Normeinrete a federative approach to on-line legislation access Strengthening Parliaments Information Systems in Africa Nairobi February 9th 2005 Caterina.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
Trieste, 26 novembre © 2005 – Renato Lukač Using OSS in Slovenian High Schools doc. dr. Renato Lukač LinuxDay Trieste.
Advertisements

LEGAL INFORMATION ON THE WEB: THE ITALIAN SITUATION
Il Marketing Mix e il Modello delle “4 P”
Anno Diaconale f Federazione delle Chiese Evangeliche in Italia ufficio volontariato internazionale via firenze 38, roma tel. (+39) fax.
Centro Internazionale per gli Antiparassitari e la Prevenzione Sanitaria Azienda Ospedaliera Luigi Sacco - Milano WP4: Cumulative Assessment Group refinement.
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
Cache Memory Prof. G. Nicosia University of Catania
FOXBIT property. The diffusion or disclosure of this document or the contained information without explicit authorization/agreement is prohibited. Any.
1 Teaching Cloud Computing and Windows Azure in Academia Domenico Talia UNIVERSITA DELLA CALABRIA & ICAR-CNR Italy Faculty Days 2010.
A. Oppio, S. Mattia, A. Pandolfi, M. Ghellere ERES Conference 2010 Università Commerciale Luigi Bocconi Milan, june 2010 A Multidimensional and Participatory.
Relaunching eLene Who are we now and which are our interests.
Modalità di ricerca semantica nelle Biblioteche digitali Maria Teresa Biagetti DIPARTIMENTO DI SCIENZE DOCUMENTARIE LINGUISTICO-FILOLOGICHE E GEOGRAFICHE.
EBRCN General Meeting, Paris, 28-29/11/20021 WP4 Analysis of non-EBRCN databases and network services of interest to BRCs Current status Paolo Romano Questa.
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
Roberto Viola Vicepresidente, European Radio Spectrum Policy Group (RSPG) Roma 24 marzo Organizzazione Key4biz FORUM 2011.
1.E un algoritmo ricorsivo: Tutti le istanze di oggetti raggiungibili da un oggetto persistente diventano anchessi persistenti.
Ratifica dei trattati internazionali - Italia
ANALISI DELLE ISTITUZIONI POLITICHE corso progredito Biennio di laurea magistrale Politica e Istituzioni Comparate Lezione 25 – Il processo legislativo.
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E COMUNICATIVI Prof.ssa Donatella Padua A.A. 2011/12 A.A. 2011/12.
Chiara Carlucci - Isfol 15 giugno 2007 CDS Isfols specialised documentation centre.
C Consiglio Nazionale delle Ricerche - Pisa Iit Istituto per lInformatica e la Telematica Reasoning about Secure Interoperation using Soft Constraints.
Biometry to enhance smart card security (MOC using TOC protocol)
Corso di Laurea in Ingegneria Elettronica - U niversità di N apoli F EDERICO II Autori XXXXX XXXXXXX YYYYY YYYYYYY ZZZZZ ZZZZZZZ Titolo tesina Parte X:
Ergo : what is the source of EU-English? Standard British English? Standard American English? Both!!!! See morphology (use of British.
Fanno ormai parte della nostra vita di tutti i giorni….
PLANCK LFI N. Mandolesi Consorzio PLANCK-LFI Incontro con Prof. P. Benvenuti IASF/CNR - Sez. di Bologna, Gennaio 2004.
2000 Prentice Hall, Inc. All rights reserved. 1 Capitolo 3 - Functions Outline 3.1Introduction 3.2Program Components in C++ 3.3Math Library Functions 3.4Functions.
Metadati gestionali e amministrativi per oggetti digitali nativi Antonio Scolari Seminario nazionale sui metadati Roma, 3 aprile 2001.
VARO SRL LOGISTIC, QUALITY, SERVICE
OSPEDALE SAN RAFFAELE GRUPPO OSPEDALIERO SAN DONATO
1 Isfol – Institutional Communication and Documentary Activities Istituto per lo sviluppo della formazione professionale dei lavoratori ReferNet Italian.
National Project – on going results Potenza 7/10 November 06 IT-G2-SIC-066 – Social Enterprise and Local Development.
1 st LEVEL ITALY 20 Regions –15 Ordinary –5 Special Local governments: –Provinces (103) –Municipalities (8100) 58,583,162 citizens.
Università degli Studi di Torino. Bruxelles, 11 September 2006 Università degli Studi di Torino – Prof. Ezio Pelizzetti Università degli Studi di Torino.
