Multimedialità e insegnamenti linguistici Gianfranco Porcelli Caltanissetta settembre 2008.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Trieste, 26 novembre © 2005 – Renato Lukač Using OSS in Slovenian High Schools doc. dr. Renato Lukač LinuxDay Trieste.
Advertisements

Il Marketing Mix e il Modello delle “4 P”
Sfogliandomi… Viaggio tra me e me alla scoperta dellaltro… A travel between me and myself discovering the other…
Anno Diaconale f Federazione delle Chiese Evangeliche in Italia ufficio volontariato internazionale via firenze 38, roma tel. (+39) fax.
Preposizioni semplici e articolate
Centro Internazionale per gli Antiparassitari e la Prevenzione Sanitaria Azienda Ospedaliera Luigi Sacco - Milano WP4: Cumulative Assessment Group refinement.
I numeri, l’ora, I giorni della settimana
Giovanni Falcone & Paolo Borsellino.
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
Teoria e Tecniche del Riconoscimento
Il modello IMMSIM Dal Cofin 1999 al cofin 2001.
1 Teaching Cloud Computing and Windows Azure in Academia Domenico Talia UNIVERSITA DELLA CALABRIA & ICAR-CNR Italy Faculty Days 2010.
A. Oppio, S. Mattia, A. Pandolfi, M. Ghellere ERES Conference 2010 Università Commerciale Luigi Bocconi Milan, june 2010 A Multidimensional and Participatory.
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
Each student will be able to ask an adult or stranger: What do you like to do? and What dont you like to …?
piacere The verb to like does not have a direct equivalent in Italian.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.1-1 Punto di partenza Italian uses two principal tenses to talk about events in the past: the passato prossimo.
Cancer Pain Management Guidelines
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.4B.2-1 Punto di partenza The verbs conoscere and sapere both mean to know. The choice of verb depends on its context.
Punto di partenza Reciprocal verbs are reflexives that express a shared or reciprocal action between two or more people or things. In English we often.
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Il presente del congiuntivo (the present subjunctive)
Raffaele Cirullo Head of New Media Seconda Giornata italiana della statistica Aziende e bigdata.
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E COMUNICATIVI Prof.ssa Donatella Padua A.A. 2011/12 A.A. 2011/12.
J0 1 Marco Ronchetti - Corso di Formazione Sodalia – Febbraio 2001 – Modulo Web Programming Tomcat configuration.
Biometry to enhance smart card security (MOC using TOC protocol)
2000 Prentice Hall, Inc. All rights reserved. 1 Capitolo 3 - Functions Outline 3.1Introduction 3.2Program Components in C++ 3.3Math Library Functions 3.4Functions.
Magnetochimica AA Marco Ruzzi Marina Brustolon
Chistmas is the most loved holiday of the years. Adults and children look forward to Chistmas and its magical atmosphere. It is traditional to decorate.
HERES OUR SCHOOL.. 32 years ago this huge palace was built and it was just the beginning; It is becoming larger and larger as a lot of students choose.
Concord A tool for the analysis and concordances of the terminological constituents P. Plini, N. Mastidoro* * - Èulogos, Rome Institute for Atmospheric.
Da fare ora: Facciamo alcuni esempi 1.___________(dormire) alle dieci di sera. (loro) 2.Noi ___________ (partire) alle sei e mezzo di mattina. 3.John ___________.
Gli ambienti di apprendimento Firenze, 3 marzo 2006.
Alcuni, qualche, un po’ di
Abercrombie & Fitch Hollister American Eagle Forever 21 Abercrombie & Fitch Hollister American Eagle Forever 21 These brands are knows around the U.S.
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA FACOLTÀ DI ECONOMIA, GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA, LETTERE E FILOSOFIA, SCIENZE POLITICHE. Corso di Laurea Interfacoltà in.
Guardate le seguenti due frasi:
ROBINSON CRUSOE ROBINSON CRUSOE’S ISLAND L’ ISOLA DI
Interculturalità e la scelta di materiali didattici per linsegnamento della lingua inglese Catherine Blundell CLIRO - Forlì
Tutor: Elisa Turrini Mail:
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
Enzo anselmo ferrari By: Orazio Nahar.
Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Formazione continua e classe virtuale lapprendimento.
FOR EVERY CALLOUT THAT YOU WILL SEE IN ENGLISH PROVIDE (IN WRITING) THE CORRECT ITALIAN SENTENCE OR EXPRESSION. REMEMBER TO LOOK AT THE VERBS AND PAY.
Preposizioni preposizioni utili a di in su da at / to / in of / from / by in / to / at / by on / in from / by / to /at.
Obesity surgery triples among U.S. teens Long-term outcomes unknown, especially for patients as young as 12 Surgeons to carry out plastic surgery on obese.
20 maggio 2002 NETCODE Set up a thematic network for development of competence within the Information Society.
The Unìversal Declaratìon of Human Rìghts MìKèLa GaBrìèLLì … 3°G …ù.ù.
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
Teorie e tecniche della Comunicazione di massa Lezione 7 – 14 maggio 2014.
You’ve got a friend in me!
1 Il rapporto con lo spazio esterno The relationship with outdoor spaces Storken – Trollhattan 24/05/2009 – 06/06/2009 Erica Catelli educatrice Nido d’Infanzia.
A PEACEFUL BRIDGE BETWEEN THE CULTURES TROUGH OLYMPICS OLYMPIC CREED: the most significant thing in the olympic games is not to win but to take part OLYMPIC.
Italian 6 Preparation for Final Exam Signorina Troullos.
Passato Prossimo. What is it?  Passato Prossimo is a past tense and it is equivalent to our:  “ed” as in she studied  Or “has” + “ed” as in she has.
Lezione n°27 Università degli Studi Roma Tre – Dipartimento di Ingegneria Corso di Teoria e Progetto di Ponti – A/A Dott. Ing. Fabrizio Paolacci.
Italian 1 -- Capitolo 2 -- Strutture
Quality Assurance in Career Guidance Services IAEVG 2009 Conference Jyväskylä, FI Leonardo Evangelista
POSSESSIVE ADJECTIVES and POSSESSIVE PRONOUNS are usually compound forms which include a definite article that cannot be translated into English.
Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar. Buon giorno Io sono Professoressa Kachmar.
PINK FLOYD DOGS You gotta be crazy, you gotta have a real need. You gotta sleep on your toes. And when you're on the street. You gotta be able to pick.
L A R OUTINE D EL M ATTINO Ellie B.. Io mi sono svegliata alle cinque del mattino.
Buon giorno, ragazzi oggi è il quattro aprile duemilasedici.
MSc in Communication Sciences Program in Technologies for Human Communication Davide Eynard Facoltà di scienze della comunicazione Università della.
Dyslexia activity Group 2 (Debora Q.) Lesson Outline  This activity is targeted at beginners half way through their first year but it could also work.
WRITING – EXERCISE TYPES
La Grammatica Italiana Avanti! p
BTEC Performing Arts Homework Task Due on Enrolment Day Weds 28th
Transcript della presentazione:

Multimedialità e insegnamenti linguistici Gianfranco Porcelli Caltanissetta settembre 2008

Approcci umanistici Community Counseling C.A. Curran Total Physical Response J. J. Asher The Silent Way C. Gattegno Suggestopedia G. Lozanov Strategic Interaction R.J. Di Pietro Natural Approach T. Terrell Linguistic Psychodramaturgy B. Dufeau

Componenti dellumanesimo glottodidattico u 1. I sentimenti u 2. I rapporti sociali u 3. La responsabilità u 4. L'intelletto u 5. L'autorealizzazione

I sentimenti Comprendono le emozioni personali e le valutazioni estetiche. Questo aspetto dell'umanesimo tende a respingere tutto ciò che mette a disagio le persone e ciò che distrugge o impedisce il godimento estetico.

I rapporti sociali u Questo versante dell'umanesimo incoraggia l'amicizia e la collaborazione, e si oppone a tutto ciò che tende a limitarle.

La responsabilità u Questo aspetto accoglie l'esigenza di un giudizio, una critica e una correzione da parte degli altri, e disapprova chiunque e qualunque cosa che ne neghino l'importanza.

L'intelletto u Comprende la conoscenza, la ragione e la comprensione. Questo aspetto si oppone a tutto ciò che interferisce con il libero esercizio della mente e diffida di tutto ciò che non può essere verificato intellettualmente.

L'autorealizzazione u È la ricerca di una piena attuazione delle proprie qualità migliori e più profonde. Questo aspetto presuppone che poiché il conformismo conduce alla schiavitù, il perseguimento della propria irripetibilità porta alla liberazione.

