Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett. 2001 Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Formazione continua e classe virtuale lapprendimento.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Trieste, 26 novembre © 2005 – Renato Lukač Using OSS in Slovenian High Schools doc. dr. Renato Lukač LinuxDay Trieste.
Advertisements

Il Marketing Mix e il Modello delle “4 P”
Anno Diaconale f Federazione delle Chiese Evangeliche in Italia ufficio volontariato internazionale via firenze 38, roma tel. (+39) fax.
Preposizioni semplici e articolate
Centro Internazionale per gli Antiparassitari e la Prevenzione Sanitaria Azienda Ospedaliera Luigi Sacco - Milano WP4: Cumulative Assessment Group refinement.
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
e-Learning environment in sports training
Cache Memory Prof. G. Nicosia University of Catania
Teoria e Tecniche del Riconoscimento
Progetto Formazione Formatori The Academys 05/03/04 Nel Mondo Students Academys 152 Nazioni Italy (2.715) students 450.
A. Oppio, S. Mattia, A. Pandolfi, M. Ghellere ERES Conference 2010 Università Commerciale Luigi Bocconi Milan, june 2010 A Multidimensional and Participatory.
Relaunching eLene Who are we now and which are our interests.
EBRCN General Meeting, Paris, 28-29/11/20021 WP4 Analysis of non-EBRCN databases and network services of interest to BRCs Current status Paolo Romano Questa.
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
HBEFA - Handbook Emission Factors for Road Transport
Italiano Da quando siamo passati al corso di metallurgia (3^o ) abbiamo cominciato a lavorare utilizzando i maniera didattica tecnologie di tipo hardware.
1.E un algoritmo ricorsivo: Tutti le istanze di oggetti raggiungibili da un oggetto persistente diventano anchessi persistenti.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
Cancer Pain Management Guidelines
Che ore è? Che ore Sono?.
IL MONITORAGGIO EMODINAMICO NELLO SCOMPENSO CARDIACO
Raffaele Cirullo Head of New Media Seconda Giornata italiana della statistica Aziende e bigdata.
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E COMUNICATIVI Prof.ssa Donatella Padua A.A. 2011/12 A.A. 2011/12.
C Consiglio Nazionale delle Ricerche - Pisa Iit Istituto per lInformatica e la Telematica Reasoning about Secure Interoperation using Soft Constraints.
Biometry to enhance smart card security (MOC using TOC protocol)
Corso di Laurea in Ingegneria Elettronica - U niversità di N apoli F EDERICO II Autori XXXXX XXXXXXX YYYYY YYYYYYY ZZZZZ ZZZZZZZ Titolo tesina Parte X:
Chistmas is the most loved holiday of the years. Adults and children look forward to Chistmas and its magical atmosphere. It is traditional to decorate.
Applicazioni dell'Elettronica basata sul Diamante _________________________________________ Arnaldo Galbiati SOLARIS PHOTONICS Alkaline Solar Cells and.
HERES OUR SCHOOL.. 32 years ago this huge palace was built and it was just the beginning; It is becoming larger and larger as a lot of students choose.
OSPEDALE SAN RAFFAELE GRUPPO OSPEDALIERO SAN DONATO
1 Isfol – Institutional Communication and Documentary Activities Istituto per lo sviluppo della formazione professionale dei lavoratori ReferNet Italian.
National Project – on going results Potenza 7/10 November 06 IT-G2-SIC-066 – Social Enterprise and Local Development.
Università degli Studi di Torino. Bruxelles, 11 September 2006 Università degli Studi di Torino – Prof. Ezio Pelizzetti Università degli Studi di Torino.
Institute for Atmospheric Pollution – EKOLab Consiglio Nazionale delle Ricerche Environmental Terminology Workshop 2 nd Ecoterm Group Meeting UBA - Umweltbundesamt.
PASTIS CNRSM, Brindisi – Italy Area Materiali e Processi per lAgroindustria Università degli Studi di Foggia, Italy Istituto di Produzioni e Preparazioni.
The Art of Programming in a Technical Institute after the Italian Secondary School Reform Alberto Barbero Technical Institute"G. Vallauri, Fossano, Italy.
English Course Gentile studente,
Alberto Zucconi Istituto dellApproccio Centrato sulla Persona (IACP) World Academy of Art and Science (WAAS) Healthy Relational Competence: a cardinal.
Gli ambienti di apprendimento Firenze, 3 marzo 2006.
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA FACOLTÀ DI ECONOMIA, GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA, LETTERE E FILOSOFIA, SCIENZE POLITICHE. Corso di Laurea Interfacoltà in.
Guardate le seguenti due frasi:
Education group – Coordinamento Torino Pride Torino, Italy Achille SCHIAVONE.
Robotica e Futuro Competenze per la Vita Personale, Professionale e Imprenditoriale Alfonso Molina Professor of Technology Strategy, University of Edinburgh.
Trans Adriatic Communication Line PF Informatica Regione Marche
Last quarter work and future activities
Tutor: Elisa Turrini Mail:
Federazione Nazionale Commercio Macchine Cantiermacchine Cogena Intemac Unicea Unimot ASSOCIAZIONE ITALIANA PER LA PROMOZIONE DELLA COGENERAZIONE.
Quale Europa? Riscopriamo le radici europee per costruire unEuropa PIÙ vicina a noi ISTITUTO COMPRENSIVO MAZZINI CASTELFIDARDO PROGETTO COMENIUS 2010/2012.
6° CONVEGNO NAZIONALE MILANO 16 giugno 2010 LE ORGANIZZAZIONI CAMBIANO COL FARE Il Change Management che fa accadere le cose The Leading Network of Fashion,
Italian Family Policies and Pre- School Childcare in view of the Best Interest of the Child and Best Quality of Early Care Services. Towards the Lisbon.
BioSInt Unit Superfici ed Interfacce biofunzionali Cecilia Pederzolli
20 maggio 2002 NETCODE Set up a thematic network for development of competence within the Information Society.
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
YOUR ITALIAN CV Step-by-step guide to create CURRICULUM VITAE in Italian language.
L’utile e il dilettevole
UITA Genève ottobre Comitè du Groupe Professionnel UITA Genève octobre 2003 Trade Union and Tour.
Early Language Learning and Multilingualism: Scottish and European Perspectives BILINGUALISM MATTERS.
A PEACEFUL BRIDGE BETWEEN THE CULTURES TROUGH OLYMPICS OLYMPIC CREED: the most significant thing in the olympic games is not to win but to take part OLYMPIC.
Guida alla compilazione del Piano di Studi Curricula Sistemi per l’Automazione Automation Engineering.
European Language Portfolio First things first !!!!! What E.L.P. is not: 1. a document for form filling 2. a means of testing 3. a workbook to be put away.
Lezione n°27 Università degli Studi Roma Tre – Dipartimento di Ingegneria Corso di Teoria e Progetto di Ponti – A/A Dott. Ing. Fabrizio Paolacci.
Scenario e Prospettive della Planetologia Italiana
5^BLS Regione Friuli Venezia Giulia Liceo Scientifico “Albert Einstein”
Castelpietra G., Bassi G., Frattura L.
The food Pyramid The breakfast. Food pyramid gives us instructions on how to eat well and stay healthy!!!
Il tempo Signora Albanese.
WRITING – EXERCISE TYPES
PROGETTO SOCRATES Dante Alighieri Primary School Classes 2A-B-C GENERAL OBJECTIVES: -To increase the motivation and the pleasure for reading -To pass.
Directions: Create six trading cards related to the Muslim Empire
Transcript della presentazione:

Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Formazione continua e classe virtuale lapprendimento del linguaggio Java tramite tecnologie di formazione a distanza Riccardo Mazza SUPSI-Scuola universitaria professionale della svizzera italiana Galleria, Manno (Switzerland) -

Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Swiss virtual campus A national program founded by the Swiss Confederation (30 Million CHF) for years Universities participate with 50% of costs. 50 ongoing projects, almost every Swiss university participate Three main aims: –Take advantage of the opportunities now available through new information and communication technology –To strengthen collaboration between the universities, a system of credits should be set up –To develop high-quality, multilingual, teaching materials –To improve the quality of student learning processes SUPSI participate in 7 projects as partner, heads of MACS project

Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Experiences with new learning technologies Evaluation of the realised courses in order to improve their quality Plan to introduce NLT in other post grade and basis courses The realisation of continuous education courses in the Studio postdiploma in informatica avanzata (MACS) of the Dipartimento di Informatica ed Elettronica (DIE) C. E. courses are a simpler situation than basis education courses Computer science courses have an experienced audience Goals of the MACS project

Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Facoltà di scienze della comunicazione (USI) ISPFP, Istituto svizzero di pedagogia per la formazione professionale Eduswiss, partenariato universitario per la formazione continua IDSIA, Istituto Dalle Molle di studi sullintelligenza artificiale (USI-SUPSI) CSCS, Centro svizzero di calcolo scientifico Partners

Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana 2001: The Java programming language –wide interest ("beginner course") –in Italian –offered mainly in Ticino (near Italy and to italophones in Switzerland) –Started at March 20th 2001 (first F-T-F meeting), finished on May 29th 2001 (exams) –24 students participated (3 from other regions, 2 from Italy) 2002: Data Mining –advanced course –in English –open worldwide Choice of two types of course

Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Face-to-face or synchronous meetings: introduction mid-time meeting weekly chat meetings examination (in presence!) Temporal structure red thread/fil rouge The virtual class: how to create the learning community

Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Study materials online reading materials (mostly text): theory, examples, etc. links to other materials online proposal of books to read during the study Different kinds of learning activities: automatic comprehension tests open exercises discussion forums individual (closed) exercises group assignments … The virtual class (2)

Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Collaborative learning: especially in the situations student-to-student and one-to-many not easily realised even in traditional approaches new technologies can be helpful important in order to create the virtual learning environment … and to avoid dropouts The role of the teacher become even more important and also more difficult and time-consuming The virtual class (3)

Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana During the courses: surveys (before, during, at the end and later) monitoring of the online access … and of the various collaborative activities feedback through the solution of individual exercises … and following the online discussions After the course: elaboration of strategies to improve the quality of learning Evaluation

Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana

Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Some outcomes A mixed approach (on-line and face-to-face) can be useful to avoid some typical problems in distance learning (students feels alone, lacks of interactions, …) Is useful to create a red-thread of the course to help students to maintain a pace during the study Teacher needs to spend more time in a on-line course rather than in ex-cathedra course (62h instead of 48h) Students have more time to spend in solving exercises and to collaborate in discussions Is fundamental the supervision of teacher in discussions and synchronous events