Arena Blended Connected (ABC) Progettazione didattica Clive Young and Nataša Perović UCL Digital Education Produced by Digital Education UCL, tradotto a cura di Manuela Milani e Iris Pinelli, Universita’ degli Studi di Milano
ABC progettazione didattica Arena Blended Connected (ABC) e’ un metodo di progettazione didattica, efficace e basato sulla pratica, che: si svolge in 90 minuti nei quali: il focus è posto sullo studente i docenti vengono coinvolti in un dialogo consapevole sulla progettazione didattica o riprogettazione di un Corso di Studi /Insegnamento aiuta a sviluppare una progettazione mirata ad una didattica blended si fonda sulla ricerca nell’ambito della progettazione didattica sviluppata da JISC- Joint Information Systems Committee* (Viewpoints) e da UCL IoE-UCL Institute of Education** (Tipologie di apprendimento) e adattata da UCL- Univesity College of London * Viewpoints project (2008-2013), **Laurillard, D. (2012). Teaching as a Design Science: Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology. New York and London: Routledge.
ABC progettazione didattica Blended learning 1 – un mix di didattica in presenza e online 2 – un mix di tecnologie 3 – un mix di metodologie Sharma P (2010) Mention flipping
ABC progettazione didattica Inserire contesto unimi CENTRE - Every year of study, every programme Inspire program teams to enhance connections across years of study, between staff and students, and between disciplines Think about nature of ‘research’ in and beyond one’s own discipline Framework for good curriculum design: Diversity & Department-specific 01 - Students make connections & conversations ‘Meet your researcher’ Revisiting personal tutor’s role 02 -Sequence of research learning Engaging in research process and thinking at every stage ‘capstone’ research opportunity ‘Vertical’ modules 03 - Clear opportunities to connect subject learning with other disciplines Linking out to the wider world, global citizenship 04 - Opportunities to connect with wider learning and skills Teamwork, project mgmt, creativity, leadership Ability to articulate relevance of learning and skills to future career 05 - Assessment as research ‘output’ Articles, blogs, exhibitions, presentations, videos Impact beyond university Relevance to career 06 - Sense of belonging, being part of a community Connecting with each other Group projects Peer mentoring
ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte) Tipologie di apprendimento su un lato e esempi di attivita’ sull’altro
ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte) Tipologie di apprendimento su un lato e esempi di attivita’ sull’altro
ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)
ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)
ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)
ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)
ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)
ABC progettazione didattica Carte – tipologie di apprendimento (fronte e retro)
ABC workshop di progettazione didattica
ABC progettazione didattica Programma del Workshop: Scheda – Descrizione Insegnamento e Grafici distribuzione attività Insegnamento via Tweet– descrizione modello tweet dell’insegnamento Struttura dell’insegnamento: Grafico 1 - Attivita’ per tipologia di apprendimento Grafico 2 - Distribuzione fra didattica online e didattica in presenza Scheda - Storyboard Storyboard – Sequenza delle tipologie di apprendimento e attività Assessment – Allineamento fra attività e valutazione Scheda – Descrizione Insegnamento e grafici distribuzione attività Revisione dei grafici– Cosa e’ cambiato? Perche’? Azioni future – Come procedere? Eventuale piano d’azione
Arena Blended Connected (ABC) curriculum design workshop Programme Module name new module / module review Academics Arena digital Acquisition Use of videos in teaching Anna Moore, Jon Grabol Production Collaboration CY, NP ELE workshop facilitators Workshop date Pre - workshop 5th June 2015 Module summary (tweet size description of your module): @ABC_LD All you need to know about use of videos in 21st century teaching Practice Discussion Investigation Learning types activities graph How do you envisage your module will look on the graph above? (in red - at the beginning of the workshop) Your module activity graph at the end of the workshop (in blue) x online face to face Blended graph Where do you want to be on the scale (in red) What is your position at the end of the workshop (in blue) Learning types, Diana Laurillard, IoE 2012 | Connected Curriculum, Dilly Fung, CALT, 2014 | ABC curriculum design workshop and resources, Clive Yung and Natasa Perovic, ELE, 2015 | UCL
ABC Progettazione didattica Week 1-4 Week 5-8 project
ABC progettazione didattica Induction Topic 1 Topic 2 Topic 3
ABC progettazione didattica Your module may look like this Week 1-4 Week 5-8 project reflection
ABC progettazione didattica Week 1-6 Week 1-6 Week 6-10 Once happy with your module design, turn the cards to the other side and select learning activities Select learning activities
ABC progettazione didattica Selezionare attivita’ e valutazione Selezionare valutazione formativa ( ) e sommativa( )
ABC progettazione didattica Selezionare attivita’ e valutazione Selezionare valutazione formativa ( ) e sommativa( )
ABC progettazione didattica Selezionare attivita’ e valutazione (script) Selezionare valutazione formativa ( ) e sommativa( )
Arena Blended Connected (ABC) Workshop di Progettazione didattica Programme Module name new module / module review Academics Arena digital Acquisition Use of videos in teaching Anna Moore, Jon Grabol Production Collaboration CY, NP ELE workshop facilitators Workshop date Post - workshop 5th June 2015 Module summary (tweet size description of your module): @ABC_LD All you need to know about use of videos in 21st century teaching Practice Discussion Investigation Learning types activities graph How do you envisage your module will look on the graph above? (in red - at the beginning of the workshop) Your module activity graph at the end of the workshop (in blue) x x online face to face Blended graph Where do you want to be on the scale (in red) What is your position at the end of the workshop (in blue) Learning types, Diana Laurillard, IoE 2012 | Connected Curriculum, Dilly Fung, CALT, 2014 | ABC curriculum design workshop and resources, Clive Yung and Natasa Perovic, ELE, 2015 | UCL
ABC progettazione didattica
ABC progettazione didattica
ABC progettazione didattica Piano d’azione
ABC progettazione didattica Come procedere? Piano d’azione Agenda di sviluppo (attività e valutazione) Storyboard Piano di sviluppo didattica online Dati di contesto Unimi