Ch. 1 The Belle Époque Unit 1. The age of empires

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Trieste, 26 novembre © 2005 – Renato Lukač Using OSS in Slovenian High Schools doc. dr. Renato Lukač LinuxDay Trieste.
Advertisements

Giovanni Falcone & Paolo Borsellino.
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
E U R O PA Intervento Pietro Tagliatesta Roma 17 Luglio.
Ratifica dei trattati internazionali - Italia
A Glossary of Social Sciences
Macrorelazioni e micro comportamenti
Shes got her ticket I think she gonna use it I think she going to fly away No one should try and stop her Persuade her with their power She says that.
BRISCOLA GO ON AVANTI. Storia I giochi di carte hanno le origini più disparate e vengono collocati in differenti epoche, la Briscola risale al La.
Le politiche della Commissione Europea sull'accesso aperto. Il ruolo delle biblioteche accademiche Salone del libro di Torino, 10 maggio 2012 Maddalena.
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA FACOLTÀ DI ECONOMIA, GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA, LETTERE E FILOSOFIA, SCIENZE POLITICHE. Corso di Laurea Interfacoltà in.
Guardate le seguenti due frasi:
Enzo Anselmo Ferrari By Giovanni Amicucci. Di Enzo Questo è Enzo Anselmo Ferrari. Enzo compleanno è diciotto febbraio Enzo muore è quattordici agosto.
Enzo anselmo ferrari By: Orazio Nahar.
Obesity surgery triples among U.S. teens Long-term outcomes unknown, especially for patients as young as 12 Surgeons to carry out plastic surgery on obese.
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
You’ve got a friend in me!
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Ratifica dei trattati internazionali - Italia Art. 87 Costituzione “Il Presidente della Repubblica…ratifica i trattati internazionali, previa, quando occorra,
Imagine.
Giovanni Biondi ICT e trasformazione della Scuola.
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
( Art. 14 ) 1. Ogni bambino ha diritto all’istruzione senza distinzioni razziali. 1. Every child has the right to be brought up without.
Mobilità tra i Paesi del Programma KA103 A.A. 2014/2015 (KA103) Mobility Tool+ e il Rapporto Finale Claudia Peritore Roma luglio 2015.
SUMMARY Transmission and distribution of the electric energy RIEPILOGO Trasmissione e distribuzione dell’energia elettrica RIEPILOGO Trasmissione e distribuzione.
Alessandra De Cugis Progetto Tempi e Orari del Comune di Milano Time in the cities, a holistic approach for urban time issues, the case of Milan Paper.
Italy is a parliamentary republic located in southern Europe.
40 years of the Italian JPO Programme: an overview 14 dicembre Camera dei deputati - Roma Giovani italiani nelle Nazioni Unite: una storia lunga.
Cesare Balbo. Opinion on what should happen to Italy Secure Italy from foreign control Unified Italy not controlled by the pope but, lead by piedmont.
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro aprile duemilasedici.
Roberto Esposti 1 Facoltà di Economia “G. Fuà” Università Politecnica delle Marche Facoltà di Economia “G. Fuà” Università Politecnica delle Marche PowerPoint.
ORGANISATION OF THE EDUCATION SYSTEM IN ITALY 2010/2011.
RIUNIONE DEI PRESIDENTI DELLE COMMISSIONI COMPETENTI IN MATERIA DI OCCUPAZIONE, RICERCA E INNOVAZIONE Roma, novembre 2014 Camera dei deputati (Palazzo.
Project IOLI Practical exemple in Italy and in Sicily Il presente progetto è finanziato con il sostegno della Commissione europea. L’autore è il solo responsabile.
Fonti del diritto internazionale (art. 38 Statuto CIG)
MSc in Communication Sciences Program in Technologies for Human Communication Davide Eynard Facoltà di scienze della comunicazione Università della.
Dyslexia activity Group 2 (Debora Q.) Lesson Outline  This activity is targeted at beginners half way through their first year but it could also work.
…il firmamento annunzia l’opera delle sue mani (Sal.19(18),2) …the firmament proclaims the work of his hands (Ps 19(18), 2) by Gaetano Lastilla.
Do You Want To Pass Actual Exam in 1 st Attempt?.
I.I.S. ENRICO MATTEI School TYPE: High School Science;
Ch. 10 The Year 1848 Unit 4. The age of nations
The British Empire and the American revolution
The industrial revolution
Italy and Europe in the postwar period
WRITING – EXERCISE TYPES
Unit 4. The age of wars of religion
Ch. 6 The French Revolution Unit 3. The age of revolutions
di combustibili fossili
Ch. 3 World War I Unit 2. The new Thirty Years' War
PROGETTO SOCRATES Dante Alighieri Primary School Classes 2A-B-C GENERAL OBJECTIVES: -To increase the motivation and the pleasure for reading -To pass.
Jobs and occupations What do they do?
Gruppo storage CCR Nuove attivita’ 2007 Alessandro Brunengo CCR - Roma
The consequences of the peace
Gigi Cosentino - LNL 20 ottobre 2016
The Scientific Revolution
Cos' è l'Augmented Reality? Perchè è diversa dalla Virtual Reality?
Highlights del meeting ESPP di Cracovia Settembre 2012 (FISICA DI G1)
AusTel by taha.a.
SICILY : EASTER IN AIDONE ‘FESTA DELLA RESURREZIONE’
giovedì, 12 ottobre matrimonio o convivenza?
The paper is available free of charge at:
1 15 Novembre 2014.
What’s the goal here? Qual è l’obiettivo da raggiungere? To reduce inequalities within and among countries. Di ridurre le diseguaglianze all’interno.
Italy Recent Media Mentions The 2017 Report’s Policy Recommendations
Preliminary results of DESY drift chambers efficiency test
Born on October 25, 1881, in Malaga, Spain. Picasso was considered revolutionary in his work. Picasso passed through different styles and ways of painting.
INTRODUCTION: a narrator a presenter an audience
Pieni poteri Article 7 of Vienna Convention
TITLE [CENTURY GOTHIC, 35] TITLE [CENTURY GOTHIC, 35]
Transcript della presentazione:

Ch. 1 The Belle Époque Unit 1. The age of empires S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

The triumph of the bourgeoisie Europe enjoys a dominant position on the world stage Technologic and military superiority Exploitation of the resources of the other continents Centrality of bourgeois and entrepreneurs Expensive and refined life style Hidden aspects exist Marx points at social problems; Freud unveils the subconscious S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

Different models of democracy Constitutional monarchy (Italy, Germany) Parliamentary monarchy (Britain) Parliamentary republic (France) Federal republic (USA) They are incomplete democracies: male universal suffrage is introduced in the 19th century, but women are still excluded S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

The Third Republic in France After 1848 the ruler and the people are in direct relations The Third Republic is proclaimed in 1870, but it is not very stable (attempted coups: 1877 Mac-Mahon, 1889 Boulanger) The main parties are the republicans and the monarchist/Bonapartist right S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

The Dreyfus affair The Jewish captain Alfred Dreyfus is unjustly charged with treason and spying in favour of Germany in 1894 Starting from 1898, a pressure movement led by Émile Zola proves that Dreyfus is the victim of antisemite plotting The French society is divided in two parts: one progressive, democratic and attached to the values of the Revolution; the other conservative, nationalist, militaristic and antisemite S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

Secularism in France A law sanctions the separation between the Church and the state in 1905: religion is confined to the private sphere The poor enjoy political rights, but have to be introduced to the Republic: primary education is made compulsory, schools are secular and run by the state The working class expands, also thanks to immigrants; their demands for social justice are not met S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

International Workingmen's Association The First International International Workingmen's Association London, 1864 Marxist camp (Marx) Anarchist camp (Bakunin) Capitalism is a necessary step on the way to socialism The urban working class is key to the class struggle The state, not only capitalism, should be abolished Poors and peasants should plot and rise up S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

The Second International Paris, 1889 Orthodox camp (Engels, Kautsky) Revisionist camp (Bernstein) The impoverishment of the working class can be countered, noticeably through reformist policies Dialectical materialism: capitalism is destined to collapse; the active role of the working class is downplayed S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

Revolutionary socialism Georges Sorel Rosa Luxemburg, Karl Liebknecht Trade unions have a key role in demolishing the system. General strikes should be used to bring about the revolution Workers' masses should unite across borders in order to promote a new international socialist society S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

The nationalist reaction Beside socialism, nationalism spreads Linguistic, literary, historical and geographic traits of the people are stressed and sometimes distorted or invented The masses are nazionalized through the school and the military service Nationalism turns into racism, imperialism and antisemitism S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

A new political era begins 1900 as a turning point for Italy Workers' demonstrations are violently repressed (e.g. Milan 1898) The socialist party is outlawed The anarchist Gaetano Bresci kills king Umbert I A new political era begins Giovanni Giolitti's governments: advent of the mass society and social reforms S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

Giolitti and social reconciliation Giolitti cooperates with Filippo Turati's reformist socialists; they do not enter the government but vote with the majority in some occasions Primary education is free for everyone The Parliament approves laws against child labour, public employees should not work more than 8 hours per day New systems for retirement and health assistance are established S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

Giolitti's economic policy The income of the state increases as a consequence of Giolitti's reforms The railways are nationalized in 1905 Development of iron industry (Bagnoli, Piombino) and hydroelectric energy. The automobile industry is born (Fiat, Alfa, Lancia) S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

Limits of Giolitti's policies Giolitti does not introduce an agrarian reform (large estates endure in the South) Illitteracy remains very high in the South (60% of the people) Unemployment causes emigration, especially in the South S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

The opposers of Giolitti Giolitti is opposed by the conservatives, led by Sidney Sonnino Liberals and Catholics criticize Giolitti for his “reformism without reforms” Gaetano Salvemini argues that Giolitti relies on the mafia to orient voters and influence elections S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016

Turning to Catholics and nationalists Giolitti introduces the universal male suffrage in 1912 He makes a deal with the Catholics (Gentiloni Pact): Catholics will support him in return for the recognition of Catholic schools and the withdrawal of the law on divorce Giolitti launches a colonial enterprise in Libya On the eve of World War I the government goes to Salandra, more conservative than Giolitti S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016 S. Luzzatto, Dalle storie alla Storia © Zanichelli editore 2016