C L I L Content & Language Integrated Learning

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

Sfogliandomi… Viaggio tra me e me alla scoperta dellaltro… A travel between me and myself discovering the other…
Preposizioni semplici e articolate
Centro Internazionale per gli Antiparassitari e la Prevenzione Sanitaria Azienda Ospedaliera Luigi Sacco - Milano WP4: Cumulative Assessment Group refinement.
Imperfetto IWBAT say what I used to do or was doing in the past.
Cache Memory Prof. G. Nicosia University of Catania
The Present Simple Form Use.
A. Oppio, S. Mattia, A. Pandolfi, M. Ghellere ERES Conference 2010 Università Commerciale Luigi Bocconi Milan, june 2010 A Multidimensional and Participatory.
Obiettivo: To be confident when describing yourself and others
Università degli Studi di Cassino Facoltà di Scienze Motorie Lingua Inglese (3 CFU) a.a (Dott. Saverio Tomaiuolo) Partitivi some e any.
Grammar Tips. Meanings of verbs in the present May describe things that are continuing over a period of time.
Interrogativi Asking and answering questions in italiano.
Obiettivo: Titolo: Imparare a dire dove si va e cosa si fa in vacanza
Surprise Culture Grammatica I verbi Vocab
1.E un algoritmo ricorsivo: Tutti le istanze di oggetti raggiungibili da un oggetto persistente diventano anchessi persistenti.
Italian Pupils describe to Welsh Pupils the story of Turin: TURIN IS OUR CITY. IT WAS BUILT BY THE ROMANS.. Written by the Pupils of Class 4th level B.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
L’albero della famiglia
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.2-1 Punto di partenza The verbs conoscere and sapere both mean to know. The choice of verb depends on its context.
Punto di partenza Reciprocal verbs are reflexives that express a shared or reciprocal action between two or more people or things. In English we often.
Raffaele Cirullo Head of New Media Seconda Giornata italiana della statistica Aziende e bigdata.
TIPOLOGIA DELLE VARIABILI SPERIMENTALI: Variabili nominali Variabili quantali Variabili semi-quantitative Variabili quantitative.
Ergo : what is the source of EU-English? Standard British English? Standard American English? Both!!!! See morphology (use of British.
Chistmas is the most loved holiday of the years. Adults and children look forward to Chistmas and its magical atmosphere. It is traditional to decorate.
HERES OUR SCHOOL.. 32 years ago this huge palace was built and it was just the beginning; It is becoming larger and larger as a lot of students choose.
Le regole Giocatori: da 2 a 10, anche a coppie o a squadre Scopo del gioco: scartare tutte le carte per primi Si gioca con 108 carte: 18 carte.
Players: 3 to 10, or teams. Aim of the game: find a name, starting with a specific letter, for each category. You need: internet connection laptop.
SOS, HELP; WE ARE BEING ASSASSINATED S.O.S., AIUTO; CI STANNO UCCIDENDO
1 Attivita di ricerca Carlo Batini. 2 Aree Come costruire ed esprimere il contenuto informativo integrato di sistemi informativi complessi basati.
25/09/2009 In un bar italiano Un ripasso Vocabolario Pagina 28.
By Teacher Spaziano Gemy
Da fare ora: Facciamo alcuni esempi 1.___________(dormire) alle dieci di sera. (loro) 2.Noi ___________ (partire) alle sei e mezzo di mattina. 3.John ___________.
Sperimentazione CLIL nella scuola primaria in Lombardia
Corso frutto del progetto Socrates-Comenius 2.1 SEDEC – SCIENCE EDUCATION FOR THE DEVELOPMENT OF EUROPEAN CITIZENSHIP destinatari30 partecipanti insegnanti.
ROBINSON CRUSOE ROBINSON CRUSOE’S ISLAND L’ ISOLA DI
