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DALLEFFICIENZA TECNICA ALLA CRESCITA E MOTIVAZIONE DEL PERSONALE: una nuova cultura aziendale per la gestione della Responsabilità Sociale dImpresa 21.

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Presentazione sul tema: "DALLEFFICIENZA TECNICA ALLA CRESCITA E MOTIVAZIONE DEL PERSONALE: una nuova cultura aziendale per la gestione della Responsabilità Sociale dImpresa 21."— Transcript della presentazione:

1 DALLEFFICIENZA TECNICA ALLA CRESCITA E MOTIVAZIONE DEL PERSONALE: una nuova cultura aziendale per la gestione della Responsabilità Sociale dImpresa 21 settembre Ore Provincia di Varese - Sala convegni, Villa Recalcati P.zza Libertà 1- Varese

2 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." 1. Italia:Associazione Piccole e Medie Industrie della Provincia di Varese (API Varese) Provincia di Varese 2. Paesi Bassi:Groen QA Expert bv 3. Polania:Academy of Humanities and Economics in Lodz 4. Portogallo:Byweb, Formação e Informática 5. Romania:Polytechnic University of Bucharest – Research Centre for Eco-Metallurgy (ECOMET) CNIPMMR TEHNE Association for SMEs Promotion Fagaras ROMPLUS Titolo del progetto: DEVELOPMENT OF A FRONT-LINE ADVICE - GUIDANCE - COUNSELLING SCHEME FOR SMEs EMPLOYEES SME COUNSELLING Project Acronym: SME COUNSELLING

3 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." Perchè SME Counselling Parole chiave e sintagmi utilizzati nella proposta di progetto: Needs-oriented vocational informationcounselling Needs-oriented vocational information, guidance e counselling Front-line counsellors Front-line counsellors – la cui professionalità si incentra su tutto lo spettro della formazione formale, non formale e informale learning facilitatorlearning facilitator social skills managers che devono formarsi sulle social skills.

4 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." front-line Approccio front-line verso i dipendenti, Il ruolo del manager deve abbracciara oltre alle competenze tecniche e organizzative anche quelle sociali e relazionali cultura dellapprendimento allinterno delle proprie aziende Promozione delle nuove tecniche di management (coaching, mentoring); facilitatori dellapprendimento I manager devono essere in grado di dare informazioni e guidare sullapprendimento lungo tutto larco della vita e agire come facilitatori dellapprendimento Perchè SME Counselling

5 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." Perchè SME Counselling internal information, internal information, guidance and counselling front-line provider guidance and counselling front-line provider focus Il focus del progetto è sullo sviluppo di un ruolo complemetare per i manager delle PMI, che sarà in grado di erogare sul campo consulenza tecnica e sociale.

6 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." INDAGINE INTERNAZIONALE Obiettivo: Identificazione e analisi dei bisogni connessi aIla sviluppo e miglioramento delle social skill nelle piccole e medie imprese.

7 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." Campione nei 5 paesi Lindagine è stata realizzata presso le PMI di Italia, Paesi Bassi, Polonia, Romania Portogallo I criteri di selezione delle imprese: < 249 dipendenti Sistema di gestione della qualità TQM, Aziende private non partecipate da grandi organizzazioni Operanti nei settori manufatturieri, servizi, costruzioni e trasporti. Fondate prima del

8 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." Risultati: Metodi per lo sviluppo delle competenze

9 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." Risultati: Aree di interesse per lo sviluppo delle social skills

10 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." Risultati: Cause di insoddisfazione per la qualità della formazione sulle social skill

11 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." Risultati: Aspettative delle aziende sulla formazione

12 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." Risultati: Metodi per lo sviluppo futuro delle social skill

13 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." Risultati: Aree di interesse per lo sviluppo delle social skill attraverso e-learning

14 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." Formazione: LA MODERNA GESTIONE DELLE RISORSE UMANE INDIRIZZATO : Il Management delle PMI: Imprenditori, Dirigenti; Responsabili Area/Funzione Rappresentanti del mondo scolastico/dirigenti scolastici

15 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." OBIETTIVI FORMATIVI: La gestione dei processi I modelli organizzativi Strumenti per il miglioramento e la responsabilità sociale Le competenze necessarie Lanalisi dei processi/attività Mappatura competenze Acquisizione delle strategie comportamentali nei confronti delle persone che partecipano ai processi di coaching e mentoring. Formazione: LA MODERNA GESTIONE DELLE RISORSE UMANE

16 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." PROGRAMMA: I principi del TQM (Total Quality Management) La gestione delle competenze Le competenze sociali, coaching, mentoring La conciliazione di genere Leadership Formazione: LA MODERNA GESTIONE DELLE RISORSE UMANE

17 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." I partecipanti hanno segnalato come punto di forza del corso lo sviluppo delle: Capacità gestionali Attitudini e comportamenti La valorizzazione delle capacità del singolo membro del team di lavoro Formazione: LA MODERNA GESTIONE DELLE RISORSE UMANE

18 SME Counselling - Project n° 2003 RO/03/B/F/PP "This project has been financed with the support of the European Commission. This site does not necessarily represent the official position of the European Commission or the Leonardo da Vinci Centre and the responsibility of the content lies with the initiators of this material alone." Conclusioni: -Importanza RSI Promuovere un management basato sui principi della qualità Transizione da un Manager autoritario ad un Manager leader


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