The trip of an email IIS Luosi - Mirandola -2011 Maura Zini e Alda Barbi.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

Trieste, 26 novembre © 2005 – Renato Lukač Using OSS in Slovenian High Schools doc. dr. Renato Lukač LinuxDay Trieste.
We are in it together Living well with dementia the East Midlands. Keeping people with dementia and their carers at the heart of the regional strategy.
Sfogliandomi… Viaggio tra me e me alla scoperta dellaltro… A travel between me and myself discovering the other…
Anno Diaconale f Federazione delle Chiese Evangeliche in Italia ufficio volontariato internazionale via firenze 38, roma tel. (+39) fax.
Centro Internazionale per gli Antiparassitari e la Prevenzione Sanitaria Azienda Ospedaliera Luigi Sacco - Milano WP4: Cumulative Assessment Group refinement.
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
Cache Memory Prof. G. Nicosia University of Catania
Teoria e Tecniche del Riconoscimento
A. Oppio, S. Mattia, A. Pandolfi, M. Ghellere ERES Conference 2010 Università Commerciale Luigi Bocconi Milan, june 2010 A Multidimensional and Participatory.
Relaunching eLene Who are we now and which are our interests.
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
The Lexical Approach Caltanissetta settembre 2008.
Italiano Da quando siamo passati al corso di metallurgia (3^o ) abbiamo cominciato a lavorare utilizzando i maniera didattica tecnologie di tipo hardware.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
Interrogativi Asking and answering questions in italiano.
1.E un algoritmo ricorsivo: Tutti le istanze di oggetti raggiungibili da un oggetto persistente diventano anchessi persistenti.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.2-1 Punto di partenza The verbs conoscere and sapere both mean to know. The choice of verb depends on its context.
Punto di partenza Reciprocal verbs are reflexives that express a shared or reciprocal action between two or more people or things. In English we often.
Biometry to enhance smart card security (MOC using TOC protocol)
Corso di Laurea in Ingegneria Elettronica - U niversità di N apoli F EDERICO II Autori XXXXX XXXXXXX YYYYY YYYYYYY ZZZZZ ZZZZZZZ Titolo tesina Parte X:
Ergo : what is the source of EU-English? Standard British English? Standard American English? Both!!!! See morphology (use of British.
Comunicazione on-line, reti e virtualità Matteo Cristani.
1. Conoscere luso delle collezioni in Java Comprendere le principali caratteristiche nelle varie classi di Collection disponibili Saper individuare quali.
2000 Prentice Hall, Inc. All rights reserved. 1 Capitolo 3 - Functions Outline 3.1Introduction 3.2Program Components in C++ 3.3Math Library Functions 3.4Functions.
HERES OUR SCHOOL.. 32 years ago this huge palace was built and it was just the beginning; It is becoming larger and larger as a lot of students choose.
Players: 3 to 10, or teams. Aim of the game: find a name, starting with a specific letter, for each category. You need: internet connection laptop.
Da fare ora: Facciamo alcuni esempi 1.___________(dormire) alle dieci di sera. (loro) 2.Noi ___________ (partire) alle sei e mezzo di mattina. 3.John ___________.
English Course Gentile studente,
Progetto Il giardino segreto
Project Review byNight byNight December 6th, 2011.
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA FACOLTÀ DI ECONOMIA, GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA, LETTERE E FILOSOFIA, SCIENZE POLITICHE. Corso di Laurea Interfacoltà in.
Guardate le seguenti due frasi:
ROBINSON CRUSOE ROBINSON CRUSOE’S ISLAND L’ ISOLA DI
La Gioconda was painted by which Italian renaissance artist? a) Raphael b) Leonardo da Vinci c) Caravaggio d) Michelangelo.
Robotica e Futuro Competenze per la Vita Personale, Professionale e Imprenditoriale Alfonso Molina Professor of Technology Strategy, University of Edinburgh.
The food Pyramid The breakfast We are what we eat
CHE COSA E? E una collezione di materiali didattici fatti dallalunno. Lalunno riflette su se stesso, sui propri modi di essere e di fare. Si pone tra.
Tutor: Elisa Turrini Mail:
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
Enzo anselmo ferrari By: Orazio Nahar.
Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Formazione continua e classe virtuale lapprendimento.
Quale Europa? Riscopriamo le radici europee per costruire unEuropa PIÙ vicina a noi ISTITUTO COMPRENSIVO MAZZINI CASTELFIDARDO PROGETTO COMENIUS 2010/2012.
20 maggio 2002 NETCODE Set up a thematic network for development of competence within the Information Society.
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
PLURALI - with NOUNS PAY ATTENTION TO THE ENDING OF THE NOUN! “O” ---> “I” ex) il quaderno -> i quaderni “A” ---> “E” ex) la matita -> le matite “E” --->
COMENIUS REGIO Science for ActiVe citizEnship in Europe- SAVE EU Scientific learning paths to face future challenges durata di 2 anni 1° Modulo di
YOUR ITALIAN CV Step-by-step guide to create CURRICULUM VITAE in Italian language.
Teorie e tecniche della Comunicazione di massa Lezione 7 – 14 maggio 2014.
1 C.L.I.L. CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING A.S 2010/2011 a cura della Prof.ssa Francesca Mauro in collaborazione con la ”Benedict school” di Pomigliano.
Early Language Learning and Multilingualism: Scottish and European Perspectives BILINGUALISM MATTERS.
Italian 6 Preparation for Final Exam Signorina Troullos.
European Language Portfolio First things first !!!!! What E.L.P. is not: 1. a document for form filling 2. a means of testing 3. a workbook to be put away.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Quality Assurance in Career Guidance Services IAEVG 2009 Conference Jyväskylä, FI Leonardo Evangelista
5^BLS Regione Friuli Venezia Giulia Liceo Scientifico “Albert Einstein”
Progetto Comenius a.s Coordinatori:Polidoro, Screpanti
The food Pyramid The breakfast. Food pyramid gives us instructions on how to eat well and stay healthy!!!
Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar. Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar.
Talking about yourself
Simple Sentences in Italian
MSc in Communication Sciences Program in Technologies for Human Communication Davide Eynard Facoltà di scienze della comunicazione Università della.
Dyslexia activity Group 2 (Debora Q.) Lesson Outline  This activity is targeted at beginners half way through their first year but it could also work.
WRITING – EXERCISE TYPES
Present progressive Past progressive verbs. Present progressive Present progressive: formula positive; subject + ___/___/___ + verb+ ing + complimentary.
Jobs and occupations What do they do?
Country level activities indicators and national assessment
Transcript della presentazione:

