INCONTRO DI APPROFONDIMENTO SUL PROCESSO DI BOLOGNA LAquila, 111-12 novembre, 2005 LF Donà dalle Rose, Università di Padova, Italia DIMENSIONE EUROPEA.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Trieste, 26 novembre © 2005 – Renato Lukač Using OSS in Slovenian High Schools doc. dr. Renato Lukač LinuxDay Trieste.
Advertisements

Anno Diaconale f Federazione delle Chiese Evangeliche in Italia ufficio volontariato internazionale via firenze 38, roma tel. (+39) fax.
Centro Internazionale per gli Antiparassitari e la Prevenzione Sanitaria Azienda Ospedaliera Luigi Sacco - Milano WP4: Cumulative Assessment Group refinement.
Giovanni Falcone & Paolo Borsellino.
CRUI La ricerca per la qualità della vita: la priorità "salute" del 7° Programma Quadro Ferrara, 25 ottobre 2006, Aula Magna - Palazzo Bevilacqua Costabili.
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
Cache Memory Prof. G. Nicosia University of Catania
Teoria e Tecniche del Riconoscimento
1 Teaching Cloud Computing and Windows Azure in Academia Domenico Talia UNIVERSITA DELLA CALABRIA & ICAR-CNR Italy Faculty Days 2010.
Progetto Formazione Formatori The Academys 05/03/04 Nel Mondo Students Academys 152 Nazioni Italy (2.715) students 450.
A. Oppio, S. Mattia, A. Pandolfi, M. Ghellere ERES Conference 2010 Università Commerciale Luigi Bocconi Milan, june 2010 A Multidimensional and Participatory.
Relaunching eLene Who are we now and which are our interests.
EUROPA TERRA DI MISSIONE. Flags of Europe This page contains flags and maps for Europe and its countries. European Union MAPS Europe 1 -- no flag references.
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
La stenosi carotidea a rischio: evoluzione dell’inquadramento US
European Labour Force Survey. Work status of persons aged 15 years or more in the EU-25, 2003.
Italiano Da quando siamo passati al corso di metallurgia (3^o ) abbiamo cominciato a lavorare utilizzando i maniera didattica tecnologie di tipo hardware.
Cancer Pain Management Guidelines
Punto di partenza Reciprocal verbs are reflexives that express a shared or reciprocal action between two or more people or things. In English we often.
Ratifica dei trattati internazionali - Italia
J0 1 Marco Ronchetti - Corso di Formazione Sodalia – Febbraio 2001 – Modulo Web Programming Tomcat configuration.
TIPOLOGIA DELLE VARIABILI SPERIMENTALI: Variabili nominali Variabili quantali Variabili semi-quantitative Variabili quantitative.
Ergo : what is the source of EU-English? Standard British English? Standard American English? Both!!!! See morphology (use of British.
LInnovazione di Prodotto. Lo sviluppo di nuovi prodotti e nuovi servizi: una vecchia sfida per le imprese innovative. [emilio bellini]
2000 Prentice Hall, Inc. All rights reserved. 1 Capitolo 3 - Functions Outline 3.1Introduction 3.2Program Components in C++ 3.3Math Library Functions 3.4Functions.
Chistmas is the most loved holiday of the years. Adults and children look forward to Chistmas and its magical atmosphere. It is traditional to decorate.
VARO SRL LOGISTIC, QUALITY, SERVICE
OSPEDALE SAN RAFFAELE GRUPPO OSPEDALIERO SAN DONATO
1 Isfol – Institutional Communication and Documentary Activities Istituto per lo sviluppo della formazione professionale dei lavoratori ReferNet Italian.
National Project – on going results Potenza 7/10 November 06 IT-G2-SIC-066 – Social Enterprise and Local Development.
Le regole Giocatori: da 2 a 10, anche a coppie o a squadre Scopo del gioco: scartare tutte le carte per primi Si gioca con 108 carte: 18 carte.
Università degli Studi di Torino. Bruxelles, 11 September 2006 Università degli Studi di Torino – Prof. Ezio Pelizzetti Università degli Studi di Torino.
