Learning about America Proposta per un percorso di formazione in servizio a.s. 2008 - 2009.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Primary Italian Saying How You Are.
Advertisements

We are in it together Living well with dementia the East Midlands. Keeping people with dementia and their carers at the heart of the regional strategy.
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
Relaunching eLene Who are we now and which are our interests.
Obiettivo: To be confident when describing yourself and others
Obiettivo: Titolo: Imparare a dire dove si va e cosa si fa in vacanza
1.E un algoritmo ricorsivo: Tutti le istanze di oggetti raggiungibili da un oggetto persistente diventano anchessi persistenti.
Italian Pupils describe to Welsh Pupils the story of Turin: TURIN IS OUR CITY. IT WAS BUILT BY THE ROMANS.. Written by the Pupils of Class 4th level B.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
Cancer Pain Management Guidelines
ETwinning come cooperare in rete Silvana Rampone- DD Pinerolo IV Circolo eTwinning ambassador.
C L I L Content & Language Integrated Learning
Raffaele Cirullo Head of New Media Seconda Giornata italiana della statistica Aziende e bigdata.
Shes got her ticket I think she gonna use it I think she going to fly away No one should try and stop her Persuade her with their power She says that.
21st SEPTEMBER PULIAMO IL MONDO. TUTTI A SCUOLA A PIEDI EVERYBODY WALKS TO SCHOOL 6 th October.
Northern Ireland Valeria
Chistmas is the most loved holiday of the years. Adults and children look forward to Chistmas and its magical atmosphere. It is traditional to decorate.
VARO SRL LOGISTIC, QUALITY, SERVICE
LOMBARDY Lombardy is the region where we live and where our school is. Here you can find mountains in the North, flat lands in the South, lakes like Maggiore.
Le regole Giocatori: da 2 a 10, anche a coppie o a squadre Scopo del gioco: scartare tutte le carte per primi Si gioca con 108 carte: 18 carte.
By Teacher Spaziano Gemy
SCUOLA DELL’INFANZIA AGAZZI PROGETTO DI LINGUA INGLESE
OBBLIGO DI ISTRUZIONE AUTONOMIA SCOLASTICA PERNO DELLINNOVAZIONE Sperimentazione /ricerca azione.
PROJECT MANAGEMENT Comune di Cervia attraverso il CENTRO RISORSE FINANCED PIANI SOCIALI DI ZONA (Legge Quadro 328/00 L.R. 2/03) INTENDED FOR scuole e.
P iano dell O fferta F ormativa descrizione dellidentità istituzionale, organizzativa, pedagogica, educativa dellistituzione Scolastica.
Guardate le seguenti due frasi:
La Gioconda was painted by which Italian renaissance artist? a) Raphael b) Leonardo da Vinci c) Caravaggio d) Michelangelo.
PUCCINI PRIMARY SCHOOL SENIGALLIA - ITALY HEALTHY LIVING IN EUROPE at Bosco mio – My Wood (Ciarnin di Senigallia) November 2009 A TRIP TO BOSCO MIO ON.
You will see a very spectacular picture ? Vuoi vedere una roccia spettacolare ?
Istituto comprensivo Mazzini Scuole dell infanzia S. Agostino ed Acquaviva PROGETTO COMENIUS Anno scolastico 2007/2008 Goldilocks and the three bears.
Viaggiare Camminare in città Camminare in montagna Ascoltare musica Imparare litaliano Cucinare Fare sports Chiacchierare con gli amici Imparare cose nuove.
DIRECT OBJECT PRONOUNS 21 marzo 2012 TURN TO PAGE 134 in your Textbook.
Quale Europa? Riscopriamo le radici europee per costruire unEuropa PIÙ vicina a noi ISTITUTO COMPRENSIVO MAZZINI CASTELFIDARDO PROGETTO COMENIUS 2010/2012.