The trip of an IIS Luosi - Mirandola Maura Zini e Alda Barbi

PROGRAMMAZIONE GENERALE DEL MODULO CLIL TITOLO DEL MODULO How Internet works: the trip of an DISCIPLINE COINVOLTE ICT and English CLASSI Istituto Professionale classe 3^ Indirizzo O.G.A Istituto Tecnico Commerciale classe 1^ Settore Commerciale Istituto Tecnico Commerciale classe 1^ Settore Commerciale LIVELLO LINGUISTICO A2/ B1 DURATA12 hours How Internet Works – The tripof an How Internet Works – The tripof an FASI DI LAVORO Step 1 Introduction: Communication System 1 hour Step 2 System Components 1 hour Step 3 Network Computer and Technology 2 hours Step 4 The s 2,5 hours Step 5 Software for video 2 hours Step 6 How to create a presentation 1,5 hour Step 7 Assessment 2 hours

PROGRAMMAZIONE GENERALE DEL MODULO CLIL Competenze Asse linguaggi Asse linguaggi Padroneggiare gli strumenti espressivi ed argomentativi indispensabili per gestire linterazione comunicativa Produrre testi di vario tipo in relazione a diversi scopi comunicativi Utilizzare una lingua straniera per i principali scopi comunicativi Utilizzare e produrre testi e oggetti multimediali Asse Scient-Tecnologico Asse Scient-Tecnologico Essere consapevoli delle potenzialità delle tecnologie rispetto al contesto Competenze trasversali Competenze trasversali Risolvere problemi Imparare ad imparare

PROGRAMMAZIONE GENERALE DEL MODULO CLIL OBIETTIVI DISCIPLINARI Prerequisiti Informatici Prerequisiti Informatici Conoscere concetto di rete informatica Conoscere concetto di protocollo Conoscere risorse hw e sw necessarie per connessione ad una rete e a internet Saper usare un sistema operativo Saper usare un browser e un motore di ricerca Questo modulo Clil The trip of an rientra in un modulo più ampio che riguarda Internet e le Reti :How internet works

