1 C.L.I.L. CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING A.S 2010/2011 a cura della Prof.ssa Francesca Mauro in collaborazione con la ”Benedict school” di Pomigliano.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

Anno Diaconale f Federazione delle Chiese Evangeliche in Italia ufficio volontariato internazionale via firenze 38, roma tel. (+39) fax.
I numeri, l’ora, I giorni della settimana
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
Cache Memory Prof. G. Nicosia University of Catania
Teoria e Tecniche del Riconoscimento
ITL424 and ITL5111 ITL424 and ITL511 History of the Italian language Andrea Fedi.
Esami di lingua inferno o paradiso? Claudia Beccheroni.
A. Oppio, S. Mattia, A. Pandolfi, M. Ghellere ERES Conference 2010 Università Commerciale Luigi Bocconi Milan, june 2010 A Multidimensional and Participatory.
Relaunching eLene Who are we now and which are our interests.
EUROPA TERRA DI MISSIONE. Flags of Europe This page contains flags and maps for Europe and its countries. European Union MAPS Europe 1 -- no flag references.
EBRCN General Meeting, Paris, 28-29/11/20021 WP4 Analysis of non-EBRCN databases and network services of interest to BRCs Current status Paolo Romano Questa.
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
VOICE and MOISE Projects - Madrid I PROGETTI VOICE E MOISE Presentazione di Giuliano Pirelli European Commission Joint Research Centre Institute for the.
The trip of an IIS Luosi - Mirandola Maura Zini e Alda Barbi.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
L’albero della famiglia
C L I L Content & Language Integrated Learning
Raffaele Cirullo Head of New Media Seconda Giornata italiana della statistica Aziende e bigdata.
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E COMUNICATIVI Prof.ssa Donatella Padua A.A. 2011/12 A.A. 2011/12.
TIPOLOGIA DELLE VARIABILI SPERIMENTALI: Variabili nominali Variabili quantali Variabili semi-quantitative Variabili quantitative.
Ergo : what is the source of EU-English? Standard British English? Standard American English? Both!!!! See morphology (use of British.
2000 Prentice Hall, Inc. All rights reserved. 1 Capitolo 3 - Functions Outline 3.1Introduction 3.2Program Components in C++ 3.3Math Library Functions 3.4Functions.
PROGETTO MADRELINGUA 2011/2012
Magnetochimica AA Marco Ruzzi Marina Brustolon
HERES OUR SCHOOL.. 32 years ago this huge palace was built and it was just the beginning; It is becoming larger and larger as a lot of students choose.
Le regole Giocatori: da 2 a 10, anche a coppie o a squadre Scopo del gioco: scartare tutte le carte per primi Si gioca con 108 carte: 18 carte.
Players: 3 to 10, or teams. Aim of the game: find a name, starting with a specific letter, for each category. You need: internet connection laptop.
Sperimentazione CLIL nella scuola primaria in Lombardia
OBBLIGO DI ISTRUZIONE AUTONOMIA SCOLASTICA PERNO DELLINNOVAZIONE Sperimentazione /ricerca azione.
EUROPEAN YOUTH MEET THE CULTURAL HEREDITAGE WORKSHOP MALTA OTTOBRE 2011.
Gli ambienti di apprendimento Firenze, 3 marzo 2006.
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA FACOLTÀ DI ECONOMIA, GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA, LETTERE E FILOSOFIA, SCIENZE POLITICHE. Corso di Laurea Interfacoltà in.
