Storia delle Istituzioni Americane - una prospettiva culturale – dott

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Brussels launch of the Association Bruno Trentin-ISF-IRES Fulvio Fammoni President Associazione Bruno Trentin-Isf-Ires (Italy) Brussels, 26 settembre 2013.
Advertisements

Sfogliandomi… Viaggio tra me e me alla scoperta dellaltro… A travel between me and myself discovering the other…
Centro Internazionale per gli Antiparassitari e la Prevenzione Sanitaria Azienda Ospedaliera Luigi Sacco - Milano WP4: Cumulative Assessment Group refinement.
I numeri, l’ora, I giorni della settimana
Giovanni Falcone & Paolo Borsellino.
Teoria e Tecniche del Riconoscimento
Obiettivo: To be confident when describing yourself and others
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
Cancer Pain Management Guidelines
Sta andando meglio? oppure ti senti uguale? Is it getting better? Or do you feel the same?
L’albero della famiglia
Punto di partenza Reciprocal verbs are reflexives that express a shared or reciprocal action between two or more people or things. In English we often.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.10A.1-1 Punto di partenza Infinitive constructions consisting of a conjugated verb and an infinitive are common.
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Ratifica dei trattati internazionali - Italia
A Glossary of Social Sciences
ANALISI DELLE ISTITUZIONI POLITICHE corso progredito Biennio di laurea magistrale Politica e Istituzioni Comparate Lezione 25 – Il processo legislativo.
Raffaele Cirullo Head of New Media Seconda Giornata italiana della statistica Aziende e bigdata.
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E COMUNICATIVI Prof.ssa Donatella Padua A.A. 2011/12 A.A. 2011/12.
Costruzione di Interfacce Lezione 10 Dal Java al C++ parte 1
ANALISI DELLE ISTITUZIONI POLITICHE corso progredito Biennio di laurea magistrale Politica e Istituzioni Comparate Lezione 9 – Martin e Stevenson.
Laboratorioarte e ingleseLaboratorioarte e inglese Musumeci Emily 3A Shes got her ticket.
Shes got her ticket I think she gonna use it I think she going to fly away No one should try and stop her Persuade her with their power She says that.
Ergo : what is the source of EU-English? Standard British English? Standard American English? Both!!!! See morphology (use of British.
Alcide De Gasperi (3 April 1881 – 19 August 1954) w as an Italianstatesman and politician. He is considered to be one of the Founding Fathers of the European.
2000 Prentice Hall, Inc. All rights reserved. 1 Capitolo 3 - Functions Outline 3.1Introduction 3.2Program Components in C++ 3.3Math Library Functions 3.4Functions.
Magnetochimica AA Marco Ruzzi Marina Brustolon
Queuing or Waiting Line Models
Chistmas is the most loved holiday of the years. Adults and children look forward to Chistmas and its magical atmosphere. It is traditional to decorate.
Alexander Dubcek. Antonin Novotny Brezhnev – Dubcek.
Definizione di Igiene e principi di Epidemiologia 2) 23/10/07
Alcuni, qualche, un po’ di
1 Ordine dei Farmacisti della provincia di Trento Assemblea Generale ordinaria 26 novembre 2013 Ordine dei Farmacisti della provincia di Trento Assemblea.
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA FACOLTÀ DI ECONOMIA, GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA, LETTERE E FILOSOFIA, SCIENZE POLITICHE. Corso di Laurea Interfacoltà in.
Guardate le seguenti due frasi:
The Brooklyn Bridge stands as a testament to hard work. An iconic landmark and historical site, it is one of the oldest suspension bridges in the United.
IMAGINE John Lennon.
Leggi lo scritto di Leonardo e ...soffia!
MERRY CHRISTMAS ! BUON NATALE ! Veniva nel mondo la luce vera, quella che illumina ogni uomo. (Gv 1,9) For the Light was coming into the world,the true.
Enzo anselmo ferrari By: Orazio Nahar.
6° CONVEGNO NAZIONALE MILANO 16 giugno 2010 LE ORGANIZZAZIONI CAMBIANO COL FARE Il Change Management che fa accadere le cose The Leading Network of Fashion,
Italian Family Policies and Pre- School Childcare in view of the Best Interest of the Child and Best Quality of Early Care Services. Towards the Lisbon.
UG40 Energy Saving & Twin Cool units Functioning and Adjustment
The Unìversal Declaratìon of Human Rìghts MìKèLa GaBrìèLLì … 3°G …ù.ù.
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
PLURALI - with NOUNS PAY ATTENTION TO THE ENDING OF THE NOUN! “O” ---> “I” ex) il quaderno -> i quaderni “A” ---> “E” ex) la matita -> le matite “E” --->
The Beatles. Love, love, Love. Love, Love, Love. Love, Love, Love. There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung.
Teorie e tecniche della Comunicazione di massa Lezione 7 – 14 maggio 2014.
You’ve got a friend in me!
UITA Genève ottobre Comitè du Groupe Professionnel UITA Genève octobre 2003 Trade Union and Tour.
A PEACEFUL BRIDGE BETWEEN THE CULTURES TROUGH OLYMPICS OLYMPIC CREED: the most significant thing in the olympic games is not to win but to take part OLYMPIC.
Italian 6 Preparation for Final Exam Signorina Troullos.
IL GIUDIZIO FINALE THE LAST JUDGMENT Quando il Figlio dell’uomo verrà nella sua Gloria con tutti i suoi angeli, si siederà sul trono della sua gloria.
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Ratifica dei trattati internazionali - Italia Art. 87 Costituzione “Il Presidente della Repubblica…ratifica i trattati internazionali, previa, quando occorra,
William Wordsworth Memory & Inspiration “And as I mounted up the hill
CESANELLA PRIMARY SCHOOL SENIGALLIA - ITALY PLAYGROUND GAMES ELASTIC -ELASTIC -ELASTIC -ELASTIC -ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC.
Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar. Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar.
Dichiarazione di indipendenza
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro aprile duemilasedici.
Fonti del diritto internazionale (art. 38 Statuto CIG)
Dyslexia activity Group 2 (Debora Q.) Lesson Outline  This activity is targeted at beginners half way through their first year but it could also work.
L’orario – the time Anno 8.
Pieni poteri Article 7 of Vienna Convention
Council meetings – Access to Information
Private and Public law lesson 3 International law and the relationships between the international legal order and domestic legal order.
Transcript della presentazione:

Storia delle Istituzioni Americane - una prospettiva culturale – dott Storia delle Istituzioni Americane - una prospettiva culturale – dott. Marco Morini

Struttura del Corso 10 lezioni (19 ottobre-24 novembre) 1: mercoledì 19/10: 17-19 (aula E1 Magistero – settore Aula Magna, Via Saffi) 2: giovedì 20/10: 11-13 (aula Blu Economia – Palazzo Battiferri, Via Saffi) 3: mercoledì 26/10: 17-19 (aula E1 Magistero) 4: giovedì 27/10: 11-13 (aula Blu Economia) 5: mercoledì 2/11: 17-19 (aula E1 Magistero) 6: mercoledì 9/11: 17-19 (aula E1 Magistero) 7: giovedì 10/11: 11-13 (aula Blu Economia) 8: mercoledì 16/11: 17-19 (aula E1 Magistero) 9: giovedì 17/11: 11-13 (aula Blu Economia) 10: giovedì 24/11: 11-13 (aula Blu Economia) Ricevimento: giovedì dalle 13 alle 14 – Piazza Rinascimento 7 – studio prof.ssa Calanchi Testo suggerito: Tonello, F. (2010). La Costituzione degli Stati Uniti. Milano: Bruno Mondadori. Esame. per frequentanti: paper (su argomento da concordare con il docente) oppure esame orale Per non frequentanti: libro Tonello – esame orale Email: marco.morini@gmail.com

Contenuti generali del corso Storia degli Stati Uniti ( 1776-1787) Costituzione (“making of”, esegesi) “Conoscere le istituzioni attraverso la Costituzione” Congresso, Presidenza, Corte Suprema Contesto culturale Meccanismi politici - emendamenti

Letture consigliate Bonazzi, T. (2003). “Introduzione” in Bonazzi, T. (a cura di) La Dichiarazione d’Indipendenza degli Stati Uniti d’America (p. 11-62). Venezia: Marsilio. McKay, D. (2005). “US Legislators and their Constituents” in McKay, D. American Politics and Society (p. 129-145). Malden, MA: Blackwell (6. edizione). McKay, D. (2001). “Congress as Policy-maker” in McKay, D. American Politics and Society (p. 146-168). Malden, MA: Blackwell (5. edizione). McKay, D. (2001). “Presidential Power” in McKay, D. American Politics and Society (p. 170-202). Malden, MA: Blackwell (5. edizione). McKay, D. (2005). “The Supreme Court and Judicial Politics” in McKay, D. American Politics and Society (p. 243-268). Malden, MA: Blackwell (6. edizione). Testi, A. (1992). “Ascesa e declino del partito di massa: il caso storico degli Stati Uniti”, in Calise, M. (a cura di) Come cambiano i partiti (p. 45-60). Bologna: Il Mulino.

Lezione 1 Lipset, S. M. (1979). The First New Nation. The United States in Historical and Comparative Perspective. New York: Norton. Tocqueville, A. (ed. 2003). Democracy in America. London: Penguin.

