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PubblicatoFrediano Sasso Modificato 10 anni fa
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CORSO LAUREA MAGISTRALE IN SCIENZE DELLA PRODUZIONE ANIMALE
IMPIANTI E STRUTTURE PER AZIENDE ZOOTECNICHE OPERANTI NEI SETTORI DEL CONSUMO E TURISMO SOSTENIBILI (corso SOSaz) Massimo Lazzari Dipartimento di Scienze e tecnologie Veterinarie per la Sicurezza Alimentare Università degli Studi di Milano
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Modelli di consumo alimentare e di turismo tra globale e locale
CORSO LAUREA MAGISTRALE IN SCIENZE DELLA PRODUZIONE ANIMALE Modelli di consumo alimentare e di turismo tra globale e locale Massimo Lazzari Dipartimento di Scienze e tecnologie Veterinarie per la Sicurezza Alimentare Università degli Studi di Milano
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GLOBALIZZAZIONE DEL SETTORE
AGRO-ALIMENTARE Commercio globale Concentrazione nel settore degli input Concentrazione della produzione Concentrazione nel settore al dettaglio Marginalizzazione dei piccoli agricoltori Convergenza negli stili alimentari
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COMMERCIO GLOBALE For most products (cereals, meat and dairy) only 10 to 20% of the total production is internationally traded. In other words: the bulk of production is traded on the domestic market (where the European Union is considered as one unified market and had the 10% of total production sold on global market in 2005). For some products the international market is of vital importance as well as for some countries, being their main source of obtaining foreign currency. When talking about WTO and liberalisation, these differences between various products have to be taken intoconsideration. Nonetheless, world trade in agricultural commodities is not the rule, but it determines the product prices
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CONCENTRAZIONE NEL SETTORE SEMENTIERO
55 % of the total market
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CONCENTRAZIONE NEL SETTORE DELLA CARNE
About 35 million cattle are slaughtered in the U.S. annually by 60 major beef-packing operations processing around 26 billion pounds of beef. Four firms control over 80 percent of all the beef slaughtered.
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CONCENTRAZIONE NEL SETTORE DELLA CARNE
Nel 2011 Jbs ha restituito al gruppo Cremonini il 50% del capitale sociale di Inalca e Cremonini ( ,50 Euro) investito nel JBS ha acquisito il rimanente 30% del produttore di bresaola Rigamonti. JBS gia' aveva il 70% (valutato circa 130 milioni di euro) della societa' valtellinese in seguito all'acquisto della francese Bertin, avvenuto nel 2009
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CONCENTRAZIONE NEL SETTORE DELLA DISTRIBUZIONE
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CONCENTRAZIONE NEL SETTORE DELLA DISTRIBUZIONE
It is expected that in the future only ten retail companies will dominate the international food supply market, turning the global food market into even more of an oligopoly.
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CONCENTRAZIONE DEL POTERE
Cinque imprese che commerciano granaglie detengono una quota superiore al 75%. Bunge (Belgium) and Dreyfuss dominate the oilseed and soy market, Cargill, Dreyfuss and Tate&Lylle share the sugar market while only four companies control 40% of the coffee market Le 10 più importanti imprese produttrici di sementi detengono una quota superiore al 50% 10 imprese detengono il 75% del mercato dei pesticidi Western multinational companies control 80% of international agriculture trade. La più grande catena di supermarkets, Wal Mart, è quattro volte più grande della seconda Il 78-85% del valore aggiunto nella filiera agroalimentare di USA e UK non è realizzato dagli agricoltori ma da altri soggetti economici
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MARGINALIZZAZIONE DEI PICCOLI PRODUTTORI
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OMOLOGAZIONE DEGLI STILI ALIMENTARI
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OMOLOGAZIONE DEGLI STILI ALIMENTARI
The market as it is seen today is essentially an expression of the wants of consumers and not of the needs of society
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LA LIBERALIZZAZIONE DEGLI SCAMBI
Crescita delle economie agricole export oriented Ridotta autosufficienza alimentare dei paesi poveri Divisione internazionale del lavoro Produzioni di qualità / commodities Alimenti per animali / produzioni animali Produzione di ambiente/ produzione di cibo Domanda di energia e di cibo nei paesi emergenti La vulnerabilità biologica
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Producer Support Estimate
PSE Producer Support Estimate As a result of previous WTO agreements and domestic reforms Producer Support Estimate (PSE) in OECD countries fell from 37% of farm receipts in 1988 to 29% in 2005. PSE’s vary enormously between OECD countries, ranging from: 5% of gross farm receipts in Australia; 20% in the US; 35% in the EU; up to 70% in Switzerland
