Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°2.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
MIP International Patent Forum 2011
Advertisements

Trieste, 26 novembre © 2005 – Renato Lukač Using OSS in Slovenian High Schools doc. dr. Renato Lukač LinuxDay Trieste.
Il Marketing Mix e il Modello delle “4 P”
Centro Internazionale per gli Antiparassitari e la Prevenzione Sanitaria Azienda Ospedaliera Luigi Sacco - Milano WP4: Cumulative Assessment Group refinement.
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
Logistica collaborativa per i distretti industriali.
FOXBIT property. The diffusion or disclosure of this document or the contained information without explicit authorization/agreement is prohibited. Any.
Teoria e Tecniche del Riconoscimento
Licia Laurino and Angelo P. Dei Tos
1 Teaching Cloud Computing and Windows Azure in Academia Domenico Talia UNIVERSITA DELLA CALABRIA & ICAR-CNR Italy Faculty Days 2010.
A. Oppio, S. Mattia, A. Pandolfi, M. Ghellere ERES Conference 2010 Università Commerciale Luigi Bocconi Milan, june 2010 A Multidimensional and Participatory.
EBRCN General Meeting, Paris, 28-29/11/20021 WP4 Analysis of non-EBRCN databases and network services of interest to BRCs Current status Paolo Romano Questa.
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
Roberto Viola Vicepresidente, European Radio Spectrum Policy Group (RSPG) Roma 24 marzo Organizzazione Key4biz FORUM 2011.
1.E un algoritmo ricorsivo: Tutti le istanze di oggetti raggiungibili da un oggetto persistente diventano anchessi persistenti.
Cancer Pain Management Guidelines
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°7.
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°1
Raffaele Cirullo Head of New Media Seconda Giornata italiana della statistica Aziende e bigdata.
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E COMUNICATIVI Prof.ssa Donatella Padua A.A. 2011/12 A.A. 2011/12.
Biometry to enhance smart card security (MOC using TOC protocol)
Corso di Laurea in Ingegneria Elettronica - U niversità di N apoli F EDERICO II Autori XXXXX XXXXXXX YYYYY YYYYYYY ZZZZZ ZZZZZZZ Titolo tesina Parte X:
TIPOLOGIA DELLE VARIABILI SPERIMENTALI: Variabili nominali Variabili quantali Variabili semi-quantitative Variabili quantitative.
Ergo : what is the source of EU-English? Standard British English? Standard American English? Both!!!! See morphology (use of British.
LInnovazione di Prodotto. Lo sviluppo di nuovi prodotti e nuovi servizi: una vecchia sfida per le imprese innovative. [emilio bellini]
Directive 96/62/EC - Ambient Air Quality List of air pollutants in the context of air quality assessment and management.
Chistmas is the most loved holiday of the years. Adults and children look forward to Chistmas and its magical atmosphere. It is traditional to decorate.
VARO SRL LOGISTIC, QUALITY, SERVICE
OSPEDALE SAN RAFFAELE GRUPPO OSPEDALIERO SAN DONATO
National Project – on going results Potenza 7/10 November 06 IT-G2-SIC-066 – Social Enterprise and Local Development.
1 Attivita di ricerca Carlo Batini. 2 Aree Come costruire ed esprimere il contenuto informativo integrato di sistemi informativi complessi basati.
Concord A tool for the analysis and concordances of the terminological constituents P. Plini, N. Mastidoro* * - Èulogos, Rome Institute for Atmospheric.
Institute for Atmospheric Pollution – EKOLab Consiglio Nazionale delle Ricerche Environmental Terminology Workshop 2 nd Ecoterm Group Meeting UBA - Umweltbundesamt.