Agriregionieuropa Welcome to the 122 nd EAAE Seminar associazioneAlessandroBartola studi e ricerche di economia e di politica agraria Centro Studi Sulle.
PASTIS CNRSM, Brindisi – Italy Area Materiali e Processi per lAgroindustria Università degli Studi di Foggia, Italy Istituto di Produzioni e Preparazioni.
Gli ambienti di apprendimento Firenze, 3 marzo 2006.
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA FACOLTÀ DI ECONOMIA, GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA, LETTERE E FILOSOFIA, SCIENZE POLITICHE. Corso di Laurea Interfacoltà in.
ROBINSON CRUSOE ROBINSON CRUSOE’S ISLAND L’ ISOLA DI
My Italian Experience By Ryan Davidson. My daily routine in Urbino If there was no field trip in the morning, my daily routine in Urbino was very basic.
Socrates - Grundtvig D E S I G N I N G I N C L U S I V E S P O R T A C T I V I T I E S F A C I L I T I E S Questa presentazione può essere.
Tutor: Elisa Turrini Mail:
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
Federazione Nazionale Commercio Macchine Cantiermacchine Cogena Intemac Unicea Unimot ASSOCIAZIONE ITALIANA PER LA PROMOZIONE DELLA COGENERAZIONE.
Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Formazione continua e classe virtuale lapprendimento.
Quale Europa? Riscopriamo le radici europee per costruire unEuropa PIÙ vicina a noi ISTITUTO COMPRENSIVO MAZZINI CASTELFIDARDO PROGETTO COMENIUS 2010/2012.
6° CONVEGNO NAZIONALE MILANO 16 giugno 2010 LE ORGANIZZAZIONI CAMBIANO COL FARE Il Change Management che fa accadere le cose The Leading Network of Fashion,
Italian Family Policies and Pre- School Childcare in view of the Best Interest of the Child and Best Quality of Early Care Services. Towards the Lisbon.
20 maggio 2002 NETCODE Set up a thematic network for development of competence within the Information Society.
UG40 Energy Saving & Twin Cool units Functioning and Adjustment
The Unìversal Declaratìon of Human Rìghts MìKèLa GaBrìèLLì … 3°G …ù.ù.
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
PLURALI - with NOUNS PAY ATTENTION TO THE ENDING OF THE NOUN! “O” ---> “I” ex) il quaderno -> i quaderni “A” ---> “E” ex) la matita -> le matite “E” --->
LA WEB RADIO: UN NUOVO MODO DI ESSERE IN ONDA.
UITA Genève ottobre Comitè du Groupe Professionnel UITA Genève octobre 2003 Trade Union and Tour.
Early Language Learning and Multilingualism: Scottish and European Perspectives BILINGUALISM MATTERS.
A PEACEFUL BRIDGE BETWEEN THE CULTURES TROUGH OLYMPICS OLYMPIC CREED: the most significant thing in the olympic games is not to win but to take part OLYMPIC.
Guida alla compilazione del Piano di Studi Curricula Sistemi per l’Automazione Automation Engineering.
Saluti ed espressioni Greetings in Italian.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Ratifica dei trattati internazionali - Italia Art. 87 Costituzione “Il Presidente della Repubblica…ratifica i trattati internazionali, previa, quando occorra,
5^BLS Regione Friuli Venezia Giulia Liceo Scientifico “Albert Einstein”
ISTITUTO D’ISTRUZIONE SUPERIORE “LEONARDO DA VINCI” CHIAVENNA
Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar. Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar.
SEMINARIO DEI PROMOTORI DI BOLOGNA LA DIMENSIONE EUROPEA NELL’OFFERTA FORMATIVA: I CORSI CONGIUNTI Padova 16 dicembre 2005 I corsi congiunti: principi,
What time does the plane leave? At 12:45 1.
WRITING – EXERCISE TYPES
Diritto europeo dell’immigrazione
giovedì, 12 ottobre matrimonio o convivenza?
The Behavioral Insight Team
Country level activities indicators and national assessment
Transcript della presentazione:

INCONTRO DI APPROFONDIMENTO SUL PROCESSO DI BOLOGNA LAquila, novembre, 2005 LF Donà dalle Rose, Università di Padova, Italia DIMENSIONE EUROPEA DEGLI STUDI e PROGRAMMI DI STUDIO INTEGRATI t

PROLOGO (anni 80 e 90) Joint study programs (pre-Erasmus) PIC ERASMUS –mobilità –Curriculum Development –IP-Intensive Programmes ….. Socrates-Erasmus –Dimensione europea: Dichiarazione di Politica Europea –strumenti progettuali simili ad Erasmus, con in più lo strumento delle Reti Tematiche Reti spontanee di università Jean Monnet Project

LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA Nella Dichiarazione di Bologna, il sesto obiettivo dei Ministri è: Promozione della necessaria dimensione europea dell'istruzione superiore, con particolare riguardo a: –sviluppo dei curricula, –cooperazione fra istituzioni, –schemi di mobilità, –programmi integrati di studio, –formazione e ricerca.

LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA PRAGA 2001 (A) i corsi di studio congiunti In order to further strengthen the important European dimensions of higher education and graduate employability Ministers called upon the higher education sector to increase the development of modules, courses and curricula at all levels with European content, orientation or organisation. This concerns particularly modules, courses and degree curricula offered in partnership by institutions from different countries and leading to a recognized joint degree.

LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA PRAGA 2001 (B) la capacità di attrazione della EHEA un nuovo obiettivo: –Promoting the attractiveness of the European Higher Education Area (EHEA) come? –A common framework of qualifications –coherent quality assurance –accreditation /certification mechanisms –increased information efforts

LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA da PRAGA 2001 a Berlino seminari di Bologna sui Joint Degrees (Stoccolma e Mantova) la EUA promuove il progetto pilota sui Joint Masters 10 Golden rules il Coimbra Group mette a punto un Glossario di termini utili lancio di Erasmus Mundus

LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA BERLINO 2003 (A) elementi irrinunciabili di un Joint Degree –mobilità studentesca –apprendimento delle lingue (language policy) (B) impegno a rimuovere i vincoli legali che si oppongono al rilascio del titolo congiunto oggi su 25 paesi UE (consultzione Erasmus Mundus), 10 possono rilasciare, 4 possono (previa decisione della istituzione (IE,UK) o decisione case by case (DK,HU) 1 non automatico (FR) 7 non possono (EE, LV,LT, NL, SE) 3 situazione non dichiarata (CY, LUX, MT)

LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA da Berlino 2003 a Bergen seminario di Bologna sui Joint Degrees (Stoccolma) Erasmus Mundus comincia a funzionare: definizione di integrated study programme –Joint criteria for admission and examination: –Course integration: –Mobility –Guaranteed award of a recognised joint, or a double or a multiple degree upon graduation:

LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA da Berlino 2003 a Bergen 2005 due esigenze sono prioritarie per i corsi congiunti: –essere saldamente ancorati nelle istituzioni partner procedure amministrativo-accademiche dettagliate e innovative –essere oggetto di adeguate valutazioni di qualità metodologia Tuning per il miglioramento della qualità EUA-European Masters New Evaluation Methodology

LE TAPPE DEL PROCESSO DI BOLOGNA BERGEN 2005 (A) rinnovata attenzione ai joint degrees: –testi sussidiari alla Convenzione di Lisbona –futuro stocktaking riguarderà anche the awarding and recognition of joint degrees, including at the doctorate level (B) la attractiveness viene collegata anche a: –ricerca e formazione alla ricerca –dimensione sociale del processo di Bologna (C) adozione dello EQF- European Qualification Framewok