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INTERMEZZO: UN POCO DI STORIA
GATT - ITO WTO - URUGUAY ROUND WTO - DOHA ROUND PAC - TRATTATO DI ROMA PAC – RIFORMA MAC-SHARRY PAC – RIFORMA FISCLER
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INTERMEZZO: UN POCO DI STORIA
The official UN definition of poverty is when a person has less than $2 to spend per day. Currently 2.6 billion people, 40% of world population, live below $ 2 a day. Joseph Stiglitz points out that in Europe the subsidy per cow is on average $ 2.40 a day. it is better to be a cow in Europe than a poor man in the Third World
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General Agreement on Tariffs and Trade
GATT General Agreement on Tariffs and Trade In 1947 in Havana, the GATT member states agreed for the first time on a decrease of tariffs against each other: “recognizing that their relations in the field of trade and economic endeavour should be conducted with a view to: raising standards of living, ensuring full employment and a large and steadily growing volume of real income and effective demand, developing the full use of the resources of the world expanding the production and exchange of goods, being desirous of contributing to these objectives by entering into reciprocal and mutually advantageous arrangements directed to the substantial reduction of tariffs and other barriers to trade and to the elimination of discriminatory treatment in international commerce”.
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GATT URUGUAY ROUND A series of trade rounds followed, leading eventually to the Uruguay round that started in 1986 after four years of extensive renegotiations. By that time gradual progress was made on reducing tariffs, but the process had become slower and more difficult. It was felt that a new attempt was necessary to get liberalisation back on track. At the start of the Uruguay round 123 countries participated. Despite good intentions and lengthy preparations, negotiations were thrown back and forth between complete failure and potential success. It took 8 years before finally a new agreement could be signed at Marrakech.
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WORLD TRADE ORGANIZATION
WTO WORLD TRADE ORGANIZATION The WTO’s creation on 1 January 1995 marked a big reform In the 2004 the states agree on four main points: · a reduction in agricultural aid that encourages distortions in trade; for example, a substantial reduction in national aids and grants; · the suppression of export practices that bring about distortions in trade. The EU's demand for equal treatment for all practices of this type was satisfied; · opening up of agriculture markets. This implies a general reduction in customs duties, with exceptions for farming products considered sensitive for each Member State; · special, differentiated treatment for developing countries.
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WORLD TRADE ORGANIZATION Doha Development Round
WTO WORLD TRADE ORGANIZATION Doha Development Round WTO negotiations (Doha Development Round) came to a complete stop in July 2006 with agriculture as one of the major breaking points. If the Doha round would have been completed, this would have meant a cut back in tariffs for EU agricultural products from on average 23% to 12%, with a drop in higher tariffs for those processed products in the escalation system.
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Where does this leave our farms???
WTO WORLD TRADE ORGANIZATION Doha Development Round Where does this leave Europe? On the current WTO talks the EU is requesting acknowledgement of and support for the multifunctional character of agricultural production in Europe. The objective of the EU is that there will be a balance between trade considerations (market access, export competition and domestic support) and programs belonging to non-trade concerns (ENVIRONMENTAL PROTECTION, FOOD SAFETY, RURAL DEVELOPMENT). In return for this the EU agrees with the drastic decrease of domestic support and export refunds. Where does this leave our farms???
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PAC – Trattato di Roma The goals, as set out in Article 39 of the Treaty, underlying the first CAP, have, in legal terms, remained unchanged until today: to increase agricultural productivity by promoting technical progress and by ensuring the rational development of agricultural production and the optimum utilisation of the factors of production, in particular labour; to ensure a fair standard of living for the agricultural community by increasing the individual earnings of persons engaged in agriculture; to stabilise markets; to assure the availability of supplies and to ensure that supplies reach consumers at reasonable prices.