1 Attivita di ricerca Carlo Batini. 2 Aree Come costruire ed esprimere il contenuto informativo integrato di sistemi informativi complessi basati.
LHCf Status Report Measurement of Photons and Neutral Pions in the Very Forward Region of LHC Oscar Adriani INFN Sezione di Firenze - Dipartimento di Fisica.
Concord A tool for the analysis and concordances of the terminological constituents P. Plini, N. Mastidoro* * - Èulogos, Rome Institute for Atmospheric.
Institute for Atmospheric Pollution – EKOLab Consiglio Nazionale delle Ricerche Environmental Terminology Workshop 2 nd Ecoterm Group Meeting UBA - Umweltbundesamt.
Palermo, may 2010 F.Doumaz, S.Vinci (INGV-CNT- Gruppo di telerilevamento)
PASTIS CNRSM, Brindisi – Italy Area Materiali e Processi per lAgroindustria Università degli Studi di Foggia, Italy Istituto di Produzioni e Preparazioni.
Formal Models for a Legislative Grammar. Explicit Text Amendment Andrea Bolioli, Pietro Mercatali, Francesco Romano CONSIGLIO NAZIONALE DELLE RICERCHE.
Mobile e Social per portare traffico nei negozi H&m Isabella Federico.
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA FACOLTÀ DI ECONOMIA, GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA, LETTERE E FILOSOFIA, SCIENZE POLITICHE. Corso di Laurea Interfacoltà in.
Socrates - Grundtvig D E S I G N I N G I N C L U S I V E S P O R T A C T I V I T I E S F A C I L I T I E S Questa presentazione può essere.
Project LIFE NAT/IT/ «ECORICE» Vercelli rice fields - Environmental restoration and sustainable management of Vercelli rice fields Friday, June 21st.
1 Normeinrete & Co Kobaek Strand September Caterina Lupo
30 ° March 2012 Methodology for definition of the bike mobility policies developed in the BICY Project and applied in the Municipalities of.
Trans Adriatic Communication Line PF Informatica Regione Marche
Last quarter work and future activities
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
Project Review Novembrer 17th, Project Review Agenda: Project goals User stories – use cases – scenarios Project plan summary Status as of November.
LA RETE EUROPEA E LE FREEWAYS 31 Agosto 1998 Ing. Antonio Laganà - Ferrovie dello Stato.
Federazione Nazionale Commercio Macchine Cantiermacchine Cogena Intemac Unicea Unimot ASSOCIAZIONE ITALIANA PER LA PROMOZIONE DELLA COGENERAZIONE.
Italian Family Policies and Pre- School Childcare in view of the Best Interest of the Child and Best Quality of Early Care Services. Towards the Lisbon.
20 maggio 2002 NETCODE Set up a thematic network for development of competence within the Information Society.
UG40 Energy Saving & Twin Cool units Functioning and Adjustment
The Unìversal Declaratìon of Human Rìghts MìKèLa GaBrìèLLì … 3°G …ù.ù.
CAP & European Emergency Response Capacity
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
UITA Genève ottobre Comitè du Groupe Professionnel UITA Genève octobre 2003 Trade Union and Tour.
Early Language Learning and Multilingualism: Scottish and European Perspectives BILINGUALISM MATTERS.
Guida alla compilazione del Piano di Studi Curricula Sistemi per l’Automazione Automation Engineering.
Lezione n°27 Università degli Studi Roma Tre – Dipartimento di Ingegneria Corso di Teoria e Progetto di Ponti – A/A Dott. Ing. Fabrizio Paolacci.
Prof. G.PassianteCorso di Economia dell’innovazione - A.A. 2012/13 The Process Handbook: A Tool for Business Process Redesign.
2012 ®1Joint Venture Investment Holding S.A ®2Joint Venture Investment Holding S.A. 1.COMPONENTS: BANKS, INSURANCE COMPANIES, BIG COMPANIES, INVESTMENT.
Ratifica dei trattati internazionali - Italia Art. 87 Costituzione “Il Presidente della Repubblica…ratifica i trattati internazionali, previa, quando occorra,
Final Review Meeting Livorno, Italy January 30-31, 2012
Council meetings – Access to Information
Private and Public law lesson 3 International law and the relationships between the international legal order and domestic legal order.
Transcript della presentazione:

Normeinrete a federative approach to on-line legislation access Strengthening Parliaments Information Systems in Africa Nairobi February 9th 2005 Caterina Lupo

Normative power and legislative sources in Italy Normeinrete (norms in the net) project description Issues addressed –Institutional cooperation –Technological interoperability –Documents standardization –Regulation Summary

Normative powers at State level Parliament –Two-chambers system : Senate and Chamber of deputies –Primary legislation (laws, legislative decrees,..) Ministries, Independent authorities (privacy, market,..) –Secondary legislation (decrees, regulations, …)

Normative powers – regional level Each region has normative powers on some matters within its territory

IT governance Ministry for innovation and technology CNIPA ( National Centre for IT in Public Administration ): –Promotes the spread of IT systems within Public Administration –Implements IT policies devised by the Minister for Innovation and Technologies –Develops framework rules and standards concerning the use of IT in Public Administration –Carries out cooperative e-Government projects

Normeinrete projects goals CITIZENS: Provide free and simple access to laws on the web PUBLIC ADMINISTRATION: Supporting PA in managing legislative documentation life cycle and law consolidation by providing standardization, software tools and methodologies IT to allow rights fulfilment IT to increase efficiency

Centralization Access by payment Scenario: IT in the beginning Official Journal Publisher Court of Cassation Publishers

Central PA Regions Official Journal Publisher Uncoordinated initiatives on web: more information but difficult to find Cassation Publishers

NormeinRete MinistriesRegions European Union Authorities Courts Normeinrete: an unique access point Official Journal Publisher Publishers Cassation Regional Laws Laws Circolars Norms Opinions Decrees EU Provisions Judgments

NormeinRete: strategy Specialized portal –a specialized internet search engine to retrieve laws published on different Public Administrations web sites Standard definitions to allow interoperability –Cooperation without intrusion –Compliant to internet technologies Development and distribution of open source software to support legislative document management and publishing; Training and knowledge sharing

Implementation approach First experimental phase ( ) –Funded by CNIPA –Technical working groups Contributions from PA, Universities, research centers –Voluntary participation (very much like internet communities) Following phases: high level political commitment and fundings.

– The whole Italian legislative corpus since 1948 More than logical normative document indexed More than physical documents available – accesses to search functions monthly – e-learning facilities – Software tools Parser Editor – 2 official standard definitions NormeinRete portal: results

Institutions involved Parliament and constitutional Boards Government and Ministries Authorities Local Autonomies Universities, research institutes, professional associations

Technological interoperability Based on data format standardization Each institution manages independently its own information system but ALL agree on a common document identification mechanism and standard format A cooperative layer assures the availability of common services and shared information

norms Administration i norms Administration j Cooperative architecture front-office channels names registry NIR-nodes directory norms catalogue DTD repository norms Administration k indexing searching URN resolution search index norms Administration z NIR interface NIR interface NIR interface NIR interface