PROGRAMMAZIONE GENERALE DEL MODULO CLIL Prerequisiti Linguistici Prerequisiti Linguistici Listening and reading: Can: read a text understand its general meaning, find specific information Spoken and written interaction Interact in simple situation about everyday life, activities, hobbies and sports Ask and answer questions about everyday life Talk about their experiences with simple language

PROGRAMMAZIONE GENERALE DEL MODULO CLIL OBIETTIVI DISCIPLINARI: Informatica Expected results Students are expected to: Be able to understand the Communicative System and the interconnections existing between the various parts their components Collocate different components of the transmission of an in correct sequence and their functions Understand the role and the importance of the protocols of the Be able to understand the role and the function of the IP Be able to write, send and transmit an simple and with attachment to one or many recipient Be able to download, install and use a software to create presentation or video Be aware of the importance of an effective communication

PROGRAMMAZIONE GENERALE DEL MODULO CLIL OBIETTIVI DISCIPLINARI: Inglese Expected results Listening and reading: Students are expected to know the meaning of the specific lexis of the unit They understand the general meaning of a written passage or an oral description of the content of the unit They can read a simple text about Internet They can find information in the text They can describe the roles of the elements of communication and an They can describe how the Internet system works

PROGRAMMAZIONE GENERALE DEL MODULO CLIL CLIL OBIETTIVI LINGUISTICI Expected results Expected results Spoken and written interaction They can ask and answer questions about the text They can describe the process using the correct vocabulary They use the specific terms in a proper way They can write data and information about the content of the unitProduction They can write a guided report on the topic They can describe the process with specific terms They can draw conclusions

PROGRAMMAZIONE GENERALE DEL MODULO CLIL MODALITA DI LAVORO Teaching methods – – The English teacher will cooperate with the ICT teacher but they will have to teach in separate hours (since our school doesnt allow any co- presence). – – Lessons will be held partly in the classroom, partly in the multimedia laboratory with the support of the interactive whiteboard in order to encourage students to participate to the lesson actively

Competenza: 1) utilizzare e produrre strumenti di comunicazione visiva e multimediale in lingua inglese, anche con riferimento alle strategie espressive e agli strumenti tecnici della comunicazione in rete 2) Utilizza di strumenti tecnologici e software applicativi di settore Esempi: Creazione di una presentazione efficace in Power Point o Video che rappresenti il viaggio di una dal mittente al destinatario Indicatori/Evidenze 1)Comprendere ed utilizzare il linguaggio tecnico caratteristico dellambiente di lavoro, in forma orale e, se richiesto, in forma scritta e/o multimediale, usando e reperendo materiali informativi specifici (manuali, istruzioni...) 2)Produrre un testo chiaro, coerente e sintetico in lingua, che comunichi in modo efficace e coerente allambito e al contesto Livelli di padronanza 1 Parziale Utilizza parzialmente il linguaggio tecnico relativo allambiente in cui opera.Utilizza in modo elementare gli strumenti software Relaziona in modo semplice e non sempre chiaro adeguando solo parzialmente il messaggio alla consegna e allo scopo 2 Base Utilizza un linguaggio tecnico appropriato (dà agli oggetti una corretta denominazione anche se essenziale) Si esprime anche in forma orale e con elementi grafici essenziali Si esprime in modo chiaro e coerente adeguando la sua comunicazione in lingua solo alle situazioni più semplice 3 Adeguato Comprende e utilizza il linguaggio tecnico in forma orale scritto e grafico-iconico Produce discorsi chiari e coerenti ed è in grado di operare sintesi efficaci anche in lingua usando linguaggio specifico 4 Avanzato Comprende e utilizza il linguaggio tecnico in ogni sua forma (grafico orale iconico e scritto); reperisce e utilizza materiali informativi specifici in modo efficace ed autonomo Elabora testi articolati e chiari in lingua, efficaci dal punto di vista della sintesi, operando inferenze e riflessioni personali Asse Linguaggi Produrre testi di vario tipo in relazione ai differenti scopi comunicativi. Anche in lingua straniera Padroneggiare gli strumenti espressivi ed argomentativi indispensabili per gestire linterazione comunicativa Asse Scientifico-Tecnico 1)Utilizza e produce testi multimediali Competenze chiave Imparare ad imparare Risolvere problemi Conoscenze Lessico fondamentale per la gestione di semplici comunicazioni Corretto uso di un repertorio di parole o frasi appropriate Conoscenze Linguistiche Know the meaning of the informatic terminology of the unit They understand the general meaning of a written passage or an oral description of the content of the unit They can read a simple informatic text They can find information on the text They can describe the roles of the elements of the trip of an They can describe how an goes from committent to recipient and how the protocols works Conoscenze Informatiche Conosce le tecniche per la realizzazione efficace di presentazioni multimediali Conosce le fasi dellatto comunicativo Conosce i protocolli della gestione di Funzioni e caratteristiche della rete Internet e della posta elettronica. Abilità Organizzare dati/informazioni sia di tipo testuale che multimediale. Utilizzare programmi di scrittura, di grafica Utilizzare software di presentazione e di creazione video Utilizzare la rete Internet per ricercare fonti e dati di tipo tecnico economico. Utilizzare le reti per attività di comunicazione interpersonale Rubrica competenze

