LICEO CLASSICO “GIACOMO LEOPARDI”

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

Trieste, 26 novembre © 2005 – Renato Lukač Using OSS in Slovenian High Schools doc. dr. Renato Lukač LinuxDay Trieste.
Preposizioni semplici e articolate
Centro Internazionale per gli Antiparassitari e la Prevenzione Sanitaria Azienda Ospedaliera Luigi Sacco - Milano WP4: Cumulative Assessment Group refinement.
Giovanni Falcone & Paolo Borsellino.
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
Cache Memory Prof. G. Nicosia University of Catania
Teoria e Tecniche del Riconoscimento
Relaunching eLene Who are we now and which are our interests.
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
Italiano Da quando siamo passati al corso di metallurgia (3^o ) abbiamo cominciato a lavorare utilizzando i maniera didattica tecnologie di tipo hardware.
La Scuola School.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
Cancer Pain Management Guidelines
A. Nuzzo U.O. di Oncologia Medica ospedale Renzetti di Lanciano (CH)
L’albero della famiglia
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
LETTERA DI DIMISSIONE DIAGNOSI FATTORI DI RISCHIO DECORSO CLINICO
Raffaele Cirullo Head of New Media Seconda Giornata italiana della statistica Aziende e bigdata.
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E COMUNICATIVI Prof.ssa Donatella Padua A.A. 2011/12 A.A. 2011/12.
Ergo : what is the source of EU-English? Standard British English? Standard American English? Both!!!! See morphology (use of British.
Chistmas is the most loved holiday of the years. Adults and children look forward to Chistmas and its magical atmosphere. It is traditional to decorate.
HERES OUR SCHOOL.. 32 years ago this huge palace was built and it was just the beginning; It is becoming larger and larger as a lot of students choose.
Le regole Giocatori: da 2 a 10, anche a coppie o a squadre Scopo del gioco: scartare tutte le carte per primi Si gioca con 108 carte: 18 carte.
Players: 3 to 10, or teams. Aim of the game: find a name, starting with a specific letter, for each category. You need: internet connection laptop.
Gli alunni della classe II/B
Alberto Zucconi Istituto dellApproccio Centrato sulla Persona (IACP) World Academy of Art and Science (WAAS) Healthy Relational Competence: a cardinal.
Alcuni, qualche, un po’ di
TELEFONO CELLULLARE E SACRA BIBBIA CELLULAR PHONE AND HOLY BIBLE.
CANADA AT ITS WORST THE SEAL SLAUGHTER FROM A SEALS POINT OF VIEW.
Guardate le seguenti due frasi:
ROBINSON CRUSOE ROBINSON CRUSOE’S ISLAND L’ ISOLA DI
My Italian Experience By Ryan Davidson. My daily routine in Urbino If there was no field trip in the morning, my daily routine in Urbino was very basic.
Richard Horton , Lancet 2005.
La Gioconda was painted by which Italian renaissance artist? a) Raphael b) Leonardo da Vinci c) Caravaggio d) Michelangelo.
MERRY CHRISTMAS ! BUON NATALE ! Veniva nel mondo la luce vera, quella che illumina ogni uomo. (Gv 1,9) For the Light was coming into the world,the true.
Tutor: Elisa Turrini Mail:
Enzo Anselmo Ferrari By Giovanni Amicucci. Di Enzo Questo è Enzo Anselmo Ferrari. Enzo compleanno è diciotto febbraio Enzo muore è quattordici agosto.
Unchain my heart baby let me be Cause you don't care please set me free Libera il mio cuore, bambina, lasciami vivere perchè non ti importa, per favore.
Federazione Nazionale Commercio Macchine Cantiermacchine Cogena Intemac Unicea Unimot ASSOCIAZIONE ITALIANA PER LA PROMOZIONE DELLA COGENERAZIONE.
Enzo anselmo ferrari By: Orazio Nahar.
6° CONVEGNO NAZIONALE MILANO 16 giugno 2010 LE ORGANIZZAZIONI CAMBIANO COL FARE Il Change Management che fa accadere le cose The Leading Network of Fashion,
Present Perfect.
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
COMENIUS REGIO Science for ActiVe citizEnship in Europe- SAVE EU Scientific learning paths to face future challenges durata di 2 anni 1° Modulo di
The Beatles. Love, love, Love. Love, Love, Love. Love, Love, Love. There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung.
LA WEB RADIO: UN NUOVO MODO DI ESSERE IN ONDA.
Teorie e tecniche della Comunicazione di massa Lezione 7 – 14 maggio 2014.
You’ve got a friend in me!
A PEACEFUL BRIDGE BETWEEN THE CULTURES TROUGH OLYMPICS OLYMPIC CREED: the most significant thing in the olympic games is not to win but to take part OLYMPIC.
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Scenario e Prospettive della Planetologia Italiana
CESANELLA PRIMARY SCHOOL SENIGALLIA - ITALY PLAYGROUND GAMES ELASTIC -ELASTIC -ELASTIC -ELASTIC -ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC.
Cuando Me Enamoro Quando M’Innamoro A Man Without Love M ộ t Ng ườ i Không Có Tình Yêu.
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
Capitolo 14 Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro aprile duemilasedici.
Gstaad Some have heard of it – some haven’t. Gstaad is a little place in Europe located in the french part of Switzerland. With a population of 3,400 it’s.
Silvia Minardi, Pavia 14 December maps and directions hours.
Nessuno può servire due padroni:perché, o amerà l’uno e odierà l’altro oppure preferirà il primo e disprezzerà il secondo. Non potete servire Dio e i.
WRITING – EXERCISE TYPES
Jobs and occupations What do they do?
AusTel by taha.a.
Il condizionale.
La Grammatica Italiana Avanti! p
QUESTIONARIO PER PROFESSORI QUESTIONNAIRE FOR TEACHERS
Transcript della presentazione:

LICEO CLASSICO “GIACOMO LEOPARDI” RECANATI www.liceorecanati.it

Seminario Scienze e Lingue ROMA 14 - 16 Maggio 2009 Liceo “Giacomo Leopardi” Recanati Indirizzi di studio: Classico, Scientifico, Linguistico, Sociopsicopedagogico Le nostre recenti esperienze con la metodologia CLIL (Content and Language Integrated Learning)

Blaise Pascal : Foi, pensée et raison. (Francese/Filosofia - a. s Le héros épique et le héros classique Petrarque et les pétrarquistes (Francese/Italiano - a. s. 2008/2009) Obiettivi educativi: utilizzare il Francese per migliorare le competenze comunicative in una seconda lingua UE; arricchire le proprie conoscenze disciplinari attraverso il testo originale; comparare testi di autori diversi mediante l’esame critico dei contenuti. Metodologia: lezioni interattive (anche con l’utilizzo dei supporti informatici) e lavori di gruppo (Cooperative learning)

Problemi... Alcune difficoltà nell’esprimere i concetti e le idee nella lingua straniera (Conversare in una lingua straniera significa anche pensare in modo differente dal proprio); Difficoltà nell’organizzazione delle lezioni in compresenza (Rimodulazione delle strategie didattiche e definizione dei ruoli e dei compiti dei docenti).

Modulo Inglese - Scienze (a. s. 2006/2007) Obiettivi educativi: Acquisire familiarità con la terminologia scientifica in lingua inglese; arricchire il lessico specialistico con l’utilizzo in parallelo di due lingue; cogliere analogie e differenze tra le due lingue nel rendere un identico concetto scientifico. Metodologia: Lettura e traduzione in classe di articoli scientifici divulgativi (senza dizionario); approfondimenti, in Italiano, dei concetti più complessi.

Debating the Dinosaur Extinction The dinosaurs dominated the landscape for 160 million years, living over a thousand times longer than modern humans (Homo sapiens first evolved about 150 thousand years ago). During this vast stretch of time some dinosaur species became extinct, but overall the impression is one of an immensely tough class of animals that could endure whatever hardships the planet managed to throw at it. When the end finally came, it came from beyond Earth. A meteorite impact 65 million years ago is the simple explanation for the extinction of the dinosaurs. The exact details are much more complex, and researchers are still trying to nail down exactly what happened. The Cretaceous-Tertiary (K-T) extinction event is like an ancient tapestry that has become matted and soiled due to time and neglect. There are hundreds of threads of evidence that need to be untangled, smoothed out, and put in their proper place before a clear picture can emerge. The first, most important thread of evidence is a strip of clay that runs through rocks around the world. Known as the K-T boundary layer, this is the line no dinosaur could cross (although their relatives, the birds, did survive).

Problemi (sempre problemi...) Difficoltà nella comprensione delle espressioni idiomatiche tipiche della lingua inglese Difficoltà nella capacità di enucleare dai testi i concetti principali da quelli secondari Difficoltà dei docenti dovute al fatto di trovarsi per la prima volta di fronte ad una esperienza di questo tipo (e con alunni di prima classe)

Qualche idea per la loro risoluzione ... Ricerca di documenti significativi a partire da key-words Semplificazione e attualizzazione dei contenuti Scrittura collaborativa Redazione del lessico comune bilingue Produzione di mappe concettuali Produzione di ipertesti

1859 1809 Ricorrenze ...

Philosophie zoologique (1809) Première Loi Dans tout animal qui n'a point dépassé le terme de ses développements, l'emploi plus fréquent et soutenu d'un organe quelconque, fortifie peu à peu cet organe, le développe, l'agrandit, et lui donne une puissance proportionnée à la durée de cet emploi; tandis que le défaut constant d'usage de tel organe, l'affoiblit insensiblement, le détériore, diminue progressivement ses facultés, et finit par le faire disparaître. Deuxième Loi Tout ce que la nature a fait acquérir ou perdre aux individus par l'influence des circonstances où leur race se trouve depuis longtemps exposée, et, par conséquent, par l'influence de l'emploi prédominant de tel organe, ou par celle d'un défaut constant d'usage de telle partie; elle le conserve par la génération aux nouveaux individus qui en proviennent, pourvu que les changements acquis soient communs aux deux sexes, ou à ceux qui ont produit ces nouveaux individus.

On the Origin of Species (1859) If under changing conditions of life organic beings present individual differences in almost every part of their structure, and this cannot be disputed; if there be, owing to their geometrical rate of increase, a severe struggle for life at some age, season or year, and this certainly cannot be disputed; then, considering the infinite complexity of the relations of all organic beings to each other and to their conditions of life, causing an infinite diversity in structure, constitution, and habits, to be advantageous to them, it would be a most extraordinary fact if no variations had ever occurred useful to each being's own welfare, in the same manner as so many variations have occurred useful to man. But if variations useful to any organic being ever do occur, assuredly individuals thus characterised will have the best chance of being preserved in the struggle for life; and from the strong principle of inheritance, these will tend to produce offspring similarly characterised. This principle of preservation, or the survival of the fittest, I have called natural selection. It leads to the improvement of each creature in relation to its organic and inorganic conditions of life; and consequently, in most cases, to what must be regarded as an advance in organisation.