Italian standards for legislative digital documents 1.Mark-up vocabulary (based on XML) to represent legislative documents structure, semantics and metadata 2.Rules to build univocal documents identifiers (regardless of their physical location) based on URN standard –Defined within working groups (with contributions from Parliament, Ministries, Research institutes and CNIPA) –Issued by CNIPA and published on the Official Journal as technical norms

Legislative and regulatory acts 1. Documents with a well-defined structure –laws, constitutional laws, regional laws 2. Partially structured documents –regulation acts, decrees 3. Generic documents –any kind of non-structured acts, annexes,.. According to drafting rules jointly emanated in 2001 by parliaments and governments presidents

XML mark-up definition One Document type Definition (DTD) representing several types of documents with three versions (same vocabulary with different constraints): –Basic DTD: well structured simple documents –Strict DTD : well structured complex documents –Loose DTD: documents with irregular structure, exceptions (suitable for historical documents) Mark-up is only concerned with structure and semantics, presentation is delegated to external stylesheets Many of the elements defined are optional

DTD Elements Structural elements –heading, preamble, sections, articles, paragraphs… Special elements –references to other laws, formatted text-embedded relevant entities Metadata –subject-matter classification, publication data, preparatory iter Semantic elements – obligations, prohibitions, penalties, exceptions, modifications...

XML mark up: example Legge 16 gennaio 2003 n. 3 Disposizioni ordinamentali in materia di pubblica amministrazione Art. 3. Soppressione dell'Agenzia per il servizio civile. Modifica all'articolo 10 della legge n. 230 del I commi 7, 8 e 9 dell'articolo 10 del decreto legislativo 30 luglio 1999, n. 303, sono abrogati. 2. L'articolo 10, comma 3, della legge 8 luglio 1998, n. 230, è sostituito dal seguente: « La Consulta nazionale per il servizio civile è composta da dei volontari, delle regioni e delle amministrazioni pubbliche coinvolte…..» Legge 16 gennaio 2003 n. 3 Disposizioni ordinamentali in materia di pubblica amministrazione Art. 3. Soppressione dell'Agenzia per il servizio civile. Modifica all'articolo 10 della legge n. 230 del I commi 7, 8 e 9 dell'articolo 10 del decreto legislativo 30 luglio 1999, n. 303, sono abrogati. 2. L'articolo 10, comma 3, della legge 8 luglio 1998, n. 230, è sostituito dal seguente: « 3. La Consulta nazionale per il servizio civile è composta da dei volontari, delle regioni e delle amministrazioni pubbliche coinvolte….. »

Publication Applying different styles, the same file can be used in different enviroments 16 gennaio 2003 Disposizioni ordinamentali in materia di pubblica amministrazione Art. 3. Soppressione dell'Agenzia per il servizio civile. Modifica all'articolo 10 della legge n. 230 del I commi 7, 8 e 9 dell'articolo 10 del decreto legislativo 30 luglio 1999, n. 303, sono abrogati. 2. L'articolo 10, comma 3, della legge 8 luglio 1998, n. 230, è sostituito dal seguente: « 3. La Consulta nazionale per il servizio civile è composta da dei volontari, delle regioni e delle amministrazioni pubbliche coinvolte….. » Print Style WEB Style

Normeinrete standard: Uniform Resource Name (URN) AuthorityTypeTermsAnnexNID Rules to build legislative document unambiguous identifiers –Properties: location independent, persistent and explicative –Elements are the ones usually adopted in citations urn:nir:state:law: ;358:annex.a