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Undesiderated result:
PAC – Trattato di Roma To make these principles operational three mechanisms were put in place: apply import tariffs an quotas to specified goods imported into the EU; an internal intervention price was set; subsidies were used to pay to farmers growing particular products. Subsidies were generally paid on the area of land growing a particular crop, rather than on the total amount of crop produced to assure the availability of supplies and to ensure that supplies reach consumers at reasonable prices. Undesiderated result: OVERPRODUCTION
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PAC – Riforma MacSharry - 1992
The reform of 1992 marked a major change and had as its principal elements: the cutback of agricultural support prices to render them more competitive in the internal market and on the world market; compensation for farmers for loss of income; other measures relating to market mechanisms and the protection of the environment
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PAC – Riforma Fischler - 2003
The most dramatic rupture, at least at first glance, with the old CAP is the introduction (completed in 2007) of: a single farm payment system for EU farmers (FIRST PILLAR), independent from production (decoupling); linked to obligatory minimum requirements concerning environmental, food safety, animal and plant health and animal welfare standards, as well as the requirement to keep all farmland in good agricultural and environmental condition ("compulsory cross-compliance"); strengthening the rural development policy (SECOND PILLAR especially for the programming period) entailing new measures to help young farmers, to promote the environment, nature and landscape management, food quality and animal welfare and to help farmers to meet EU production standards
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PAC – Riforma Fischler - 2000
Aim was to convince the WTO that a major share of support to agriculture would be moved: from trade distorting classification under WTO-rules (Amber Box) towards minimal or non-trade distorting category (Green Box). As a consequence the value of subsidies paid to individual European farmers will fall by 25-30% in real terms until 2013. Until % of the support will still go to the same 20 % beneficiaries. They are in general the largest farms, part of which are in the hands of private investors, producing the most protected crops or animal products obtained with standardized, capital intensive techniques, which offer fewer job opportunities. They are generally less compatible with the objectives of environmental protection, less diversified, and less market oriented.
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LE INNOVAZIONI TECNOLOGICHE
L’ingegneria genetica Le tecnologie dell’informazione e della comunicazione la logistica I functional food e la nutriceutica Appropriazione del valore da parte di settori extra-agricoli
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NUOVE FORME DI CONTROLLO
La proprietà intellettuale Gli standards La comunicazione e il branding Gli health claims
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La distribuzione delle attività umane nello spazio
LE DINAMICHE SPAZIALI La distribuzione delle attività umane nello spazio Flussi Fondi
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Esempi LE DINAMICHE SPAZIALI Fondi Flussi Strade
Persone, animali, cose Oleodotti, gasdotti Risorse energetiche Impianti industriali Materia prima, prodotti, reddito, occupazione, inquinamento Alberature Ombra, rifugio ecologico, paesaggio Identità locale Condivisione delle regole, azione collettiva, coordinamento degli attori Capitale umano Beni e servizi
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LE DINAMICHE SPAZIALI
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SPAZI DI LUOGHI
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SPAZI DI FLUSSI
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Economie totali: Economie locali: LE DINAMICHE SPAZIALI
l’annientamento dello spazio e del tempo come motore della sopravvivenza La modellazione del territorio finalizzata all’intensificazione dei flussi Economie locali: Le differenze spaziali come valore
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EFFETTI DELL’ECONOMICA TOTALE
Le economie totali: svuotano le economie locali, privando le comunità locali del controllo sulle risorse fanno affluire le risorse nei nodi centrali della rete sono insensibili al concetto di limite
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La ‘soizzazione’ dell’agricoltura argentina
surface of soybean referred to the total cultivated one turns from 8% in 1980 to 52% in 2006, its production for export is 95 %
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SITUAZIONE ATTUALE I modelli di produzione e consumo si sono caratterizzati negli ultimi decenni per profondi mutamenti, in conseguenza del complesso processo di riorganizzazione che ha riguardato l’intero sistema agroalimentare. I meccanismi di modernizzazione e globalizzazione dei sistemi produttivi e degli scambi commerciali, uniti ai cambiamenti nelle modalità di organizzazione del lavoro e della società, hanno favorito la crescita delle cosiddette “filiere lunghe”. Tali filiere sono infatti in grado di allacciare produzione e consumo e sono governate da strategie commerciali la cui attuazione ha implicato una standardizzazione e una riduzione del legame tra processi produttivi e relativi contesti territoriali.
