MANAGEMENT INTERNAZIONALE 2012-2013 Prof. Mario Carrassi.

Slides:



Advertisements
Presentazioni simili
MIP International Patent Forum 2011
Advertisements

L'energia nei paesi in via di sviluppo Ralph Gebauer Monday, May 31 st, 2010 Le filiere dell'energia Fondazione Internazionale Trieste.
Brussels launch of the Association Bruno Trentin-ISF-IRES Fulvio Fammoni President Associazione Bruno Trentin-Isf-Ires (Italy) Brussels, 26 settembre 2013.
Il Marketing Mix e il Modello delle “4 P”
Centro Internazionale per gli Antiparassitari e la Prevenzione Sanitaria Azienda Ospedaliera Luigi Sacco - Milano WP4: Cumulative Assessment Group refinement.
Giovanni Falcone & Paolo Borsellino.
L’esperienza di un valutatore nell’ambito del VII FP Valter Sergo
Logistica collaborativa per i distretti industriali.
© 2003 IBM Corporation Copyright Uno sguardo al presente futuro: il business on-demand Dario Colosimo Director of Sales Operations IBM Emea Region South.
Shared with you by Un altro mondo è possibile nei Castelli Romani Another world is possible in the Castelli Romani area Vice-President RESEDA.
A. Oppio, S. Mattia, A. Pandolfi, M. Ghellere ERES Conference 2010 Università Commerciale Luigi Bocconi Milan, june 2010 A Multidimensional and Participatory.
Relaunching eLene Who are we now and which are our interests.
DG Ricerca Ambientale e Sviluppo FIRMS' FUNDING SCHEMES AND ENVIRONMENTAL PURPOSES IN THE EU STRUCTURAL FUNDS (Monitoring of environmental firms funding.
Amministratore Delegato Avaya Italia
Cancer Pain Management Guidelines
A. Nuzzo U.O. di Oncologia Medica ospedale Renzetti di Lanciano (CH)
A Glossary of Social Sciences
Raffaele Cirullo Head of New Media Seconda Giornata italiana della statistica Aziende e bigdata.
SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E COMUNICATIVI Prof.ssa Donatella Padua A.A. 2011/12 A.A. 2011/12.
Biometry to enhance smart card security (MOC using TOC protocol)
Corso di Laurea in Ingegneria Elettronica - U niversità di N apoli F EDERICO II Autori XXXXX XXXXXXX YYYYY YYYYYYY ZZZZZ ZZZZZZZ Titolo tesina Parte X:
TIPOLOGIA DELLE VARIABILI SPERIMENTALI: Variabili nominali Variabili quantali Variabili semi-quantitative Variabili quantitative.
Ergo : what is the source of EU-English? Standard British English? Standard American English? Both!!!! See morphology (use of British.
LInnovazione di Prodotto. Lo sviluppo di nuovi prodotti e nuovi servizi: una vecchia sfida per le imprese innovative. [emilio bellini]
Leading causes of death 53.9 million from all causes, worldwide, million.
Chapter 6 Master Production Scheduling
Fanno ormai parte della nostra vita di tutti i giorni….
Nanoscience Laboratory Silicon nanophotonics Metamaterials Nanobiotechnologies, antioxidants and human health Few lab members.
VARO SRL LOGISTIC, QUALITY, SERVICE
Applicazioni dell'Elettronica basata sul Diamante _________________________________________ Arnaldo Galbiati SOLARIS PHOTONICS Alkaline Solar Cells and.
HERES OUR SCHOOL.. 32 years ago this huge palace was built and it was just the beginning; It is becoming larger and larger as a lot of students choose.
OSPEDALE SAN RAFFAELE GRUPPO OSPEDALIERO SAN DONATO
Università degli Studi di Torino. Bruxelles, 11 September 2006 Università degli Studi di Torino – Prof. Ezio Pelizzetti Università degli Studi di Torino.
Scuola di Dottorato della Facoltà di Scienze MM. FF. NN., Università di Milano Bicocca ELEMENTI DI ORGANIZZAZIONE AZIENDALE Funzione finanza e controllo:
PASTIS CNRSM, Brindisi – Italy Area Materiali e Processi per lAgroindustria Università degli Studi di Foggia, Italy Istituto di Produzioni e Preparazioni.
1 © 2013 Cobra Italia SpA All rights reserved Cobra group website Gennaio 2013.
