Silvia Minardi, Pavia 14 December 2012. maps and directions...100 hours.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

SEI IN FORMA? Mercoledì, ventisette gennaio Objectives - focus on speaking skills: develop confidence - use modal verbs (can/be able/must/have to) - use.
Marina Fumagalli- Liceo Arnaldo
1 Quale spazio per uneducazione plurilingue nella scuola di oggi? Firenze, 30 settembre 2011 Silvia Minardi.
Poligono frequenze 1 dado. Poligono frequenze 2 dadi.
Raffaele Cirullo Head of New Media Seconda Giornata italiana della statistica Aziende e bigdata.
REALIZING CONSTRUCTIVIST OBJECTIVES THROUGH COLLABORATIVE TECHNOLOGIES: THREADED DISCUSSIONS Donald Weasenforth Sigrum Biesenbach- Lucas Christine Meloni.
Firenze 2 Ottobre 2013 Ivana Carmen Katy Savino: Dirigente
HERES OUR SCHOOL.. 32 years ago this huge palace was built and it was just the beginning; It is becoming larger and larger as a lot of students choose.
Content and language integrated learning
Team Teaching, Mixed Ability and ICT
Università degli Studi di Bologna Scuola di Psicologia e Scienze della Formazione ERASMUS PLACEMENT Scuola Primaria e Infanzia (Laura Magistrale a Ciclo.
Do we make merry? What do we celebrate ? Don t you know? …the United Europe!
Tutor: Elisa Turrini Mail:
Enzo Anselmo Ferrari By Giovanni Amicucci. Di Enzo Questo è Enzo Anselmo Ferrari. Enzo compleanno è diciotto febbraio Enzo muore è quattordici agosto.
Architettura software La scelta architetturale: MVA (Model – View – Adapter/Control) The view is completely decoupled from the model such that view and.
Enzo anselmo ferrari By: Orazio Nahar.
L’Unione Europea e la Scuola da anni hanno stretto un patto e per colmare il divario di apprendimento fra le diverse realtà didattiche dei vari Paesi,
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
You’ve got a friend in me!
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
How can wineries in our region save water and energy? By: Leonardo.M.
Talking about yourself
Love, Love, Love. Love, Love, Love. Love, Love, Love. There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung. Nothing.
Viruses.
Mobilità tra i Paesi del Programma KA103 A.A. 2014/2015 (KA103) Mobility Tool+ e il Rapporto Finale Claudia Peritore Roma luglio 2015.
Secondo Circolo di Carmagnola I FRONTESPIZI DEGLI INVITI ALLE SERATE COMENIUS Invitations to the Comenius Evenings 9 febbraio febbraio giugno.
From this year, by kind permission of Taeco S.r.l., the Working Retrievers Club Italia has the pleasure to award the prize “Big Hunter Project”. This.
MyEconLab_Univerità degli studi di Milano, corso Prof.ssa Valentina Raimondi How to Access MyEconLab 1.
Workers’ General Training
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro aprile duemilasedici.
Comenius Project “Math is B.E.A.U.” that is Beautiful Easy Amusing Useful ITALIAN WORKGROUP ENNISKILLEN (U.K.) May 2011.
Project IOLI Practical exemple in Italy and in Sicily Il presente progetto è finanziato con il sostegno della Commissione europea. L’autore è il solo responsabile.
Fonti del diritto internazionale (art. 38 Statuto CIG)
Gstaad Some have heard of it – some haven’t. Gstaad is a little place in Europe located in the french part of Switzerland. With a population of 3,400 it’s.
Nessuno può servire due padroni:perché, o amerà l’uno e odierà l’altro oppure preferirà il primo e disprezzerà il secondo. Non potete servire Dio e i.
Dyslexia activity Group 2 (Debora Q.) Lesson Outline  This activity is targeted at beginners half way through their first year but it could also work.
Stefania Cecchetto. Hello, my name is Stefania Cecchetto. I teach English in a lower secondary school in Mira a town near Venice.
Do You Want To Pass Actual Exam in 1 st Attempt?.
CdS in Scienze dell'Educazione e della Formazione Inglese B1 Teacher: Dott.ssa Maurichi M. Teresa Tutors : Dott. Piga Antonio - Dott.ssa Loi Alessandra.
THE ECOSYSTEM LAKE BOLSENA
Assumptions The “Systems Librarian” should be a mangerial role
the role of schools and voluntary associations
Translate this story Ero alla festa da circa cinque minuti quando una donna venne da me e disse :”Salve”. Non l’avevo mai vista prima e certamente non.
Oggi è giovedì il dodici settembre 2013
CdS in Scienze dell'Educazione e della Formazione Inglese B1 Teacher: Dott.ssa Maurichi M. Teresa Tutor: Dott.ssa Loi Alessandra.
CdS in Scienze dell'Educazione e della Formazione Inglese B1 Teacher: Dott.ssa Maurichi M. Teresa Tutors Dott.ssa Loi Alessandra.
WRITING – EXERCISE TYPES
Istituto santa dorotea
CONTENT& LANGUAGE INTEGRATED LEARNING
Dichiarazione dei servizi di sito nel GOCDB
PROGETTO SOCRATES Dante Alighieri Primary School Classes 2A-B-C GENERAL OBJECTIVES: -To increase the motivation and the pleasure for reading -To pass.
Buy Escitalopram Uk L’intervento consiste nella correzione della curva seguita dalla realizzazione di artrodesi delle vertebre comprese nella curva stessa.
POSSIBLE ANSWERS The company is looking for a secretary/A secretarial position is vacant/A position as a secretary is vacant BBJ Co. Ltd advertised for.
Flipping.
Apprendimento Integrato di Lingua e Contenuto
Messano Maria/Bonazzi Enrico
ISI – Improve Sense of Initiative Grundtvig Programme
Il condizionale.
CdS in Scienze dell'Educazione e della Formazione Inglese B1 Teacher: Dott.ssa Maurichi M. Teresa Tutor: Dott.ssa Loi Alessandra.
Progetto Good Practice 2017
General Office for Airspace
Un breve giro nelle Tradizioni
Progettazione concettuale
Preliminary results of DESY drift chambers efficiency test
QUESTIONARIO PER PROFESSORI QUESTIONNAIRE FOR TEACHERS
CdS 2017: embargo fino a TAUP2017
Progetto C.L.I.L..
Wikipedia Wikipedia è un'enciclopedia online, collaborativa e libera. Grazie al contributo di volontari da tutto il mondo, Wikipedia ad ora è disponibile.
Transcript della presentazione:

Silvia Minardi, Pavia 14 December 2012

maps and directions hours

the rationale how did it all start?

the rationale how did it all start?

the rationale Nota Ministeriale AOODGPER del

the rationale “Il docente CLIL ideale è un insegnante che padroneggia con sicurezza due lingue: la lingua utilizzata in generale per l’istruzione nella scuola in cui insegna e una lingua che per gli studenti è straniera e nella quale impartisce l’insegnamento CLIL. È un insegnante che, oltre a ottime competenze nella disciplina e nella relativa didattica, ha anche competenze linguistiche e glottodidattiche. È importante che queste due competenze coesistano, perché l'apprendimento della materia non linguistica e della lingua riesce a essere un processo integrato ed equilibrato solo se non ci si aspetta che la crescita linguistica avvenga da sola, e se si fa attenzione che l'uso di una lingua non materna non ostacoli l'apprendimento della disciplina non linguistica” settembre CLIL: QUALE DOCENTE? Per una definizione del profilo del docente CLIL da parte di lend, 2/2011, pp.9/14.

one year later... “Last year, I was working as a Comenius Assistant in the UK and I was looking forward to starting the CLIL online course led by LEND; in fact, CLIL was intended to be an essential part of my preparation but at that time I did not know anything about this methodology. However, the online course became not only a way to be introduced to the meaning of the Content Integrated Language Learning but an actual medium to practice teaching activities, which involved all the group of teachers and assistants, under the supervision of tutors. Performing the same tasks with different results and being able to compare them with each other was extremely useful to me, because I learned from both the documents provided and the others’ experiences. Above all, the focused activities related to each content of the course kept me involved, thus practicing the same attitude we were taught to apply in our classrooms. Although I did not have the possibility to create CLIL lessons during my Comenius Assistantship, the online Course strengthened my awareness of my role; moreover, it opened my eyes to the great benefits that an integrated learning of both content and language can certainly, with a strong commitment, determine.” Sandra Manzi-Manzi

one year later...

LET’S HAVE A LOOK..