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COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE: FILIERA CORTA
POSSIBILMENTE INTEGRARE I MODELLI
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L’agricoltura neo-produttivista (neo- moderna – neo-industriale)
COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE: INTEGRAZIONE DI MODELLI DI AGRICOLTURA L’agricoltura neo-produttivista (neo- moderna – neo-industriale) Concentrazione Specializzazione Intensificazione Integrazione di filiera Compatibilità ambientali
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L’agricoltura post-produttivista (post-moderna)
COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE: INTEGRAZIONE DI MODELLI DI AGRICOLTURA L’agricoltura post-produttivista (post-moderna) La scoperta della multifunzionalità Crescita della componente ‘servizio’ Qualità allargata a funzioni immateriali Interattività con il consumatore Autonomia nella distribuzione
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La produzione a forte tasso di integrazione
COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE: INTEGRAZIONE DI MODELLI DI AGRICOLTURA Le nicchie Come ‘laboratorio’ protetto Come incubatore di imprese creative Come produttore di immagine La produzione a forte tasso di integrazione Partnership strategica con la GDO Capitale organizzativo
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I soggetti della competitività
COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE: INTEGRAZIONE DI MODELLI DI AGRICOLTURA Sistemi d’impresa Territorio impresa I soggetti della competitività Consumatori / Società
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Esempio: le strade del vino
COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE: INTEGRAZIONE DI MODELLI DI AGRICOLTURA Mercati di esportazione Strade del vino impresa Esempio: le strade del vino Consumatori / Società
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Innovazione, organizzazione, comunicazione
COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE: INTEGRAZIONE DI MODELLI DI AGRICOLTURA Capacità di offrire benefici chiaramente visibili Capacità di comunicare con i consumatori Creazione di reputazione e immagine Innovazione, organizzazione, comunicazione
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STRATEGIA DELLA RILOCALIZZAZIONE
Rilocalizzazione simbolica Rilocalizazione fisica Rilocalizzazione relazionale
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RILOCALIZZAZIONE SIMBOLICA
Il consumatore può utilizzare la propria libertà di scelta per orientare il mercato
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RILOCALIZZAZIONE RELAZIONALE
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RILOCALIZZAZIONE RELAZIONALE SECONDO LA FORMULA SLOW FOOD
Produttori locali The slow food formula as a process of creation of new communication structures Attivisti Slow food Istituzioni locali Negozi specializzati Consumatori sensibili
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RILOCALIZZAZIONE FISICA
Varietà e razze locali Rapporto tra comunità locale e risorse Riduzione delle ‘food miles’ Stagionalità Eliminazione del packaging inutile Circuiti distributivi brevi
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COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE
Il cittadino-consumatore I produttori consapevoli Sistemi locali di produzione – consumo Slow/fair trade Copyleft / Open source
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Consumatori o cittadini?
COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE Consumatori o cittadini? Consumo effetti sulla propria utilità e su quella di una cerchia ristretta Comportamento civico effetti sugli altri / sulla comunità
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I consumatori come forza di cambiamento
COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE I consumatori come forza di cambiamento Utilizzano la libertà di scelta in modo radicale; Partecipano ai ‘movimenti del cibo’; Co-producono nuovi sistemi di produzione e distribuzione alimentare; Riconfigurano il modo in cui il cibo è integrato nelle pratiche sociali (1) as their change does not regard one or a few items, but the whole shopping environment
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COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE
Far leva su ‘visionari’ La comunicazione chiave della transizione Agire su più livelli Favorire il consolidamento di networks ibridi Andare oltre!
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COME FAVORIRE LA RILOCALIZZAZIONE
Qualità igienico–sanitaria Qualità nutrizionale Qualità tecnologica Qualità organolettica Qualità territoriale Qualità culturale
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RIDURRE E QUALIFICARE I CONSUMI
INTERMEZZO: RIDURRE E QUALIFICARE I CONSUMI E’ FONDAMENTALMENTE SOLO UN PROBLEMA EXTRA AGRICOLO
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RIDURRE E QUALIFICARE I CONSUMI
INTERMEZZO: RIDURRE E QUALIFICARE I CONSUMI E’ FONDAMENTALMENTE SOLO UN PROBLEMA EXTRA AGRICOLO
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RIDURRE E QUALIFICARE I CONSUMI
INTERMEZZO: RIDURRE E QUALIFICARE I CONSUMI E’ FONDAMENTALMENTE SOLO UN PROBLEMA EXTRA AGRICOLO
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