UN CASO DI BUONA PRATICA Procedura in 21 punti per il rilascio del Diploma di Titolo Congiunto a cura soprattutto delle università di Deusto, Bochum, Venezia e Padova

THE MODEL of E.MA - VENICE European Masters Degree in Human Rights and Democratisation (E.MA for short) a consortium of partner universities, out of which SOME are willing and can confer a JDD - Joint Degree Diploma INNER CIRCLE INSTITUTIONS OTHERS (even if willing) cannot confer a JDD OUTER CIRCLE INSTITUTIONS

POINTS and STEPS in the PROCEDURE for CONFERRING the JDD – JOINT DEGREE DIPLOMA RED = academic / BLUE = legal / BLACK = administrative aspects (much of overlap is possible) _______________ 1. Nature of the E.MA network and Quality Assurance 2. Academic characterisation of the Joint Degree-Course and of the JDD 3. Name of the Joint Degree and type of Degree/Qualification in each country 4. General administrative co-ordination of the Degree-Course the CO-ORDINATING CENTRE

POINTS and STEPS in the PROCEDURE Special relationship: A special relationship is established between the Co- ordinating Centre and the Inner Circle Institutions (ICIs), in order to anchor firmly the Joint Programme in those institutions. In addition to support the ICIs with respect to students enrolment (point 9 below), insurance (point 11) and fee collection (point 12), the CC will transfer to each of the ICIs (at the right times of the Academic Year): a.the agreed part of the tuition fee (see again point 12 below) b.that part of the budget for the Joint Programme, which may serve to pay the E.MA teachers. See also point 17 below. c.a complete list of all the teachers contributing to the E.MA degree-course educational activities in the involved Academic Year d.the career records of each successful student (including a copy of the E.MA thesis), before the final examination takes place (transfer to the University of first enrolment only, in order to carry out the needed previous administrative check). e.the completed career of each graduate, including a copy of the related Joint Diploma Supplement (see also point 16 below). 6. Annual Call

POINTS and STEPS in the PROCEDURE – 3 7. Prerequisites for Access to the Degree Course 8. Selection and Admission of the students 9. Enrolment at the Universities of the Inner Circle 10. Certificate of joint enrolment 11. Insurance 12. Students fee 13. Student mobility: during the second semester, the status of a student moving to an Inner Circle Institution isalready jointly enrolled (see point 9); the status of a student moving to an Institution out of the Inner Circle isexchange student. 14. Responsibility towards the students and Insurance of the students

POINTS and STEPS in the PROCEDURE Admission to the final examination 16. Registrar Office(s): The CC will keep a record of the Academic Career of each student, year by year. Each career, when completed and including the draft JOINT DIPLOMA SUPPLEMENT, will be transmitted to each Inner Circle Institution, in order to keep full track there of the jointly conferred degree [e.g. in the appropriate archives (at each University)]. In order to make use of the same Registration Number in the ICIs archives, it is agreed that the ICIs will register on their own archives the degree diplomas according to the initials E.MA followed by a progressive number. 17. Payment of Teachers 18. Structure, Language and Graphical Lay-out of the JDD: FOLLOWING SLIDES 19. Signatures on the Joint Degree Diploma 20. Role of the E.MA partners not belonging to the Inner Circle (RECOGNITION declared in the DS a JOINT RECOGNITION DIPLOMA?)

TEMPLATE for the JDD

HOW IT LOOKS LIKE THE JDD

I am honoured to be invited to comment on your initiative from the perspective of international recognition of qualifications. Let me start by stating that such an initiative of setting up a joint degree and joint diploma deserves all possible encouragement. It is an example of recognition in practice in its finest form, from which student mobility in Europe can only benefit. I can whole-heartedly support the conclusion of the Italian NARIC that is mentioned in the letter and endorse the proposed procedure. In my opinion it contains the elements necessary from the point of view of foreign credential evaluators or admissions officers. Divis, Jindra, Dutch NARIC, September 2003