Alberto Zucconi Istituto dellApproccio Centrato sulla Persona (IACP) World Academy of Art and Science (WAAS) Healthy Relational Competence: a cardinal.
Mobile e Social per portare traffico nei negozi H&m Isabella Federico.
Quirky Social product development company Quirky si definisce social product development company. Dove il termine social è utilizzato per identificare.
Gli ambienti di apprendimento Firenze, 3 marzo 2006.
UNIVERSITÀ DEGLI STUDI DI PAVIA FACOLTÀ DI ECONOMIA, GIURISPRUDENZA, INGEGNERIA, LETTERE E FILOSOFIA, SCIENZE POLITICHE. Corso di Laurea Interfacoltà in.
Motor Sizing.
Robotica e Futuro Competenze per la Vita Personale, Professionale e Imprenditoriale Alfonso Molina Professor of Technology Strategy, University of Edinburgh.
MANAGEMENT INTERNAZIONALE Prof. Mario Carrassi. Introduzione 1.
embryo GPS dish (Rieger et al., 2007) Avvicinamento degli embrioni rispetto a micro gocce tradizionali e minore superficie.
UN CCD UNITED NATIONS CONVENTION TO COMBAT DESERTIFICATION IN THOSE COUNTRIES EXPERIENCING SERIOUS DROUGHT AND/OR DESERTIFICATION, PARTICULARLY IN AFRICA.
VaC3p2w Mondiale Italiana Territoriale Sintomi e conseguenze Aspetto politico ed economico analisi grafica e testimonianze.
Enzo Anselmo Ferrari By Giovanni Amicucci. Di Enzo Questo è Enzo Anselmo Ferrari. Enzo compleanno è diciotto febbraio Enzo muore è quattordici agosto.
LA RETE EUROPEA E LE FREEWAYS 31 Agosto 1998 Ing. Antonio Laganà - Ferrovie dello Stato.
Federazione Nazionale Commercio Macchine Cantiermacchine Cogena Intemac Unicea Unimot ASSOCIAZIONE ITALIANA PER LA PROMOZIONE DELLA COGENERAZIONE.
Enzo anselmo ferrari By: Orazio Nahar.
Riccardo Mazza, AICA 2001, 20 sett Scuola universitaria professionale della Svizzera italiana Formazione continua e classe virtuale lapprendimento.
Quale Europa? Riscopriamo le radici europee per costruire unEuropa PIÙ vicina a noi ISTITUTO COMPRENSIVO MAZZINI CASTELFIDARDO PROGETTO COMENIUS 2010/2012.
6° CONVEGNO NAZIONALE MILANO 16 giugno 2010 LE ORGANIZZAZIONI CAMBIANO COL FARE Il Change Management che fa accadere le cose The Leading Network of Fashion,
Italian Family Policies and Pre- School Childcare in view of the Best Interest of the Child and Best Quality of Early Care Services. Towards the Lisbon.
20 maggio 2002 NETCODE Set up a thematic network for development of competence within the Information Society.
UG40 Energy Saving & Twin Cool units Functioning and Adjustment
EMPOWERMENT OF VULNERABLE PEOPLE An integrated project.
LA WEB RADIO: UN NUOVO MODO DI ESSERE IN ONDA.
Teorie e tecniche della Comunicazione di massa Lezione 7 – 14 maggio 2014.
UITA Genève ottobre Comitè du Groupe Professionnel UITA Genève octobre 2003 Trade Union and Tour.
Warehousing Market 25 March 2014 Elena Di Biase. Contesto L’economia europea continua a mostrare segnali di ripresa e gli indicatori economici di fiducia.
A PEACEFUL BRIDGE BETWEEN THE CULTURES TROUGH OLYMPICS OLYMPIC CREED: the most significant thing in the olympic games is not to win but to take part OLYMPIC.
Lezione n°27 Università degli Studi Roma Tre – Dipartimento di Ingegneria Corso di Teoria e Progetto di Ponti – A/A Dott. Ing. Fabrizio Paolacci.
Prof. G.PassianteCorso di Economia dell’innovazione - A.A. 2012/13 The Process Handbook: A Tool for Business Process Redesign.
Scenario e Prospettive della Planetologia Italiana
The effects of leverage in financial markets Zhu Chenge, An Kenan, Yang Guang, Huang Jiping. Department of Physics, Fudan University, Shanghai, ,
Private and Public law lesson 3 International law and the relationships between the international legal order and domestic legal order.
Country level activities indicators and national assessment
Transcript della presentazione:

