Arena Blended Connected (ABC) Progettazione didattica

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

SEI IN FORMA? Mercoledì, ventisette gennaio Objectives - focus on speaking skills: develop confidence - use modal verbs (can/be able/must/have to) - use.
Sfogliandomi… Viaggio tra me e me alla scoperta dellaltro… A travel between me and myself discovering the other…
Progettare Corsi Blended
V.I.D.E.O. Video-CV to Increase and Develop Employment Opportunities
A. Oppio, S. Mattia, A. Pandolfi, M. Ghellere ERES Conference 2010 Università Commerciale Luigi Bocconi Milan, june 2010 A Multidimensional and Participatory.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
In classe La Casa Obbietivo To be able to say how you help out at home. To be able to understand what other people do to help out at home. Per incominciare.
REALIZING CONSTRUCTIVIST OBJECTIVES THROUGH COLLABORATIVE TECHNOLOGIES: THREADED DISCUSSIONS Donald Weasenforth Sigrum Biesenbach- Lucas Christine Meloni.
IL POLITECNICO DI MILANO: IPOTESI DI PERCORSI MULTIDISCIPLINARI
Le politiche della Commissione Europea sull'accesso aperto. Il ruolo delle biblioteche accademiche Salone del libro di Torino, 10 maggio 2012 Maddalena.
CHE COSA E? E una collezione di materiali didattici fatti dallalunno. Lalunno riflette su se stesso, sui propri modi di essere e di fare. Si pone tra.
Adolfo Bertani Presidente Cineas Politecnico di Milano, 10 dicembre 2013 Inaugurazione Anno Accademico Cineas Anno Accademico Cineas2013/2014 What are.
Istruzione, Tirocinio e Lavoro
PLURALI - with NOUNS PAY ATTENTION TO THE ENDING OF THE NOUN! “O” ---> “I” ex) il quaderno -> i quaderni “A” ---> “E” ex) la matita -> le matite “E” --->
Saluti ed espressioni Greetings in Italian.
Scenario e Prospettive della Planetologia Italiana
Giovanni Biondi ICT e trasformazione della Scuola.
ISTITUTO D’ISTRUZIONE SUPERIORE COMMERCIALE INDUSTRIALE AMELIA I.T.C NARNI a.s. 2002/ /2004 CLASSI 1A 1B 2A 2B.
Talking about yourself
Politecnico di Milano Facoltà di Ingegneria dell’ Informazione Laurea Specialistica in INGEGNERIA INFORMATICA La laurea Specialistica in Ingegneria Informatica.
PRESENT CONTINUOUS.
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
PROJECT RESULTS in ITALY
AUTONOME PROVINZ BOZEN - SÜDTIROLPROVINCIA AUTONOMA DI BOLZANO - ALTO ADIGE La sperimentazione per il progetto Sword Udine novembre 2015.
STRATEGIC PARTNERSHIPS Programma Europeo Erasmus + STRATEGIC PARTNERSHIPS Servizio Relazioni Internazionali.
Project IOLI Practical exemple in Italy and in Sicily Il presente progetto è finanziato con il sostegno della Commissione europea. L’autore è il solo responsabile.
Definizione del piano delle attività di progetto L’esperienza CoBaSys Donata Franzi IMT Alti Studi lucca Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia.
Silvia Minardi, Pavia 14 December maps and directions hours.
