Italian 1.  Give the definition, part of speech, 1 synonym, 1 antonym of the following IRE verb: DORMIRE.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
IL FUTURO.
Advertisements

A- la chiesaF- il municipio B-la torreG-la stazione C-la piscinaH- il castello D-lospedaleI- il museo E- lautostradaJ- la scuola Abbinate – Match up !
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
4.1 Verbi regolari in -ere e -ire: il presente
martedì, il quattordici febbraio, 2012
How to conjugate an -ERE verb
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
Il presente dei verbi regolari
IL FUTURO FORMAZIONE E USO.
Fate Adesso 1. Scrivete la data e il tempo di oggi.
Con piccolo ripasso dei verbi in ARE
Il Passato Prossimo The Past Perfect Tense.
I pronomi doppi.
Italian Regular Verbs Italian Regular Verbs Regular or irregular?? Italian verbs are either regular or irregular. Italian irregular verbs MUST be memorized…
Emma Project INCONTRO 3.
I Verbi Reflessivi Capitolo 7.
Il passato prossimo Che significa?!?! Past tense! ***There are two parts to the passato prossimo, today we will discuss passato prossimo with –essere Esempio:
I verbi regolari: -ire.
4. –ere verbs P. Oorts 2009.
avere venire essere I verbi irregolari stare bere andare uscire dare
Capitolo I Congiuntivo presente
Passato Prossimo.
When conjugating verbs in the present tense, if you have 2 back to back verbs… the 1st verb is conjugated, the 2nd one is NOT.
L’ IMPERATIVO - ! Per tu / noi / voi.
Capitolo 8 8.IV Dire, uscire, venire. Dire, uscire, venire 1. "Gianfranca, vuoi venire con noi a teatro?" "Si`, vengo volentieri." 2. Voi uscite in ritardo,
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
CORREZIONE COMPITI I MIEI AMICI SONO ALLEGRI LE MIE AMIC E HE
Ripasso Test 3 Capitolo 8. Formato Esame #3 Oral questions, 15 points Vocab paragraphs, 10 points Congiuntivo vs Infinitivo, 13 points Complete the sentence,
Il Futuro The Future Tense.
Il Condizionale Presente
Mangiare IL PRESENTE Cadere Aprire GIOCARE E SAPERE.
Cuando Me Enamoro Quando M’Innamoro A Man Without Love M ộ t Ng ườ i Không Có Tình Yêu.
I pronomi doppi.
Oggi è il due marzo LO SCOPO: Usiamo il passato prossimo. FATE ADESSO: Tirate fuori il compito.
3 rd conjugation “IRE” verbs. Presente indicativo (making a statement of fact in the present) Tipo 1 Dormire Io dormo Tu dormi Lui, lei dorme Noi dormiamo.
Capitolo 14 Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.6B.1-1 The imperfetto can be translated into English in several ways. Lia piangeva. Lia cried. Lia used to cry.
Il Verbo Ausiliario TO HAVE = AVERE TO BE = ESSERE
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What don’t you like to …?
Oggi è il ventuno maggio LO SCOPO: Usiamo l’imperativo. FATE ADESSO: Be ready for the #TBT Quiz!
Passato Prossimo Putting together the pieces of the Past Tense in Italian.
Che cosa fai di bello? Pronto, chi parla?
I verbi regolari -are -ere -ire. -are verbs parlare means to speak stem: parl- (io) parlo (tu) parli (lui/lei) parla (noi) parliamo (voi) parlate (loro)
+ Oggi è il quattro dicembre! Da fare ora: Giochiamo la tombola.
Oggi è il diciannove maggio LO SCOPO: Usiamo i verbi in –ire e impariamo il verbo “venire” FATE ADESSO: Tirate fuori i compiti – sheet part A.
I verbi. PRONOMI SOGGETTO singolare I ……………………….io you (fam.) ……….. tu he ……………………lui she ………………… lei you (formal) ……. Lei plurale we ……………………… noi you..……………………
NOTE: To change the image on this slide, select the picture and delete it. Then click the Pictures icon in the placeholder to insert your own image. ITALIAN.
Oggi è il ventitrè febbraio LO SCOPO: Ripassiamo come si coniuga i verbi in –are. FATE ADESSO: Conjugate the verb “suonare.”
How to conjugate an -ERE verb scrivere prendere chuidere vedere chiedere leggere ripetere credere rispondere.
FATE ADESSO: Cosa vuol dire? What is the underlined word called? Come stai tu? Io sono Marisa. Lei è italiana.
Oggi è il ventiquattro febbraio LO SCOPO: Ripassiamo i verbi in –are. FATE ADESSO: 1. Take out your hw. 2. Translate the following: My name is Francesca.
 Complete the following conjugations:  Dire   Viviere   Fare   Dare   What type of verbs are these ??
Simple Sentences in Italian
Oggi è il venti maggio LO SCOPO: Facciamo un ripasso del gerundio, dell’infinito, e del participio. Poi ripassiamo l’immigrazione. FATE ADESSO: Tirate.
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro febbraio duemilasedici
Quali attività sono? (-ERE). correre leggere il giornale.
CONDIZIONALE “would …. ”. Ripasso dei cambiamenti  Cambiamenti per i verbi “are” -drop the final e, make the a an “e” tornare  torner__  -ciare and.
Il passato prossimo (Simple perfect) In Italian you need two words to say what you have done in the past: one is the auxiliary verb the other is the past.
Verbi italiani ...un po` di esercizi.
By Teacher Carmine Celentano Benvenuti al... Pronomi - Pronouns ItalianoInglés IoI TuYou Lui LeiHe/ItShe NoiWe VoiYou LoroThey Il tempo presente – The.
ITALIAN ITALIAN FOR POST GRADUATE STUDENTS 22 nd February 2016 WEEK 1 Aureliana Di Rollo.
Il passato prossimo (present perfect - past tense)
Subject Pronouns & Verbs. When do we use subject pronouns? Subject pronouns stand in for the subject. I, You, He/She, We, They. I went to the shops. You.
 Italian 3 – Cap. 9. The imperative form of verbs is used to give order, suggestions, directions, and instructions. The informal imperative – the tu,
By Teacher Carmine Celentano Benvenuti al... Italian verbs can have 3 desinences: are, ere and ire. In this form they represent the italian infinitive.
I verbi. PRONOMI SOGGETTO singolare I ……………………….io you (fam.) ……….. tu he ……………………lui she ………………… lei you (formal) ……. Lei plurale we ……………………… noi you..……………………
1 2 (Subject Pronouns) Singular io tu lui / lei / Plural noi voi loro.
Transcript della presentazione:

