just...teacher’s reflexive and transformative competence...to: support capabilities development and qualify a new participatory idea of professional teacher’s development

INNATE capacities E ntitelements Provisions INTERNAL capacities COMBINED capacities Environment factors es. education (Nussbaum, 2000) CONVERSION factors (Social, political etc.) Opportunities/ Conditions to build capability to realize... as FREEDOM TO CHOOSE between DIFFERENT ALTERNATIVES (FREEDOM OF AGENCY) No-functionings Fine functionings Resources Functionings of life

The research setting Find correlation between: Teacher professional development & capability process F or a new define of pre-school educational policies Conversion factors: 2. Institutional and regulatory framework 1.R esources framework 3. Organisational and processing framework 4. Other available resources (latent resources) Continuing training International and professional mobility Institutional, regulatory, contractual guarantees Contractual provisions Career plans Professional recognition National Guidelines for the over-all pre-school education Professional Communities of Practice Collegiality Intra- and extra- school relational contexts (parental and intergenerational) Informal learning contexts Networks (intra- and extra- curricular) Social contexts of local governance Research question: A new plan for teacher professional development looking for value beyond the competence/skill trought personal agency for capability empowerment Hypoteses:

Objectives: aIdentify areas of competences of the professional development in pre-school education: - Early childhood care services (child care) - Pre-school education (early education) Mixed studies: quali-quantitative Methods: Quantitative study Qualitative study Qualitative semi-structured interview To realize a continuing professional development pilot trought capability process based on the integration of enlarged contexts of learning (social, parental, and intergenerational) Questionnaires on self-perception skills Participant observation by action research Expected results: Identify development frameworks (conversion factors) Define a teacher professional development model Define and develop a new pre-primary education policy

References: ANNALI PUBBLICA AMMINISTRAZIONE (2008), Sviluppo Professionale degli insegnanti, Periodici Le Monnier, Firenze. COMMISSIONE EUROPEA (2009), Rapporto Eurydice, Educazione e cura della prima infanzia in Europa: ridurre le disuguaglianze sociali e culturali, Agenzia esecutiva per l’istruzione, gli audiovisivi e la cultura, Bruxelles. COMUNICAZIONE DELLA COMMISSIONE EUROPA 2020, Una strategia per una crescita intelligente, sostenibile e inclusiva, COM (2010a) 2020 definitivo. Bruxelles, Web: COMMISSIONE EUROPEA, UNITÀ EUROPEA E-TWINNING (2011). eTwinning Report. Sviluppo professionale degli insegnanti: uno studio sulla pratica attuale, in: COSTA M. (2012a), Criticità e opportunità di sviluppo professionale del docente nei primi anni di carriera in Italia, in Formazione & Insegnamento, Vol. 3 (pp ). COSTA M. (2012b), Agency Formativa per il nuovo learnfare, in: Formazione e Insegnamento, Rivista del Dipartimento di Filosofia e Beni culturali dell’ Università Ca’Foscari, Venezia. EISENSHMIDT E. (2006), Novice teachers as members of professional learning communities, In: Education-line: European Conference on Educational Research, University of Geneva, September Leeds: University of Leeds, 2006, FABBRI L. (2008), Il genitore riflessivo. La costruzione narrativa del sapere e delle pratiche genitoriali, Rivista Italiana di Educazione Familiare, n , pp IRER (2004), I servizi educativi per la prima infanzia a carattere innovativo, Consiglio Regionale della Lombardia, Milano. KITCHENHAM A. (2008), The Evolution of John Mezirow’s Transformative Learning Theory, Journal of Transformative Education, University of Northern British Columbia Press, April 2008, 6: L. CUDDAPAH J., D.CLAYTON C. (2011), Using Wenger's Communities of Practice to Explore a New Teacher Cohort, Journal of Teacher Education, American Association of Colleges for Teacher Education, SAGE, Baltimora, 62:62 in: MARGIOTTA U. (2012), Educazione e formazione dopo la crisi del welfare, in Baldacci M., Frabboni F., Margiotta U., Longlife/Longwide learning. Per un Trattato Europeo della Formazione, Bruno Mondadori Editore, Milano. MEZIROW J. (1998), Learning as transformation. Critical perspectives on a theory in progress, Jossey-Bass Publishers, San Francisco CA 2000, tr. it. Apprendimento e trasformazione. Il significato dell’esperienza e il valore della riflessione nell’apprendimento degli adulti, Raffaello Cortina Editore, Milano MIUR (2012), Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione, Roma, 4 settembre OECD (2009), Early Childhood Education and Care, in: Education Today: the OECD Perspective, OECD Tr. it. Capitolo 1. Educazione e cura della prima infanzia, in Education Today: the OECD Perspective, OECD. OECD (2010), Development an analysis of teachers’ professional development based on the OECD’s Teaching and Learning International Survey (TALIS). Office for Official Publications of the European Union, Luxembourg. OECD (2011), Building a High-Quality Teaching Profession. Office for Official Publications of the European Union, Luxembourg. ORSI M.( 2006), A scuola senza zaino. Il metodo del curricolo globale per una scuola comunità, Centro Studi Erickson, Milano. SEN A. (1999), Development as Freedom, Oxford University Press; tr. it. Lo sviluppo è libertà. Perchè non c’è crescita senza democrazia, Mondadori, Milano 2000 (2012). STRIANO M. (2001), La razionalità riflessiva nell’agire educativo, Liguori Editore, Napoli. WENGER E. (1998), Communities of practice. Learning, meaning and identity, Cambridge University Press, tr. it. Comunità di pratica. Apprendimento, significato e identità, Cortina Editore, Milano 2007 (2009).