MANAGEMENT INTERNAZIONALE Prof. Mario Carrassi

Introduzione 1

Definition of International Management International management is defined as a process of accomplishing the global objectives of a firm by: effectively coordinating the procurement, allocation, and utilization of the human, financial, intellectual, and physical resources of the firm across national boundaries effectively charting the path towards the desired organizational goals by navigating the firm through a global environment that is not only dynamic but often very hostile to the firms survival.

AMBITO DI RICERCA DEL MANAGEMENT INTERNAZIONALE ECONOMIA INTERNAZIONALE MARKETING INTERNAZIONALE tecniche di marketing e di gestione delle relazioni con i sistemi di distribuzione nazionale ed internazionale teorie e approcci per lo studio dei rapporti economici tra paesi diversi STRATEGIA AZIENDALE gestione strategica, commerciale e organizzativa nelle imprese che operano nei mercati nazionali ed internazionali MANAGEMENT INTERNAZIONALE gestione manageriale dell'impresa nei processi di internazionalizzazione e di globalizzazione

SISTEMA DI SCELTE ED AZIONI CHE CONSENTE ALLAZIENDA DI RAGIUNGERE E DI MANATENERE SIMULTANEAMENTE E DINAMICAMENTE UN POSIZIONAMENTO SUL MERCATO DI SBOCCO, SUI DIVERSI MERCATI DI APPROVVIGIONAMENTO DEI FATTORI DI PRODUZIONE E RISPETTO AI SUOI PRINCIPALI STAKEHOLDERS. TALE DA ASSICURARLE UN VANTAGGIO COMPETITIVO DIFENDIBILE ED IL CONSEGUENTE RAGGIUNGIMENTO DEI TRE ORDINI DI EQUILBRIO: ECONOMICO, FINANZIARIO, PATRIMONIALE - PRINCIPIO DI ECONOMICITA - REQUISITI DI UNA STRATEGIA EFFICACE Indicare la direzione di marcia da seguire tanto nellimmediato quanto nel medio periodo Generare un tensione alla realizzazione della stessa. E indispensabile che la strategia sia efficacemente comunicata ai diversi interlocutori della cui collaborazione e consenso limpresa ha bisogno. Strategia aziendale

Ricerca un equilibrio dinamico nelle componenti: economiche, finanziarie e patrimoniali dellazienda Ricerca lottimizzazione delle relazioni con gli Stakeholders Ricerca lequilibrio simultaneo nei diversi mercati anche attraverso la delocalizzazione spaziale della catena del valore Determina le condizioni per la sopravvivenza o per lo sviluppo dellimpresa Scelte di fondo e non contingenti Determina il posizionamento nel mercato domestico ed in quello internazionale e crea lImmagine dellazienda Sistema di scelte STRATEGIA AZIENDALE

Capacità di soddisfare i bisogni dei clienti Capacità di rispondere alle attese degli Stakeholders INNOVAZIONE Dimensione Economica Dimensione competitiva Dimensione sociale Economicità DIMENSIONI DI SVILUPPO SOSTENIBILE

FORMULA IMPRENDITORIALE PIENAMENTE VALIDA Successo Competitivo Successo economico- finanziario Successo sociale Successo organizzativo Una strategia efficace realizza lequilibrio simultaneo di tutte le variabili

Business Sustainability Social EnvironmentalEconomic

Le strategie di sviluppo dellimpresa Crescita della quota di mercato Superamento di barriere allentrata Facilità di finanziamento Convenienza Crescita interna Attuata attraverso investimenti in fattori a fecondità semplice o ripetuta, finanziati con il ricorso a mezzi di origine esterna o allautofinanziamento Attuata mediante aggregazione che si traducono in forme di integrazione (fusioni, acquisizioni) o in forme di cooperazione non competitive (alleanze ed accordi interaziendali) Crescita esterna Atmosfera di cambiamento positiva per lorganizzazione Ottimizzazione della localizzazione Acquisizione di nuova tecnologia Rapidità

Sviluppo monosettoriale Sviluppo polisettoriale Sviluppo internazionale Sviluppo verticale Sviluppo multinazionale della gestione Conglomerativa Sviluppo orizzontale Sviluppo internazionale del mercato Le strategie di sviluppo dellimpresa Economie di costo Economia di scala manageriali, organizzative e finanziarie Economie di scopo Diversificazione del rischio Integrazione a monte Integrazione a valle Nuovi prodotti per i mercati tradizionali Orizzontale Strategie di diversificazione Concentrica Costituita da società facenti capo ad unimpresa dominante la cui espansione avviene mediante la partecipazione, il controllo e la gestione di imprese operanti in altri Stati Nuovi prodotti con sinergie di marketing e/o tecnico- produttive, ingresso in nuovi mercati Sviluppo di attività non correlate con le attuali in termini di prodotti, mercati e tecnologie Espansione in altri Paesi con gusti dei consumatori omogenei

Globalization 1 the trend towards a more integrated global economic system

Globalization Effects of globalization can be seen everywhere: the cars people drive the food people eat the jobs where people work the clothes people wear

Globalization WHAT IS GLOBALIZATION? Globalization refers to the shift towards a more integrated and interdependent world economy.