Italian 1

 Give the definition, part of speech, 1 synonym, 1 antonym of the following IRE verb: DORMIRE

 Definition- to sleep  Part of speech – verb  1 synonym – hibernation  1 antonym – wakefulness  Objective: Understand the conjugations for –IRE present tense verbs

Let’s review our other verb endings first: What are the endings for –are verbs? -o -iamo -i -ate -a -ano

Let’s review our other verb endings first: What are the endings for –ere verbs? -o -iamo -i -ete -e -ono

 What are the –ire endings? -o -iamo -i -ite -e -ono  What do you notice about –ire and –ere

 Vediamo (Let’s see): -ere vs. –ire -o -iamo -o –iamo -i -ete -i –ite -e -ono -e -ono

 -ere and –ire endings are almost all the same EXCEPT in the “voi” form. –ere verbs have –ete –ire verbs have –ite

Dormire – to sleep Aprire – to open Offrire – to offer Partire – to leave, to depart Seguire – to follow Sentire – to hear Servire – to serve

 I bambini_________________________(dormire) nel letto (bed).  I ragazzi bravi non_________________________(mentire) mai.  La professoressa_________________________(aprire) la finestra.  La signorina _________________________(servire) il cibo.  I miei genitori_________________________(partire) domani mattina.  Rocco ed io_________________________(offrire) un caffè.  Marco e Giorgia_________________________(partire).  Voi _________________________(sentire) freddo?

 THUMBS UP / THUMBS DOWN  1. Was today’s lesson understandable?  2. Is there an understanding of the Italian present tense ire verb conjugations?

 Example: Io / aprire  Io apro la cartolina.   Io/dormire ____________________________________  Gianna/sentire____________________________________  Teresa ed io/coprire____________________________________  Tu/aprire____________________________________  Voi/seguire____________________________________  Mia madre/aprire____________________________________  Tu e marco/mentire____________________________________  La cameriera/servire____________________________________  Marta e tu/partire____________________________________  Loro/offrire____________________________________