Istituto comprensivo Mazzini Scuole dell infanzia S. Agostino ed Acquaviva PROGETTO COMENIUS Anno scolastico 2007/2008 Goldilocks and the three bears.
CHE COSA E? E una collezione di materiali didattici fatti dallalunno. Lalunno riflette su se stesso, sui propri modi di essere e di fare. Si pone tra.
Leggi lo scritto di Leonardo e ...soffia!
Enzo Anselmo Ferrari By Giovanni Amicucci. Di Enzo Questo è Enzo Anselmo Ferrari. Enzo compleanno è diciotto febbraio Enzo muore è quattordici agosto.
Federazione Nazionale Commercio Macchine Cantiermacchine Cogena Intemac Unicea Unimot ASSOCIAZIONE ITALIANA PER LA PROMOZIONE DELLA COGENERAZIONE.
DIRECT OBJECT PRONOUNS 21 marzo 2012 TURN TO PAGE 134 in your Textbook.
Quale Europa? Riscopriamo le radici europee per costruire unEuropa PIÙ vicina a noi ISTITUTO COMPRENSIVO MAZZINI CASTELFIDARDO PROGETTO COMENIUS 2010/2012.
In the following slides there is framework of Primary School Via Fiume Ins. Maria Aurelia Cosentino Part 1 Our place, our water…
In the following slides there are photos and work of Primary School Via Fiume Ins. Maria Aurelia Cosentino Part 1 Our place, our water…
FARE ADESSO Describe the people in the picture in three words in Italian. Think of their size compared to each other, colors of their clothes.
FOR EVERY CALLOUT THAT YOU WILL SEE IN ENGLISH PROVIDE (IN WRITING) THE CORRECT ITALIAN SENTENCE OR EXPRESSION. REMEMBER TO LOOK AT THE VERBS AND PAY.
Present Perfect.
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
PLURALI - with NOUNS PAY ATTENTION TO THE ENDING OF THE NOUN! “O” ---> “I” ex) il quaderno -> i quaderni “A” ---> “E” ex) la matita -> le matite “E” --->
COMENIUS REGIO Science for ActiVe citizEnship in Europe- SAVE EU Scientific learning paths to face future challenges durata di 2 anni 1° Modulo di
YOUR ITALIAN CV Step-by-step guide to create CURRICULUM VITAE in Italian language.
Teorie e tecniche della Comunicazione di massa Lezione 7 – 14 maggio 2014.
1 Il rapporto con lo spazio esterno The relationship with outdoor spaces Storken – Trollhattan 24/05/2009 – 06/06/2009 Erica Catelli educatrice Nido d’Infanzia.
European Language Portfolio First things first !!!!! What E.L.P. is not: 1. a document for form filling 2. a means of testing 3. a workbook to be put away.
Saluti ed espressioni Greetings in Italian.
Homework Invento delle frasi utilizzando il simpre present (presente indicativo) nelle tre forme, cercando di utilizzare i vocaboli della casa e della.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
5^BLS Regione Friuli Venezia Giulia Liceo Scientifico “Albert Einstein”
Progetto Comenius a.s Coordinatori:Polidoro, Screpanti
Well and Truly by Roni Horn. Mind map Artist’s name Techniques Life Groupworks Artworks My opinion Her message My artwork inspiried by…
The food Pyramid The breakfast. Food pyramid gives us instructions on how to eat well and stay healthy!!!
PUCCINI PRIMARY SCHOOL SENIGALLIA - ITALYGAMESHOPSCOTCH-HOPSCOTCH-HOPSCOTCH-HOPSCOTCH SETTIMANA - SETTIMANA - SETTIMANA - SETTIMANA Italian children are.
Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar. Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar.
I giorni della settimana
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
THE ECOSYSTEM LAKE BOLSENA
WRITING – EXERCISE TYPES
Present progressive Past progressive verbs. Present progressive Present progressive: formula positive; subject + ___/___/___ + verb+ ing + complimentary.
Jobs and occupations What do they do?
Transcript della presentazione:

C L I L Content & Language Integrated Learning LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"

“ Apprendimento integrato di lingua e contenuto”, Gennaio 2006 Da Indagine di Eurydice, Direzione Generale Istruzione e Cultura della Commissione europea. “ Apprendimento integrato di lingua e contenuto”, Gennaio 2006 La maggior parte dei paesi offrono l’insegnamento di tipo CLIL LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"

L’insegnamento veicolare è applicabile a qualsiasi materia “Le scuole dei livelli primario e secondario sono generalmente libere di scegliere una o più materie da insegnare in una lingua diversa dalla normale lingua di insegnamento. Nell’istruzione secondaria, una dozzina di paesi preferiscono utilizzare l’insegnamento veicolare per insegnare le scienze o le scienze sociali. Nella metà di essi, la scelta si estende alle materie artistiche e all’educazione fisica. Data l’ampia autonomia lasciata alle scuole sull’offerta del CLIL, le ore di insegnamento a esso destinate variano molto da un caso all’altro.” Una grande sfida: formare gli insegnanti a questa metodologia “La ricerca finora svolta considera il CLIL un metodo promettente per permettere agli alunni di ottenere una ottima conoscenza delle lingue straniere. Il principale ostacolo alla sua diffusione è la carenza di insegnanti adeguatamente qualificati.” LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"

LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni" http://www.eurydice.org/Documents/CLIL/en/FrameSet.htm LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"

PERCHE’ ? potenzia l’apprendimento di una lingua straniera (aspetto linguistico) nonchè la motivazione ad apprenderla potenzia l’apprendimento della disciplina (aspetto disciplinare) potenzia la capacità di apprendere (aspetto cognitivo) offre un’economia di tempo LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"

ASPETTI PECULIARI del CLIL nella SCUOLA PRIMARIA (e dell’INFANZIA, almeno in parte): Insegnante specialista (in raccordo con l’insegnante della disciplina scelta) Insegnante specializzato carattere OLISTICO ma non SEMPLICISTICO dell’approccio CLIL (crosscurricolare) nella SCUOLA SECONDARIA: ins. LINGUA STRANIERA + ins. DISCIPLINARE ins. DISCIPLINARE che sa anche la lingua straniera LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"

LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni" Come cominciare? Brainstorming & Mappe LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"

LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni" Activities Storytelling Building a cardboard box/paper castle Labelling Games Word-searches Spot the difference Read and put in order Creating a concept- map Songs, Chants and Rhymes Matching Filling gaps Skills to be developed to be able to use common words relating people and places in a castle to be able to use simple phrases relating to the passing of time (old-new; before-after; long ago; it is…..- it was…….) to be able to sequence events and objects, in order to develop a sense of chronology to be able to identify differences between ways of life at different times …….. LIFE IN A CASTLE Language Development Vocabulary about: Food Kitchen furniture People Parts of the castle Language structures for: Describing Defining Classifying Sequencing Comparing Giving reasons RESOURCES Website references: …….. Book references: …………. LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"

LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni" SCHEMI & MATERIALI TOPIC GROWING SUBTOPIC PLANTS, ANIMALS and HUMANS TARGET AGE 7/11 HEADING Differences between plants, animals and humans CURRICULAR OBJECTIVES To describe animals, humans and plants: differences and similarities To know what they need to survive. To know how they reproduce. ACTIVITIES -Put the animals’ and plants’ cards in the right place (snap cards). -Draw or write five things that distinguish plants and animals. -Compare animals and humans referred to the five senses. -Make a small booklet (animal, plant and human). -Make posters about differences between plants, animals and humans. Teacher’s language Can you tell me the name of each part of a plant? What’s the name of this animal? Can it move… breathe… jump… speak? How many legs, … has it got? Where does it live? What does it need to survive? Does it need water… light? How can you feed it? What are the differences/similarities between…? Pupils’ language It’s/isn’t… they are/aren’t… it has/hasn’t .. It can/ It can’t.. It eats …It lives in…. It has babies/ lays eggs…. RESOURCES Paper, scissors, drawing and writing materials, flashcards, pictures of plants and animals, photos, two large hoops and labels, video and audio cassettes, Cd-Roms, science books, Web sites. LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"

LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni" WHY NOT MATHS ? LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"

Qualche PAROLA CHIAVE: Focus on content or language Cognitive skills Learning styles Activity organization (pair, group, individual…) LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"

To sum up…… CLIL = ambiente didattico ideale per creare sviluppo cognitivo LUCIA GUINO 2008-2009 "Curricolo & Nuove Indicazioni"