Italian Regular Verbs Italian Regular Verbs Regular or irregular?? Italian verbs are either regular or irregular. Italian irregular verbs MUST be memorized…
ROBINSON CRUSOE ROBINSON CRUSOE’S ISLAND L’ ISOLA DI
Istituto comprensivo Mazzini Scuole dell infanzia S. Agostino ed Acquaviva PROGETTO COMENIUS Anno scolastico 2007/2008 Goldilocks and the three bears.
CHE COSA E? E una collezione di materiali didattici fatti dallalunno. Lalunno riflette su se stesso, sui propri modi di essere e di fare. Si pone tra.
Interculturalità e la scelta di materiali didattici per linsegnamento della lingua inglese Catherine Blundell CLIRO - Forlì
Tutor: Elisa Turrini Mail:
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Formazione continua e classe virtuale lapprendimento.
Quale Europa? Riscopriamo le radici europee per costruire unEuropa PIÙ vicina a noi ISTITUTO COMPRENSIVO MAZZINI CASTELFIDARDO PROGETTO COMENIUS 2010/2012.
6° CONVEGNO NAZIONALE MILANO 16 giugno 2010 LE ORGANIZZAZIONI CAMBIANO COL FARE Il Change Management che fa accadere le cose The Leading Network of Fashion,
Present Perfect.
UG40 Energy Saving & Twin Cool units Functioning and Adjustment
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
PLURALI - with NOUNS PAY ATTENTION TO THE ENDING OF THE NOUN! “O” ---> “I” ex) il quaderno -> i quaderni “A” ---> “E” ex) la matita -> le matite “E” --->
COMENIUS REGIO Science for ActiVe citizEnship in Europe- SAVE EU Scientific learning paths to face future challenges durata di 2 anni 1° Modulo di
1 Il rapporto con lo spazio esterno The relationship with outdoor spaces Storken – Trollhattan 24/05/2009 – 06/06/2009 Erica Catelli educatrice Nido d’Infanzia.
Early Language Learning and Multilingualism: Scottish and European Perspectives BILINGUALISM MATTERS.
Italian 6 Preparation for Final Exam Signorina Troullos.
Guida alla compilazione del Piano di Studi Curricula Sistemi per l’Automazione Automation Engineering.
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
European Language Portfolio First things first !!!!! What E.L.P. is not: 1. a document for form filling 2. a means of testing 3. a workbook to be put away.
Saluti ed espressioni Greetings in Italian.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
5^BLS Regione Friuli Venezia Giulia Liceo Scientifico “Albert Einstein”
ISTITUTO D’ISTRUZIONE SUPERIORE “LEONARDO DA VINCI” CHIAVENNA
Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar. Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar.
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
Dyslexia activity Group 2 (Debora Q.) Lesson Outline  This activity is targeted at beginners half way through their first year but it could also work.
Do You Want To Pass Actual Exam in 1 st Attempt?.
WRITING – EXERCISE TYPES
PROGETTO SOCRATES Dante Alighieri Primary School Classes 2A-B-C GENERAL OBJECTIVES: -To increase the motivation and the pleasure for reading -To pass.
Jobs and occupations What do they do?
Flipping.
Proposal for the Piceno Lab on Mediterranean Diet
Progettazione concettuale
Directions: Create six trading cards related to the Muslim Empire
Transcript della presentazione:

1 C.L.I.L. CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING A.S 2010/2011 a cura della Prof.ssa Francesca Mauro in collaborazione con la ”Benedict school” di Pomigliano

2 Punti chiave Contenuti, operazioni cognitive, competenza linguistica Sviluppo attività; Moduli Docenti coinvolti Clil: termine ed esperienze Finalità e metodologia Verifica e valutazione

3 Esperienze CLIL  Insegnare i contenuti veicolati e la lingua mediante attività consuete, facendo prevalere il contenuto, ma puntando allo stesso tempo sulla qualità della lingua (Balboni);  Regola fondamentale per ogni momento dell’insegnamento veicolare: “just keep communication going” (Robert Di Pietro)

4 Saper fare ContenutiOperazioni cognitive (thinking skills) Lingua contenutiAnalisiLessico ArgomentiDescrizioneStrutture linguistiche ArgomentiSintesiFunzioni ElaborazioniForme testuali

5 DOCENZA Sinergia nel CLIL: Compresenza di docenti interni e docenti madrelingua; insegnamenti ed apprendimenti integrati ed equilibrati

6 Finalita’ CLIL Allo studente l'approccio CLIL consente : Fiducia in sé come comunicazione, abilità e consapevolezza interculturale Competenze spendibili per il lavoro Ambienti e tecniche d'apprendimento stimolanti ed innovativi Riconoscimento e validazione di competenze aggiuntive Una base positiva per l'apprendimento lungo tutto l'arco della vita

7 Metodologia CLIL Metodo: Insegnamento/apprendimento cooperativo Obiettivo: l’insegnamento deve condurre all’acquisizione integrata di conoscenze disciplinari e conoscenze linguistiche. Modalita’: preparazione e realizzazione di percorsi didattici

8 Sviluppo attività Garantire interazione tra alunni (lavori in gruppi di quattro, progetti, presentazioni.) Garantire più negoziazione dei significati (alunno-alunno; insegnante-alunno-insegnante) Incentivare attività di ricerca e scrittura di sintesi Gestire fasi di riflessione ed esercizio linguistico all’interno del contesto disciplinare Valorizzare le preconoscenze dei discenti e sommarle tra loro (addizione delle competenze) Variare le pratiche didattiche 8

9 Moduli Moduli Contenuti ore 1 Test di ingresso 1 2 Descrizione fisica e politica di un paese 1 3 Il continente Europeo 1 4 Che cosa è l’Unione Europea? 1 5 Viaggiare attraverso l’Europa 1 6 Preparazione dei lavori Discussione sui lavori prodotti Valutazione 1

10 Module (Program outline: points to be considered) Test The test is written. Students are expected to have a A2 level in order to participate in the project Physical geography and political description of a country Presenting vocabulary regarding different types of terrain, surfaces and other related concepts Political systems existing in Europe and structure. (e.g. Democracy, Monarchy, Republic, etc…) The European continent Countries that are part of the European Continent Regions of Europe (Western Europe, Central Europe, Eastern Europe, Southern Europe and Asia*) What is the European Union? Brief history Countries that are part of the E.U. Political institutions (European Council, Commission and Parliament)

11 Program outline: points to be considered A trip through Europe Preparing the written essays and oral presentation 1.The class is divided in groups of three 2.Each group will have to select a country from the E.U. that will then be researched 3.Each group within the same class will have a different country 4.The students are not allowed to select their own country 5.The students cannot choose the country. This will be done by randomly drawing two counties from a bag. They will then have to pick one of the countries based on preference and place the other inside the bag 6.The final document presented has to be original and the teacher must prevent the students from copying complete texts from the internet or other sources How to write a report How to prepare an oral presentation

12 Program outline: points to be considered Preparation of essays The teacher will only supervise by helping and guiding students work in their research The students must be able to work as a team. They must learn to delegate and meet time deadlines They have to bring into the classroom prepared materials done at home, so that the teacher can read them and guide them through the next step and/or make necessary corrections The students must learn how to research and use tools such as internet, books, etc, in order to obtain information to formulate their final essays They can provide documents and materials to illustrate their work such as s, brochures, photos, etc. Students should also be aware that their work will be continuously evaluated in the following areas: 7. Work done at home and in class 8. Interest shown in class and his/her participation 9. Written essay 10. Oral presentation 11.This evaluation counts towards the year’s final evaluation Oral presentation Students should be encouraged to prepare their oral presentation with a clear and structured content They should be encouraged to prepare materials in an original way by using some type of visual aid (power points, videos, photos, etc.) Students need to be aware that the oral presentation has a time limit and therefore they need to know how to synthesize

13 Verifica Assoluta necessità di criteri precisi, omogenei e trasparenti validi per tutte le classi terze e quarte dello scientifico e prima e seconda sezione C del classico Momenti di verifica sia concomitante, sia separata. Necessità di non separare i contenuti didattici da quelli linguistici: CLIL – integrato i

14 Valutazione CLIL Studenti: Si focalizza sia sugli aspetti contenutistici, sia su quelli linguistici Docenti: Verifica la qualità dell’insegnamento ed il confronto delle docenti nei diversi corsi

15 Esempio di Lavoro prodotto