Globalization The Globalization of Markets Globalization of markets: the fact that in many industries historically distinct and separate national markets are merging into one huge global marketplace in which the tastes and preferences of consumers in different nations are beginning to converge upon some global norm. Examples: Sony PlaystationCiticorp credit cards Coca-ColaMcDonald's hamburgers

Globalization The Globalization of Production Globalization of production: the tendency among many firms to source goods and services from different locations around the globe in an attempt to take advantage of national differences in the cost and quality of factors of production (such as land, labor, capital, and energy), thereby allowing them to compete more effectively against their rivals. Examples:

Globalization THE EMERGENCE OF GLOBAL INSTITUTIONS Global institutions: help manage, regulate, and police the global market place promote the establishment of multinational treaties to govern the global business system

Globalization Examples of Global Institutions: World Trade Organization (WTO): responsible for policing the world trading system and ensuring that nations adhere to the rules established in WTO treaties International Monetary Fund (IMF): maintains order in the international monetary system World Bank: promotes economic development United Nations (UN): maintains international peace and security, develops friendly relations among nations, cooperates in solving international problems and promotes respect for human rights, and is a center for harmonizing the actions of nations

Globalization DRIVERS OF GLOBALIZATION Two macro factors underlie the trend toward greater globalization: Declining trade and investment barriers The role of technological change

Globalization Declining Trade and Investment Barriers After WWII, the industrialized countries of the West began the process of removing barriers to the free flow of goods, services, and capital between nations Under GATT, over 100 nations negotiated further decreases in tariffs and made significant progress on a number of non-tariff issues

Globalization Under the WTO, a mechanism now exists for dispute resolution and the enforcement of trade laws, and there is a push to cut tariffs on industrial goods, services, and agricultural products Removal of barriers to trade has contributed to increased international trade (the export of goods or services to consumers in another country), world output, and foreign direct investment (the investing of resources and business activities outside a firms home country)

Globalization The volume of world trade and investment has accelerated since the early 1980s.

Globalization The Role of Technological Change The lowering of trade barriers made globalization of markets and production a theoretical possibility, technological change made it a tangible reality.

Globalization Microprocessors and Telecommunications: Major advances in communications and information processing have lowered the cost of global communication and therefore the cost of coordinating and controlling a global organization The Internet and the World Wide Web: Web-based transactions have grown from virtually zero in 1994 to nearly $7 trillion in In million users, by million users, by ,3 billion users are connected to internet. Transportation Technology: the most important developments are probably development of commercial jet aircraft and super freighters and the introduction of containerization, which greatly simplifies trans-shipment from one mode of transport to another

Globalization Implications for the Globalization of Production Improvements in transportation technology have enabled firms to better respond to international customer demands Dispersal of production to geographically separated locations became more economical

Globalization Implications for the Globalization of Markets Electronic global marketplace Managers today operate in an environment that offers more opportunities, but is also more complex and competitive than that of a generation ago Reduction of cultural distance between countries and some convergence of consumer tastes and preferences.

Globalization THE CHANGING DEMOGRAPHICS OF THE GLOBAL ECONOMY In the 1960s: the U.S. dominated the world economy and the world trade picture U.S. multinationals dominated the international business scene about half the world-- the centrally planned economies of the communist world-- was off limits to Western international business

Globalization The Changing World Output and the Changing World Trade Picture In the early 1960s, the U.S. was the world's dominant industrial power accounting for about 40.3 percent of world manufacturing output By 2007 the United States accounted for only 20.7 percent Rapid economic growth is now being experienced by countries such as China, Thailand, and Indonesia Further relative decline in the U.S. share of world output and world exports seems likely Forecasts predict a rapid rise in the share of world output accounted for by developing nations such as China, India, Indonesia, Thailand, and South Korea, and a decline in the share by industrialized countries such as Britain, Japan, and the United States

Globalization The changing picture of world output and trade

Globalization The Changing Foreign Direct Investment Picture The share of world output generated by developing countries has been steadily increasing since the 1960s The stock (total cumulative value of foreign investments) generated by rich industrial countries has been on a steady decline There has been a sustained growth in cross-border flows of foreign direct investment The flow of foreign direct investment (amounts invested across national borders each year) has been directed at developing nations especially China

Globalization The stock of FDI by the worlds six most important national sources.

Globalization The Changing Nature of Multinational Enterprises A multinational enterprise is any business that has productive activities in two or more countries. The Rise of Mini-Multinationals The number of mini-multinationals (small and medium-sized companies) is on the rise

Globalization Expect the growth of new multinational enterprises (any business that has productive activities in two or more countries) from the world's developing nations The Rise of Mini-Multinationals The number of mini-multinationals (small and medium-sized companies) is on the rise

Globalization The Changing World Order The collapse of communism in Eastern Europe represents a host of export and investment opportunities for Western businesses The economic development of China presents huge opportunities and risks, in spite of its continued Communist control Mexico and Latin America also present tremendous new opportunities both as markets and sources of materials and production Firms must be aware that while the more integrated global economy presents new opportunities, it also could result in political and economic disruptions that may throw plans into disarray