Scuola di Dottorato della Facoltà di Scienze MM. FF. NN., Università di Milano Bicocca ELEMENTI DI ORGANIZZAZIONE AZIENDALE Funzione finanza e controllo:
Palermo, may 2010 F.Doumaz, S.Vinci (INGV-CNT- Gruppo di telerilevamento)
PASTIS CNRSM, Brindisi – Italy Area Materiali e Processi per lAgroindustria Università degli Studi di Foggia, Italy Istituto di Produzioni e Preparazioni.
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°2 Le ricerche di mercato. Campionamneto, set-up di un questionario e costruzione di una.
Telemarketing & Market Research Advanced on Line Business Oriented Research Solutions ALBORS.
Project Review byNight byNight December 6th, 2011.
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA FACOLTÀ DI ECONOMIA, GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA, LETTERE E FILOSOFIA, SCIENZE POLITICHE. Corso di Laurea Interfacoltà in.
Motor Sizing.
Socrates - Grundtvig D E S I G N I N G I N C L U S I V E S P O R T A C T I V I T I E S F A C I L I T I E S Questa presentazione può essere.
Robotica e Futuro Competenze per la Vita Personale, Professionale e Imprenditoriale Alfonso Molina Professor of Technology Strategy, University of Edinburgh.
NICE Systems Interactions Analytics Business Applications
Tutor: Elisa Turrini Mail:
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
Giovedì 17 Aprile 2008 Heroes {Community} Launch Giovedì 17 Aprile 2008.
Architettura software La scelta architetturale: MVA (Model – View – Adapter/Control) The view is completely decoupled from the model such that view and.
LA RETE EUROPEA E LE FREEWAYS 31 Agosto 1998 Ing. Antonio Laganà - Ferrovie dello Stato.
Federazione Nazionale Commercio Macchine Cantiermacchine Cogena Intemac Unicea Unimot ASSOCIAZIONE ITALIANA PER LA PROMOZIONE DELLA COGENERAZIONE.
Italian Family Policies and Pre- School Childcare in view of the Best Interest of the Child and Best Quality of Early Care Services. Towards the Lisbon.
Analysis and Development of Functions in REST Logic: Application to the «DataView» Web App UNIVERSITA’ DEGLI STUDI DI MODENA E REGGIO EMILIA DIPARTIMENTO.
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
Guida alla compilazione del Piano di Studi Curricula Sistemi per l’Automazione Automation Engineering.
Lezione n°27 Università degli Studi Roma Tre – Dipartimento di Ingegneria Corso di Teoria e Progetto di Ponti – A/A Dott. Ing. Fabrizio Paolacci.
Prof. G.PassianteCorso di Economia dell’innovazione - A.A. 2012/13 The Process Handbook: A Tool for Business Process Redesign.
Scenario e Prospettive della Planetologia Italiana
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°2 Fonti Dati, le ricerche di mercato. Set-up di un questionario e costruzione di una Customer.
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°3.
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°3.
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°1.
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°2 Fonti Dati, le ricerche di mercato. Campionamneto, set-up di un questionario e costruzione.
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°2 Fonti Dati, le ricerche di mercato. Campionamneto, set-up di un questionario e costruzione.
Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°2 Fonti Dati, le ricerche di mercato. Campionamneto, set-up di un questionario e costruzione.
The Behavioral Insight Team
The effects of leverage in financial markets Zhu Chenge, An Kenan, Yang Guang, Huang Jiping. Department of Physics, Fudan University, Shanghai, ,
Summary of Evidence/Reason for Referral
Country level activities indicators and national assessment
Transcript della presentazione:

Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management Lezione n°2

Agenda: Business Intelligence & Data Sources Internal Data - External Data Le ricerche di mercato Il Campionamento Metodi Quantitativi per Economia, Finanza e Management

Business intelligence (*) (BI) refers to skills, knowledge, technologies, applications, quality, risks, security issues and practices used to help a business to acquire a better understanding of market behavior and commercial context. For this purpose it undertakes the collection, integration, analysis, interpretation and presentation of business information. BI applications provide historical, current, and predictive views of business operations, most often using data already gathered into a Data Warehouse or a Data Mart. BI applications tackle sales, production, financial, and many other sources of business data to support better business decision- making. Thus one can also characterize a BI system as a Decision Support System (DSS). (*) Business Intelligence

Business Intelligence systems are data-driven DSS. Internal Data Operational digital transaction CRM digital transaction External Data Public Data Base (Bureau of Census, Central Bank,..) Private Data Base (Consodata, D&B,..) Market Research Business Intelligence & Data Sources

Business Intelligence & Internal Data agents portals Management systems DW data collectiondata modelling & processing data analysis call center Business Intelligence Operational & Strategic Marketing Hints operations

Data Warehouse DMA Multi Level Summary OLAP Analisi Statistica Business Intelligence & Internal Data

Interaction between Customers & Company Digital transactions Billions of data Data Warehousing –Marketing Data Mart - Customer DataBase Data Mining (*) Customer Profiling (*) Data Mining is the process of extracting hidden patterns from data. As more data are gathered, data mining is becoming an increasingly important tool to transform this data into information. It is commonly used in a wide range of profiling practices, such as marketing, fraud detection and scientific discovery.

Customer Profiling & Data Mining Marketing Datamart Strategic decisions Segmentation How to select target marketing segments? Make behavioural data available Analysis and classification Marketing plan implementation Evaluation of results Identify business area Marketing Datamart Tactical actions Propensity Models Who are the best prospect to target for the campaign? Extract sample data Scoring model building Campaignimplementation Evaluation of results Identification of prior cross-selling segment Marketing Datamart

Customer Profiling & Data Mining Mail Order Finance Publishing Teleco New Media Scoring Model Behavioural Segmentation Credit Scoring Acceptance Score Card Credit Scoring Basel II Needs Based Segmentation Social Network Analysis

Public Data Base (Bureau of Census, Central Bank,..) Private Data Base (Consodata, D&B,..) Market Research –Interaction between Customers & Company –No digital transactions –Sampling –Few data – Customer Table –Classical Statistical tools –Demand Segmentation – Competitive Positioning Business Intelligence & External Data

Ricerche Qualitative L obiettivo è approfondire la conoscenza di un fenomeno di mercato, mediante la raccolta e lanalisi di dati qualitativi destrutturati. Ricerche Quantitative L obiettivo è fornire unaccurata misurazione del fenomeno oggetto di ricerca, mediante la raccolta e lanalisi di dati quantitativi e/o dati qualitativi strutturati. Le ricerche di mercato

Cati Capi/face-to-face Cawi Postali/fax/auto compilazioni Focus group Interviste in profondità Indagini quantitative Indagini qualitative Metodi basati su questionario Le ricerche di mercato

Lesecuzione di una ricerca di mercato può essere schematizzata in quattro fasi: a)-fieldwork: la raccolta dei dati elementari; b)-trattamento elementare dei dati raccolti; c)-analisi dai dati; d)-presentazione dei risultati. Le ricerche di mercato

Business Aim Targeted population Choice of sample Fieldwork Data Audit Data Analysis Presentation Characters to be assesed Sampling error Techniques of data collection Set-up questionnarie Pre-test questionnarie Quantitative Market Research Set-up Protocol

Sondaggio È assimilabile ad unintervista individuale, veicolata su un sottoinsieme (campione) di una popolazione di riferimento. Lintervista presenta delle peculiarità: Ha forma strutturata Limitato numero di domande aperte/ molte domande a risposta chiusa Modalità di contatto usate: - telefonica - personali - postali - web- based Le ricerche di mercato fieldwork

Questionario E il format con cui vengono raccolti dati qualitativi strutturati e/o dati quantitativi La costruzione del questionario avviene attraverso: Disegno del suo schema concettuale Redazione Verifica Modalità omogenee di rilevazione dei dati: le domande devono essere uguali per tutti gli intervistati e non devono lasciare spazio ad interpretazione soggettiva Le ricerche di mercato fieldwork

Questionnaire & Information Personal Data Cultural/Social/Hobbies Behavioral –Preferences –Quantities –Distributions Importance/Satisfaction –Scales Preference/Conjoint –Possible scenarios –Assessment

Questionnaire & Information Qualitative Questions –Defined answer range –Non open questions Quantitative Questions –At least –Not ambiguous Measurement –Absolute values –Percentages –Scale scores Conjoint Section –Scores –Ranks