Hypertext creation mechanism 1. L'attività dei certificatori stabiliti in Italia o in un altro Stato membro dell'Unione europea è libera e non necessita di autorizzazione preventiva, ai sensi dell'articolo 3 del decreto legislativo 23 gennaio 2002, n. 10. Detti certificatori o, se persone giuridiche, i loro legali rappresentanti ed i soggetti preposti all'amministrazione, devono inoltre possedere i requisiti di onorabilità richiesti ai soggetti che svolgono funzioni di amministrazione, direzione e controllo presso le banche di cui all'articolo 26 del testo unico delle leggi in materia bancaria e creditizia, approvato con decreto legislativo 1° settembre 1993, n urn:nir:stato:decreto.legislativo: ;10urn:nir:stato:decreto.legislativo: ; L'attività dei certificatori stabiliti in Italia o in un altro Stato membro dell'Unione europea è libera e non necessita di autorizzazione preventiva, ai sensi dell'articolo 3 del decreto legislativo 23 gennaio 2002, n. 10. Detti certificatori o, se persone giuridiche, i loro legali rappresentanti ed i soggetti preposti all'amministrazione, devono inoltre possedere i requisiti di onorabilità richiesti ai soggetti che svolgono funzioni di amministrazione, direzione e controllo presso le banche di cui all'articolo 26 del testo unico delle leggi in materia bancaria e creditizia, approvato con decreto legislativo 1° settembre 1993, n Resolution module (Element of the cooperative infrastructure)

Supporting consolidation Legge 16 gennaio 2003 n. 3 ……………………………………………………… L'articolo 10, comma 3, della legge 8 luglio 1998, n. 230, è sostituito dal seguente: « 3. La Consulta nazionale per il servizio civile è composta da non più di quindici membri, nominati con decreto del Presidente del Consiglio dei ministri o del Ministro da lui delegato, scelti in maggioranza tra rappresentanti degli enti e delle organizzazioni, pubblici e privati, che impiegano obiettori di coscienza e volontari del servizio civile nazionale ovvero dei loro organismi rappresentativi, nonchè tra rappresentanti degli obiettori di coscienza e dei volontari, delle regioni e delle amministrazioni pubbliche coinvolte » urn : nir : stato : legge : ;230 Legge 8 luglio 1998, n. 230 …………………………… Art La Consulta e' formata da un rappresentante del Dipartimento della protezione civile, da un rappresentante del Corpo nazionale dei vigili del fuoco, da quattro rappresentanti degli enti convenzionati operanti a livello nazionale, da due delegati di organismi rappresentativi di enti convenzionati distribuiti su base territoriale nazionale, da quattro delegati di organismi rappresentativi di obiettori operanti su base territoriale nazionale, nonche' da due rappresentanti scelti nelle Amministrazioni dello Stato coinvolte. 3. La Consulta nazionale per il servizio civile è composta da non più di quindici membri, nominati con decreto del Presidente del Consiglio dei ministri o del Ministro da lui delegato, scelti in maggioranza tra rappresentanti degli enti e delle organizzazioni, pubblici e privati, che impiegano obiettori di coscienza e volontari del servizio civile nazionale ovvero dei loro organismi rappresentativi, nonchè tra rappresentanti degli obiettori di coscienza e dei volontari, delle regioni e delle amministrazioni pubbliche coinvolte.

Editing tools Specialized features for: Drafting Rules Numbering Mark up Consolidation ……….

Future developments Goals: –Allow free access to legislation in force through the internet –Support for mark-up, classification, consolidation and codification –Legislative workflow automation

Network Editor Digital Signature Automating laws workflow Legislative offices Prime Minister President of the Republic Senate Ministry of Justice Network Editor Digital Signature Network Editor Digital Signature Network Editor Digital Signature Chamber of deputies

CassationMinistries Regions Legislative Offices Ministry of Justice Principal state lgislation European Union public records for the reuse Prime Minister Chamber President of Republic Senate Authorities Courts Circolars and decrees Regional laws EU provisions Opinions and judgments publishers Future scenario OJ NormeinRete

Conclusion Decentralization –Legislation: multiple sources at different levels –Distributed technologies Cooperation among institutions Standardization is a key-factor –Interoperability, automation Knowledge sharing