Knowledge creativity and fair use in auniversity John Cabot University 16 September 2011 How to handle copyright in the most effective way in the e-learning.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

SEI IN FORMA? Mercoledì, ventisette gennaio Objectives - focus on speaking skills: develop confidence - use modal verbs (can/be able/must/have to) - use.
Lo sviluppo delle PMI tra Innovazione e Competenze. Il progetto MASTER Valentina Castello.
V.I.D.E.O. Video-CV to Increase and Develop Employment Opportunities
Moodle: corso base BENVENUTI!
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
Unita didattica EDUCATION CLASSE: 4° anno Liceo Socio-Psico-Pedagogico
Lambiente eLearning per la sperimentazione EUCIP core Pierfranco Ravotto –
REALIZING CONSTRUCTIVIST OBJECTIVES THROUGH COLLABORATIVE TECHNOLOGIES: THREADED DISCUSSIONS Donald Weasenforth Sigrum Biesenbach- Lucas Christine Meloni.
Reti e formazione: scenari attuali e futuri Gino Roncaglia (Università della Tuscia)
11 1 Roma, 11 dicembre 2006 Laura Gasparini Garanzia su Portafogli Estero.
2 luglio 2009 Ancona Corso di Perfezionamento - Ufficio Scolastico Regionale UNIVERSITA POLITECNICA DELLE MARCHE Modulo 2 - ICT per leLearning CARLA FALSETTI.
Le politiche della Commissione Europea sull'accesso aperto. Il ruolo delle biblioteche accademiche Salone del libro di Torino, 10 maggio 2012 Maddalena.
Introduzione al progetto A European Union funded education project
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
Project Review byNight byNight December 21th, 2011.
Project Review byNight byNight December 21th, 2011.
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
Cinema e web: verso un ambiente formativo integrato Fondazione Ismu Milano, sabato 20 settembre 2008 ore Riccardo Triolo Laboratorio Itals Dipartimento.
Imagine.
Giovanni Biondi ICT e trasformazione della Scuola.
Open Access Le nuove politiche Europee sull’Accesso Aperto – Horizon 2020 Roma, 28 ottobre 2014 IPR e Open Access Maria Carmela Basile CNR – SPR Valorizzazione.
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
NISO-SERU Shared E-Resource Understanding Ezio Tarantino Pescara, 23 maggio 2007 Seminario residenziale CIBER.
Ontologia AA F. Orilia. Lez. 16 Discussione dell'approccio controfattualista di lewis condotta da Antonio De Grandis.
Love, Love, Love. Love, Love, Love. Love, Love, Love. There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung. Nothing.
Saving Water & Energy How can we save water and energy in the Tomato industrial agricultural crops? Matteo R. Class 4°B IIS “G.Garibaldi” a.s
Taccani1 7.4 Identification ANALISI DEI PERICOLI Hazard Analysis Identificazione Valutazione Misure di Controllo Control Measures Assessment.
Successione degli Stati nei trattati Successione di Stati = mutamento di sovranità territoriale. Conseguenze di tale mutamento sui diritti ed obblighi.
MyEconLab_Univerità degli studi di Milano, corso Prof.ssa Valentina Raimondi How to Access MyEconLab 1.
Extension pack per IIS7 Piergiorgio Malusardi IT Pro Evangelist
Accoppiamento scalare
Viruses.
Mobilità tra i Paesi del Programma KA103 A.A. 2014/2015 (KA103) Mobility Tool+ e il Rapporto Finale Claudia Peritore Roma luglio 2015.
MyEconLab_Univerità degli studi di Milano, corso Prof.ssa Valentina Raimondi How to Access MyEconLab 1.
L A R OUTINE D EL M ATTINO Ellie B.. Io mi sono svegliata alle cinque del mattino.
SUMMARY Transmission and distribution of the electric energy RIEPILOGO Trasmissione e distribuzione dell’energia elettrica RIEPILOGO Trasmissione e distribuzione.
SUMMARY Different classes and distortions RIEPILOGO Le diverse classi e le distorsioni RIEPILOGO Le diverse classi e le distorsioni.
