Lesigenza di un approccio touch-points nel campo dei media prof. Edoardo Teodoro Brioschi Presidente del Capitolo Italiano dellIAA Milano, 3 novembre 2005
Il problema di fondo Advertising in this 21st century will have to be more accountable Joe Cappo Senior Vice President-International Crain Communications
Il problema di fondo Forget about measuring marketing communication vehicles and their distribution Start thinking about investing in customers and generating return on those investments Don E. Schultz Professor Emeritus of Integrated Marketing Communications, Northwestern University
La comunicazione dazienda, oggi Il concetto di comunicazione aziendale e la sua evoluzione Lapproccio alla comunicazione aziendale e la sua evoluzione
La comunicazione dazienda, oggi La comunicazione integrata di marketing (IMC) La comunicazione totale dazienda (CTA)
La comunicazione dazienda, oggi Dallapproccio tradizionale ad un approccio innovativo
La comunicazione dazienda, oggi Kerr et al., 2005
The touch-points approach Un approccio che coinvolge: i media i messaggi la ricerca
The touch-points approach Evolve il concetto stesso di media Media is any touch-point between the brand and the consumer Bernard Petit President, IAA French Chapter
The touch-points approach A computer is a medium A supermarket is a medium A telephone is a medium A sports arena is a medium A taxi is a medium A university is a medium
The touch-points approach Il superamento di un media planning di tipo tradizionale
The touch-points approach Planning brand contacts Customer/Prospect Exposure MessageIncentive Relevance of message/ Receptivity to message Relevance of incentive/ Receptivity to incentive Delivery systems Product/Use package product Channel directed (marketer) indirected (member) Traditional media accessed (tv, radio, magazines) Unintentional (signage, outdoor, DM) Electronic media wired (URL, extranet, bots) wireless (M- Comm, GPS) Special events natural (holidays) sponsored (sports, cultural, trade) Schultz-Schultz, 2004
Le rivoluzioni nei media Una prima rivoluzione: La televisione (anni Cinquanta) Una nuova rivoluzione: I new media (anni Novanta)
E Internet? Will the Internet ever develop into a major advertising media? Joe Cappo, 2001
E Internet? In the year 2000, the Internet attracted about $25 billion in advertising revenues in the US. But the amount of goods sold on the Internet was ten times that amount. Joe Cappo, 2001
E Internet? Il rapporto con gli altri mezzi In generale Internet will not kill television or the other media Con la stampa Virtually every magazine and newspaper in the US has at least one website Con la televisione Adults who use the Internet watch 23% less television than those who do not use it
E Internet? La caratteristica di base: linterattività
E Internet? La convergenza dei mezzi The revolution will become even more dramatic when we finally blend cable, telephone and the Internet into a single marketing utility that comes into our homes and offices. This is happening already in the US. Joe Cappo, 2001
Internet, oggi Internet come ambiente tecnologico che offre diversi media (portali, siti, motori di ricerca, ecc.)
Internet, oggi Lesigenza di un miglioramento dellofferta (formati e modalità di presenza pubblicitaria)
Internet, oggi Le due vie di comunicazione: il target group le comunità virtuali
Internet, oggi Quale target group? Un core target diverso
Internet, oggi The immunized consumer
Internet, oggi From interruption to engagement Push Instruct Preach Summon Transmit Repetition HIJACKING ATTENTION CREATING ATTENTION Pull Invite Reward Stimulate Interact Change THE AGE OF INTERRUPTION THE AGE OF ENGAGEMENT Petit, 2005
Internet, oggi Un ampio spazio potenziale: fattori tecnologici fattori culturali