PROGRAMMAZIONE GENERALE DEL MODULO CLIL MODALITA DI LAVORO Activities. – – Most activities will be carried out by the students in small groups (3 or 4 students) or in pairs. – – Some activities will be oral (asking questions, answering, describing process), some activities will be written such as filling in the gaps, labelling, written report (guided activity).Materials – – We will use materials from the web, reading passages, listening passages, pictures, small videos. – – Equipment: Multimedia laboratory, overhead projector, interactive whiteboard.

PROGRAMMAZIONE GENERALE DEL MODULO CLIL VALUTAZIONECriteria: The assessment will have to check the correct learning and development of the learning process of the content of the unit. English will be used for the explanations, as well as for the oral and written production. However if the student says he doesnt know how to say something in English, he will be allowed to use Italian in order to see if he has understood the topic. The assessment will have to check also the competences like the scheme of the slide n- 10 explains

PROGRAMMAZIONE GENERALE DEL MODULO CLIL VALUTAZIONEAssessment At the beginning of each lesson students will be asked to carry out tasks which will be considered as informal assessment. At the end of the unit we will proceed to the final assessment of the content of the whole unit. The final test will have tasks which will differ in level of difficulty: some of them will be easy tasks and key words and sentence structure will be given, other tests will be more complex and will include a guided written report of the unit.

The trip of an Example: lesson 1 MODULE TITLE The trip of an TOPIC OF LESSON 1 To Communicate - Introduction TIME1 hour CONTENT1 Send an sms with mobile-phone 2 Send an 2 Glossary LEARNING OUTCOMES Be aware of the main components of an form Know the keywords : ISP, Attachment, recipient, Account, sendbox

The trip of an LANGUAGE FUNCTIONS (cognition) identifying defining classifying predicting LANGUAGE STRUCTURES (communication) What is an ? Download … Save as … (giving orders) What do oral and written forms of communication have in common? What is the best extension to send a video or image by ? if you download a software, you will see a question (if clauses first type) Why do you use the CCN?

The trip of an VOCABULARYCommunication system Transmitter Network Receiver Internet Service Provider TO CC HCC Attachment Recipient Account Password Form Input Box SMTP POP IMAP

The trip of an Blooms Taxonomy

The trip of an ACTIVI TIES Knowlegde Comprehension Application Synthesis Evaluation Labelling activity,Gap Filling, Locate-Select keywords, Write Relating the elements Discuss & Explain Apply, Solve, Produce Generate, Invent, Design, Compose Assess Judge Appraise Text reading, Definition, Magazine articles, Web Speach in pairs, Discuss in group, Explain a diagram Download sw, Produce Presentation Produce Video, Cartoons, Story Evaluating SKILLS INVOL VED Listening, Speaking, Reading, Writing

The trip of an ASSESSMENTThe students know: - The main vocabulary connected with Internet communication - The role of sender and receiver - Main components of an and send s with attachments - Students can download and install a software and make a short video/presentation