Coloro che si autorealizzano… /1 u provano sentimenti di piacere e meraviglia connessi alla vita quotidiana; u sono creativi nel loro approccio alle cose; u sono naturali e spontanei anziché conformisti; u accettano sé stessi e gli altri;

Coloro che si autorealizzano… /2 u hanno grande empatia e affetto per l'umanità; u non hanno pregiudizi; u hanno un forte senso della responsabilità; u sono indipendenti e contano su se stessi per il proprio sviluppo; u hanno una missione nella vita.

CALL Software

F R I E N D L Y Functional u Relevant u Interesting u Easy u Natural u Dynamic u Learner-adaptive u Yours

Le opzioni / 1-2 u Rigidità del mezzo tecnico vs u Flessibilità del mezzo tecnico u Rigidità del programma vs u Flessibilità del programma

Le opzioni / 3-4 u Rigidità delle procedure vs u Flessibilità delle procedure u Monodirezionalità vs u Bidirezionalità

Le opzioni / 5-6 u Materiali "autentici vs u Materiali didattici o adattati u Assenza di materiale di supporto o di "aiuti vs u Presenza di supporti, aiuti e "strumenti di navigazione"

Le opzioni / 7-8 u Solo lingua vs u Lingua, cultura e civiltà u Appello alla sola sfera cognitiva vs u Appello anche alla sfera psicoaffettiva e/o psicomotoria

Le opzioni / 9-11 u Supplementarità vs u Complementarità u Decontestualizzazionevs u Contestualizzazione u Analisi "tutto o niente" degli errori vs u Analisi "intelligente" degli errori

Le opzioni / u Ritmo di esecuzione determinato dalla macchina vs u Tempi di esecuzione controllati dall'utente u Materiali complessi, con necessità di addestramento specifico vs u Materiali facili da usare senza particolare addestramento

Le opzioni / u Procedure nascoste e oscure vs u Procedure "trasparenti" u Accesso per codici vs u Accesso per icone u Ruolo dominante del programma: nemico da contrastare vs u Ruolo dominante del programma: amico o compagno di viaggio

Le opzioni / u Utente spettatore passivovs u Utente protagonista attivo u Obiettivi confusi e genericivs u Obiettivi chiari e specifici u Materiale monousovs u Materiale riusabile indefinitamente

Das ist ein Kind

A man and a bull

A ball and a bull

Il Modello C + R + E + A + T + I + V + E u Complementary u Relevant u Economical u Acceptable u Transactional u Intelligent u Valid u Easy to use

Complementary u Here, the term is a synonym of integrative and means that the software is part of a set of language teaching materials, along with the books, workbooks, cassettes, etc. This ensures that the CALL activities are based on the functions, lexis and patterns dealt with in the Units they refer to. In this respect, the opposite of complementary is supplementary, the latter applying to unrelated, 'stand-alone' CALL software. (Porcelli 1988;1989a)

Relevant u Relevance is assessed mainly in terms of the coherence of the CALL software with the learners' objectives. In most cases, the mature and motivated learners are in the best position to judge how relevant a certain piece of software is and whether it is capable of helping them achieve their goals.

Economical u Economy is judged not just in terms of monetary costs, but also in terms of the time required by CALL activities as a percentage of the total time available for language classes and individual practice.

Acceptable u For software to be valid it is not enough to be good: it must also be perceived as such by the user; nobody is likely to tackle a task seriously if for any reasons it looks trivial, pointless, exceedingly difficult or irrelevant.

Transactional u The more common synonym is interactive: one of the most widely recognized assets of the computer as a teaching aid is its capability of providing immediate feedback, in a more or less complex and 'intelligent' dialogue form.

Intelligent u The implications of Artificial Intelligence for CALL will be discussed at some length in the following section. u PORCELLI G., Computer-Aided Language Learning and Artificial Intelligence: a Glossodidactic Approach, in SLAMA-CAZACU T., R. TITONE, M. DANESI (eds.), Studies in Applied Psychosemiotics, Toronto Semiotic Circle, 1999, pp

Valid u Validity may be viewed as the combination of all the factors in the CREATIVE model. However, an outstanding aspect of valid software is its respectfulness of the overall teaching/learning strategy being adopted. In other terms, if, for example, the lan­ guage course follows a communicative approach, then the CALL programs should not be based on conflicting styles of learning (whether mechanistic, or mainly focussed on formal grammar rules, or otherwise).

Easy to use u Good software is 'friendly', that is simple to use, with clear instructions and help facilities that are really helpful. These requirements are often taken for granted, but we should be aware of the serious demotivation that sets in when adequate standards are not met. The age of learners, their familiarity with the computer, and the complexity of the tasks are the commonest parameters in evaluating the adequacy of software design.