Water is Life. Belgium Netherlands Italy Water, our lives.
In the following slides there is framework of Primary School Via Fiume Ins. Maria Aurelia Cosentino Part 1 Our place, our water…
In the following slides there are photos and work of Primary School Via Fiume Ins. Maria Aurelia Cosentino Part 1 Our place, our water…
If all the Thomas DVDs are this
Quanti anni ha? Italian 6.
6° CONVEGNO NAZIONALE MILANO 16 giugno 2010 LE ORGANIZZAZIONI CAMBIANO COL FARE Il Change Management che fa accadere le cose The Leading Network of Fashion,
FOR EVERY CALLOUT THAT YOU WILL SEE IN ENGLISH PROVIDE (IN WRITING) THE CORRECT ITALIAN SENTENCE OR EXPRESSION. REMEMBER TO LOOK AT THE VERBS AND PAY.
L’Unione Europea e la Scuola da anni hanno stretto un patto e per colmare il divario di apprendimento fra le diverse realtà didattiche dei vari Paesi,
PLURALI - with NOUNS PAY ATTENTION TO THE ENDING OF THE NOUN! “O” ---> “I” ex) il quaderno -> i quaderni “A” ---> “E” ex) la matita -> le matite “E” --->
COMENIUS REGIO Science for ActiVe citizEnship in Europe- SAVE EU Scientific learning paths to face future challenges durata di 2 anni 1° Modulo di
The Beatles. Love, love, Love. Love, Love, Love. Love, Love, Love. There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung.
Teorie e tecniche della Comunicazione di massa Lezione 7 – 14 maggio 2014.
It’s a chain story created by our little pupils of pre-school and first classes of primary. It’s a scraper-book made by several materials and by their.
1 Il rapporto con lo spazio esterno The relationship with outdoor spaces Storken – Trollhattan 24/05/2009 – 06/06/2009 Erica Catelli educatrice Nido d’Infanzia.
Early Language Learning and Multilingualism: Scottish and European Perspectives BILINGUALISM MATTERS.
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
Homework Invento delle frasi utilizzando il simpre present (presente indicativo) nelle tre forme, cercando di utilizzare i vocaboli della casa e della.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Scenario e Prospettive della Planetologia Italiana
5^BLS Regione Friuli Venezia Giulia Liceo Scientifico “Albert Einstein”
Progetto Comenius a.s Coordinatori:Polidoro, Screpanti
CESANELLA PRIMARY SCHOOL SENIGALLIA - ITALY PLAYGROUND GAMES ELASTIC -ELASTIC -ELASTIC -ELASTIC -ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC - ELASTIC.
Well and Truly by Roni Horn. Mind map Artist’s name Techniques Life Groupworks Artworks My opinion Her message My artwork inspiried by…
I giorni della settimana
( Art. 14 ) 1. Ogni bambino ha diritto all’istruzione senza distinzioni razziali. 1. Every child has the right to be brought up without.
SCUOLA ELEMENTARE” G. MAZZINI IIIB
FATE ADESSO: Cosa vuol dire? What is the underlined word called? Come stai tu? Io sono Marisa. Lei è italiana.
A trip in London… CLIL, ACTIVE LEARNING AND LEARNING BY CONSTRUCTION … CLIL, ACTIVE LEARNING AND LEARNING BY CONSTRUCTION …
VAN GOGH’S BEDROOM CLIL and Continuity for 21st Century Learning and Teaching Chiusi della Verna anno scolastico
Oggi è il ventisei settembre duemilasedici Benvenuto Bene + ‘venire’ Vs Bentornato Bene + ‘tornare’
Do You Want To Pass Actual Exam in 1 st Attempt?.
THE ECOSYSTEM LAKE BOLSENA
WRITING – EXERCISE TYPES
Jobs and occupations What do they do?
L’orario – the time Anno 8.
Learning about America
Look for sun flares and sunspots
Transcript della presentazione:

Learning about America Proposta per un percorso di formazione in servizio a.s

Language Across the Curriculum through CLIL Verso una progettazione trasversale condivisa e negoziata … Educazione = Linguistica Tema = learning about America Competenze chiave = Asse dei Linguaggi Competenza privilegiata = Imparare a imparare Apprendimento = trasversale

Proposta di un percorso CLIL Learning about America Cicli scolastici - Infanzia - Primaria - Secondaria I grado Assi -Asse dei linguaggi -Asse storico-antropologico -Educazione alla cittadinanza Condivisione esigenze reciproche Presa di decisioni condivise rispetto a: - Mangement (individuale, coppie, gruppo) - Metodologia (che approccio..?) - Uso TIC - Costituzione gruppo/i di riflessione (brainstorming, input, language grading, spiral approach..

Decisioni condivise I Management Verranno utilizzate attività - individuale - a coppie - di gruppo - in plenaria Rationale Gli allievi/e devono familiarizzare con ii nuovi input e le modalità di ascolto e interazione Approccio Comunicativo e Umanistico Rationale Mettere al centro del processo la comunicazione e la relazione abbassando il filtro affettivo.

Decisioni condivise II Linguaggi La proposta viene sviluppata nellambito dell Asse culturale dei linguaggi Lingua italiana Lingua comunitarie Uso TIC Risultati attesi Costruzione di una proposta didattica attenta al processo di apprendimento-insegnamento di contenuti in lingua inglese volto a potenziare le abilità degli allievi tenendo presenti le quattro abilità parlato ascolto lettura scrittura Conoscenze = studiare lAmerica Competenze = comprensione e costruzione di competenze su contenuti in lingua inglese Costruire un segmento omogeneo per - assunti pedagogici (considerando in particolare la modalità dellinput) - proposte educativo-didattiche pur nella differenza di livello del target Costituzione gruppo/i di riflessione in verticale

GEOGRAPHY Ciclo scolastico Scuola Primaria Finalità Presentare e far apprendere e produrre contenuti specifico in lingua inglese, utilizzando strategie adatte al target

BRAINSTORMING Teacher puts a globe on her desk Teachers prompt children what is this? (it is a globe) what colours can you see? (green-blue-brown-black) what is green? (lowland) what is blue? (sea-rivers-lakes) what is brown? (mountains-hills-deserts) what is light blue? (ocean) what is black? (names...) Rationale Teacher resorts to childrens previous knowledge of the world

Locating places Activity 1 Teacher shows children a big map about the continents (OHP) Teacher invites children to look at the map and prompts their answer How many continents can you see on the map? ( teacher points at the continents on the map)

Locating places II Activity 2 Teacher invites chain work Lets repeat the names of the continents aloud EUROPE AFRICA ASIA AUSTRALIA NORTH AMERICA SOUTH AMERICA ANTARTIC Activity 3 Teacher invites chain work again. Now children are invited to put names in alphabetic order

CONTINENTS Lets put them in alphabetic order: 1.one Africa 3. three Australia 2. two Asia 4. four Antartica

CONTINENTS II 5. five Europe 6. six North America 7. seven South America

Ordering Activity four Teacher writes on the blackboard Children repeat 1st - the first is Europe 2nd - the second is Asia 3rd - the third is … 4th - the fourth is … 5th - the fifth is … 6th - the sixth is … 7th - the seventh is …

Connecting Continent Country Activity three Teacher asks children: What is our continent? Children and teacher together Its Europe Teacher We live in Europe teacher invites children to repeat PLENARY Children: We live in Europe Teacher We live in Europe. Italy is in Europe

Matching pictures with names Game Teacher uses some pictures and invites children to match the pictures with the corresponding continent. Memory strategy Rationale Children get familiar with new sounds and names learn about the continent revise numbers recognize different continents in a game-like activity. Activities as forms of discovery learning

The United States of America Children are invited to watch the map Teacher points to some of the most important States

SINGING TOGETHER Activity five Teacher invites children to watch the videothe video Teacher teaches children the songthe song Rationale Children get familiar with the sound and names of the member states of America Teacher shows the map of the USA and points to the different States She tells the children about America In America there are many States: California, Texas, …

CARDINAL DIRECTIONS/POINTS N North – S South – E East – W West ANTARTICA IS IN THE SOUTH

America and Cardinal Numbers

FINDING DIRECTIONS The Compass Children experiment finding direction Teacher tells children Find … The South The North The East The West

CREDITI BELTRAMINI Marilena MULLONI TREVISANI COVASSO Mara ….