MSc in Communication Sciences Program in Technologies for Human Communication Davide Eynard Facoltà di scienze della comunicazione Università della.
Oggi è mercoledì il ventitrè ottobre 2013 Lo Scopo: Come sono le università Italiane? FATE ADESSO : Rispondete 1.Come si chiama la tua università preferita?
Dyslexia activity Group 2 (Debora Q.) Lesson Outline  This activity is targeted at beginners half way through their first year but it could also work.
1 Fostering Global Understanding Ralph Annina, Bradford HS, Kenosha, USA Fiorenza Congedo, G. Marconi Technical HS, Verona, Italy
Stefania Cecchetto. Hello, my name is Stefania Cecchetto. I teach English in a lower secondary school in Mira a town near Venice.
Do You Want To Pass Actual Exam in 1 st Attempt?.
Mercoledi’ 24 Maggio 2017 IO PARLO ITALIANO
Tipologia di apprendimento: Acquisizione
Il progetto Gli obiettivi Il ruolo di CDM e LPS
CdS in Scienze dell'Educazione e della Formazione Inglese B1 Teacher: Dott.ssa Maurichi M. Teresa Tutors : Dott. Piga Antonio - Dott.ssa Loi Alessandra.
CHI E’ IL MILITE IGNOTO?.
Formazione Dirigenti Scolastici Livorno
Teacher’s notes This lesson probably takes a good 1hr30 plus hwk time. A preparatory homework could be to find out who Jovanotti is. Learning objectives:
CdS in Scienze dell'Educazione e della Formazione Inglese B1 Teacher: Dott.ssa Maurichi M. Teresa Tutor: Dott.ssa Loi Alessandra.
CdS in Scienze dell'Educazione e della Formazione Inglese B1 Teacher: Dott.ssa Maurichi M. Teresa Tutors Dott.ssa Loi Alessandra.
EU-IndiaGrid Project Joining European and Indian grids for escience
WRITING – EXERCISE TYPES
University of Rome Foro Italico
CONTENT& LANGUAGE INTEGRATED LEARNING
Jobs and occupations What do they do?
Gruppo storage CCR Nuove attivita’ 2007 Alessandro Brunengo CCR - Roma
Arena Blended Connected (ABC) - Workshop di progettazione didattica
Dipartimento di Rete La valutazione nella didattica CLIL I. C
JetWalk: Agenda e review committee
Innovative Approaches to Teaching
Flipping.
PhD Theses Institutional Archive Unitn-eprints PhD Upload, mandatory deposit and copyright issues at Unitn Highlights DRSBA. Ufficio Anagrafe della ricerca,
Cyber Safety.
Enabling Cosmic Rays worldwide
Oggi è il trédici novembre, duemiladodici
S.M.I.L.E. E.U. project CERASO ( Italy) 24 giugno - june 24th
Textbook Language to Language, 2009, Christopher Taylor
Proposal for the Piceno Lab on Mediterranean Diet
CdS in Scienze dell'Educazione e della Formazione Inglese B1 Teacher: Dott.ssa Maurichi M. Teresa Tutor: Dott.ssa Loi Alessandra.
SWORD (School and WOrk-Related Dual learning)
Progettazione concettuale
QUESTIONARIO PER PROFESSORI QUESTIONNAIRE FOR TEACHERS
Italian RDA Node Emma Lazzeri – CNR-ISTI
ABC (Arena Blended Connected) progettazione didattica
Wikipedia Wikipedia è un'enciclopedia online, collaborativa e libera. Grazie al contributo di volontari da tutto il mondo, Wikipedia ad ora è disponibile.
TITLE [CENTURY GOTHIC, 35] TITLE [CENTURY GOTHIC, 35]
Transcript della presentazione:

Arena Blended Connected (ABC) Progettazione didattica Clive Young and Nataša Perović UCL Digital Education Produced by Digital Education UCL, tradotto a cura di Manuela Milani e Iris Pinelli, Universita’ degli Studi di Milano

ABC progettazione didattica Arena Blended Connected (ABC) e’ un metodo di progettazione didattica, efficace e basato sulla pratica, che: si svolge in 90 minuti nei quali: il focus è posto sullo studente i docenti vengono coinvolti in un dialogo consapevole sulla progettazione didattica o riprogettazione di un Corso di Studi /Insegnamento aiuta a sviluppare una progettazione mirata ad una didattica blended si fonda sulla ricerca nell’ambito della progettazione didattica sviluppata da JISC- Joint Information Systems Committee* (Viewpoints) e da UCL IoE-UCL Institute of Education** (Tipologie di apprendimento) e adattata da UCL- Univesity College of London * Viewpoints project (2008-2013), **Laurillard, D. (2012). Teaching as a Design Science: Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology. New York and London: Routledge.

ABC progettazione didattica Blended learning 1 – un mix di didattica in presenza e online 2 – un mix di tecnologie 3 – un mix di metodologie Sharma P (2010) Mention flipping

ABC progettazione didattica Inserire contesto unimi CENTRE - Every year of study, every programme Inspire program teams to enhance connections across years of study, between staff and students, and between disciplines Think about nature of ‘research’ in and beyond one’s own discipline Framework for good curriculum design: Diversity & Department-specific 01 - Students make connections & conversations ‘Meet your researcher’ Revisiting personal tutor’s role 02 -Sequence of research learning Engaging in research process and thinking at every stage ‘capstone’ research opportunity ‘Vertical’ modules 03 - Clear opportunities to connect subject learning with other disciplines Linking out to the wider world, global citizenship 04 - Opportunities to connect with wider learning and skills Teamwork, project mgmt, creativity, leadership Ability to articulate relevance of learning and skills to future career 05 - Assessment as research ‘output’ Articles, blogs, exhibitions, presentations, videos Impact beyond university Relevance to career 06 - Sense of belonging, being part of a community Connecting with each other Group projects Peer mentoring

ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte) Tipologie di apprendimento su un lato e esempi di attivita’ sull’altro

ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte) Tipologie di apprendimento su un lato e esempi di attivita’ sull’altro

ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)

ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)

ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)

ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)

ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)

ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)

ABC workshop di progettazione didattica

ABC progettazione didattica Programma del Workshop: Scheda – Descrizione Insegnamento e Grafici distribuzione attività Insegnamento via Tweet– descrizione modello tweet dell’insegnamento Struttura dell’insegnamento: Grafico 1 - Attivita’ per tipologia di apprendimento Grafico 2 - Distribuzione fra didattica online e didattica in presenza Scheda - Storyboard Storyboard – Sequenza delle tipologie di apprendimento e attività Assessment – Allineamento fra attività e valutazione Scheda – Descrizione Insegnamento e grafici distribuzione attività Revisione dei grafici– Cosa e’ cambiato? Perche’? Azioni future – Come procedere? Eventuale piano d’azione

Arena Blended Connected (ABC) curriculum design workshop Programme Module name new module / module review Academics Arena digital Acquisition Use of videos in teaching Anna Moore, Jon Grabol Production Collaboration CY, NP ELE workshop facilitators Workshop date Pre - workshop 5th June 2015 Module summary (tweet size description of your module): @ABC_LD All you need to know about use of videos in 21st century teaching Practice Discussion Investigation Learning types activities graph How do you envisage your module will look on the graph above? (in red - at the beginning of the workshop) Your module activity graph at the end of the workshop (in blue) x online face to face Blended graph Where do you want to be on the scale (in red) What is your position at the end of the workshop (in blue) Learning types, Diana Laurillard, IoE 2012 | Connected Curriculum, Dilly Fung, CALT, 2014 | ABC curriculum design workshop and resources, Clive Yung and Natasa Perovic, ELE, 2015 | UCL

ABC Progettazione didattica Week 1-4 Week 5-8 project

ABC progettazione didattica Induction Topic 1 Topic 2 Topic 3

ABC progettazione didattica Your module may look like this Week 1-4 Week 5-8 project reflection

ABC progettazione didattica Week 1-6 Week 1-6 Week 6-10 Once happy with your module design, turn the cards to the other side and select learning activities Select learning activities 

ABC progettazione didattica Selezionare attivita’ e valutazione  Selezionare valutazione formativa ( ) e sommativa( )

ABC progettazione didattica Selezionare attivita’ e valutazione   Selezionare valutazione formativa ( ) e sommativa( )

ABC progettazione didattica Selezionare attivita’ e valutazione   (script)  Selezionare valutazione formativa ( ) e sommativa( )

Arena Blended Connected (ABC) Workshop di Progettazione didattica Programme Module name new module / module review Academics Arena digital Acquisition Use of videos in teaching Anna Moore, Jon Grabol Production Collaboration CY, NP ELE workshop facilitators Workshop date Post - workshop 5th June 2015 Module summary (tweet size description of your module): @ABC_LD All you need to know about use of videos in 21st century teaching Practice Discussion Investigation Learning types activities graph How do you envisage your module will look on the graph above? (in red - at the beginning of the workshop) Your module activity graph at the end of the workshop (in blue) x x online face to face Blended graph Where do you want to be on the scale (in red) What is your position at the end of the workshop (in blue) Learning types, Diana Laurillard, IoE 2012 | Connected Curriculum, Dilly Fung, CALT, 2014 | ABC curriculum design workshop and resources, Clive Yung and Natasa Perovic, ELE, 2015 | UCL

ABC progettazione didattica

ABC progettazione didattica

ABC progettazione didattica Piano d’azione

ABC progettazione didattica Come procedere? Piano d’azione Agenda di sviluppo (attività e valutazione) Storyboard Piano di sviluppo didattica online Dati di contesto Unimi