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
Che ora è? Che ore sono? Telling time. Fate Adesso: If you were to stop someone on the street to ask the time how would you get their attention? If you.
Introduction The assets of a charity must be used to meet its statutory functions and to generate prudential social investments that offer a stable return.
Managing digital libraries Workshop Participants 9 persons 4 institutions 1 from Spain 34th Annual meeting of ADLUG.
 Complete the following conjugations:  Dire   Viviere   Fare   Dare   What type of verbs are these ??
40 years of the Italian JPO Programme: an overview 14 dicembre Camera dei deputati - Roma Giovani italiani nelle Nazioni Unite: una storia lunga.
La governance europea. Governance without government J. N. Rosenau e E. O. Czempiel, Governance without government: order and change in world politics,
… una soluzione per l’eLearning e la condivisione delle informazioni cos’è la piattaforma Moodle le caratteristiche di Moodle come viene implementata dal.
LE PREPOSIZIONI. Le Preposizioni semplici (Simple prepositions) A preposition describes a relationship between other words in a sentence. In itself, a.
Prof. Giacomo Dalseno USARE MOODLE Differenti forme di interazione.
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro aprile duemilasedici.
OJS & OCS O PEN S OURCE PER LA R ICERCA S CIENTIFICA Le risorse offerte da CSIA-UniMC per la ricerca scientifica: Open Journal System & Open Conference.
Roberto Esposti 1 Facoltà di Economia “G. Fuà” Università Politecnica delle Marche Facoltà di Economia “G. Fuà” Università Politecnica delle Marche PowerPoint.
PROGETTO COMENIUS Partenariato Scolastico Multilaterale Anno 2012/2013 CIRCOLO DIDATTICO S.G. BOSCO- BIANCAVILLA- CT.
Titolo evento Luogo, data Seminario INSPIRE Bologna, luglio 2012 Profili, strumenti ed implementazioni dei metadati Antonio Rotundo Agenzia per l’Italia.
ORGANISATION OF THE EDUCATION SYSTEM IN ITALY 2010/2011.
Grundtvig Project IOLI Example of flexible, blended and distance learning materials used in Ce.s.i.e Onlus Il presente progetto è finanziato con il sostegno.
Activity diagrams Data & Control Flows Esempi
LAZIO PULSE Data Scouting 7 Giugno DATI RICEVUTI ENEA INGV ESA ASI INAF-OAR UNIVERSITA’ TOR VERGATA INFN ROMA1.
Project IOLI Practical exemple in Italy and in Sicily Il presente progetto è finanziato con il sostegno della Commissione europea. L’autore è il solo responsabile.
STMan Advanced Graphics Controller. What is STMan  STMan is an advanced graphic controller for Etere automation  STMan is able to control multiple graphics.
Ninux.org OpenCamp Traditional Network Infrastructure: commercial wireless access Big operators –GPRS  UMTS  HSDPA “small”
MSc in Communication Sciences Program in Technologies for Human Communication Davide Eynard Facoltà di scienze della comunicazione Università della.
Dyslexia activity Group 2 (Debora Q.) Lesson Outline  This activity is targeted at beginners half way through their first year but it could also work.
Do You Want To Pass Actual Exam in 1 st Attempt?.
WRITING – EXERCISE TYPES
(i diritti e le libertà)
PhD Theses Institutional Archive Unitn-eprints PhD Upload, mandatory deposit and copyright issues at Unitn Highlights DRSBA. Ufficio Anagrafe della ricerca,
Proposal for the Piceno Lab on Mediterranean Diet
Accesso al corpus it. / ing. parola cercata sintagmi preposizioni.
QUESTIONARIO PER PROFESSORI QUESTIONNAIRE FOR TEACHERS
Wikipedia Wikipedia è un'enciclopedia online, collaborativa e libera. Grazie al contributo di volontari da tutto il mondo, Wikipedia ad ora è disponibile.
Transcript della presentazione:

Knowledge creativity and fair use in auniversity John Cabot University 16 September 2011 How to handle copyright in the most effective way in the e-learning context: license models and dissemination Gestione efficace del diritto d'autore nell'e-learning: modelli di licenze e comunicazione delle informazioni Paola Gargiulo CIBER/CASPUR

Partners: Università della Calabria Università Mediterranea Reggio Calabria Università Parthenope Università di Roma Tre Università della Tuscia C.A.S.P.U.R Duration:

Goals and objectives  To improve and increase the content offer in the e-learning by reducing the risk of misuse  To contribute to set access policy responding to users’ needs and expectations, teaching needs and challenges and opportunities of IT devolopments  To provide clear communication and information users about terms of use  To propose possibile license models balancing users and rights holders in order to have broader use of copyrighted material in the learning environment  To test some license models on a learning platform

Survey is available at Results are available at A survey was conducted to investigate on the state of the art in Italian universities on how copyright was handled in the e-learning platform

9. Nella gestione dei file o dei learning object sono incorporate informazioni sui diritti ? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta % Sì % No % Terms and conditions of use were not incorporated in learning objects or in files In general there is a good knowledge about Italian copyright law 10. Conoscete la legge 633/1941 e SUCCESSIVE MODIFICHE (Legge sul diritto d'autore), soprattutto per la diffusione di contenuti sui supporti telematici ad accesso libero? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì % No % Altro314.29%

11. Gli autori firmano una licenza prima che le loro lezioni o i loro materiali didattici siano poste nella piattaforma e-learning? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì % No % Talvolta419.05% In most of the cases, authors do not sign a license before posting their teaching material W, 11a. Di quale licenza si tratta? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta % Creative Commons 29.52% Cessione dei diritti all'Ateneo o all'organizzatore del corso % Altro29.52%

13. Pensate che sia utile comunicare agli utenti le informazioni sulle utilizzazioni consentite per legge e per autorizzazione dei titolari dei dirtti? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì % No Altro00 A need is perceived to inform about terms of use Minformation on terms of use would make authors more willing to post material on the e-learning platforme 13a. Pensate che questo tipo di informazione possa facilitare la disponibilità degli utenti a pubblicare su piattaforme di e- learning? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì % No 29.52% Altro14.76 Gestione efficace del diritto d'autore nell'e-learning: modelli di licenze e comunicazione delle informazioni- Questionario

Nella maggior parte dei casi, i contenuti delle piattaforme non possono circolare al di fuori del corso/ateneo di riferimento, principalmente per non far consultare materiali di un corso ai non iscritti (11 risposte), oppure per motivi di tutela morale dell'opera da forme di plagio (6 risposte) 14. Permettete che alcuni dei contenuti da voi prodotti siano diffusi extra moenia? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì % No % In most of the cases content cannot be used outside the university campus (remote access is allowed but only for authorized users)

La vostra istituzione utilizza repository con politiche di OpenCourseWare per la distribuzione in rete dei materiali didattici 15. La vostra istituzione utilizza repository con politiche di OpenCourseWare per la distribuzione in rete dei materiali didattici ? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì 00 No % Altro % Most of the institutions do not apply OpenCourse Ware policy for distribution of material

17. Le vostre piattaforme ospitano anche contenuti che comprendono contributi o materiali di terze parti? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta 14.76% Sì % No % Third party materials not based on a CC license or other type of open license are used without requesting any permission Only in few cases a satisfactory clearance was obtained or a license was signed 20. Per l'utilizzo di contenuti di terze parti non distribuiti con licenza aperta avete chiesto una liberatoria o una licenza ai detentori dei diritti ? RispostaContaPercentuale Nessuna risposta % No % Sì: ma non avete ottenuto risposta 14.76% Sì: siete soddisfatti delle liberatorie o delle licenze ottenute % Sì: non siete soddisfatti delle liberatorie o delle licenze ottenute 00 Gestione efficace del diritto d'autore nell'e-learning: modelli di licenze e comunicazione delle informazioni- Questionario A good percentage of material posted belongs to third parties

Module- Self declaration  Self declaration module for copyrighted learning content  Module can be integrated in a Learning Management System (LMS) e.g Moodle  Goal: allow authors to provide precise information on terms of use of copyrighted material  An efficient and unified management of licenses  Through:  A fulfillment of an on-line  Description of different contents (typology, duration, file size, format etc) + administrative metadata  Possible use: public domain, Italian copyright law/Legge 641, CCLicense, licence granting use for free, license granting use through a payment of a fee  All these XML based data could feed an aggregator module  goals : to populate a central database to query to handle different of type of license and to generate statistics

Self- Declaration Module (2)  This aggregator module was developed with Open Source technology and can be freely used (it was tested on a Moodle platform, it can be used in a Moodle istance or as stand-alone application)  It was developed, tested and validated in the in e-learning Master (University of Tuscia- Viterbo)  The last activity of the project was to draft license to submit to single Italian publisher for the copyrighted material whose use wille be granted only against payment of a fee  This draft was discussed informally with the Italian Publishers Association (AIE)  Next step: contact again Italian Publishers Association,  Rights link - CCC