Bandiera delle prime 13 colonie

Primi insediamenti

3 livelli amministrativi Township (municipality): select men (1 anno) – potere esecutivo. Assemblea pubblica Contea – amministrazione della Giustizia – “make townships comply with rules”. Magistrati della Contea nominati dal Governatore dello Stato. Dirimere I conflitti Township-Stato Stato: Senato (selezione dei “civil servants” e in alcuni casi copartecipazione al potere giudiziario). Camera (congresso) ~ stesso potere, ma i suoi membri in carica per 1 solo anno. (senatori termine più lungo). Congressmen eletti direttamente, mentre i senatori sono eletti dai “select men”. Il potere esecutivo è del governatore (1-2 anni), “Commander-in Chief”. Potere di veto sull’assemblea.

Dichiarazione d’Indipendenza (II sentence) “We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness”.

Articles of the Confederation 1. Establishes the name of the confederation: "The United States of America." 2. Asserts the equality of the separate states with the confederation government. 3. Does not call the United States of America a "nation" or "government," but instead says, "The said States hereby severally enter into a firm league of friendship with each other, for their common defense, the security of their liberties, and their mutual and general welfare, binding themselves to assist each other, against all force offered to, or attacks made upon them, or any of them, on account of religion, sovereignty, trade, or any other pretense whatever." 4. Establishes freedom of movement – anyone could pass freely between the states, excluding "paupers, vagabonds, and fugitives from justice." All people are entitled to the rights established by the state into which he travels. If a crime is committed in one state and the perpetrator flees to another state, he will be extradited to and tried in the state in which the crime was committed. 5. Allocates one vote in the Congress of the Confederation to each state, which was entitled to a delegation of between two and seven members. Members of Congress were appointed by state legislatures. Also, individuals could not serve more than three out of any six years. 6. Only the central government was allowed to conduct foreign relations and to declare war. No states could have navies or standing armies, or engage in war, without permission of Congress (although the existence of state militias is encouraged). 7. Whenever an army is raised for common defense, colonels and military ranks below colonel will be named by the state legislatures. 8. Expenditures by the United States of America will be paid by funds raised by state legislatures, and apportioned to the states based on the real property values of each. 9. Defines the powers of the United States of America: to declare war, to set weights and measures (including coins), and for Congress to serve as a final court for disputes between states. 10. Defines a Committee of the States to be a government when Congress is not in session. 11. Requires nine states to approve the admission of a new state into the confederacy. 12. Reaffirms that the Confederation accepts war debt incurred by Congress before the existence of the Articles. 13. Declares that the Articles are perpetual, and can only be altered by approval of Congress with ratification by all the state legislatures.

Altre letture: Bonazzi, T. (2003). “Introduzione” in Bonazzi, T. (a cura di) La Dichiarazione d’Indipendenza degli Stati Uniti d’America (p. 11-62). Venezia: Marsilio. Tonello, F. (2010). La Costituzione degli Stati Uniti. Milano: Bruno Mondadori. Lipset, S. M. (1979). The First New Nation. The United States in Historical and Comparative Perspective. New York: Norton.

Country Monarchies/ Parliamentary System Semi-Presidential System Presidential United States xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Australia Austria Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Belgium Brazil Canada Costa Rica Finland France Germany Ireland Israel Italy Japan New Zealand xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Poland Romania Spain Sweden South Africa Switzerland United Kingdom

Country Federalism Presidentialism “Strong” Bicameralism “Strong” Constitutional control First-past-the post United States Australia Belgium Brazil Canada Germany India South Africa Switzerland United Kingdom

Distorsione rappresentativa del Senato 17 stati meno popolati: Alaska, Arkansas, Delaware, Hawaii, Idaho, Maine, Montana, Nebraska, N.Dakota, Nevada, N.Mexico, R.Island, S.Dakota, Utah, Vermont, W.Virginia, Wyoming (20,1m persone): 6,6% House, 34 Senatori. California (36,8m): 12,1% House, 2 Senatori.

Dibattito sulla schiavitù Impedire l’importazione di schiavi dall’Africa Rappresentazione degli Stati alla Camera Schiavi fuggitivi 3/5 degli schiavi inclusi nel censimento Commercio degli schiavi autorizzato per 20 anni Cattura e riconsegna ai padroni degli schiavi fuggiti Altri stati introdussero la schiavitù

Costituzione Americana (struttura) - Preamble: Statement of purpose - Article One: Legislative Power - Article Two: Executive power - Article Three: Judicial power - Article Four: States' powers and limits - Article Five: Amendments - Article Six: Federal power - Article Seven: Ratification - Amendments: The Bill of Rights (Amendments 1 to 10) Subsequent amendments (11 to 27)